2018-03-18, 12:28
Medlem
CarolynHaxs avatar
Rkade olyckligtvis ta ICAs I love eco Kttbullar med potatismos, och det smakade absolut ingenting! Inte ett dugg kryddat.

Nja, tnkte jag, det r kanske det som r grejen med ekologiskt, att man ska vnja sig av med alla sorters kryddor, inklusive salt och peppar. Men nr jag kollar innehllsfrteckningen r den knkfull med salt, peppar plus flera olika sorters socker.

En prestation av ICA - de har frvandlat en god husmansrtt till ngot absolut meningslst.

Men stmmer min id - att ekologiskt innebr okryddat?

Potatismos* 54% (potatis* 82%, MJLK*, SMR*, salt, vitpeppar*), grddss 23% (GRDDE* 53%, ntkttsbuljong* (vatten, maltodextrin*, majsstrkelse*, palmfett*, ntktt*, rrsocker*, karamelliserat socker*, kryddor och rter*), potatisstrkelse*, soja* (SOJABNOR*, vatten, havssalt, mirin* (fermenterat ris*, vatten, riskultur*)), brnt socker*, salt, emulgeringsmedel (solroslecitin), vitpeppar*), kttbullar* 23% (nt- och grisktt* 70%, potatis*, potatismjl, lk*, salt, socker*, druvsocker*, kryddor*). *Ekologisk ingrediens. Nt- och grisktt frn djur fdda, uppfdda och slaktade i Sverige. Den hr produkten innehller certifierad hllbar palmolja.

(Ovan har jag fetat alla kryddor och alla sorters socker - som kan dlja sig under mnga olika namn).
Citera
2018-03-18, 13:01
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Rkade olyckligtvis ta ICAs I love eco Kttbullar med potatismos, och det smakade absolut ingenting! Inte ett dugg kryddat.

Nja, tnkte jag, det r kanske det som r grejen med ekologiskt, att man ska vnja sig av med alla sorters kryddor, inklusive salt och peppar. Men nr jag kollar innehllsfrteckningen r den knkfull med salt, peppar plus flera olika sorters socker.

En prestation av ICA - de har frvandlat en god husmansrtt till ngot absolut meningslst.

Potatismos* 54% (potatis* 82%, MJLK*, SMR*, salt, vitpeppar*), grddss 23% (GRDDE* 53%, ntkttsbuljong* (vatten, maltodextrin*, majsstrkelse*, palmfett*, ntktt*, rrsocker*, karamelliserat socker*, kryddor och rter*), potatisstrkelse*, soja* (SOJABNOR*, vatten, havssalt, mirin* (fermenterat ris*, vatten, riskultur*)), brnt socker*, salt, emulgeringsmedel (solroslecitin), vitpeppar*), kttbullar* 23% (nt- och grisktt* 70%, potatis*, potatismjl, lk*, salt, socker*, druvsocker*, kryddor*). *Ekologisk ingrediens. Nt- och grisktt frn djur fdda, uppfdda och slaktade i Sverige. Den hr produkten innehller certifierad hllbar palmolja.

(Ovan har jag fetat alla kryddor och alla sorters socker - som kan dlja sig under mnga olika namn).
Nej, ekologiskt innebr inte okyddat, det finns ekologiska kryddor.
Mycket socker och dessutom palmolja, finfina grejer det dr...

Sjlv gr jag mina kttbullar p100% vildsvinsfrs, hmtat runt knuten, som jag kryddar efter eget behag. Kanske inte rknas som ekologiska med goda som f.
Citera
2018-03-20, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax

Som sagt, det finns ekologiska kryddor s det r ju inget problem att krydda kttbullarna. Men handlar det verkligen om att ekologiskt innebr okryddat? Vad jag frstr s r alla ingredienser markerade med * ekologiska, d de senare skriver "*Ekologisk ingrediens". Allts har de anvnt ekologisk potatis, ekologiskt ktt, ekologiska kryddor etc.
Citera
2018-03-20, 08:09
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
En eko-produkt blir ju ofta rtt dyr i sig, och vill man dessutom tillstta mnga (eko-)kryddor s blir den nnu dyrare. Kanske drfr man kryddar vldigt frsiktigt, fr att hlla priset nere?
Citera
2018-03-20, 12:14
Medlem
Och det statistiska underlaget r 1 produkt och ingen produkt att jmfra med, ingen dubbelblind studie direkt!
Citera
2018-03-22, 19:25
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Och det statistiska underlaget r 1 produkt och ingen produkt att jmfra med, ingen dubbelblind studie direkt!

OK, det hller jag med om.

S hr kommer ytterligare en eco-produkt som inte smakar ngonting.

Det r falukorv och makaroner (OK, OK, men jag gr detta i vetenskapens namn)! Smakade inte ett dugg, frsts.

MJLK* 34%, pasta* 33% (DURUMVETE), falukorv** 26% (gris**- och ntktt** 62%, fett frn gris**, antioxidationsmedel (askorbinsyra), konserveringsmedel (natriumnitrit)), GRDDE* 5%, potatisstrkelse**, salt, persilja*, emulgeringsmedel (solroslecitin), vitpeppar**, muskotnt**. *= KRAV-ekologisk ingrediens **= Ekologisk ingrediens. Nt- och grisktt frn djur fdda, uppfdda och slaktade i Sverige.

S jag drar slutsatsen: ICAs I love eco - produkter r totalt okryddade, smakar inte ett dugg och r absolut inte vrda det enorma priset (60 spnn fr en frpackning!)
Citera
2018-03-22, 19:29
Medlem
Luxuss avatar
Ekologisk betyder bara att det inte finns ngra p konstgjord vg framstllda ingredienser.

Insektssprejen RADAR r exempelvis ekologisk d den bestr av typ finmalda blommor (pyretiner). S du kan med gott samvete tmma en burk radar p dina kttbullar och de r fortfarande ekologiska.

Samma sak gller med peppar, salt, paprika osv. S krydda gr utmrkt
Citera
2018-03-23, 18:43
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Ekologisk betyder bara att det inte finns ngra p konstgjord vg framstllda ingredienser.

Insektssprejen RADAR r exempelvis ekologisk d den bestr av typ finmalda blommor (pyretiner). S du kan med gott samvete tmma en burk radar p dina kttbullar och de r fortfarande ekologiska.

Samma sak gller med peppar, salt, paprika osv. S krydda gr utmrkt

OK, nu verger jag ekologiska produkter fr gott, tack fr alla svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in