2018-01-02, 07:22
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad.

/Mod.
Citera
2018-01-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Jo jo, men sen är ju det bara en kandidat. Är du civilingenjör, dvs har en master, lär lönen vara högre.

inte sån skillnad faktiskt (fortfarande förvånad)
https://www.payscale.com/research/US/Degree=Master_of_Science_(MS)%2C_Civil_Engineering _(CE)/Salary
Citera
2018-01-03, 10:38
Medlem
Vilket företag hade ni valt att arbeta på av Peab, NCC och Serneke? Någon med erfarenheter sv dessa?
Citera
2018-01-09, 12:13
Medlem
Då många frågar om löner och jag vet själv hur nyfiken jag var innan jag börjar plugga så tänker jag skriva mina erfarenheter.

Har kandidatexamen i byggteknik, gick ut 2013. Ingen relevant yrkeserfarenhet.

Började 2014 som arbetsledare på ett av sveriges största byggföretag i en medelstor stad. Lön 25500kr. Jobbade som det i 1,5 år, när jag slutade hade jag kommit upp till 29000kr.
Började då 2015 som entreprenadingenjör på samma bolag. Lön 30000kr. Jobbar som det än idag och ligger på 36200kr + en del förmåner.

Platschef för medelstora projekt (100mkr+) ligger kring 50000kr/mån.
Citera
2018-03-23, 09:20
Medlem
konstruktörer

Räknar ni för hand eller med datorer? Hur ser en typisk dag ut egentligen?

Börjat med cad nu men det här med hållfasthetslära och liknande görs ju för hand. Verkar inte bli några program man räknar med under utbildningen. Är det verkligen så i arbetslivet?
Citera
2018-03-24, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatisupmynigga
konstruktörer

Räknar ni för hand eller med datorer? Hur ser en typisk dag ut egentligen?

Börjat med cad nu men det här med hållfasthetslära och liknande görs ju för hand. Verkar inte bli några program man räknar med under utbildningen. Är det verkligen så i arbetslivet?

Till stor del görs beräkningar i div. olika program men handberäkningar är inte alls ovanligt. Det beror lite på vad som beräknas.
Citera
2018-04-10, 23:02
Medlem
BonZaiTraeds avatar
Skillnaden mellan byggingenjör och byggnadsingenjör?

Vad är det för skillnad mellan en byggingenjör och en byggnadsingenjör? Vad skiljer sen dessa från de som läser Civ.ing väg och vatten?

Citera
2018-04-10, 23:26
Medlem
2årig utbildning kallar sig väl byggingenjör? 2 och 3åriga tjänar typ samma när dom kommer ut i yrket.
Civilare lite mer

Skillnaden mellan programmet. 2årig har ett halvår praktik (är lite olika) och väldigt lite matte. 3åriga har ingen praktik och ganska mycket matte/fysik. 5åriga har mest matte/fysikberäkningar och ingen praktik.

Vad du bör välja? Beror på dina mål. Du kan göra nästan samma saker på en 3 och 5årig. 2ärig så blir du arbetsledare.
Citera
2018-04-11, 04:18
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad.

/Mod.
Citera
2018-04-11, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonZaiTraed
Vad är det för skillnad mellan en byggingenjör och en byggnadsingenjör? Vad skiljer sen dessa från de som läser Civ.ing väg och vatten?

Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
2årig utbildning kallar sig väl byggingenjör? 2 och 3åriga tjänar typ samma när dom kommer ut i yrket.
Civilare lite mer

Skillnaden mellan programmet. 2årig har ett halvår praktik (är lite olika) och väldigt lite matte. 3åriga har ingen praktik och ganska mycket matte/fysik. 5åriga har mest matte/fysikberäkningar och ingen praktik.

Vad du bör välja? Beror på dina mål. Du kan göra nästan samma saker på en 3 och 5årig. 2ärig så blir du arbetsledare.

I mina ögon förekommer ingen skillnad på byggingenjörer och byggnadsingenjörer. Tomato, tomato. I mina ögon är man heller inte ingenjör efter en YH-utbildning. Som högskoleingenjörsstudent läser du förmodligen enbart matematik- och konstruktionskurser motsvarande hela YH-utbildningens tid. Dock ska nämnas att jag personligen har erfarenhet av att jobba med mycket duktiga YH-utbildade. Vad gäller kunskaper inom beräkningar och dylikt så brukar skillnaden dock vara påtaglig mot de med högskolebakgrund.

Civilingenjörsutbildningen är längre och mer teoretisk. Mer matte och fysik och på en mer avancerad nivå. Min erfarenhet är att högskoleingenjörer och civilingenjörer inte sällan konkurrerar om samma jobb.

Du blir inte per automatik arbetsledare om du går en YH-utbildning även om säkert många blir det. Nu finns det säkert ett flertal olika utbildningar där en del kanske är direkt inriktade mot produktion men det finns även jobb inom projektering.
Citera
2018-05-17, 12:35
Medlem
Kattmattas avatar
Hur orolig börjar som nyutexad byggingenjör vara när det är tal om begynnande lågkonjuktur och minskat bostadsbyggande? Har kirrat sommarjobb med möjlighet till anställning till hösten, men vill såklart tänka långsiktigt.
Citera
2018-05-19, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmatta
Hur orolig börjar som nyutexad byggingenjör vara när det är tal om begynnande lågkonjuktur och minskat bostadsbyggande? Har kirrat sommarjobb med möjlighet till anställning till hösten, men vill såklart tänka långsiktigt.

Nischa om dig till anläggning så ska du se att det löser sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in