Citat:
Ursprungligen postat av
BonZaiTraed
Vad är det för skillnad mellan en byggingenjör och en byggnadsingenjör? Vad skiljer sen dessa från de som läser Civ.ing väg och vatten?

Citat:
Ursprungligen postat av
moonleaf
2årig utbildning kallar sig väl byggingenjör? 2 och 3åriga tjänar typ samma när dom kommer ut i yrket.
Civilare lite mer
Skillnaden mellan programmet. 2årig har ett halvår praktik (är lite olika) och väldigt lite matte. 3åriga har ingen praktik och ganska mycket matte/fysik. 5åriga har mest matte/fysikberäkningar och ingen praktik.
Vad du bör välja? Beror på dina mål. Du kan göra nästan samma saker på en 3 och 5årig. 2ärig så blir du arbetsledare.
I mina ögon förekommer ingen skillnad på byggingenjörer och byggnadsingenjörer. Tomato, tomato. I mina ögon är man heller inte ingenjör efter en YH-utbildning. Som högskoleingenjörsstudent läser du förmodligen enbart matematik- och konstruktionskurser motsvarande hela YH-utbildningens tid. Dock ska nämnas att jag personligen har erfarenhet av att jobba med mycket duktiga YH-utbildade. Vad gäller kunskaper inom beräkningar och dylikt så brukar skillnaden dock vara påtaglig mot de med högskolebakgrund.
Civilingenjörsutbildningen är längre och mer teoretisk. Mer matte och fysik och på en mer avancerad nivå. Min erfarenhet är att högskoleingenjörer och civilingenjörer inte sällan konkurrerar om samma jobb.
Du blir inte per automatik arbetsledare om du går en YH-utbildning även om säkert många blir det. Nu finns det säkert ett flertal olika utbildningar där en del kanske är direkt inriktade mot produktion men det finns även jobb inom projektering.