• 1
  • 2
2018-03-22, 20:19
Bannlyst
Jag känner mig ganska kluven vart samtalet kring detta hör hemma, om det gäller språk eller filosofi.
Men just min slutsats är väl att språk endast är språk och inte direkt har någon djupare innebörd, så jag får köra på filosofi.

Eftersom ordet Förlåt är ungefär något betyder erkännande av felaktig handling, så är väl “att förlåta” bekräftelse av någon annans felaktiga handling men ändå inte.
Det går väl inte att utföra en förlåtelse när det egentligen handlar om ett tillstånd .

Och vad är detta tillståndet egentligen att glömma och acceptera på samma gång?
Är det ett muntligt avtal?

Och är det ett ord som folk bara ska förstå, hur vet man egentligen att man då förstått rätt ?
Jag tycker det känns som ett ord som betyder lite olika för person till person , men dumt sätt betyder samma sak samtidigt för ingen vet hur andra tänker.

Det skrivs ju om känslor som hat och kärlek men förlåtelse är ljudlöst.
Citera
2018-03-22, 20:35
Medlem
jipeesss avatar
den felande parten anhåller om, eller ber den oskyldiga att förlåta (överskyla/täcka över/gömma/glömma) oförrätten
Citera
2018-03-22, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
den felande parten anhåller om, eller ber den oskyldiga att förlåta (överskyla/täcka över/gömma/glömma) oförrätten

Så vad är övriga ställningstaganden? Som något man inte glömmer eller godkänner men fortsätter utan att bestraffa
Citera
2018-03-22, 20:45
Medlem
Riddarhusets avatar
Inte bara filosofi utan även religion; bara Gud kan förlåta.
För egen del betyder det att
- inte tycka illa om någon längre
- att kunna släppa händelserna och tankarna kring den
- erkänna att personen är förhållandevis ok igen.
- att erkänna att jag kan leva med händelsen utan agg
För att GE förlåtelse vill jag dock av något av den som skall förlåtas:
- ånger
- insikt i vad som hände
- insikt i vilka konsekvenser det fick
- ngn form av gottgörelse t ex pengar enligt förmåga om det är pengar det rör sig om eller förbättrat beteende om det är det som det handlar om.
Citera
2018-03-22, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Inte bara filosofi utan även religion; bara Gud kan förlåta.
För egen del betyder det att
- inte tycka illa om någon längre
- att kunna släppa händelserna och tankarna kring den
- erkänna att personen är förhållandevis ok igen.
- att erkänna att jag kan leva med händelsen utan agg
För att GE förlåtelse vill jag dock av något av den som skall förlåtas:
- ånger
- insikt i vad som hände
- insikt i vilka konsekvenser det fick
- ngn form av gottgörelse t ex pengar enligt förmåga om det är pengar det rör sig om eller förbättrat beteende om det är det som det handlar om.

Jag känner igen det där, men samtidigt så går det ju inte förlåta någon man aldrig tyckt om då riktigt?
På ett sätt känns det som att man kan se det som någon gjort ett misstag men ifall man ändå tror det kommer hända igen så känns det egentligen som något man bara säger för att inte förvärra nuläget.

Det känns som något som är till 90% lögn, inte ifrån dig men hur det används.

Även om gud kan förlåta så vet jag inte riktigt vad det innebär, att få det ogjort?
Citera
2018-03-22, 21:10
Medlem
Jag tycker att den viktigaste betydelsen ligger i min egen upplevelse. Jag kan som bekant inte ändra på andra utan bara på mig själv.

Istället för att hålla kvar vid något som inträffat och kräva att motparten ska be om förlåtelse eller uppvisa ånger så kan det ligga en poäng i att själv förlåta ändå. Då accepterar man att motparten gjort fel men även att man själv är så storsint att man kan förlåta och gå vidare.
Citera
2018-03-22, 21:11
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Så vad är övriga ställningstaganden? Som något man inte glömmer eller godkänner men fortsätter utan att bestraffa

beror på vilken norm som används
Citera
2018-03-22, 21:12
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Jag känner igen det där, men samtidigt så går det ju inte förlåta någon man aldrig tyckt om då riktigt?
På ett sätt känns det som att man kan se det som någon gjort ett misstag men ifall man ändå tror det kommer hända igen så känns det egentligen som något man bara säger för att inte förvärra nuläget.

Även om gud kan förlåta så vet jag inte riktigt vad det innebär, att få det ogjort?
Att tycka illa om någon behöver inte vara kopplat till förlåtelse.
Jag förlåter inte hela personen för ALLT utan bara för vissa händelser.
Jag ger inte förlåtelse utan att jag har bevis på de punkter jag skrev.
- ånger
- insikt om händelsen
- insikt om skada
- bevis på förbättring (en form av gottgörelse - t ex en man som inte slår sin fru längre)
- gottgörelse - tagit sitt straff, betalat tillbaka pengar m.m.
Att ge förlåtelse och sedan ångra den är ännu värre nämligen.
Citera
2018-03-22, 21:12
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Att tycka illa om någon behöver inte vara kopplat till förlåtelse.
Jag förlåter inte hela personen för ALLT utan bara för vissa händelser.
Jag ger inte förlåtelse utan att jag har bevis på de punkter jag skrev.
- ånger
- insikt om händelsen
- insikt om skada
- bevis på förbättring (en form av gottgörelse - t ex en man som inte slår sin fru längre)
- gottgörelse - tagit sitt straff, betalat tillbaka pengar m.m.
Citera
2018-03-22, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Jag tycker att den viktigaste betydelsen ligger i min egen upplevelse. Jag kan som bekant inte ändra på andra utan bara på mig själv.

Istället för att hålla kvar vid något som inträffat och kräva att motparten ska be om förlåtelse eller uppvisa ånger så kan det ligga en poäng i att själv förlåta ändå. Då accepterar man att motparten gjort fel men även att man själv är så storsint att man kan förlåta och gå vidare.

Jag skulle kunna skriva

Förlåt att jag säger detta, men du kan inte förklara förlåtelse med att använda förlåtelse med i beskrivningen .

En del ber ju om förlåtelse i förväg, vilket känns märkligt att ångra något som ska inträffa. Det verkar mest vara tillåtelse att fela på något sätt, fast ändå inte.
Citera
2018-03-22, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset

Att säga att man tar tillbaka en förlåtelse eller rent känslomässigt?
Går det egentligen att ta tillbaka?
Citera
2018-03-22, 21:40
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Att säga att man tar tillbaka en förlåtelse eller rent känslomässigt?
Går det egentligen att ta tillbaka?
Att ångra den känns tufft
Att ta tillbaka den är ännu tuffare men skönt efteråt
Ja, det är bara att säga att jag tar tillbaka den

Nä jag vet inte, men det är så jag tror just nu i alla fall
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto