2018-03-22, 13:53
Medlem

Åklagare Jakob Buch-Jepsen läser upp från obduktionsprotokollet.
– Det var mycket karakteristiska skador, som att det varit ett tryck på området, svarar rättsläkaren på en fråga om skador på halsen.
Åklagare: Kan det vara ett bälte?
– Ja
Åklagaren: Kan våldet ha uppstått efter före döden?
Rättsläkaren: Det kan man inte utesluta.
Citera
2018-03-22, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Camilla Marie Nielsen
"På den højre arm er der ikke konstateret nogle mærker på håndleddet.
- Udelukker det, at den forurettede har været fastbundet?, spørger anklageren
- Nej det gør det ikke.
- Kan det have noget med armens tilstand at gøre?
- Ja, den var præget af råd"

Här förstår jag inte riktigt vad det kan innebära? Någon?
Men sedan kanske de kan visa att banden som hon hade runt handleder och de som funnits i båten- (fästa vid något i båten)? -kan kopplas ihop. Och därigenom fastslå att hon varit bunden. Eller satt det ej fast band runt hennes händer när de de fann dem?
Citera
2018-03-22, 14:06
Medlem
PhDSalanders avatar
Märkligt här, pojkvännen mötte Sirid på kvällen , natten?

Nån som kan förklara ----

Jeg ringer til Kims forældre, som jeg har mødt første gang dagen før, og støder ind i en, som jeg finder ud af, er Peter Madsens kone. Hun råber af mig. på det her tidspunkt er hun mit eneste link til viden om noget som helst, og jeg er insisterende på, at hun skal fortælle mig et eller andet. Og hun råber, at jeg skal stoppe med at spørge til den ubåd, før jeg har nævnt ubåden, så vidt jeg husker.
Citera
2018-03-22, 14:06
Medlem
Ur rättegången 22/3:

Rättsläkaren får frågor om "amputationen". Hon säger att den kan ha skett före döden. Det handlar om "snittets utformning", säger rättsläkaren
Citera
2018-03-22, 14:15
Medlem
miss-fires avatar
Citat från expressen vid förhöret med pojkvännen; Hon sa att det var svårt att bli klok på honom. Men hon hade tidigare varit intresserad av människor som är besatta av något de gör, säger pojkvännen.
Han berättar också att hon var rädd för att åka ubåt.
Arma kvinna! Hon var rädd från början, då hon var rädd att åka ubåt. Min känsla är att Madsen såg till att utnyttja det till max. Kim kanske uttryckte sin rädsla och det eggande Madsen ännumer. [sic]

Pojkvännen visas ut genom en separat dörr. När han lämnar salen följer Peter Madsen honom med blicken. Jag ger mig fan på att äcklet njuter av detta. Han vet vilket lidande han orsakat familjen och pojkvännen. Vider!

Ytterligare citat från expressen.
Peter Madsen är mer aktiv än tidigare. Han sitter och tittar rakt fram på domaren. Då och då stryker han händerna över ansiktet. Äcklet verkar ha piggnat till efter att den stackars pojkvännen har vittnat. Nu myser Madsen och känner sig tillfreds. Det rycker säkert lite i baguetten på äcklet.
Citera
2018-03-22, 14:17
Medlem
Man vill bara spy över fanskapet:

- Fortæller han andet?, spørger anklageren
- Ja han fortæller, at han efter han har sat hende af er sejlet ud, fordi han skulle foretage nogle prøvedyk. Han sagde, det havde været en fantastisk nat, siger vidnet.
Citera
2018-03-22, 14:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Men sedan kanske de kan visa att banden som hon hade runt handleder och de som funnits i båten- (fästa vid något i båten)? -kan kopplas ihop. Och därigenom fastslå att hon varit bunden. Eller satt det ej fast band runt hennes händer när de de fann dem?
Det framkom redan i första rättegången att krimtekniker fastslagit att remmar i påsen kan sammanfogas med det som fanns i ubåten - deras snittyta när han skurit av dem. Tryckmärken redogjordes idag gällande huvud/hals, ben, en arm (den andra var stadd i förruttnelse, gick ej att se).
Remmar ubåt+remmar i påse+avtryck hud= mkt troligt fastbunden.

Vet man vilken dag krim.tekniker redovisar/blir förhörd?

"Han beder retten bemærke snitfladerne på stroppe fundet i ubåden og stroppe fundet på havets bund. Den kriminaltekniske vurdering er, at stroppene der lå sammen med Kim Walls tøj og stroppene i ubåden er identiske - de hører altså sammen. Der er også fundet mærker på Kim Walls kropsdele."live dr.dk

"Snitt på bandet ska visa samhörigheten mellan banden, och tekniker har slagit fast detta i en undersökning, berättar Jakob Buch-Jepsen. Rättsmedicinare har också konstaterat ett samband mellan spännband och avtryck på kvarlevor." live svt
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Citera
2018-03-22, 14:19
Medlem
Vidnet fortæller, at han sidder med Peter Madsen i ti minutter, inden politiet ankommer til Dragør Havn.
Her spørger Peter Madsen ifølge vidnet indtil om der virkelig ikke er et system, der kan tracke ham og ubåden, siden de har ledt sådan.
- Han spurgte også, om militæret ikke kunne tracke ham. Det sagde vi nej til, fortæller vidnet
.
Citera
2018-03-22, 14:22
Medlem
TilleyHats avatar
Jag har bara skummat igenom rapporteringen av rättsläkarens vittnesmål idag men en sak som slår mig är att det nog inte blir helt lätt att bevisa att Madsen är skyldig till mord. Jag tycker försvaret fick in en del tvivel exempelvis vad gäller kolmonoxiden. Egentligen var det väl bara tidpunkten för styckningen som definitivt kunde fastslås och där Madsen uppenbarligen inte talade sanning. Det vore intressant att höra GW:s analys av rättsläkarens vittnesmål. GW menar som bekant att det inte är säkert att Madsen fälls för mord. Vore därför spännande att höra vad han säger nu när rättsläkaren har vittnat.
Citera
2018-03-22, 14:22
Medlem
Jodå, Madsen var på väg att smita hem till frun och katterna. Han trodde han skulle klara sig.

Tack och lov agerade helikopterförarna. Polisen hade inte kommit än.

"- Vi får ham råbt an, og går hen til ham for at tale med ham . Han er drivvåd. Mit første indtryk er, at det er underligt, at han går fra stedet, når han lige er sunket med ubåden. Han fremstår egentlig meget rolig og siger, at han vil gerne vil hjem. Han vil gerne hjem til sin kone og sine to katte."

"- Vi får ham op i helikopteren igen, indtil politiet kommer efter et kvarters tid. Vi står hele besætningen og snakker med ham. Han spørger os et par gange, om der virkelig ikke er et system, der kan spore ham. Vi svarer ham, at det kræver, at han selv har tændt sin boks. Han spørger også ind til, om militæret har et system, der havde kunnet tracke ham."
Citera
2018-03-22, 14:28
Medlem
Att Madsen skulle vänta med styckningen tills offret var avlidet ter sig utopiskt och absurt. Han har knappast kollat andning, puls och saturation innan han skred till verket, med kniv och såg.

Troligen orienterade han bara med hjälp av hjärnans mest primitiva delar och testiklarna. När han kommit i brallorna och offret inte rörde sig eller lät var akten slut för hans del. Slut på det roliga.

Sen skyndade han sig nog med verktygen, och huruvida offret levde eller inte sket han nog i.

Många hemska fall har jag läst om, men jag har aldrig sett ett färskt luststyckmord så nära och detaljerat, och den otroliga våldsamhet som en lustmördare visar, är verkligen fasansfull att analysera såhär...

Att läsa om äldre mordfall i USA, England eller Ryssland är inte alls samma sak som att följa rapporteringen om Madsen...

Han har verkligen varit helt besinningslös och frossat i dödandet. Man vet ju att lustmördare gör det, men man brukar inte få fakta serverade såhär.

Jag brukar betrakta mig själv som yrkesmässigt avtrubbad, men detta fall påverkar mig verkligen.
Citera
2018-03-22, 14:32
Medlem
develis avatar
Usch.
- Han sagde, at det var en fantastisk nat på Øresund, og han havde villet lave nogle prøvedyk.
live bt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in