2018-03-21, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Du kan knappast läst vad du länkar till eller kallar du det vetenskaplig fakta? Det en journalist på en nättidning skriver om aktuella händelser och bland annat Bjärred-fallet.

Men det finns faktiskt flera vetenskapliga studier om familicide, och statistik.

95% av familicide, där föräldern tar livet av sig, begås av fadern (Wilson et al, 1995)
100% av familicide, där båda föräldrarna hittas döda, begås av fadern (Liem and Koenraadt, 2007)

Om du vill läsa de studierna så blir du besviken om du tror på altruism som motiv.

Artikeln bygger på fakta från en studie gjord av Jonatan Hedlund, överläkare vid rättsmedicinalverket över alla mördade barn under 15 år i Sverige 1992-2012.
Han delar grovt upp morden i fem typer, altruism, psykos, det oönskade barnet, urspårad misshandel och hämnd. Som exempel på altruism anges just Bjärredsfallet eftersom det är vad föräldrarna har angett som motiv. Det är deras motiv, sen får var och en förhålla sig till det på vilket sätt man vill.
Citera
2018-03-21, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vem måste spegla sig, för att ingen förstår denne -- så väl som denne förstår sig själv?

En egocentriker kan vara både narcissist och den svagare själen i samma person. För att det råder brist på okomplicerad självbekräftelse.

Händer alla, men somliga mer än andra.
Där har du så rätt igen och det är väl det man misstänker om mina exempel på scientologernas troféer.
Just dessa två herrar har ju blivit så väl kända och därmed dissekerade att man brukar peka på deras sociala inkompetens - och isolering från omvärlden - som hållhake på dem.
Om det nu är rätt tänkt av andra och efterapat av mig?
Har den typen av besvär bäring på någon av personligheterna i bjärredsfallet, tror du?
På OH, som njuter av sin berömmelse? Eller mådde han bara bra av att ha hittat "sin plats i livet"?
För resten, en egocentriker behöver inte vara narcissist, väl? Och till skillnad från egoisten inser egocentrikern väl normalt(?) att den inte är världens absoluta centrum?
PS Det är ju mycket möjligt att den mer osynliga personen i dramat, HB, i all stillhet var det ena eller det andra om än en som inte fick utlopp för sina ego-nånting behov?
Senast redigerad av tantigheter 2018-03-21 kl. 15:15. Anledning: Eftertanke
Citera
2018-03-21, 15:24
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
...
Som exempel på altruism anges just Bjärredsfallet eftersom det är vad föräldrarna har angett som motiv. Det är deras motiv, sen får var och en förhålla sig till det på vilket sätt man vill.
Har du läst något annat avskedsbrev än det polisen refererar till?
Hur brist på livskvalitet och framtid hos föräldrarna kan definieras som ett altruistiskt motiv övergår mitt förstånd. Det är ju snarare superegoistiskt.
Citera
2018-03-21, 15:26
Medlem
Citat:
De torde väl räknas till narcissiterna, då...

Som ska få andra att somatisera...?

Vad är relationen mellan narcissism och somatisering?

Det är inget fel på mig, det är fel på dig...
Får jag be dig om hjälp?
Jag letar fortfarande efter rätt ord för du-vet-vad-jag-menar, men hittar det inte.
Måste man göra en omskrivning? Ett enda ord vore så bekvämt.
(Jag skyller denna tafatthet på ålder, men är glad att jag klarar mig hyfsat ändå)
Citera
2018-03-21, 15:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Där har du så rätt igen och det är väl det man misstänker om mina exempel på scientologernas troféer.
Just dessa två herrar har ju blivit så väl kända och därmed dissekerade att man brukar peka på deras sociala inkompetens - och isolering från omvärlden - som hållhake på dem.
Om det nu är rätt tänkt av andra och efterapat av mig?
Har den typen av besvär bäring på någon av personligheterna i bjärredsfallet, tror du?
På OH, som njuter av sin berömmelse? Eller mådde han bara bra av att ha hittat "sin plats i livet"?
För resten, en egocentriker behöver inte vara narcissist, väl? Och till skillnad från egoisten inser egocentrikern väl normalt(?) att den inte är världens absoluta centrum?
PS Det är ju mycket möjligt att den mer osynliga personen i dramat, HB, i all stillhet var det ena eller det andra om än en som inte fick utlopp för sina ego-nånting behov?

Jag har inte systematiken på mina sex fingrar men en egocentriker torde lida brist på det som föranleder ett "överskridande", eller tolkar ev. sitt begär (som alla har) i en specifik riktning.

Där andra har ett hus har egocentriker en fästning. Och en fiende. Eller hittar en.
Citera
2018-03-21, 15:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Får jag be dig om hjälp?
Jag letar fortfarande efter rätt ord för du-vet-vad-jag-menar, men hittar det inte.
Måste man göra en omskrivning? Ett enda ord vore så bekvämt.
(Jag skyller denna tafatthet på ålder, men är glad att jag klarar mig hyfsat ändå)

Nej jag vet inte. Shoot!
Citera
2018-03-21, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
. Som exempel på altruism anges just Bjärredsfallet eftersom det är vad föräldrarna har angett som motiv. Det är deras motiv, sen får var och en förhålla sig till det på vilket sätt man vill.

Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Har du läst något annat avskedsbrev än det polisen refererar till?
Hur brist på livskvalitet och framtid hos föräldrarna kan definieras som ett altruistiskt motiv övergår mitt förstånd. Det är ju snarare superegoistiskt.

Man får naturligtvis även välja att tolka saker hur man vill. Att avsluta livet på sina barn och sig själv känns inte det minsta egoistiskt för mig, tvärtom. Därför delar jag inte heller tolkningen av brevet med dig, min tolkning är att det handlade om familjens livskvalitet och framtid. Det baserar jag på att familjen är borta.
Citera
2018-03-21, 15:43
Medlem
Citat:
Jag har inte systematiken på mina sex fingrar men en egocentriker torde lida brist på det som föranleder ett "överskridande", eller tolkar ev. sitt begär (som alla har) i en specifik riktning.

Där andra har ett hus har egocentriker en fästning. Och en fiende. Eller hittar en.
En fördel med att hänvisa till wiki är att då får alla samma chans att använda samma definition - eller reservera sig mot den.
Jag gör alltså så här att jag klipper och klistrar in, ifall någon annan vill prata om OHs eventuella knepigheter, (samtidigt som jag försöker förfina min egen allmänbildning )

Egocentrism är en persons oförmåga att på ett korrekt sätt identifiera och skilja sina egna behov eller idéer från omvärlden (inklusive andra människor och perspektiv) så att egocentrikerns eget perspektiv per automatik uppfattas som det "enda" eller det "enda korrekta".

En person som lider av egocentrism saknar exempelvis ofta vilja eller förmåga att sätta sig in i en annan persons känslor. Egocentrikern uppfattar det som att endast dennes idéer har något värde (eftersom den övriga världen i det närmaste uppfattas som intellektuellt eller känslomässigt obetydlig eller "ickelevande") men får inte nödvändigtvis något nöje eller bättre självkänsla för det.

Ett annat ord för egocentrism är självcentrering och syftar i vardagsspråk oftast till beteendet att något mer tillfälligt vara överdrivet fokuserad på sin personbild, sina upplevelser och sina känslor.

En mer allvarlig psykisk störning som ofta förväxlas med enkel egocentrism och egotism kallas narcissistisk personlighetsstörning.

egoistisk

som främst beaktar sina egna behov och villkor; som främst ser till att en själv mår bra, ofta på bekostnad av andras välmående; som (tydligt) gynnar sig själv hellre än andra
Du får inte vara så egoistisk.
Synonymer: självisk
Antonymer: altruistisk
Citera
2018-03-21, 16:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
En fördel med att hänvisa till wiki är att då får alla samma chans att använda samma definition - eller reservera sig mot den.
Jag gör alltså så här att jag klipper och klistrar in, ifall någon annan vill prata om OHs eventuella knepigheter, (samtidigt som jag försöker förfina min egen allmänbildning )

Egocentrism är en persons oförmåga att på ett korrekt sätt identifiera och skilja sina egna behov eller idéer från omvärlden (inklusive andra människor och perspektiv) så att egocentrikerns eget perspektiv per automatik uppfattas som det "enda" eller det "enda korrekta".

En person som lider av egocentrism saknar exempelvis ofta vilja eller förmåga att sätta sig in i en annan persons känslor. Egocentrikern uppfattar det som att endast dennes idéer har något värde (eftersom den övriga världen i det närmaste uppfattas som intellektuellt eller känslomässigt obetydlig eller "ickelevande") men får inte nödvändigtvis något nöje eller bättre självkänsla för det.

Ett annat ord för egocentrism är självcentrering och syftar i vardagsspråk oftast till beteendet att något mer tillfälligt vara överdrivet fokuserad på sin personbild, sina upplevelser och sina känslor.

En mer allvarlig psykisk störning som ofta förväxlas med enkel egocentrism och egotism kallas narcissistisk personlighetsstörning.

egoistisk

som främst beaktar sina egna behov och villkor; som främst ser till att en själv mår bra, ofta på bekostnad av andras välmående; som (tydligt) gynnar sig själv hellre än andra
Du får inte vara så egoistisk.
Synonymer: självisk
Antonymer: altruistisk

Jag kan ha blandat ihop bergreppen lite, men du redde ut det så bra. Jag tror jag far efter de (till namnet?) egocentriska dragen i narcissistisk personlighetsstörning.

Hursomhaver så finns det väl ett hål som måste fyllas, mer eller mindre tvingande.

Vad var det exakt du undrade över då? Fast googla är ju ibland bättre än att gubbgoogla.
Citera
2018-03-21, 16:30
Medlem
Citat:
Jag kan ha blandat ihop bergreppen lite, men du redde ut det så bra. Jag tror jag far efter de (till namnet?) egocentriska dragen i narcissistisk personlighetsstörning.

Hursomhaver så finns det väl ett hål som måste fyllas, mer eller mindre tvingande.

Vad var det exakt du undrade över då? Fast googla är ju ibland bättre än att gubbgoogla.
Jo min felsägning och -skrivning med "somatisering"
Att finna de fysiska orsakerna bakom en sjukdom och inte "somatisera" som jag valde i brist på bättre - visste inte att det redan var upptaget av en annan bransch, om man säger så.
För den som inte hänger med ville jag förklara att "ME-maffian" vill ha sjukdomen förklarad med kroppsliga orsaker, inte med underliggande psykologiska besvär.
Jag gjorde bort mig i ordvalet och önskar bli hjälpt med rätt sätt att förklara.
Citera
2018-03-21, 16:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jo min felsägning och -skrivning med "somatisering"
Att finna de fysiska orsakerna bakom en sjukdom och inte "somatisera" som jag valde i brist på bättre - visste inte att det redan var upptaget av en annan bransch, om man säger så.
För den som inte hänger med ville jag förklara att "ME-maffian" vill ha sjukdomen förklarad med kroppsliga orsaker, inte med underliggande psykologiska besvär.
Jag gjorde bort mig i ordvalet och önskar bli hjälpt med rätt sätt att förklara.

Det är inte så lätt.

Det finns de som kan förklara det där bättre än jag. Och som håller reda på psykiska och fysiska sjukdomar.

Allt kan nog inte alltid dras över en kam heller -- det är en del av problemet...

Det är inte ett enkelt förhållande, ofta, utan en knut eller ett nystan.
Citera
2018-03-21, 16:46
Medlem
Citat:
Det är inte så lätt.

Det finns de som kan förklara det där bättre än jag. Och som håller reda på psykiska och fysiska sjukdomar.

Allt kan nog inte alltid dras över en kam heller -- det är en del av problemet...

Det är inte ett enkelt förhållande, ofta, utan en knut eller ett nystan.
Jo - suck! Så är det ju ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in