2018-03-21, 00:16
  #5029
Medlem
TheWolfmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Samma här! Låt oss hoppas att PN har lite koll i kaoset. Jag blev iaf imponerad av att betalsidan var så smidig.

Visst är betalsidan smidig tar bara sekunder att betala MEN.. MEN..vad hjälps det då det tar veckor att få försändelsen om man får den överhuvudtaget återstår dock att se.... Helt Sjukt Galet... Finns ingen privat aktör som skulle kunna bete sig såhär skulle vara dödsdömd verksamhet men nu gäller detta statliga myndighet som tydligen står lite över lagen på nått vis och stort sett helt utan konkurans..
Citera
2018-03-21, 06:19
  #5030
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWolfman
Visst är betalsidan smidig tar bara sekunder att betala MEN.. MEN..vad hjälps det då det tar veckor att få försändelsen om man får den överhuvudtaget återstår dock att se.... Helt Sjukt Galet... Finns ingen privat aktör som skulle kunna bete sig såhär skulle vara dödsdömd verksamhet men nu gäller detta statliga myndighet som tydligen står lite över lagen på nått vis och stort sett helt utan konkurans..
Om man väljer lågprioriterad post från början med 42 dagars leveranstid kan man ju inte börja klaga förrän den tiden gått hade man haft mer bråttom att få varorna så hade man väl valt ett snabbare fraktalternativ?
Citera
2018-03-21, 06:55
  #5031
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om man väljer lågprioriterad post från början med 42 dagars leveranstid kan man ju inte börja klaga förrän den tiden gått hade man haft mer bråttom att få varorna så hade man väl valt ett snabbare fraktalternativ?
Om man som PostNord gör väljer inkompetens till sitt ledmärke då går det som det nu går.
Till PostNord kan man endast säga - leverera för fan, gör ert arbetet.

Om man garanterar "42 dagars leveranstid" så bör tiden för att paketet vänder tillbaka till den det sändes ifrån vara minst 42 dagar.
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-21 kl. 07:09.
Citera
2018-03-21, 07:09
  #5032
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om man väljer lågprioriterad post från början med 42 dagars leveranstid kan man ju inte börja klaga förrän den tiden gått hade man haft mer bråttom att få varorna så hade man väl valt ett snabbare fraktalternativ?
Varorna är redan i Sverige, och betalningen 75:- borde väl motivera till högre leverans-kvalitet, det är mycket mer än vad någon annan "standard" eller "lågbudget frakt" kostar i Sverige. PN har inte betalat frakten hit för Paketen, men dom ska ha 75:- i avgift här i Sverige för att skickas här internt, det är dyrt, och borde innehålla kvalitet.
Citera
2018-03-21, 07:13
  #5033
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Varorna är redan i Sverige, och betalningen 75:- borde väl motivera till högre leverans-kvalitet, det är mycket mer än vad någon annan "standard" eller "lågbudget frakt" kostar i Sverige. PN har inte betalat frakten hit för Paketen, men dom ska ha 75:- i avgift här i Sverige för att skickas här internt, det är dyrt, och borde innehålla kvalitet.
Nej avgiften har inget med frakten att göra det är en avgift för att hantera momsen och för att betala returerna för de paket som inte hämtas ut. PN kan ju inte helt plötsligt uppgradera ett fraktavtal som tecknades vid orderläggningen och där man betalade frakt till säljaren för att paketet skulle skickas på ett visst sätt. Får man paketet inom den gränsen 42 dagar "fine" annars kan man börja klaga till säljaren för utebliven leverans...

Enligt Global Postal Union riktlinjer skall ett paket levereras på max 8 veckor från avsändare till mottagare.
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-21 kl. 07:25.
Citera
2018-03-21, 07:21
  #5034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej avgiften har inget med frakten att göra det är en avgift för att hantera momsen och för att betala returerna för de paket som inte hämtas ut. PN kan ju inte helt plötsligt uppgradera ett fraktavtal som tecknades vid orderläggningen och där man betalade frakt till säljaren för att paketet skulle skickas på ett visst sätt. Får man paketet inom den gränsen 42 dagar "fine" annars kan man börja klaga till säljaren för utebliven leverans...
Straffavgiften har naturligtvis att göra med frakten, paktetet fraktas till Örebro för för momsning.
PostNords straffavgift för momsning har att göra med frakten - för den innebär mer frakt av paktetet.

Allt annat efter momsning av paktetet skall vara betalt genom straffavgiften.
Vad inrymms annars i i den?

China Post betalar inte frakten från Örebro. Den som har betalat straffavgiften är den som betalar frakten från Örebro.
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-21 kl. 07:34.
Citera
2018-03-21, 07:29
  #5035
Medlem
Snabb fråga, jag fick tullfakturan den 17/3 och betala då efter 1 timme. Står fortfarande att den är under tullbehandling. Kollar jag min faktura på deras sida står det betald.

Hur lång tid brukar paketen bli liggande innan de skickas ut i landet?
Citera
2018-03-21, 07:35
  #5036
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Snabb fråga, jag fick tullfakturan den 17/3 och betala då efter 1 timme. Står fortfarande att den är under tullbehandling. Kollar jag min faktura på deras sida står det betald.

Hur lång tid brukar paketen bli liggande innan de skickas ut i landet?
Normalt sett 7 dagar men så här i början får du räkna med att det tar längre tid upp mot det dubbla är inte ovanligt. Innan du klagar till säljaren om att du inte fått ditt paket kontrollera när paketet skickades från säljaren och vilken leveranstid han utlovade brukar vara mellan 15-42 dagar beroende på valt fraktsätt. Har du inte fått paketet inom den tiden kan du reklamera det.
Citera
2018-03-21, 07:38
  #5037
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Snabb fråga, jag fick tullfakturan den 17/3 och betala då efter 1 timme. Står fortfarande att den är under tullbehandling. Kollar jag min faktura på deras sida står det betald.

Hur lång tid brukar paketen bli liggande innan de skickas ut i landet?
PostNords system för "momsning" verkar inte fungera, se nedanstående post:
Citat:
Ursprungligen postat av 252life
Jag har 2 paket som tullbehandlas (ankom 2/3 & 6/3) som jag inte fått sms på ej heller brev. Kontaktade postens kudtjänst via mail fick följande svar.
Citat:
Din försändelse befinner sig fortfarande på tullhantering vilket kan ta upp till 5 arbetsdagar och det är anledningen till att du ännu inte fått en avisering.
Så fort den är färdigbehandlad kommer du bli aviserad på sms eller mail.

Du kan även följa försändelsens uppdateringar på www.postnord.se eller i vår app.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor, annars är du alltid välkommen att kontakta oss igen.
Jag önskar dig en fortsatt bra dag.

Med vänlig hälsning
Citat:
Tack för er e-post.

Er försändelse tullbehandlas och vi kan därför inte beräkna en leveranstid ännu.

Med Vänliga Hälsningar
Har åter kontaktat dom och väntar på nytt svar. Känns jävligt dåligt att hela upplägget hänger på om ett sms kommer fram eller ej! Jag råkade ha tel i flygplans läge i en dag och missade antagligen sms:en.
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-21 kl. 07:48.
Citera
2018-03-21, 07:53
  #5038
Medlem
448s avatar
Jag har fått igenom några paket men nu kom det ett brev iaf och inget SMS.
Citera
2018-03-21, 07:55
  #5039
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Jag har fått igenom några paket men nu kom det ett brev iaf och inget SMS.
Ditt mobilnummer kanske inte står på adressetiketten då skickas endast avin ut med brev.
Citera
2018-03-21, 08:25
  #5040
Medlem
Enligt en post hos "Skämtet Postnord" - Facebook.
"PostNord går emot gällande lagstiftning och kräver mig på moms på paket från Holland. Med argumentet att dom kommer från Kina ursprungligen."
https://www.facebook.com/groups/1700738213478225/

Man börjar täppa till kina-paket-hålet genom Holland verkar det som
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in