2018-03-19, 12:21
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja och hela poängen var att Kimpan sa att fraktbolagen sköter sina egna dito. Och därmed borde inte PN ta SIN AVGIFT FÖR SIN ICKEEXISTERANDE administration. Så vem har rätt? Och om FedEx lägger på en avgift för hantering, varför skulle man betala dubbelt?
Om FedEx sköter frakten från utlandet och sedan när planet landar på Arlanda slänger in paketet till Postnord och säger kan ni vara hyggliga och dela ut det här jag har inte tid, måste flyga tillbaka i kväll. Postnord tittar då på paketet och ser aha det är ett varubrev som det skall betalas moms på och slänger det på bandet avsett för det. Paketet drabbas då givetvis av samma öde som alla andra paket att PN tar ut en avgift och skickar ett sms/avi till mottagaren om att dom vill ha betalt innan dom delar ut det. FedEx lägger inte på någon avgift för hantering av moms dom tar endast betalt för frakten, att sista biten sköts av Postnord får dom säkert bjuda på en öl för nästa gång dom träffas...

Ja jag vet att det är svårt att förstå men läs texten flera gånger långsamt och tänk efter, så kanske du så småningom fattar...
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-19 kl. 12:38.
Citera
2018-03-19, 12:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
HELT FANTASTISKT JU!
Är det lagligt att beställa leverans till en minister? Jag tror jag ska kolla först men i så fall kan jag absolut tänka mig att köpa flörtkulor för några cent med leverans till Maud Olofsson!! Med ett meddelande: Tack för att du egenhändigt kursat Postnord! Gratulerar!
Om man beställer varor till någon bara för att j*vlas begår man brottet bedrägeri, se 9:1 Brottsbalken(www.lagen.nu/1962:700). För bedrägeri kan man dömas till upp till två års fängelse.
Citera
2018-03-19, 12:49
Medlem
Zeta9s avatar
Arga omdömen på engelska om PostNord.

Citat:
That you cant give lower than one star is a shame. The speed and knowledge of the people involved in this company is so bad its quicker to drive to another company like Germany to pick up the goods than to wait for them to deliver it to Sweden.

https://www.trustpilot.com/review/www.postnord.com
Citera
2018-03-19, 13:08
Medlem
252lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Det här bekräftar en tidigare diskussion om att ni som fått SMS-Avisering INTE får Brev-Avisering också.

Jag har 2 paket som tullbehandlas (ankom 2/3 & 6/3) som jag inte fått sms på ej heller brev. Kontaktade postens kudtjänst via mail fick följande svar.

Citat:
tack för att du kontaktar oss.

Din försändelse befinner sig fortfarande på tullhantering vilket kan ta upp till 5 arbetsdagar och det är anledningen till att du ännu inte fått en avisering.
Så fort den är färdigbehandlad kommer du bli aviserad på sms eller mail.

Du kan även följa försändelsens uppdateringar på www.postnord.se eller i vår app.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor, annars är du alltid välkommen att kontakta oss igen.
Jag önskar dig en fortsatt bra dag.

Med vänlig hälsning

Citat:
Tack för er e-post.

Er försändelse tullbehandlas och vi kan därför inte beräkna en leveranstid ännu.

Med Vänliga Hälsningar

Har åter kontaktat dom och väntar på nytt svar. Känns jävligt dåligt att hela upplägget hänger på om ett sms kommer fram eller ej! Jag råkade ha tel i flygplans läge i en dag och missade antagligen sms:en.
Citera
2018-03-19, 13:09
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja i rimlighetens namn bör det ju kosta lika mycket att skicka ett brev/paket från Sverige till Kina som från Kina till Sverige. Det är ju exakt samma personer inblandade i hanteringen och det är lika långt åt båda hållen...

Varför skulle det vara så? I Danmark kostar det väl 35 spänn att lägga ett brev på lådan, och här i Sverige en tia, och det är väl samma pris om vi skickar till varandra... Så det är tre gånger dyrare att skicka ett brev från Danmark till Sverige, än tvärtom...

Varför skulle det vara samma pris just till Kina?
Citera
2018-03-19, 13:13
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Om man beställer varor till någon bara för att j*vlas begår man brottet bedrägeri, se 9:1 Brottsbalken(www.lagen.nu/1962:700). För bedrägeri kan man dömas till upp till två års fängelse.

Du blandar nog ihop det med när nån beställer varor mot efterkrav i nån annans namn...

Frågan nu var ju förbetalda varor typ som en present...
Citera
2018-03-19, 13:31
Medlem
Zeta9s avatar
Flera säljare på Ebay svartlistar Tyskland, inte Sverige. Man undrar varför.

https://www.ebay.com/itm/Women-Ladies-Fashion-Scarf-Infinity-Circle-Cable-Wrap-Scarf-Warm-Wrap-Shawl-Gift/292392376398?hash=item4413f1984e:m:mPA0kNA5EMbAU3p 2dE7QqCg
Citera
2018-03-19, 13:32
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Du blandar nog ihop det med när nån beställer varor mot efterkrav i nån annans namn...

Frågan nu var ju förbetalda varor typ som en present...
Personen får ju ett efterkrav på avgift plus moms viket säkert bedöms på samma sätt.
Citera
2018-03-19, 13:34
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Varför skulle det vara så? I Danmark kostar det väl 35 spänn att lägga ett brev på lådan, och här i Sverige en tia, och det är väl samma pris om vi skickar till varandra... Så det är tre gånger dyrare att skicka ett brev från Danmark till Sverige, än tvärtom...

Varför skulle det vara samma pris just till Kina?
Om vi skall kunna konkurrera på samma vilkor bör väl det vara så?
Citera
2018-03-19, 13:45
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Om vi skall kunna konkurrera på samma vilkor bör väl det vara så?

Är det inte samma villkor här som i Danmark menar du?
Citera
2018-03-19, 13:48
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Är det inte samma villkor här som i Danmark menar du?
Givetvis är det samma överallt.
Citera
2018-03-19, 13:49
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Det här bekräftar en tidigare diskussion om att ni som fått SMS-Avisering INTE får Brev-Avisering också.

Jag fick sms avisering 8 mars, idag fick jag brev, gäller samma försändelse.

Inga mer uppgifter i brevet än i sms, bara PostNords nya nummer och beloppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in