Citat:
Det ser ut som D läser dubbelt så mycket envariabelanalys (2 st 6hp kurser) i ettan och sedan en 4hp kurs i flervariabelanalys. Mjukvaruteknik läser bara första halvan av envariabelanalysen (i 2:an) och sedan något hopkok i en- och flervariabelanalys. Har svårt att se hur mycket flervariabelanalys man kan förväntas hinna med där om man tittar på kursplanen. Som kontrast verkar tex industriell ekonomi på Liu läsa 6hp ren flervariabelanalys efter 12hp envariabelanalys. D verkar sen läsa mer signalteori med transformer och har om jag ser rätt åtminstone 3 fysikkurser varav mekanik och elektromagnetism är tämligen matematiska. Jag skulle säga att D innehåller betydligt mycket mer matematik.
Citat:
Självklart är det civilingenjörsutbildningar, begreppet har utvecklats mycket de senaste 20 åren men det betyder inte att det var bättre förr.
Tänjer man begrepp tillräckligt långt så betyder de inget längre. Men absolut, det är ingen total sanning att det alltid var bättre förr. Min oro är mer generell med tanke på att det finns en ganska tydlig tendens att ta bort "svåra" kurser (vilket brukar innebära fysik och matematik) med dålig genomströmning och ersätta dessa med annat. Ingen bra utveckling.
För att återgå till huvudfrågan dock, jag tror att Proger blir nöjd med vilken som. Men om matematikinnehållet känns viktigt skulle jag välja D.