2018-03-20, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Här har ju de två döttrarna redan tvingats välja bort flera skolämnen och bara koncentrera sig på vissa s.k. kärnämnen. Pga alla inskränkningar (där en promenad kan betyda en veckas sängläge) drabbas många också av depression.
http://www.cdc.gov/cfs/cfsbasicfacts.htm

Det lär ska finnas en genetisk predisposition för ME som gör att föräldrarna säkert inte heller ville riskera att utsätta kommande generationer för sjukdomen.

Föräldrarna bör - förutom experter på skatter och moms - också presumeras ha varit de förnämsta experterna på sina barns sjukdom och dess yttringar, vilka inskränkningar sjukdomen innebar för barnen samt den återverkan denna haft (och kunde förväntas komma att få) på deras egna liv. - Ett exempel kan vara M:s pianospel som A kanske inte mäktade med att höra eftersom hon kan ha blivit allt mer känslig för olika ljud. Vidare kan M ha börjat glömma bort vad hon lärt sig, eller ej förmått koncentrera sig så bra som tidigare. - Som sagt: Föräldrarna är de enda som kunnat observera döttrarnas successiva nedbrytning eller försämring. Morden skulle, sett från föräldrarnas horisont, därför kunna betraktas som barmhärtighetsmord, och barmhärtigheten omfatta även föräldrarnas självmord eftersom de väl svårligen kunnat tänka sig ett fortsatt liv utan sina döttrar; om än aldrig så framgångsrika i sina resp. yrken.

Under min fortbildning i skattefiffel snubblade jag över dessa foton (OH dec 2013):
https://www.wu.ac.at/taxlaw/service/gallery/2013/vat-case-law-16-17122013/
(bild 11, 16)

Det är jag som har fetat. Och om man läser den fetade meningen: om föräldrarna verkligen var de enda som såg barnens gradvisa försämring så kan man kanske ha viss förståelse för att de (föräldrarna) inte orkade mer och att de blev desperata. Hur skulle två föräldrar klara av att vara så ensamma om en sådan extremt svår situation? Fanns det verkligen ingen annan som såg? Sjukvården? Stöd och uppbackning från olika hjälpinstanser?

Och lärarna som vistades regelbundet i familjen - de måste ju också ha sett?

Om ingen annan såg så är någonting fel. Någonting var fel.
Citera
2018-03-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Livet är värt att leva för alla. Punkt. Och det kan vända. Ännu mer punkt. Du är otäck du. Och det var föräldrarna också som tog sig rätten att både värdera och avsluta andra individers liv. De var inte samma organism. De var olika fysiska individer med egna rättigheter.

Jag mår också illa när jag här läser ordet barmhärtighet samt varianter av det, men det är inget nytt. Det går runt i cirklar det också.

Btw så var det nån i tråden som hade hört att det som stod i brevet var riktigt creepy. Om det stämmer samt kommer i dagens ljus så tror jag inte vi behöver se fler teorierna om barmhärtighet här.
Citera
2018-03-20, 22:20
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Jag mår också illa när jag här läser ordet barmhärtighet samt varianter av det, men det är inget nytt. Det går runt i cirklar det också.

Btw så var det nån i tråden som hade hört att det som stod i brevet var riktigt creepy. Om det stämmer samt kommer i dagens ljus så tror jag inte vi behöver se fler teorierna om barmhärtighet här.

Barmhärtigheten skulle alltså komma från föräldrarnas sätt att se på situationen. Inte från någon här i tråden. Man måste kunna skilja på det.
Citera
2018-03-20, 22:22
Medlem
Citat:
Föräldrarnas värsta mardröm kan antas ha varit att deras barn skulle få ett sekunda liv; utlämnade åt andras godtycke, eller som framtida vårdpaket.Beslutet bör ha fattats med vetskapen om att endast 2-10% av alla som diagnosticerats med sjukdomen blir återställda samt att många också tvingas ge upp arbete och studier.

Det lär ska finnas en genetisk predisposition för ME som gör att föräldrarna säkert inte heller ville riskera att utsätta kommande generationer för sjukdomen.

Föräldrarna bör - förutom experter på skatter och moms - också presumeras ha varit de förnämsta

Under min fortbildning i skattefiffel snubblade jag över dessa foton (OH dec 2013):
https://www.wu.ac.at/taxlaw/service/gallery/2013/vat-case-law-16-17122013/
(bild 11, 16)

Mitt fetade. Om barnen var så svårt sjuka, om de ständigt försämrades, bröts ner och prognosen var så dålig - kunde man ändå fortsätta med den regelbundna hemundervisningen tre respektive fyra dagar i veckan? Var det ens möjligt att genomföra undervisningen den sista tiden?

Om barnen var så sjuka, borde de inte klarat av den relativt omfattande undervisningen i hemmet. Och om de kunde genomföra undervisningen, så bör de inte ha varit så sjuka? Resonemanget går inte ihop. Om de regelbundet hade besök av lärare i hemmet, som såg hur barnen bröts ner och försämrades - varför slog inte dessa lärare larm?
Citera
2018-03-20, 22:26
Medlem
Citat:
Livet är värt att leva för alla. Punkt. Och det kan vända. Ännu mer punkt. Du är otäck du. Och det var föräldrarna också som tog sig rätten att både värdera och avsluta andra individers liv. De var inte samma organism. De var olika fysiska individer med egna rättigheter.

Du klarar inte av att se ett resonemang om föräldrarnas bevekelsegrunder utan att skuldbelägga oskyldiga, det är otäckt. Det handlar inte om ifall dom gjorde rätt eller fel, det handlar om vad dom kände och hur dom valde att handla utifrån det. Om dom tyckte att det barmhärtigaste i deras situation var att avsluta livet så var det vad dom tyckte. Det kommer inte att förändras om du så skriver 10 000 inlägg om att barnen egentligen var friska och pappan sjuk. Det som har hänt har hänt. Du får gärna tycka att dom gjorde fel, men det kommer inte att göra allt ogjort. Om föräldrarna var övertygade om att deras agerande var det barmhärtigaste så var det deras övertygelse och den kommer inte ändras hur mycket man än försöker svärta ner deras minne, eftersom dom är döda. Det innebär att dom har immunitet oavsett hur fel någon än kan tycka att dom hade, dom gav sig själv ett dödsstraff för det dom gjorde, dom tyckte inte att dom var värda att leva. Dom tyckte inte heller att livet var värt att leva eftersom det var värdelöst och utan framtid. Det var så dom kände, sen får vi alla tycka vad vi vill om det men det förändrar ingenting.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-03-20 kl. 22:34.
Citera
2018-03-20, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Mitt fetade. Om barnen var så svårt sjuka, om de ständigt försämrades, bröts ner och prognosen var så dålig - kunde man ändå fortsätta med den regelbundna hemundervisningen tre respektive fyra dagar i veckan? Var det ens möjligt att genomföra undervisningen den sista tiden?

Om barnen var så sjuka, borde de inte klarat av den relativt omfattande undervisningen i hemmet. Och om de kunde genomföra undervisningen, så bör de inte ha varit så sjuka? Resonemanget går inte ihop. Om de regelbundet hade besök av lärare i hemmet, som såg hur barnen bröts ner och försämrades - varför slog inte dessa lärare larm?

Jag utgår från att det fanns en sjukdom hos barnen som var känd för skolan och det team som var inblandade vari lärarna ingick i. Därmed var alla insatta i det ev förloppet och sjukdomen utveckling. Undervisningen anpassades därefter.

Med tanke på den restriktiva Skollag vi har i Sverige hyser jag inga tvivel på att det finns en grund för att dessa barn beviljades hemundervisning.
Citera
2018-03-20, 22:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Citat:
/.../...endast 2-10% av alla som diagnosticerats med sjukdomen blir återställda samt att många också tvingas ge upp arbete och studier.

Ja, alla de (olika?) lärare (hur många?) som undervisade barnen bör ha observerat en hel del saker. - Någon av dem kan ju t.o.m. ha tillfört döttrarna sömnmedel... även om detta naturligtvis är ytterligt långsökt. - Någon av dessa lärare kan på sitt alldeles speciella sätt ha försökt "hjälpa" föräldrarna; polisen säger sig ju inte vara helt klar över huruvida någon annan person befunnit sig i huset.

Det jag menar är att vi vet alldeles för lite, och i och med detta ser jag flera olika scenarion; mer eller mindre tänkbara. - Ser också att barnen från skolavslutningen och framåt inte åtnjöt någon undervisning samt att lärarna bara såg barnen på vissa bestämda tider.

Ingenting tyder på att någon av föräldrarna skulle ha lidit av en depression; de arbetade in i det sista, var omvittnat hedervärda och skötsamma; måna om sina barn. Allt tyder också på att döttrarna tillgodogjort sig undervisningen på ett bra sätt och att de långtifrån varit dödssjuka; låt vara att de ska ha lidit av en sjukdom som var svår att få bukt med. - Säger lärarna detsamma?

Så var finns den felande länken - om man bortser från div. obekräftade uppgifter i tråden?
Senast redigerad av letsdoit 2018-03-20 kl. 23:04.
Citera
2018-03-20, 23:31
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Jag brukar också kika på Malous Efter tio på TV4, om det är med någon intressant gäst. Men stör mig också så otroligt mycket på att hon avbryter sina gäster så att de ej får tala till punkt!

Men tror du verkligen att någon släkting till O eller H kommer att ställa upp i programmet? Det skulle vara om det gått tillräckligt lång tid efter den hemska händelsen. O:s syster arbetar väl inom media (radio), kanske Malou lägger ut sina krokar och försöker få dit henne.

Tänker på lilla 11- åriga E**a som var den yngsta som omkom på Drottninggatan. Hennes pappa var med i en intervju hos Malou nu i februari, i samband med att rättegången mot Akilov startade. Mamman till E**a var då också intervjuad på SVT.

Det hade då gått 10 månader sedan attentatet. Kanske man kan tänka sig att en anhörig till O eller H ställer upp för en intervju om ett år eller så.

Eller kanske aldrig någonsin. Det skulle jag också ha full förståelse för.

Ja, du har rätt, det är nog långt ifrån alla som vill berätta öppet. Såg också pappan till 11-åringen intervjuas. Kanske lättare att ställa upp för att han hade ett behov av att få prata, för det var ett terrorattentat som var så vidrigt.

Med Bjärred är det ju en annan situation, där är det nog svårare som du säger att få någon till tv-soffan.

Hon avbryter ju så irriterande så man hör ju inte slutet av svaren från dem hon ställer frågor till.

Det var nog bara att jag hoppades, för jag tror att vi alla som skriver här inne plus andra trängtar något otroligt på att få en vettig förklaring. Åtminstone begripligt, och inte bara det som kommit ut i media.

Men vi får väl se
Citera
2018-03-20, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du klarar inte av att se ett resonemang om föräldrarnas bevekelsegrunder utan att skuldbelägga oskyldiga, det är otäckt. Det handlar inte om ifall dom gjorde rätt eller fel, det handlar om vad dom kände och hur dom valde att handla utifrån det. Om dom tyckte att det barmhärtigaste i deras situation var att avsluta livet så var det vad dom tyckte. Det kommer inte att förändras om du så skriver 10 000 inlägg om att barnen egentligen var friska och pappan sjuk. Det som har hänt har hänt. Du får gärna tycka att dom gjorde fel, men det kommer inte att göra allt ogjort. Om föräldrarna var övertygade om att deras agerande var det barmhärtigaste så var det deras övertygelse och den kommer inte ändras hur mycket man än försöker svärta ner deras minne, eftersom dom är döda. Det innebär att dom har immunitet oavsett hur fel någon än kan tycka att dom hade, dom gav sig själv ett dödsstraff för det dom gjorde, dom tyckte inte att dom var värda att leva. Dom tyckte inte heller att livet var värt att leva eftersom det var värdelöst och utan framtid. Det var så dom kände, sen får vi alla tycka vad vi vill om det men det förändrar ingenting.

Tack för det. Bra skrivet.
Citera
2018-03-21, 00:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Ja, du har rätt, det är nog långt ifrån alla som vill berätta öppet. Såg också pappan till 11-åringen intervjuas. Kanske lättare att ställa upp för att han hade ett behov av att få prata, för det var ett terrorattentat som var så vidrigt.

Med Bjärred är det ju en annan situation, där är det nog svårare som du säger att få någon till tv-soffan.

Hon avbryter ju så irriterande så man hör ju inte slutet av svaren från dem hon ställer frågor till.

Det var nog bara att jag hoppades, för jag tror att vi alla som skriver här inne plus andra trängtar något otroligt på att få en vettig förklaring. Åtminstone begripligt, och inte bara det som kommit ut i media.

Men vi får väl se

Det dröjer nog tio år...
Citera
2018-03-21, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Föräldrar får aldrig fatta sådana här beslut för sina barn. De är inte immuna. De tog livet av sig av anledningar vi inte har en aning om. Det som uttrycks behöver inte vara det som tänks. Hört talas om uttrycket politiskt korrekt? Det kanske behövdes en anledning till att göra detta, som inte kunde uttryckas utan att försätta hela familjen i skam. Incest till exempel. Eller något annat som gjorde flickorna sjuka.

Du vet varken hur de tänkte eller varför det hände. Acceptera det någon gång!

För den delen kan en KBT-session användas på detta också.
OH: Jag tog livet av mina barn för att de inte hade livskvalitet.
Terapeuten: Varför då?
OH: Därför att de inte var glada.
T: Varför då?
OH: Därför att... osv. tills du kommer till det som verkligen var problemet, eller kärnan. OHs rädsla. För vad?
Senast redigerad av rappytt 2018-03-21 kl. 00:24.
Citera
2018-03-21, 01:20
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Föräldrar får aldrig fatta sådana här beslut för sina barn. De är inte immuna. De tog livet av sig av anledningar vi inte har en aning om. Det som uttrycks behöver inte vara det som tänks. Hört talas om uttrycket politiskt korrekt? Det kanske behövdes en anledning till att göra detta, som inte kunde uttryckas utan att försätta hela familjen i skam. Incest till exempel. Eller något annat som gjorde flickorna sjuka.

Du vet varken hur de tänkte eller varför det hände. Acceptera det någon gång!

För den delen kan en KBT-session användas på detta också.
OH: Jag tog livet av mina barn för att de inte hade livskvalitet.
Terapeuten: Varför då?
OH: Därför att de inte var glada.
T: Varför då?
OH: Därför att... osv. tills du kommer till det som verkligen var problemet, eller kärnan. OHs rädsla. För vad?
Du verkar inte förstå hur somliga tänker angående det här fallet.
Personen ifråga. Och personerna, försöker sätta sig in i hur det kunde ske. Vad låg bakom att brottet hände? Något som alla kriminalinspektörer försöker sätta sig in i för att förstå brottet.
Även den eminente GW Persson försöker tänka så när han löser brott.
Och med det sagt tycker de inte att det var ok att mörda flickorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in