2018-03-20, 13:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
När han var på väg från biografen Grand till mordplatsen.
Ja, det är ditt förslag, men du måste börja lära dig att argumentera. Skriv på engelska!
Citera
2018-03-20, 13:55
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
NF borde ha sett någonting från ett visst avstånd eftersom hans bild av brottsplatsen inte verkar påhittad. Någon låg på marken, vilket han såg först sedan några som stod där flyttade på sig o.s.v.

NF borde ha sett "Lennart" i skyltfönstret till LaCarterie, frågan är när.

NF borde också ha sett makarna Palme och en förföljare, berättelsen låter inte påhittad.

Tack för FOI-länken. Det verkar som underrättelsetjänsten använder metoden, så kanske är den värd att satsa på?
När han var på väg från mordplatsen till Luntmakargatan.
Citera
2018-03-20, 14:00
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ja, det är ditt förslag, men du måste börja lära dig att argumentera. Skriv på engelska!
Du har detaljerade argument i tråden.
Citera
2018-03-20, 16:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Har du koll på vilket märke Dalsgaard o Ekesäters bil 1520 var?

Är frustrerande då det knappt på en enda bild går att se både reg nummer och anropsnummer. Vad jag minns är det endast bussen i gamla stan.

Vet du om de då nya vita bilarna ens var märkta med anropsnummer? Kan inte se det på en enda av de 240:s man kan se på bild och film.

Nej inte på rak arm. Men borde stå i Sven Aners böcker eller hos bröderna P . Båda jagade 1520 intensivt när det begav sig och jämförde med väktarbilen som Sunniva Thelestam påstås sett.
Citera
2018-03-20, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Vad trevligt att du är synsk och kan kolla upp invändningen från mig innan du ens fått kommentaren här på nätet.
Jag förstår inte vad du menar. Jag spår att du kommer att se till att få sista ordet.
Citera
2018-03-20, 16:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Christina Wallin, syster till Per Wallin:

http://www.itdemokrati.nu/36ad/mpv412.png

Christina Wallin säger att Anders Björkman verkar oberörd när hon hörs den femte mars. Hon gör först iakttagelsen från andra sidan gatan och kollar även in AB när hon är framme vid den döde Olof Palme.

Jan Andersson gör en annan bedömning av ABs sinnestillstånd, ser AB som chockad eller berusad. Han befinner sig i Leif Ljungqvists van som gör en U-sväng och stannar en fyra fem meter från ABs position. JA uppfattar AB som märklig och bestämmer sig för att "hålla koll" på denne, vilket han gör. Det är JA som ser till att Norrmalmspiketens Lena Löhr tar AB personuppgifter.

CW är inget dåligt vittne men jag bedömer JA som ännu starkare. Han har längre uppsyn över AB än vad som är fallet med CW. Han lämnar sitt vittnesmål lördagen den första mars. CW lämnar sina uppgifter den femte mars, andra förhöret. I sin första summariska kontakt med polisen lördag den första mars nämner hon inte AB. Däremot kommer hon med samma uppgift som Björkman. Hon har sett tre personer som stått tillsammans. Vid förhöret den 27mars utvecklar hon detta med att sig att trion hon såg stod med ansiktena vända mot varandra, som i en triangel.
Citera
2018-03-20, 16:51
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Intressant länk

https://images.google.se/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fcdn2-img.pressreader.com%2Fpressdisplay%2Fdocserver%2Fg etimage.aspx%3Fre gionKey%3De4NvikuLRD7ydUFLVNhhxw%253D%253D%26scale %3D100&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.pressreader.com% 2Fsweden%2Folof-palme%2F20160227%2F282209419937092&docid=4hr5xh3E8 P335M&tbnid=5ZUbqWRi-EFjHM%3A&vet=1&w=615&h=845&itg=1&source=sh%2Fx%2Fi m

Mycket bra bilder. Vet du vem fotografen är? Det är Expressens Tommy Schönstedt som pratar med vittnena Anders Delsborn, Anna Hage och Karin Johansson. Inga andra vittnen finns kan vad jag kan bedöma med på bilderna.

Tycker det verkar som AD åker själv i sin egen taxi till polishuset medan tjejerna åker i en civilbil. Lågoddsare att dom åker med Rikard Wide till polishuset. Sedan kan man se att det är väldigt lite folk på mordplatsen och Gösta Söderström lyser med sin frånvaro.

Som du skrev är det uselt polisarbete att vittnena inte skyndsamt förflyttas till polishuset. polispatruller saknades inte . Som högsta befäl på mordplatsen och i City faller tungt på GS. Allt snack om tider har gjort att hans underlåtelsesynder på mordplatsen kommit i skymundan.

Tycker bilden tagen framifrån verkar vara på Norrmalmspiketen och ej på Södermalmsdito. personen bakom poliserna verkar vara civil, kan det vara en journalist?
Citera
2018-03-20, 16:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Källa: http://www.marxistarkiv.se/sverige/kfmlr-kp/r-sekterismen.pdf (sidan 4)

AE's politiska engagemang i KFML(r) är i idag bort-redigerad från Internet. För tio år sedan kunde man fortfarande i Marxistiskt Arkiv hitta hans skrifter, men idag återstår där endast en skrift inom området Vetenskapsteori. Man kan läsa Frank Baude's memoarbok "Mot strömmen under 30 år" för att se foton från r:arnas demonstrationståg med AE i spetsen.

I sociologen Joachim Isarels memoarbok Ett upproriskt liv (1998) hittade jag följande beskrivning signerad Torgny Segerstedt (två artiklar den 17:e och 21:e jan 1970 i GHT) av den tidens etablerade vänsterintellektuella under tidningsrubriken "Dödgrävare".

Källa: Ett upproriskt liv (1998) sidan 282

Mycket är rensat från nätet om AE och åren i KFML (r). När jag läste på den vetenskapsteoretiska institutionen i Göteborg 1995 och AE var professor där talades det fortfarande om honom bland studerande som r:aren. En av av dessa studerande själv politiskt "röd" med vänner bland r:arna sa att AE fortfarande - 1995 - skrev artiklar för r:arna i deras blad.

Medgives att det blev lite copy and paste här men det är allt en underlig historia: en flottans man från Kanada, därtill expert på Einsteins relativitetsteori, kommer till London för att delta i Russeltribunalen då den konstituerades 1966. I en intervju på Youtube sa AE att han blev en lite av en springpojke där, men den intervjun finns inte kvar. Kommer snart till Sverige och ansluter sig till r:arna.

Sköld Peter Matthis har berättat om sin tid i FNL-rörelsen att en amerikan dök upp i samband med Russeltribunalen 1967 (den första i Stockholm).
Bill Jones är det honom du syftar mot? Vapenvägrare, knarklangare och senare EAP.

Källa: De svenska maoisterna av Lars Åke Augustsson/Stig Hansén (2001) sidan 130

Den senare av dessa "kufiska amerikaner" leder förstås min tanke till AE.

Det passar att avsluta med ett citat från Jan Guillou. I sista Hamiltonboken säger Hamilton, som då är Säpo-chef i romanen, att r:arna bildade vi själva, det var vår egen skapelse.

Säpo & CIA, sida vid sida och hand i hand de vandrat.

Med tanke på att Jan Guillou jobbade för KGB 68-72 så bör hans litterära inlägg ses i ljuset av detta. Hans skitkastning mot PG Näss, alias Näslund.
Citera
2018-03-20, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Poängen med teater utbyggnadsplanerna och Vallentunas nya turistattraktion 1985/86 (kungamördaren Anckarström) är att Vallentunabor ska tjäna på det. Men inte alla Vallentunabor gör det, det är också förlorare i den här tragiska historien. Det är där NF kommer in i bilden.

Ok, men hur kan du ha kännedom om NF:s missnöje gällande det du beskriver? Är det antaganden från dig eller finns det någon substans ?
Citera
2018-03-20, 17:21
Medlem
p.norths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Christina Wallin säger att Anders Björkman verkar oberörd när hon hörs den femte mars. Hon gör först iakttagelsen från andra sidan gatan och kollar även in AB när hon är framme vid den döde Olof Palme.

Jan Andersson gör en annan bedömning av ABs sinnestillstånd, ser AB som chockad eller berusad. Han befinner sig i Leif Ljungqvists van som gör en U-sväng och stannar en fyra fem meter från ABs position. JA uppfattar AB som märklig och bestämmer sig för att "hålla koll" på denne, vilket han gör. Det är JA som ser till att Norrmalmspiketens Lena Löhr tar AB personuppgifter.

CW är inget dåligt vittne men jag bedömer JA som ännu starkare. Han har längre uppsyn över AB än vad som är fallet med CW. Han lämnar sitt vittnesmål lördagen den första mars. CW lämnar sina uppgifter den femte mars, andra förhöret. I sin första summariska kontakt med polisen lördag den första mars nämner hon inte AB. Däremot kommer hon med samma uppgift som Björkman. Hon har sett tre personer som stått tillsammans. Vid förhöret den 27mars utvecklar hon detta med att sig att trion hon såg stod med ansiktena vända mot varandra, som i en triangel.
Enligt nåt vittne, kom ej ihåg var jag hade läst det men det var då för några dagar sen. Att enligt vittne så hade gärningsmannen tagit tag i Palme vid bröst/hals trakten, spänt i han eller dragit i han så strax innan han sköt. Har någon annan läst det också?
Citera
2018-03-20, 17:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Var det inte Robert E Harkavy som möjlig KGB-agent i Palmes
närhet som var startpunkten? Jag ser inte riktigt hur Göteborg
som CIA-fäste, med FOA-rektorer och KMFLr-professorer, förändrar
den ursprungliga frågeställningen. Så länge inte annat visas
bör man väl anta att Palmes plötsliga omsvängning berodde
på att professor P/H fanns på listan.

Professor P skulle träffat Olof Palme på Harward 1948. Då kan det knappast röra sig om Robert E Harkawy som är född 1936.
Citera
2018-03-20, 17:42
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Enligt nåt vittne, kom ej ihåg var jag hade läst det men det var då för några dagar sen. Att enligt vittne så hade gärningsmannen tagit tag i Palme vid bröst/hals trakten, spänt i han eller dragit i han så strax innan han sköt. Har någon annan läst det också?
Det är osäkra uppgifter som verkar ha ganska stort inslag av tolkning från vittnet. Du kan läsa alla vittnen på itdemokrati.nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in