Källa:
http://www.marxistarkiv.se/sverige/kfmlr-kp/r-sekterismen.pdf (sidan 4)
AE's politiska engagemang i KFML(r) är i idag bort-redigerad från Internet. För tio år sedan kunde man fortfarande i Marxistiskt Arkiv hitta hans skrifter, men idag återstår där endast en skrift inom området Vetenskapsteori. Man kan läsa Frank Baude's memoarbok "
Mot strömmen under 30 år" för att se foton från r:arnas demonstrationståg med AE i spetsen.
I sociologen Joachim Isarels memoarbok
Ett upproriskt liv (1998) hittade jag följande beskrivning signerad Torgny Segerstedt (två artiklar den 17:e och 21:e jan 1970 i GHT) av den tidens etablerade vänsterintellektuella under tidningsrubriken "Dödgrävare".
Källa: Ett upproriskt liv (1998) sidan 282
Mycket är rensat från nätet om AE och åren i KFML (r). När jag läste på den vetenskapsteoretiska institutionen i Göteborg 1995 och AE var professor där talades det fortfarande om honom bland studerande som r:aren. En av av dessa studerande själv politiskt "röd" med vänner bland r:arna sa att AE fortfarande - 1995 - skrev artiklar för r:arna i deras blad.
Medgives att det blev lite
copy and paste här men det är allt en underlig historia: en flottans man från Kanada, därtill expert på Einsteins relativitetsteori, kommer till London för att delta i Russeltribunalen då den konstituerades 1966. I en intervju på Youtube sa AE att han blev en lite av en springpojke där, men den intervjun finns inte kvar. Kommer snart till Sverige och ansluter sig till r:arna.
Sköld Peter Matthis har berättat om sin tid i FNL-rörelsen att en amerikan dök upp i samband med Russeltribunalen 1967 (den första i Stockholm).
Bill Jones är det honom du syftar mot? Vapenvägrare, knarklangare och senare EAP.
Källa: De svenska maoisterna av Lars Åke Augustsson/Stig Hansén (2001) sidan 130
Den senare av dessa "kufiska amerikaner" leder förstås min tanke till AE.
Det passar att avsluta med ett citat från Jan Guillou. I sista Hamiltonboken säger Hamilton, som då är Säpo-chef i romanen, att r:arna bildade vi själva, det var vår egen skapelse.
Säpo & CIA, sida vid sida och hand i hand de vandrat.