2018-03-19, 22:40
Medlem
Hej

Har nyligen gått på en svetskurs för nybörjare efter fleeera månaders tänkande och funderingar om svetsning.
Bara på hobbynivå, skapa vad vet jag....snygg, måttanpassad verktygstavla i garaget, cool klädhängare i hallen, galler på släpet till åkgräsklipparen.
Läst på lite och tycker mig/mag är nog det bästa alternativet.
MEN vad behöver jag för att kunna börja svetsa själv. Har ingenting hemma.
Kan ni hjälpa mig med att rekommendera saker jag måste köpa?
Svetstång, magnethållare, gas slangar (vilka?)mm

Fastnade för denne:
https://verktygsboden.se/mig-magsvetsar/mig-easymatic-180-mobil

Har i och för sig 3 fas i garaget. Vad kostar det att fixa ett uttag med en elektriker?
3 fas svets är visst bättre? Dyrare med
Citera
2018-03-19, 23:08
Medlem
Satsa på en 3fasare, begagnat funkar lika bra typ esab/kemppi, sen behöver du slangpaket, du lär få hyra gastuber typ 5-20liters för nån tusenlapp sen fylla med gas beroende på vad du ska svetsa. Svetshjälm med automatiskt bländare och handskar, tänger som du själv nämner, magneter, vinkelslip och massa tråd
Citera
2018-03-20, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beigli
Hej

Har nyligen gått på en svetskurs för nybörjare efter fleeera månaders tänkande och funderingar om svetsning.
Bara på hobbynivå, skapa vad vet jag....snygg, måttanpassad verktygstavla i garaget, cool klädhängare i hallen, galler på släpet till åkgräsklipparen.
Läst på lite och tycker mig/mag är nog det bästa alternativet.
MEN vad behöver jag för att kunna börja svetsa själv. Har ingenting hemma.
Kan ni hjälpa mig med att rekommendera saker jag måste köpa?
Svetstång, magnethållare, gas slangar (vilka?)mm

Fastnade för denne:
https://verktygsboden.se/mig-magsvetsar/mig-easymatic-180-mobil

Har i och för sig 3 fas i garaget. Vad kostar det att fixa ett uttag med en elektriker?
3 fas svets är visst bättre? Dyrare med

du behöver ingen gas när du kör mig/mag för det finns trådar där du inte behöver någon gas
svets hjälm automatare eller vanlig hjälm
svets handskar
svets tänger
tvingar för att pressa ihop plåtarna
brand släckare
vinkelslip
vattenpass
vinkel mätare

finns säkert mer du kan behöva men fråga på är utbildad svetsare så bara skicka pm om du undrar något svets relaterat
Citera
2018-03-20, 02:03
Medlem
killawifes avatar
Svetsar med flusstråd är bara bra med tjock plåt, typ balkar, bult och liknande. Ska man svetsa bilplåt eller liknande tunnplåt behöver man en mig-mag med gas eller punktsvets. Jag har använt 230v svets med bra resultat men tre-fas är givetvis bättre, och inte nödvändigtvis dyrare.
Citera
2018-03-20, 12:08
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokachero
Satsa på en 3fasare, begagnat funkar lika bra typ esab/kemppi, sen behöver du slangpaket, du lär få hyra gastuber typ 5-20liters för nån tusenlapp sen fylla med gas beroende på vad du ska svetsa. Svetshjälm med automatiskt bländare och handskar, tänger som du själv nämner, magneter, vinkelslip och massa tråd
Jag har en 190 A trefasmaskin som jag haft i herrans massa år men jag ångrar lite att jag inte köpte en lite mindre enfasdriven svets istället. Det är väldigt sällan jag har använt full strömstyrka och den är väldigt besvärlig att ta med sig om man skulle vilja vara någon annanstans än hemma i garaget och svetsa. Antalet trefasuttag är också långt mindre än antalet enfasuttag vilket också begränsar var man kan använda den.

Men ska man bara ha den i och i närheten av garaget så är det ju helt ok med en trefasare.
Citera
2018-03-20, 14:27
Medlem
Tack alla för era synpunkter 👍
Har nu funderat och tänkt fram och tillbaka.
Blir nog en 1 fas maskin av något bättre märke.
Även om den är "mindre" kommer att duga för mig och som någon skrev är den mer flexibel.
Kan flytta / ta med mig var som helst.
Citera
2018-03-20, 14:39
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Tack alla för era synpunkter 👍
Har nu funderat och tänkt fram och tillbaka.
Blir nog en 1 fas maskin av något bättre märke.
Även om den är "mindre" kommer att duga för mig och som någon skrev är den mer flexibel.
Kan flytta / ta med mig var som helst.

Jag skaffade en enfas av den anledningen åxå, jag kör med sådan där flusstråd så det gör inget om man står ute och det blåser det finns ju ingen gas som blåser bort men det skvätter lite mer om den när man svetsar och det blir inte lika snygga svetsar
Citera
2018-04-14, 09:33
Medlem
Hej igen 😊

Det blev en Erfi easymatic 180. Mycket svetsning hann jag inte med men det verkar vara en bra, gedigen maskin.

Håller på att inreda garaget och har en JÄTTEVIKTIG fråga.
För att göra omgivningen säker och kunna svetsa/slipa i lugn och ro utan vara rädd för att sätta fyr på hela kåken tänkte jag hänga upp glasfiber (som man kan köpa på rulle) eller brandfilt helt enkelt. Vet inte vilken är bäst.
Glasfiber brinner ju inte eller på extremt hög värme rättare sagt.
🤔
Citera
2018-04-14, 20:54
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Citat:
Hej igen 😊

Det blev en Erfi easymatic 180. Mycket svetsning hann jag inte med men det verkar vara en bra, gedigen maskin.

Håller på att inreda garaget och har en JÄTTEVIKTIG fråga.
För att göra omgivningen säker och kunna svetsa/slipa i lugn och ro utan vara rädd för att sätta fyr på hela kåken tänkte jag hänga upp glasfiber (som man kan köpa på rulle) eller brandfilt helt enkelt. Vet inte vilken är bäst.
Glasfiber brinner ju inte eller på extremt hög värme rättare sagt.
🤔

Försäkringsbolaget kommer knappast att jubla när du bränt ner huset. De lär knappast godkänna glasfiberväv som brandskydd
Svetslopperna bränner hål på duken. Vad du behöver göra är att sätta upp dubbla gipsskivor i garaget
Citera
2018-11-21, 13:33
Medlem
TraXzmans avatar
Hej!

Hur tjockt svetsgods kan man svetsa med denna på mma och mig-mag för att få tillräcklig genombränning och hållfastighet. Vad är bredaste tråddiameter man kan köra med och tjockaste elektroddiameter ??

Kombisvets 175 A - 230 V - transportabel, - S-MIGMA-175

https://www.expondo.se/stamos-germany-kombisvets-175-a-230-v-transportabel-2205?gclid=EAIaIQobChMI8b__4tbj3gIV4b3tCh2ZLA4oE AYYASABEgK8L_D_BwE#

Mvh T

- I övrigt vilken är bästa nyaste kombisvets för max 5000 kr om ni skulle rekommendera?
Citera
2018-11-21, 21:19
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Hej!

Hur tjockt svetsgods kan man svetsa med denna på mma och mig-mag för att få tillräcklig genombränning och hållfastighet. Vad är bredaste tråddiameter man kan köra med och tjockaste elektroddiameter ??

Kombisvets 175 A - 230 V - transportabel, - S-MIGMA-175

https://www.expondo.se/stamos-germany-kombisvets-175-a-230-v-transportabel-2205?gclid=EAIaIQobChMI8b__4tbj3gIV4b3tCh2ZLA4oE AYYASABEgK8L_D_BwE#

Mvh T

- I övrigt vilken är bästa nyaste kombisvets för max 5000 kr om ni skulle rekommendera?

Du klarar 3,25 elektroder utan problem
4 mm kan överhetta svetsen om du kör långa svetsfogar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in