2018-03-20, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du är så otroligt korkad bara så grattis, idioten!

Tack för vänliga ord.

Citat:
Varför svarar du inte på frågan? Är det känsligt, varför? Är du kommunist? Är du invandrare? Är du "borgerlig"? Det sista tvivlar jag mest på.
Du blandar ihop olika personer i tråden eftersom jag aldrig fått frågan av dig tidigare. Det är absolut inte känsligt för jag är varken invandrare, kommunist eller borgerlig. Vad nu politiskt tillhörighet har att göra med sunt förnuft och mänskliga rättigheter?
Du själv däremot svarade inte på någon av mina frågor.

Citat:
Israel expanderar inte. Det senaste som inträffade var tillbakadragandet från Gaza och från södra Libanon.

Att Israel expanderar västbanken är ett faktum och behöver inte debatteras vidare. Tillbakadragandet från Gaza betyder inte att palestinierna på något sätt har kontroll över området. Att Israel dragit sig tillbaka från LIBANON kan väl knappast tillskrivas Israel något positivt. Vad har dom där att göra över huvud taget?
Citera
2018-03-20, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Tack för vänliga ord.

Du blandar ihop olika personer i tråden eftersom jag aldrig fått frågan av dig tidigare. Det är absolut inte känsligt för jag är varken invandrare, kommunist eller borgerlig. Vad nu politiskt tillhörighet har att göra med sunt förnuft och mänskliga rättigheter?
Du själv däremot svarade inte på någon av mina frågor.

Att Israel expanderar västbanken är ett faktum och behöver inte debatteras vidare. Tillbakadragandet från Gaza betyder inte att palestinierna på något sätt har kontroll över området. Att Israel dragit sig tillbaka från LIBANON kan väl knappast tillskrivas Israel något positivt. Vad har dom där att göra över huvud taget?

Du är inte för mänskliga rättigheter. Du är för Israels förstörelse och slakt av judar. Du har väl ej heller aldrig någonsin brytt dig om att önska upplysning åt araberna, uttryckt stöd åt deras rätt att lämna islam, stått upp för deras rätt att uttala sig fritt även på västbanken och i Gaza. De har yttrandefrihet inne i Israel.

Israel expanderar inte och Västbanken erövrades 1967 och Golan 1973. Man har därefter inte expanderat.

Bosättningar ökar på västbanken. Skulle araberna vinna skulle de utöka sina bosättningar hej vilt på Israels ruiner. Bosättningar åt vardera håll är en del av konflikten.

Ja du, invasionen av Libanon 1982 var ett svar på PLOs attacker mot Israel från detta området.
Senast redigerad av Mertillen 2018-03-20 kl. 10:44.
Citera
2018-03-20, 10:14
Medlem
Kommer inte att ske ...
Citera
2018-03-20, 12:22
Medlem
Citat:
Du är inte för mänskliga rättigheter. Du är för Israels förstörelse och slakt av judar.

Snacka om att se världen svart/vit. Bara för att jag står upp för palestinska rättigheter - liksom i åtskilliga FN-resolutioner, betyder inte att jag är för Israels förstörelse eller slakt av judar. Den judisk offer-sagan trummar igen...

Citat:
Du har väl ej heller aldrig någonsin brytt dig om att önska upplysning åt araberna, uttryckt stöd åt deras rätt att lämna islam, stått upp för deras rätt att uttala sig fritt även på västbanken och i Gaza. De har yttrandefrihet inne i Israel.

Jag är absolut inte moståndare till upplysning åt araberna eller rätten att lämna Islam. Förstår bara inte vad det har med saken att göra. Israels brott mot folkrätten kan inte rättfärdigas bara för att det finns brister hos palestinierna.

Citat:
Israel expanderar inte och Västbanken erövrades 1967 och Golan 1973. Man har därefter inte expanderat.
Det är för att du anser Västbanken tillhöra Israel, du är ensam om det. Du gör din bedömning och världssamfundet gör en annan.

Citat:
Skulle araberna vinna skulle de utöka sina bosättningar hej vilt på Israels ruiner. Bosättningar åt vardera håll är en del av konflikten.

Ja, vid en rättvis två-statslösning kommer palestinierna att dansa på Israels bosättningar. Förstår du ens varför det heter "bosättningar" och inte Israeliskt territorium? Din inställning är att bara ETT folk kan finnas i området. Hela världssamfundet anser att bosättningar är olagliga, i strid med folkrätten.

Citat:
Ja du, invasionen av Libanon 1982 var ett svar på PLOs attacker mot Israel från detta området.

Funderat på varför PLO grundades 1964? Funderat på varför FN grundades?
Citera
2018-03-20, 12:44
Bannlyst
Citat:
Snacka om att se världen svart/vit. Bara för att jag står upp för palestinska rättigheter - liksom i åtskilliga FN-resolutioner, betyder inte att jag är för Israels förstörelse eller slakt av judar. Den judisk offer-sagan trummar igen...

Jag är absolut inte moståndare till upplysning åt araberna eller rätten att lämna Islam. Förstår bara inte vad det har med saken att göra. Israels brott mot folkrätten kan inte rättfärdigas bara för att det finns brister hos palestinierna.

Det är för att du anser Västbanken tillhöra Israel, du är ensam om det. Du gör din bedömning och världssamfundet gör en annan.

Ja, vid en rättvis två-statslösning kommer palestinierna att dansa på Israels bosättningar. Förstår du ens varför det heter "bosättningar" och inte Israeliskt territorium? Din inställning är att bara ETT folk kan finnas i området. Hela världssamfundet anser att bosättningar är olagliga, i strid med folkrätten.

Funderat på varför PLO grundades 1964? Funderat på varför FN grundades?

Detta eviga kärringaktiga att spalta upp vad man skriver. Som om ni vore autistiska.

"Offersaga". Araberna är likadana, varje dag, vill jag påminna om. Försök heller inte att dra upp någon folkrätt eftersom du är falsk och skiter i folkrätt. Däremot försöker du använda dig av denna när det ska vara till gagn just för det gäng du vill se segra och triumfera.

Frågan om västbanken är aningen strörre än vad jag tycker. En hel nation inte minst är av samma uppfattning. Sedan skiter väl jag i både PLO och FN även om FN vore någon världsregering. Ska du dra upp PLO och FN tar du dig än längre bort från tråden. Så se till dess rubrik, är mitt tips.
Citera
2018-03-20, 12:53
Avstängd
Citat:
Frågan om västbanken är aningen strörre än vad jag tycker. En hel nation inte minst är av samma uppfattning.
Vilken nation skulle det vara? Israel har valt att inte annektera Västbanken. Funderat på varför?
Citera
2018-03-20, 12:54
Medlem
Bara en liten rättelse rörande vad du skrev att;
Citat:

Detta stämmer inte riktigt, ty jag citerar;
Citat:
In the West Bank, however, Israel continues to expand its remaining settlements as well as settling new areas,[5][6][7][8][9] despite pressure from the international community to desist. According to the Israeli investigative reporter Uri Blau, settlements received funding by private tax-exempt U.S. NGOs of $220 million for 2009–2013, suggesting that the U.S. is indirectly subsidizing their creation.[10]

The international community considers the settlements in occupied territory to be illegal,[11] and the United Nations has repeatedly upheld the view that Israel's construction of settlements constitutes a violation of the Fourth Geneva Convention.[12][13]

Vidare;
Citat:
In April 2012, UN secretary general Ban Ki-Moon, in response to moves by Israel to legalise Israeli outposts, reiterated that all settlement activity is illegal, and "runs contrary to Israel's obligations under the Road Map and repeated Quartet calls for the parties to refrain from provocations."[18] Similar criticism was advanced by the EU and the US.[19][20] Israel disputes the position of the international community and the legal arguments that were used to declare the settlements illegal.[21] In December 2016 United Nations Security Council Resolution 2334 confirmed the illegality of the settlement enterprise and renders Israeli citizens involved with settling the West Bank vulnerable to lawsuits throughout the world.[22]

The presence and ongoing expansion of existing settlements by Israel and the construction of settlement outposts is frequently criticized as an obstacle to the Israeli–Palestinian peace process by the Palestinians,[23] and third parties such as the OIC,[24] the United Nations,[25] Russia,[26] the United Kingdom,[27] France,[28] the European Union,[29] and the United States have echoed those criticisms.[25]
https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_settlement

Så att Israel expanderar är alltså ett faktum, oavsett vad man sedan anser om det.
Citera
2018-03-20, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vilken nation skulle det vara? Israel har valt att inte annektera Västbanken. Funderat på varför?

Israel är ödmjukt. Vad tror du judarna anser?
Citera
2018-03-20, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Bara en liten rättelse rörande vad du skrev att;

Detta stämmer inte riktigt, ty jag citerar;

Vidare; https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_settlement

Så att Israel expanderar är alltså ett faktum, oavsett vad man sedan anser om det.

Eller utvecklas. Arabsidan skulle göra likadant och värre saker om de vann.

Israel har slagits för sitt liv men det är inte frågan om ett imperium som äter upp arabvärlden. En kall fred råder nationerna där nere emellan.
Citera
2018-03-20, 13:30
Medlem
Citat:
Eller utvecklas....

Snarare utrotar Palestinerna....
Citera
2018-03-20, 13:38
Avstängd
Citat:
Israel är ödmjukt. Vad tror du judarna anser?
En individ kan ha en åsikt, individer i ett helt folk har olika åsikter. Ödmjukhet lär det knappast handla om, man annekterade trots allt Golanhöjderna (även om ingen annan stat erkänner det). Nej, det handlade snarare om ett dilemma:
1. Väldigt många israeler vill att "Judea och Samarien" som de kallar det skall tillhöra Israel.
2. Ännu fler vill vara säkra på att Israel har en solid judisk majoritet.
3. En stor grupp anser en ny etnisk rensning av palestinier inte skulle fungera, både av rent humanitära skäl och för att den skulle ge för dålig publicitet.
4. Annekterar man Västbanken har man inget val anat än att ge palestinierna medborgarskap, vilket man enligt punkt 2 inte vill.

Därav dagens system där man behåller Västbanken i ett limbo med gradvis växande bosättningar och palestinier som trycks ihop i allt mindre områden. Förr eller senare måste man bestämma sig, men politikerna föredrar att skjuta upp problemet.
Citera
2018-03-20, 13:40
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Snarare utrotar Palestinerna....
Jo visst... Det är därför de ökade i befolkning x10 sedan Israel skapades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in