2018-03-18, 09:26
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av me4566
Den här uppgiften: https://imgur.com/KMFFykh

Använd Snells lag som anger att n₁sin(θ₁) = n₂sin(θ₂).

Det går att bestämma båda vinklarna med lite trigonometri. Infallsvinkeln mot vattenytan kan beräknas med hjälp av de angivna måtten 5,8 cm och 10,1 cm, och eftersom behållarens mått anges till 14*10 cm så går det även att bestämma ljusets vinkel mot en vertikal linje. Använd sedan att brytningsindex för luft är cirka 1.
Citera
2018-03-18, 09:49
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Skulle även behöva lite hjälp med dessa:
https://imgur.com/TiNhH5p

På den första uppgiften, använd gitterekvationen. Troligen är tanken att infallsvinkeln θᵢ ska vara noll, och då har man alltså

d*sin(θᵐ) = mλ

Det anges i uppgiften att θ₁ = 26,3 grader, vilket alltså motsvarar m = 1. Detta ger att

sin(26,3) = 1*λ/d

vilket alltså betyder att det går att bestämma ett värde på λ/d som sedan kan kombineras med m = 2 för att lösa ut θ₂.

På den andra uppgiften, använd sambandet för ljudnivå. Man har L = 10*log(I/I₀), där I₀ = 10⁻¹² W/m². För att få ut L = 110 dB löser man alltså ut I = I₀ * 10^(L/10) = 10⁻¹² * 10¹¹ = 0,1 W/m².

Man brukar sedan beräkna ljudintensiteten som effekten dividerad med arean av en sfär, eftersom ljudet förenklat antas breda ut sig med samma hastighet i alla riktningar. En sfär med radie r har arean 4πr², så lös ut för vilket r som 160 W/4πr² blir 0,1 W/m².
Citera
2018-03-18, 12:01
Medlem
Behöver hjälp med ett par övningsuppgifter i kraftgeometri om någon orkar hjälpa!

Uppgifterna:
https://i.imgur.com/ehYEYSs.jpg
https://i.imgur.com/XJjp64L.jpg

Temat för alla uppgifter som jag inte kan är i princip de frågor där man inte får en vinkel att jobba med utan endast en, t.ex, resultant. Har försökt lösa på egen hand men kommer verkligen ingen vart, kollat t.ex. Khan Academy och diverse klipp på youtube men hittar inget som löser liknande uppgifter.

Hur som helst, hur går jag till väga för att lösa uppgifterna 2:2, 2:4, 2:6?
Facit för samtliga uppgifter finns på bild 2.
Citera
2018-03-18, 12:55
Medlem
Fysik 2 Harmonisk svängnings rörelse
Fråga lyder såhär.
En partikel med massan 350 g utför en harmonisk svängning med amplituden 0,15 m kring ett
jämviktsläge. Svängningstiden är 1,5 s.

a) Hur stor är den resulterande kraften på partikeln i det ögonblick då avståndet från jämviktsläget är 0,10 m? Ledtråd: Derivera elongationen för att få hastigheten. Derivera hastigheten för att få accelerationen.
b) Hur stor är fjäderkraften i samma ögonblick?

w= vinkelhastigheten y=0.10 meter m=0.350 kg *=gånger, t=1.5s

a) lösning
w=2*pi/t
F=m * a
a=w^2 * y
f=m*w^2*y
f=0.350*4.2^2*0.10
F=0.63N
Jag behöver hjälp med uppgift b förstår inte hur jag ska fortsätta nu.
tacksam för svar!
Citera
2018-03-18, 16:22
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Behöver hjälp med att räkna ut följande:

1) Utträdesarbetet för cesium är 1.94 eV. Bestäm maximala kinetiska energin hos de elektroner som frigörs från en cesiumyta om den infallande strålningen har våglängden 540nm.

Använd sambandet E = h*c/λ, där h är Plancks konstant, c är ljushastigheten och λ är strålningens våglängd. Tänk sedan på att 1,94 eV går åt till utträdesarbetet. Det är alltså energin över denna nivå som blir elektronens maximala kinetiska energi.

Citat:
2) Med vilken fart springer en sprinter in i en halvcirkelformad kurva om radien är 30 m och centripetalaccelerationen är 4.5 m/s^2

Använd sambandet a = v²/r, där a är accelerationen, r är radien och v är farten som ska lösas ut.
Citera
2018-03-18, 18:13
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ep92
Fysik 2 Harmonisk svängnings rörelse
Fråga lyder såhär.
En partikel med massan 350 g utför en harmonisk svängning med amplituden 0,15 m kring ett
jämviktsläge. Svängningstiden är 1,5 s.

a) Hur stor är den resulterande kraften på partikeln i det ögonblick då avståndet från jämviktsläget är 0,10 m? Ledtråd: Derivera elongationen för att få hastigheten. Derivera hastigheten för att få accelerationen.
b) Hur stor är fjäderkraften i samma ögonblick?

w= vinkelhastigheten y=0.10 meter m=0.350 kg *=gånger, t=1.5s

a) lösning
w=2*pi/t
F=m * a
a=w^2 * y
f=m*w^2*y
f=0.350*4.2^2*0.10
F=0.63N
Jag behöver hjälp med uppgift b förstår inte hur jag ska fortsätta nu.
tacksam för svar!

Utnyttja sambandet mellan fjäderkonstant k och winkelfrekvens w:

k/m = w².

Alltså, fjäderkraft k * y = mw² * y.
Citera
2018-03-20, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Utnyttja sambandet mellan fjäderkonstant k och winkelfrekvens w:

k/m = w².

Alltså, fjäderkraft k * y = mw² * y.

Tack för hjälpen
Citera
2018-03-20, 11:11
Medlem
En spiralfjäder förlängdes 12 cm då en vikt med massan m hängdes i den.

----------------------------

l l
l l l l
l l l l
l l l-----------l
--------l l
--------l 12 cm förlängning. o
l
o

Två likadana spiralfjädrar ”parallellkopplades” och vikten hängdes upp enligt figur. Vilken svängningstid får systemet då vikten dras ned en bit och släpps?
Gjorde så gott det gick med illustreringen
Är det någon som vet hur jag ska gå till väga här?
Tacksam för svar
Citera
2018-03-20, 11:24
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
En spiralfjäder förlängdes 12 cm då en vikt med massan m hängdes i den.

----------------------------

l l
l l l l
l l l l
l l l-----------l
--------l l
--------l 12 cm förlängning. o
l
o

Två likadana spiralfjädrar ”parallellkopplades” och vikten hängdes upp enligt figur. Vilken svängningstid får systemet då vikten dras ned en bit och släpps?
Gjorde så gott det gick med illustreringen
Är det någon som vet hur jag ska gå till väga här?
Tacksam för svar

1. k ges av kraft / förlängning. Och du har ju båda, även om du inte har värdet på m i F=mg.

2. Två parallella likadana fjädrar drar dubbelt så starkt, precis som att du och en lika stark polare kan dra ett dubbelt så stort lass. Dvs detta dubblar k.

3. Givet k kan svängningstiden beräknas. Det kommer inte bli en siffra, utan en formel med m.

You do the math.
Citera
2018-03-20, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
1. k ges av kraft / förlängning. Och du har ju båda, även om du inte har värdet på m i F=mg.

2. Två parallella likadana fjädrar drar dubbelt så starkt, precis som att du och en lika stark polare kan dra ett dubbelt så stort lass. Dvs detta dubblar k.

3. Givet k kan svängningstiden beräknas. Det kommer inte bli en siffra, utan en formel med m.

You do the math.
Jag kommer fram till det här,
hookes lag f=kx ---->f =2kx----> f=2*12*x
t=2pi roten ur m/2*12
Eller är jag fortf vilse
Senast redigerad av ep92 2018-03-20 kl. 11:48.
Citera
2018-03-20, 11:56
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jag kommer fram till det här,
hookes lag f=kx ---->f =2kx----> f=2*12*x
t=2pi roten ur 2*12/m
Eller är jag fortf vilse

Du är verkligen vilse.

1. LÖS ekvationen F=kx för k. Det du har givet är att F=mg och att x=12 cm. Du får en formel för k som beror på m.

2. Två parallella fjädrar -> Dubbla detta k-värde.
Dvs k=2•[formeln du fick fram i förra steget]

3. T=2π√(m/k) ger resten, och sorry, jag hade FEL, m försvinner ur uttrycket och det BLIR en siffra.
Citera
2018-03-20, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du är verkligen vilse.

1. LÖS ekvationen F=kx för k. Det du har givet är att F=mg och att x=12 cm. Du får en formel för k som beror på m.

2. Två parallella fjädrar -> Dubbla detta k-värde.
Dvs k=2•[formeln du fick fram i förra steget]

3. T=2π√(m/k) ger resten, och sorry, jag hade FEL, m försvinner ur uttrycket och det BLIR en siffra.

alltså, om k=2 x 0,12m m=0,024kg
2=m*9,82/0,12 m=0,024kg
T=2*pi*√(0,024/(2*0,024*9,82/0.12) T=0,49
nu börjar det klarna upp tusen tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här