2018-03-19, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Motsatt uppfattning själv.
Skillnaden jag har märk är att Aliexpress kör över säljaren,och ersätter kunden utan att säljaren egentligen gått med på en deal , på Ebay har det i mina fall sluta vid att ," vi kan inget göra ,då säljaren vägrar gå med på en deal".
Citera
2018-03-19, 22:12
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9

OK, tack för svar. Om för många inte hämtar ut sina varor och säljaren åker på återbetalning kanske de slutar sälja till Sverige efter ett tag.

Jag brukar komma överens med säljaren om det blir problem, men det har hänt att Ebay lagt sig i trots att jag inte har bett om det. Tycker det är en fördel om man kan kommunicera direkt med säljaren.

Kanske ska man testa att beställa en billig sak på Wish och hoppas att de skickar via ett EU-land. Några här verkar ha haft den turen.
Tror inte säljaren åker på en återbetalning. Betalningen ligger i escrow hos Wish tills köparen tagit emot godkänt, varan. Därefter får säljaren betalt. Det som stör säljaren med PN är nog att varan inte blir betald trots försäljning, folk hämtar inte ut sina betalda varor = ingen betalning.

I fallet med Wish är än så länge köparen kung och säljarna verka inte vilja kommunicera med köparen via Wish. Iaf inte återta varor. Ebay är bara skräp i nuvarande jämförelse.

Tips är att beställa bajskorven från aliexpress för 5,84 ink frakt. Den kan ligga och komposteras på PN's terminal med alla hanteringsavgifter och tidsspillan som kommer därtill. Jag beställer en om dagen och tankarna går till Maud.
Senast redigerad av DirtyBertie 2018-03-19 kl. 22:15.
Citera
2018-03-19, 22:14
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
jag handlade mycket på Ebay för några år sedan , men märkte stor skillnad hur ebay kontra Aliexpress skötte twister. På eBay är det säljaren som är kung , på Aliexpress är det köparen, stor skillnad hur man blir behandlad ,det är iallafall min uppfattning.

Milsvid skillnad. Ebay existerar inte längre i min browser.
Citera
2018-03-19, 22:54
Medlem
norrlandsiestas avatar
Ser att "Fyndiq superbilligt" har lyckats kringgå postnords avgifter. Hur ser det ut med wish och aliexpress?
Citera
2018-03-19, 22:56
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Fast det innebär att om du köper en vara för 1500 ink frakt så blir det billigare att ta in den till Sverige för 125kr än till Norge för 375kr +tull. Valutakursen inte elaborerad.
Köper du en vara värd 1500 kr så får du ju betala 125 kr till Postnord samt moms+tullavgifter till Tullverket och det lär väl inte bli mindre än de norska? Norge behöver ju inte ta hänsyn till knäppa EU-regler som svenskarna måste göra? (även om diktaturen i Sverige gör exakt tvärtom än vad EU säger i det här fallet)
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
jag handlade mycket på Ebay för några år sedan , men märkte stor skillnad hur ebay kontra Aliexpress skötte twister. På eBay är det säljaren som är kung , på Aliexpress är det köparen, stor skillnad hur man blir behandlad ,det är iallafall min uppfattning.
När började vi skriva "tvister" med "w"? Du kan ju knappast klickat fel då "v" sitter rejält långt från "w". Nysvenska eller? Känns lite som det är många svennar skriver "WM" istället för det svenska "VM". Eller heter det numera "Wärlden" i svenskan?
Citera
2018-03-19, 23:02
Medlem
TheWolfmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s-tälje
någon som har fått paket Efter betalt via sms eller postbrev?
hur länge fick ni vänta?

Jag betalade för ett paket 7/3 som jag vet vad det är och vill ha och idag är det den 19/3 och det ligger fortfarande hos tullen och jag betalade samma dag jag fick sms:et jag fått tre sms till på andra paket men tveksam till att betala då jag nu väntat i 12dagar på ett paket jag vill ha och är betalt sedan länge om 10 dagar skickas det antagligen tillbaka till Kina trotts jag betalt..
Citera
2018-03-19, 23:04
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Köper du en vara värd 1500 kr så får du ju betala 125 kr till Postnord samt moms+tullavgifter till Tullverket och det lär väl inte bli mindre än de norska? Norge behöver ju inte ta hänsyn till knäppa EU-regler som svenskarna måste göra? (även om diktaturen i Sverige gör exakt tvärtom än vad EU säger i det här fallet)

När började vi skriva "tvister" med "w"? Du kan ju knappast klickat fel då "v" sitter rejält långt från "w". Nysvenska eller? Känns lite som det är många svennar skriver "WM" istället för det svenska "VM". Eller heter det numera "Wärlden" i svenskan?
Nej , de 125 kr är för värden på 1500 ink frakt är med PN avgiften, moms och tull. Osäker på om ngn tull tas ut på värden på 1500 ink frakt. Jag tror det bara är PN's utpressningsavgift och moms.

Norges krona var mer värd än den svenska sist jag kollade. Skrev inte jag en disclaimer om valutan?

Vad är Norges moms btw?
Senast redigerad av DirtyBertie 2018-03-19 kl. 23:08.
Citera
2018-03-19, 23:07
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Nej , de 125 kr är för värden på 1500 ink frakt är med PN avgiften, moms och tull. Osäker på om ngn tull tas ut på värden på 1500 ink frakt. Jag tror det bara är PN's utpressningsavgift och moms.

Norges krona var mer värd än den svenska sist jag kollade. Skrev inte jag en disclaimer om valutan?
22 Euro är inte 1500 kr. Det är ju självklart att man får betala tullavgifter för varor av ett sånt värde. Och har tidigare gjort det från USA t ex så varför skulle t ex Kina klara sig ur sånt i Sverige?
Citera
2018-03-19, 23:10
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
22 Euro är inte 1500 kr. Det är ju självklart att man får betala tullavgifter för varor av ett sånt värde. Och har tidigare gjort det från USA t ex så varför skulle t ex Kina klara sig ur sånt i Sverige?
Du får nog uppdatera dig på vilka beloppsgränser och avgifter som gäller här.
Citera
2018-03-19, 23:28
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWolfman
Jag betalade för ett paket 7/3 som jag vet vad det är och vill ha och idag är det den 19/3 och det ligger fortfarande hos tullen och jag betalade samma dag jag fick sms:et jag fått tre sms till på andra paket men tveksam till att betala då jag nu väntat i 12dagar på ett paket jag vill ha och är betalt sedan länge om 10 dagar skickas det antagligen tillbaka till Kina trotts jag betalt..
Dom skriver nya lappar och klistrar över din adress, mycket kan gå fel här, räkna in aspekten nyanlända som kanske slavjobbar mot sin vilja genom AF, gratis arbetskraft, subventionerade jobb betalda av skattepengar.
https://samnytt.se/ny-subventionering-ska-fa-nyanlanda-i-jobb-riskerar-tranga-undan-andra-anstallningar/
Citera
2018-03-19, 23:37
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Dom skriver nya lappar och klistrar över din adress, mycket kan gå fel här, räkna in aspekten nyanlända som kanske slavjobbar mot sin vilja genom AF, gratis arbetskraft, subventionerade jobb betalda av skattepengar.
https://samnytt.se/ny-subventionering-ska-fa-nyanlanda-i-jobb-riskerar-tranga-undan-andra-anstallningar/
Bara det är ett skäl att inte hämta ut något från PN.
Citera
2018-03-20, 00:17
Medlem
TheWolfmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Ja faan du får mig hata PN mer än vad jag trodde var möjligt, såklart har jag gett på mig ringa Suport men att lägga ner timmar på varje paket man får och att sen bara få prata med en koma patient som inget vet eller läser inatill från en handbok dom fick av PN när dom tog jobbet gör en mer galen vad faan gör man, måste jag själv anställa en assistent som sköter detta eller??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in