2018-03-19, 21:57
Medlem
Min förälder har åkt kronisk njursvikt, ca 60 bast, går på dialys 2-3 ggr i veckan sen 1.5 år tillbaka. Har fistula inopererad. Njurfunktion gått ner från 20% till 3-4% på ca 2 år.
Njurtransplantation gick åt helvete förut och var nära att dö av det typ.

Mår förvånasvärt bra, som vanligt. Äter bra, dricker, styrketränar och ute och springer, käkar vanlig mat, korv, kött, pasta och dricker öl emellanåt. Verkar inte ha större problem med dialysen rent tidsmässigt.

Har läst årliga dödsrisken är 20% av dialys. Varför så hög? Vad skulle min förälder dö av?
Hur länge kan denne klara sig på dialys när den mår bra och hur mycket sliter det på kroppen?
Kan jag räkna med bli av med min förälder närmaste åren?
Senast redigerad av kroksnoken 2018-03-19 kl. 22:04.
Citera
2018-03-20, 00:12
Medlem
Beklagar... Dock tror jag att läkaren din förälder går hos bör kunna ge ett bättre svar än Flashback.
Citera
2018-03-20, 00:49
Medlem
argaangelicas avatar
Hör hellre med läkaren istället för flashback. Här finns förvisso glada amatörer liksom men även kunniga. I ditt fall litar jag mer på vården och deras samlade kunskap.
Citera
2018-03-20, 00:54
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroksnoken
Min förälder har åkt kronisk njursvikt, ca 60 bast, går på dialys 2-3 ggr i veckan sen 1.5 år tillbaka. Har fistula inopererad. Njurfunktion gått ner från 20% till 3-4% på ca 2 år.
Njurtransplantation gick åt helvete förut och var nära att dö av det typ.

Mår förvånasvärt bra, som vanligt. Äter bra, dricker, styrketränar och ute och springer, käkar vanlig mat, korv, kött, pasta och dricker öl emellanåt. Verkar inte ha större problem med dialysen rent tidsmässigt.

Har läst årliga dödsrisken är 20% av dialys. Varför så hög? Vad skulle min förälder dö av?
Hur länge kan denne klara sig på dialys när den mår bra och hur mycket sliter det på kroppen?
Kan jag räkna med bli av med min förälder närmaste åren?

Men lyckades kroppen tillgodogöra sig njuren? Fick han behålla den i kroppen och är den fungerande?
Citera
2018-03-20, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Men lyckades kroppen tillgodogöra sig njuren? Fick han behålla den i kroppen och är den fungerande?
Om den skulle fungera så skulle det inte krävas dialys mera. Jag skulle gissa att det var frågan om avstötning.

Angående dödsrisken, kan det vara så att den omfattar alla dialyspatienter, dvs. en massa gamlingar som är i dåligt skick?
Citera
2018-03-23, 15:08
Medlem
XeroXs avatar
Många dialyspatienter är väldigt sjuka i övrigt. De som är något yngre och rel. friska kan gå flera år i hemodialys utan problem. Din pappa är skör i.o.m. sin njursjukdom, men kan ha 10-15 år kvar mycket väl. Viktigt att ta mediciner, lyssna på njurläkarna.
Citera
2018-03-24, 12:46
Medlem
Min mormor började på dialys som 52 och dog 10 år senare vid 62.Det var dock för 15 år sedan och idag kan man nog leva ännu mer
Citera
2018-03-26, 00:37
Medlem
carminaburanas avatar
är det spriten som spelade in?
Citera
2018-03-26, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeroX
Många dialyspatienter är väldigt sjuka i övrigt. De som är något yngre och rel. friska kan gå flera år i hemodialys utan problem. Din pappa är skör i.o.m. sin njursjukdom, men kan ha 10-15 år kvar mycket väl. Viktigt att ta mediciner, lyssna på njurläkarna.

Jag hade fått för mig att en fungerande dialys inte innebär någon försämrad funktion i kroppen, men det kanske är fel? Jag kopplar inte dialys i sig som en ökad dödsrisk, så länge den fungerar som tänkt så klart.
Citera
2018-03-26, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
är det spriten som spelade in?
Är väl inte så vanligt att njursvikt beror på alkohol.
Diabetes, tidigare njurbäckeninflammationer/urinvägsinfektioner eller att han har råkat äta medicin som hans njurar inte tålt. Men knappast sprit.
Citera
2018-03-26, 12:22
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Är väl inte så vanligt att njursvikt beror på alkohol.
Diabetes, tidigare njurbäckeninflammationer/urinvägsinfektioner eller att han har råkat äta medicin som hans njurar inte tålt. Men knappast sprit.

Jaså, det trodde jag, att njursvikt oftast var följden av långvarigt alkoholmissbruk. jag ska läsa på lite.
Citera
2018-03-26, 16:08
Medlem
SvartaBjorns avatar
Rubrik preciserad.
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto