Annihilation (2018)
Jag hade sett mycket fram emot detta efter att ha sett (en del av) trailern. Har dock svalnat lite närmare release då jag börjat förstå att den inte handlade om det jag trodde (forskare på en okänd planet).
Den börjar lite segt och iaf jag fick genast intrycket att det är en sån "djup, konstig film" (kan ej förklara detta). Den håller iaf intresset uppe hela tiden. Otroligt vackra miljöer och det är synd att man inte fick se mer av det egentligen.
Den är inte speciellt obehaglig vid något tillfälle. Även om scenen med "björnen" såklart är lite ja.. speciell så är det inte läskigt.
Filmen spårar rätt rejält mot slutet och den sista scenen är ganska öppen för tolkning. Jag känner att jag på ett ungefär förstår budskapet men bryr mig mycket lite. Som jag sagt tidigare har jag väldigt svårt för "konstfilmer" (med ett par undantag såklart). Den blev dock aldrig för märklig för min smak i slutändan.
Det blir ändå ett medelbetyg då filmen verkligen lever av de, igen, otroligt vackra miljöerna och mystiken kring det. Hade filmen varit mindre visuellt tilltalande, typ att det sett ut som de var i en vanlig skog, så hade den varit rätt dålig. Nu är den istället medioker+ skulle jag säga.
Se den för att den är så visuellt fin om inte annat. Storyn är inte ett störningsmoment
3/5