2018-03-19, 17:45
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biooid
Du menar att han inte mördades för att han var Europas mest kontroversiella ledare och kanske Sveriges mest karismatiska politiker någonsin utan för att att han var statsminister i ett litet land som ingen hade känt till om det inte varit för honom?
Jag blir härligt grön av avund när jag läser sånt här. Att han inte dödades för att han var den han var är en verklig högoddsare.
Citera
2018-03-19, 17:46
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Har du vänt. Nyss fäktades du för att hans uppgiffter var trovärdiga med stort engagemang.
Hans uppgifter om Barbrogruppen stämmer bra överens med Frånstedts och Ortmarks uppgifter - i min bok.

http://iesho.blogspot.se/2017/12/41-grupp-barbro.html
Senast redigerad av iesho 2018-03-19 kl. 17:56.
Citera
2018-03-19, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Lisbeth P säger "det måste ha varit en ljuddämpare"

källa sida 9 https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMVDFMbjBQQ19nbUk/view

"Count Anckarström, by placing his hand on Gustavus shoulder, with the words, "Bonjour, beau masque." Anckarström fired immediately afterward from a pistol wrapped in wool"

källa sida 113 i boken "Mistress to an Age: A Life of Madame de Staël by J. Christopher Herold" från 1958

Ser du något ytterligare bakomliggande motiv, utöver intresset för att gestalta mordet på Kungen?
Citera
2018-03-19, 18:15
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Livvakten Dan Andersson berätta för Jurkomm att han och kollegan Göran Sund reagerar över att Anna Hage, Karin Johansson och Anders Delsborn intervjuas för fullt av pressen utan att vare sig Gösta Söderström eller Christian Dahlsgaard ingriper.

DA säger att han ser till att vittnena transporteras till polishuset. Jag har för mig att en polis från krimjouren körde tjejerna dit men medger att jag inte är säker.

Hage skriver i sin bok att de åkte i Delsborns taxi.
Citera
2018-03-19, 18:33
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nej, du råkade bara vara den första bästa nykomlingen med nya fakta som trollet såg och ville skrämma bort. Nästan alla nya som kommer med egna uppgifter råkar ut för samma behandling. Av någon anledning hade han behov av att trolla bort dubblettprotokollet men hade inte tid med något bättre än några bortförklaringar plus det vanliga otrevliga bemötandet. Du har tillfört tråden uppgiften att obduktionsprotokoll nog inte upptecknas i flera original. Sant eller falskt, men förmodligen sant.

Kaoset handlar om ett missnöje med att andra idéer än trollets egna diskuteras öppet och förutsättningslöst. Idéer om att Sydafrika skulle kunna vara inblandade eftersom ANC nyligen kongressat i Stockholm och SA-folk förstås var här, ifrågasättande av de upphittade kulornas äkthet, andra versioner än hans egen om hur mordet gick till, att diskutera vissa uppgifter - sånt utlöser hans missnöje och då fylls tråden av pajkastning. Lite grand som när barn skriker tills de får sin vilja fram.

Det här är en intressantare tråd än man skulle kunna tro.

Ja, det kan handla om dubbelprotokollet som väckte trollet.
Citera
2018-03-19, 18:35
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tror att han intet ont anande har sagt för mycket och försöker sig på en smartare sorti än en kovändning.
tror jag med, han insåg att han försagt sig.
Citera
2018-03-19, 18:43
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Hmm ser inga bevis på att han skulle vara Cia och än mindre SA.

Vad konkret indikerar det? Minns 70 talet och grupperingarna till vänster i Göteborg och på Universitetet då jag var studentpolitislt aktiv. Spännande om Cia hade infiltratörer men tveksam om en liten sekt i Sverige med centrum i Göteborg var något de spillde akademiker på. Med coverstorys etc. För övrigt vill jag minnas att skp och r stred kring kina och mao. Skp var maoister och r leninister.
En gedigen militär utbildning i ett Nato-land och sedan yttersta vänstern i Sverige. Jo, jo det kanske inte är något bevis för att vara en agent som antas stå i ett buskage med en kamera hängandes kring halsen. Dessutom ett "måläktenskap" i bagaget med en aktiv vänsterkvinna som på den tiden var en av de framträdande i det - för somliga - föraktliga landet Sverige.

KFML (r) - om du läser Frank Baudes memoarbok "Mot strömmen..." (utgiven år 2000) hade många kontakter med internationella befrielseorganisationer. (r)-arna deltog på möten utomlands och mottog i Göteborg framträdande representanter för olika befrielseorganisationer. (r)-arna hade ett stort engagemang i Palestinafrågan med aktiva medlemmar i lägren. Många av dessa befrielseorganisationer var terroriststämplade av USA, bland dem ANC i Sydafrika som efter Sharpevillemassakern antog en mer våldsam väg.

En CIA-agent (två faktiskt) i Göteborgs innersta KFML-krets gav namn och ansiktskännedom om viktiga figurer bland dessa befrielseorganisationer som (r)-arna kände politiskt brödraskap med.

CIA är inte dumma alls!

År 2000 satt en amerikan med amerikansk medborgarskap, både som CIA-agent och som socialchef på socialförvaltningen i Bergsjöns stadsdel i Göteborg. Där hade han från sin post tillgång till alla data på invånarna i stadsdelen Bergsjön som är mycket invandrartätt. På den politiska dagordningen vid den tiden fanns terrorismen i namn av islam även i Göteborg, så den jänkaren visste var han satt sig och vilka uppgifter han hade att förmedla "hem" för att kartlägga "nätverken".

Åter igen: CIA är inte dumma alls!

edit: CIA har uppfunnit nya metoder för underrättelseinhämtning i ett land där styrande och ställande ibland hjälpt agenterna fram. När det gäller AE var rektorn vid Glöteborgs universitetet åren 1972-82, Georg Lundgren med en bakgrund från FOA, en av hans nära vänner enligt en r:are som lämnat mig viss information om hans person när vi delat en flaska rödvin.
Senast redigerad av MossTrums 2018-03-19 kl. 18:58.
Citera
2018-03-19, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
LTS 597 är Rimborns. Han bekräftade det personligen för mig igår.

Bra, -klargörande. Den vänstra är LUL 874. Kommer han ihåg vilken bil det var och vilka som åkte här.
När det begav sig - jag talade även med Ulf Karlsson. Han menade att Sven Anér drog förhastade slutsatser.
Citera
2018-03-19, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
En gedigen militär utbildning i ett Nato-land och sedan yttersta vänstern i Sverige. Jo, jo det kanske inte är något bevis för att vara en agent som antas stå i ett buskage med en kamera hängandes kring halsen. Dessutom ett "måläktenskap" i bagaget med en aktiv vänsterkvinna som på den tiden var en av de framträdande i det - för somliga - föraktliga landet Sverige.

KFML (r) - om du läser Frank Baudes memoarbok "Mot strömmen..." (utgiven år 2000) hade många kontakter med internationella befrielseorganisationer. (r)-arna deltog på möten utomlands och mottog i Göteborg framträdande representanter för olika befrielseorganisationer. (r)-arna hade ett stort engagemang i Palestinafrågan med aktiva medlemmar i lägren. Många av dessa befrielseorganisationer var terroriststämplade av USA, bland dem ANC i Sydafrika som efter Sharpevillemassakern antog en mer våldsam väg.

En CIA-agent (två faktiskt) i Göteborgs innersta KFML-krets gav namn och ansiktskännedom om viktiga figurer bland dessa befrielseorganisationer som (r)-arna kände politiskt brödraskap med.

CIA är inte dumma alls!

År 2000 satt en amerikan med amerikansk medborgarskap, både som CIA-agent och som socialchef på socialförvaltningen i Bergsjöns stadsdel i Göteborg. Där hade han från sin post tillgång till alla data på invånarna i stadsdelen Bergsjön som är mycket invandrartätt. På den politiska dagordningen vid den tiden fanns terrorismen i namn av islam även i Göteborg, så den jänkaren visste var han satt sig och vilka uppgifter han hade att förmedla "hem" för att kartlägga "nätverken".

Åter igen: CIA är inte dumma alls!

edit: CIA har uppfunnit nya metoder för underrättelseinhämtning i ett land där styrande och ställande ibland hjälpt agenterna fram. När det gäller AE var rektorn vid Glöteborgs universitetet åren 1972-82, Georg Lundgren med en bakgrund från FOA, en av hans nära vänner enligt en r:are som lämnat mig viss information om hans person när vi delat en flaska rödvin.

Tja det är allt bra diffusa uppgifter du kommer med kring den förstnämnde för att påstå att han är CIA men inget är uteslutet. Grundläggande flygutbildning på Chipmunken som dekommissionerades 1971. Att Kfml-rs lilla krets skulle vara intressant för CIA verkar dock osäkert. Lika osäkert som att man var intresserad av invånarna i Bergsjön 30 år senare. Det var mest Sapo dvs S som var oroliga där men visst hade de studieresor till Albaninen och Palestinska flyktingläger samt andra organisationer men ganska många var ju "kulturarbetare" också.
Citera
2018-03-19, 20:38
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Bra, -klargörande. Den vänstra är LUL 874. Kommer han ihåg vilken bil det var och vilka som åkte här.
När det begav sig - jag talade även med Ulf Karlsson. Han menade att Sven Anér drog förhastade slutsatser.

Nej han sa inget om den.

Han mindes inte vem som satt i Saaben han står bredvid på fotot.

Han sa att IM listans tider stämmer vad gäller de bilar som kom till Sabb för bevakning.

Jag har hittat 5 polisbilar som står vid Sabb.
Men jag kan inte koppla dem till polisens anropsnummer.
Citera
2018-03-19, 20:42
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Här finns en märklig uppgift.

Polismannen Wide uppger att han och kollegan Mossberg, kommer till mordplatsen ca 23.50, Denna bil finns ej upptagen i Poutiainens lista för bilar i tjänst, vet någon vilken patrull det rör sig om?

Kan det vara den svart vita Saab 900 som syns på den film som togs av teamet från SVT som befann sig vid Hötorget i samband med mordet?

Wide uppger att han kör 2 yngre damer till polishuset för förhör. Det kan rimligen inte vara någon annan är AH och KJ som åsyftas?

Men AH uppger att i sin bok att hon och KJ åker dit ensamma i Delsborns taxi?

Vad ska man tro?
Var Wide & Mossberg en följebil till taxin möjligen?

http://lennartremstam.blogspot.se/2015/05/polis-sven-olov-laggar-blir-intervjuad.html

Det var Rikard Wide jag menade. I förhöret nämns ingen taxi av honom. Någon minns uppenbarligen fel. Kanske Anna Hage som ju skriver ned sin historia 30 år efteråt. Vore dåligt polisarbete att låta vittnen åka tillsammans i en bil med möjlighet att påverka varandras utsagor. Både RW med kollega och de båda livvakterna var måna om att få in vittnena på förhör innan de pratat med pressen.
Citera
2018-03-19, 20:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Nej han sa inget om den.

Han mindes inte vem som satt i Saaben han står bredvid på fotot.

Han sa att IM listans tider stämmer vad gäller de bilar som kom till Sabb för bevakning.

Jag har hittat 5 polisbilar som står vid Sabb.
Men jag kan inte koppla dem till polisens anropsnummer.

Englund&Lantz i 1120 som är med i bevakningen. Snackade med en av dom för några år sen och han bekräftade att så var fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in