2018-03-19, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
mycket folk ? flyktvägen ? etc ?
Anckarström lyckades ju fly.
Citera
2018-03-19, 15:34
Medlem
p.norths avatar
ja, var det verkligen så? att man då försökte få tag i liv vakter den kvällen,. Det kom väl fram 25 år senare att man hade försökt?
Tror att man struntade helhjärtat att få tag i nån livvakt eftersom livvakterna var lediga den kvällen, paret Palme själva tyckte nog så.
Citera
2018-03-19, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
A*ant Elzing* (*=a)

Född i Nederländerna 1937 där han växte upp gick i en elementär skola till 1947, Elementary School Bolsward, Netherlands. Föräldrarna flyttade till Kanada där AE efter skolgången fick en omfattande militär utbildning.

Army signals training certificate, Camp Borden summer 1954, Banff national camp summer 1955.
BA, Hon. Applied Maths & Phys, Univ W Ont, Canada, June 4th 1960.
University Naval Training Division 1956-1959, naval cadet Halifax summer 1957, air training ...summer 1957. (Chipmunk plane - flying certificate), Trenton summer 1958 (Harvad plane).
Res stud. at National Resarch Council, Div. Building research, Snow & Ice sec. Ottawa, Canada summer 1959.
Scientific programme IBM 7050 computer, Toronto, Canada summer 1960.
MSc, Hist & Philos of Sci, UC London, UK 24 July 1964. (Masterexamen i England)

Han gifte sig med en svensk känd vänsterkvinna som han träffade på en liftarresa i Europa under 60-talet, enligt egen utsago. Han kom sen Sverige och Göteborgs universitet där han blev fil dr 1971. Utnämnd till Assoc. Prof. Univ of Gothenburg 1972. 1986 - 2002 var han professor i Vetenskapsteori vid Göteborgs universitet.

I Sverige har AE varit känd som en av frontalfigurerna i organisationen KFML (r) i Göteborg, där han varit flitig som skribent och redaktör för bl.a. Klasskampen. En av hans alster hade rubriken Kina är en garant för världsfreden. AE är alltså känd som maoist långt ut på vänsterkanten och var det långt upp i åren, idag är han professor emeritus.

Man kan fråga sig vad som gjorde en flottans man i ett Nato-land till maoist under andra hälften av 1960-talet.

Var det intrycket från den militära utbildningen i Kanada plus en gedigen masterexamen i England som fick honom att gå med i KFML (r) i Sverige? KFML formerades av marxist-leninisterna inom Skp, Clartéförbundet och ungdomar ur Vietnamrörelsen. R:arna var mer revolutionära än de andra och såg i den kinesiska kulturrevolution klasskampen som det viktigaste att bedriva: de ville ha medlemmar som var icke-akademiker förankrade ute i arbetslivet.

AE skojade för eleverna på universitetet i Göteborg mitten av 90-talet, fortfarande lierad med KFML (r) där de unga såg upp till honom som en sann revolutionär, om att Kina aldrig beviljade honom visum att besöka landet. Han skakade på huvudet, skrattade och sa sig inte förstå att Kina nekat honom visum. Som bekant fick däremot Frank Baude visum och träffade några verkliga höjdare i Kina.

Är inte detta Olof Frånstedts CIA-kontakt i Göteborg som gav honom och Persson sådan huvudbry då OP bad om en lista på alla CIA-agenter i Sverige? Lösningen blev som bekant att lille Olof fick se en lista på alla agenter i Stockholm och lämnade mötet fly förbannad.

Bäring på MOP?

Om Sydafrikanska hitmen mördade OP så tror jag inte detta skedde utan USA:s medgivande. AE har sannolikt i sådant fall haft en samordnande roll mellan CIA och SA.

Hmm ser inga bevis på att han skulle vara Cia och än mindre SA.

Vad konkret indikerar det? Minns 70 talet och grupperingarna till vänster i Göteborg och på Universitetet då jag var studentpolitislt aktiv. Spännande om Cia hade infiltratörer men tveksam om en liten sekt i Sverige med centrum i Göteborg var något de spillde akademiker på. Med coverstorys etc. För övrigt vill jag minnas att skp och r stred kring kina och mao. Skp var maoister och r leninister.
Citera
2018-03-19, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jävla intressant,hörru, var i boken står det? Står inget om det i mitt exemplar av samma bok. Har jag fått fel bok? Har någon rivit ur några sidor utan att jag märkt nåt?
Det är Eskil som varit framme

Märkligt hur mönstre går igen. Plötsligt dyker alla möjliga fantastiska scerarion från förr upp i strid ström. Liksom gamla skrönor där man inte kan lita på nåt annat än DFs senaste. Är PU verkligen så nära?
Citera
2018-03-19, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är Eskil som varit framme

Märkligt hur mönstre går igen. Plötsligt dyker alla möjliga fantastiska scerarion från förr upp i strid ström. Liksom gamla skrönor där man inte kan lita på nåt annat än DFs senaste. Är PU verkligen så nära?

Annars hade väl inte åklagaren exponerat sig i media en hel vecka... Klart de är klara! 👍
Citera
2018-03-19, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vad ger dig intrycket att flygbladsutdelningen skedde innan mordet?

Det är lätt att bli förvirrad.

Om de två personerna sågs i Kungsträdgården kl 19 och detta skedde i samband med flygbladsutdelningen så borde det ha varit innan mordet.

Från Inblick:

”När vi senare på kvällen gick förbi Kungsträdgården mötte vi människor som delade ut lappar som beskrev hur Palme var död. I samma veva såg jag även två personer som jobbade för Barbro Sagnell, en Stay Behind-grupp med inriktning på radiokommunikation”.

Från Aftonbladet:

”Det handlar om ett möte med två personer i Kungsträdgården på kvällen då Olof Palme mördades. Enligt Donald Forsberg var de två personerna aktiva i en Stay Behind-grupup med inriktning på samband och radiokommunikation...”

...”Jag var på väg till restaurang Capri på Nybrogatan med en bekant när jag vid 19-tiden träffade de här två personerna som jag kände lite grann. Jag tänkte genast att de ska ut och spana med den här gruppen som de brukade göra, säger Donald Forsberg”.

...vete tusan om man kan fästa någon trovärdighet vid sådana historier...
Citera
2018-03-19, 15:53
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
ja, var det verkligen så? att man då försökte få tag i liv vakter den kvällen,. Det kom väl fram 25 år senare att man hade försökt?
Tror att man struntade helhjärtat att få tag i nån livvakt eftersom livvakterna var lediga den kvällen, paret Palme själva tyckte nog så.

Nej det är inte säkert att det var så, men Lisbeth har i a f påstått det och fick stöd av någon av sönerna som jag vill minnas var Mårten?
Jag vet inte vart jag hört detta, tror det var i podden som finns om palmemordet?
(En väldigt bra podd med jätte mycket fakta och om man snabbt vill bli insatt i MOP ska man lyssna på den. Finns på youtube eller PodMe.)
Citera
2018-03-19, 15:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
När det gäller LP´s behov av klädbyte tror jag hon inte enbart var blodig utan kanske t o m befann sig i en prekär situation efter händelserna. Jag citerar ur Ulf Dahlstens "Nirvana kan vänta":

""När regeringen formerats gav vi oss till sjukhuset for att hälsa
på Lisbet Palme. När jag kom in i hennes rum förstod jag att också
hon hade beskjutits. Hon hade fortfarande samma kläder på sig.
Varför vet jag inte. Det krävdes att jag gjorde våld på mig själv för
att lyssna på det hon sade och inte se på hennes blodiga kläder och
skorna som kippade.""

Som vi diskuterat i tråden tidigare kan det vara så att hon helt enkelt gjort på sig på grund av den förfärliga händelsen. Vore inte speciellt konstigt och säkerligen en situation som vem som helst uppfattat som förnedrande. Ändrar dock inte på det faktum att jag har lite svårt att förstå Mårten Palmes förklaring och den snäva tidsrymd som han och Ingrid Klering rör sig Grand-Vanadisvägen-Västerlånggatan-Sabbatsberg.
Citera
2018-03-19, 16:11
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biooid
Anckarström lyckades ju fly.
Ja GM gick in i rollen som Anckarström, när han mördade Sveriges statsminister.

Statsministermordet 1986 började med teaterföreställningen om Anckarström 1985 Det är där och då GM går in i rollen som Anckarström

http://oi64.tinypic.com/106fp6x.jpg
Senast redigerad av 299792458 2018-03-19 kl. 16:19.
Citera
2018-03-19, 16:21
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biooid
Det var verkligen inte meningen att mata paranoian när jag tog upp det här. ...... Vad grundar Mosander det på att han skulle vara agent?
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jävla intressant,hörru, var i boken står det? Står inget om det i mitt exemplar av samma bok. Har jag fått fel bok? Har någon rivit ur några sidor utan att jag märkt nåt?
Oj, vad upprörande det här var! Sådana kommentarer om paranoia osv brukar jag annars bara få av natokramare och redan vettskrämda stackare. Läs själva på sidan 274 i pocketupplagan eller hela det mycket intressanta kapitlet om vapenhandlarna. Om nu inte alla sidor blivit bortrivna för känsliga ögon....
Citera
2018-03-19, 16:33
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Helt klart var OP övertygad om att en övning skulle ske med wt-folk som mer diskret kunde sköta övervakningen. Orsaken till att paret Palme korsade över gatan exv var inte för att Lisbet skulle titta i skyltfönster utan för att vägen fram på deras sida från bion var spärrad av en grupp övervakare i tjänst.
Det mest intressanta jag läst på länge. Hur vet du det här? Utveckla gärna lite om du kan.
Citera
2018-03-19, 16:36
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Otroligt... Han har varit aktiv med att studera mordet i 30 år och har 8000 inlägg ... och vet inte ens vem som hittade kulan men har ändå bombsäkra uttalanden om startpistoler och ljuddämpade vapen. Teorier om konspirationer som bytt kulor etc.
Detta säger mer om er enögda experter än om iesho att ni trots alla våra påpekanden om motsägelserna kring kulorna aldrig velat ta upp frågan utan istället kommit med ännu orimligare påståenden och bortförklaringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in