2018-03-18, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Nu var det ju så att det inte var endast moms han sysslade med.Han var tillfrågad att sitta med i http://www.skattelagstiftningsprojektet.se
och gjorde så även det.Hade mkt att göra med Näringslivet och skatter inom EU.

Men det måste väl finnas mer aktuella rapporter? Eller är jag urusel på att hitta?
Citera
2018-03-18, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men det måste väl finnas mer aktuella rapporter? Eller är jag urusel på att hitta?

Jag var urusel. My bad!
Citera
2018-03-18, 22:21
Medlem
Citat:
Nu var det ju så att det inte var endast moms han sysslade med.Han var tillfrågad att sitta med i http://www.skattelagstiftningsprojektet.se

Jag förstår att hans sätt kunde betraktas som kontroversiell.

Ett protokollutdrag

"8. När Oskar Henkow sedan för över fokus på lagstiftningsproblemen i förhållande till EU-rätten tar han som exempel vad medlemsstaterna har för handlingsutrymme vid genomförande av
undantag från mervärdesskatt. Artikeln går på djupet och visar att utvecklingen inom EU-rätten och EU-domstolens praxis leder till att
bristande symmetri mellan avdrag för ingående skatt och påförande av utgående skatt inte accepteras, varför rättstillämpningen t.o.m.
springer före en långsam lagstiftare. Han visar på behovet av en aktiv lagstiftare och framför även synpunkter på hur lagstiftningen inom
mervärdesskatteområdet bör se ut i förhållande till EU-direktiven."
Citera
2018-03-18, 22:28
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
/.../ Kollegan som skrev "det som inte fick hända, hände..." och "den sista tiden förtjänade inte du"... Så säger man inte till en far som har det tufft hemma, så säger man till någon som blivit orättvist behandlad på jobbet, eller inte fått det erkännande som förväntats.
Men om du lägger till meningen som saknas: "Jag vet vad du värderade mest." så kan kollegan SA ej ha syftat på någon arbetssituation:
Även prof. EK tänkte omedelbart på OH:s livssituation:
Vad hade då hänt under "den senaste tiden"? - Ja, bl.a. vet vi ju att även hans yngsta dotter ska ha insjuknat plus att vi också måste sätta ett frågetecken för HB:s hälsostatus.
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
OH uteblev från viktiga möten, även det ett tecken på att det var på arbetet problemen fanns. Dessa problem han hade kan givetvis ha spillt in i barnen.
OH hade med önskvärd tydlighet pratat med vissa kollegor om sin hemsituation; han slöt sig inte inom sitt skal; han både agerade och diskuterade med omgivningen (inte minst med skolans representanter, barnens lärare m.fl.).

Eftersom han under en dryg månad önskade förkorta sin arbetstid med 10% talar detta snarare för att han ville arbeta, hellre än att vårda sjuka barn och få sin tankeverksamhet splittrad. Dock tog han hänsyn till hemsituationen vilket i praktiken redan tidigare inneburit inställda seminarier och annat; något en arbetsgivare normalt inte kan förhindra, även om det ur arbetssynpunkt inte kan ses som direkt önskvärt. (Vissa arbetsgivare anställer inte kvinnor i fertil ålder pga vetskapen om/risken för graviditeter, åtföljda av "vård av sjuka barn", osv, och ofta känner de jämlika männen av det underförstådda trycket av att inte vara hemma för ofta om de inte vill riskera sin utkomst och sina karriärmöjligheter.).

För en sådan strukturerad och rätlinjig man som OH måste det ha varit döden i grytan att känna att han inte bemästrade situationen; att han överallt fick svävande svar och att allt tenderade att hela tiden mynna ut i olika stora frågetecken. Härtill erfordrade hans arbete att han inte tappade koncepterna; inte kom i obalans; kunde koncentrera sig - inte bara 90%, utan 100% - på alla snåriga texter han förväntades läsa och analysera in i minsta detalj, hålla sig à jour med det senaste inom EU; nya domslut, etc. - Ekvationen tenderade att sakna nöjaktig lösning.

Vad gör OH i denna situation; en man som kommit ur kurs och riskerar tappa fotfästet? - Ingår han en mord/självmordspakt med HB, får han ett vansinnesutbrott, eller söker han ta saken i egna händer men stöter på motstånd? - Det efterlämnade brevet tyder närmast på något anfallsliknande sprunget ur vanmakt och kanske störd nattsömn, följt av en förvirrad och överhettad hjärnas försök att ta udden av dådet genom ett föga trovärdigt förklaringsbrev.

På samma sätt kan HB ha agerat (om hon avlidit sist), men i hennes fall saknas hållpunkterna för orsak och verkan.
Citera
2018-03-18, 22:31
Medlem
Citat:
OH sysslade väl dessutom med någon typ av verksamhet som gick ut att hjälpa ideella föreningar undan moms. Det ingick i hans bolagside, belyst i
början av tråden.
Två personer i tråden har stått fast vid att det har funnits intyg som bekräftar No-Nodiagnosen. Den ena var gnikietz, trots mothugg vek hon/han sig inte förrän hon fick frågan om hon sett handlingar hon inte borde ha haft tillgång till.
Den andra är Frank.Einstein, som har sett dessa intyg. Han/hon (vägrar skriva hen!) tycks bo i Malmö enligt andra trådar, har rätt gott om pengar och funderingar om cannabishopper på nätet. ”I världar av smärta” eller hur var, kan nog en spliff sitta fint.
Min egen hang up är att jag just nu har träffat många med neurologiska och parasitsjukdomar med engagemang i hjärna och nervsystem. Vilket naturligtvis färgar mina glasögon.
Citera
2018-03-19, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Men om du lägger till meningen som saknas: "Jag vet vad du värderade mest." så kan kollegan SA ej ha syftat på någon arbetssituation: Även prof. EK tänkte omedelbart på OH:s livssituation:Vad hade då hänt under "den senaste tiden"? - Ja, bl.a. vet vi ju att även hans yngsta dotter ska ha insjuknat plus att vi också måste sätta ett frågetecken för HB:s hälsostatus.OH hade med önskvärd tydlighet pratat med vissa kollegor om sin hemsituation; han slöt sig inte inom sitt skal; han både agerade och diskuterade med omgivningen (inte minst med skolans representanter, barnens lärare m.fl.).

Eftersom han under en dryg månad önskade förkorta sin arbetstid med 10% talar detta snarare för att han ville arbeta, hellre än att vårda sjuka barn och få sin tankeverksamhet splittrad. Dock tog han hänsyn till hemsituationen vilket i praktiken redan tidigare inneburit inställda seminarier och annat; något en arbetsgivare normalt inte kan förhindra, även om det ur arbetssynpunkt inte kan ses som direkt önskvärt. (Vissa arbetsgivare anställer inte kvinnor i fertil ålder pga vetskapen om/risken för graviditeter, åtföljda av "vård av sjuka barn", osv, och ofta känner de jämlika männen av det underförstådda trycket av att inte vara hemma för ofta om de inte vill riskera sin utkomst och sina karriärmöjligheter.).

För en sådan strukturerad och rätlinjig man som OH måste det ha varit döden i grytan att känna att han inte bemästrade situationen; att han överallt fick svävande svar och att allt tenderade att hela tiden mynna ut i olika stora frågetecken. Härtill erfordrade hans arbete att han inte tappade koncepterna; inte kom i obalans; kunde koncentrera sig - inte bara 90%, utan 100% - på alla snåriga texter han förväntades läsa och analysera in i minsta detalj, hålla sig à jour med det senaste inom EU; nya domslut, etc. - Ekvationen tenderade att sakna nöjaktig lösning.

Vad gör OH i denna situation; en man som kommit ur kurs och riskerar tappa fotfästet? - Ingår han en mord/självmordspakt med HB, får han ett vansinnesutbrott, eller söker han ta saken i egna händer men stöter på motstånd? - Det efterlämnade brevet tyder närmast på något anfallsliknande sprunget ur vanmakt och kanske störd nattsömn, följt av en förvirrad och överhettad hjärnas försök att ta udden av dådet genom ett föga trovärdigt förklaringsbrev.

På samma sätt kan HB ha agerat (om hon avlidit sist), men i hennes fall saknas hållpunkterna för orsak och verkan.

Bra tillägg och påminnelser om vad som skrivits. Visst kan det kopplas privat, också, eller kanske mer, men trots störd sömn och allt annat - inte tillräckligt för att uppamma mod till MORD. Det är ju bland det mest skrämmande en kan tänka sig. En deprimerad är ofta rädd för allt.
Senast redigerad av rappytt 2018-03-19 kl. 00:41.
Citera
2018-03-19, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
OH sysslade väl dessutom med någon typ av verksamhet som gick ut att hjälpa ideella föreningar undan moms. Det ingick i hans bolagside, belyst i
början av tråden.
Två personer i tråden har stått fast vid att det har funnits intyg som bekräftar No-Nodiagnosen. Den ena var gnikietz, trots mothugg vek hon/han sig inte förrän hon fick frågan om hon sett handlingar hon inte borde ha haft tillgång till.
Den andra är Frank.Einstein, som har sett dessa intyg. Han/hon (vägrar skriva hen!) tycks bo i Malmö enligt andra trådar, har rätt gott om pengar och funderingar om cannabishopper på nätet. ”I världar av smärta” eller hur var, kan nog en spliff sitta fint.
Min egen hang up är att jag just nu har träffat många med neurologiska och parasitsjukdomar med engagemang i hjärna och nervsystem. Vilket naturligtvis färgar mina glasögon.

Berätta mer. Depressioner ger förvrängd verklighetsbild, men parasiter och neurologi... vad kan ha hänt i OHs hjärna? Eller barnens? Eller den halvtidsarbetande fruns? Kan parasiter, vilka, ge något som påminner om depression, ångest eller utlösa självmord?
Citera
2018-03-19, 07:05
Medlem
Men han skulle ju bli professor. Kollegan uttalade sig om det, att han var mer än väl meriterad.
Citera
2018-03-19, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Men han skulle ju bli professor. Kollegan uttalade sig om det, att han var mer än väl meriterad.
Det kan inte vara sant, för då stämmer inte teorin om att han mördade fru och barn för att dom förstörde hans karriär. Kollegan skrev säkert så bara för att vara snäll, hen menade tvärtom. Man kan ju inte bli professor om man har en parasit i hjärnan.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-03-19 kl. 07:14.
Citera
2018-03-19, 07:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44

Precis.
Håller med dej Tey44
Att morden skulle vara jobb-relaterat tror jag absolut inte.
Professuren klarade han väll med största rekommendationer.
(inte för att han hann bli professor, men om han levt så hade han nog blivit det)
Eller minns jag fel.
Citera
2018-03-19, 07:44
Medlem
[quote=Memmajemma|63526243]
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Finns det någon koppling menar du till flickornas makabra död och dom spaltmeter med bevis för deras sjukdom ? Dom blev väl mördade, eller ? Är det ett troligt utfall, ens teoretiskt för en sån död,
om barn i flickornas ålder löper risk att mördas ?
Stackars barn ![/QUOTE

En hemsk sjukdom, det förnekar jag inte. Sedan är inte jag rätt person att uttala mig om döttrarna hade sjukdomen eller inte.

Samtidigt är sjukdomen INTE ett legitimt skäl till att släcka livet för två barn. Även om föräldrarna var uppgivna, deprimerade och inte såg någon livskvalitet är det inte ok att leka Gud. Frågade de ens döttrarna om deras livskvalitet och drömmar inför framtiden? I denna händelse ser jag bara två egoister och två offer dvs döttrarna.

Håller med dig.
"De ansåg att flickorna inte hade någon livskvalite" har media skrivit att det stod i avskedsbrevet. De = föräldrarna. Vem fan är de att avgöra vad som är livskvalitet och inte? Så bara för att man får en åkomma som gör att du inte kan vara akademiskt överlägsen så är livet inte värt att leva?
Nej, jag ser bara två egoistiska föräldrar som tyckte att livet blev olidligt med barn som man inte kan "skryta" om.
Citera
2018-03-19, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Men om du lägger till meningen som saknas: "Jag vet vad du värderade mest." så kan kollegan SA ej ha syftat på någon arbetssituation: Även prof. EK tänkte omedelbart på OH:s livssituation:Vad hade då hänt under "den senaste tiden"? - Ja, bl.a. vet vi ju att även hans yngsta dotter ska ha insjuknat plus att vi också måste sätta ett frågetecken för HB:s hälsostatus.OH hade med önskvärd tydlighet pratat med vissa kollegor om sin hemsituation; han slöt sig inte inom sitt skal; han både agerade och diskuterade med omgivningen (inte minst med skolans representanter, barnens lärare m.fl.).

Dina antaganden låter rimliga.
Men borde inte en så strukturerad man ha övervägt möjligheten att anställa en barnflicka för att på så sätt kunna fortsätta arbeta samt avlasta hustrun?

Att anställa någon svart skulle kanske ta emot för en man som brinner för skatter.
Men nog borde sparade medel och/ eller försäljning av huset och flytt till radhus eller hyreslgh kunnat göra det ekonomiskt möjligt, om nu inte O's lön räckte för att täcka kostnaderna.

- De hade ju tidigare haft relativt stort fosterbarn boende i hemmet, så att släppa in ngn okänd i den privata sfären borde inte ha varit dem extremt främmande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in