2018-03-19, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Kolla listan på vittnen i FUP där står alla namn utom den inneboende hos EGs föräldrar. Jo många förhör saknas i FUP men alla namnen finns på listan. Verkar konstigt att en person så nära inte finns med.

April62 jag fattade inte hur du menade med ditt inlägg om bevisen?
Tyckte också att utredningen hade samlat in jättemycket bevis mot den som då kallades MGN, fingeravtryck , dna och skospår mm , när de tog honom så fanns det så mycket att han blev anhållen direkt och sedan häktad på den högre misstankegraden.

Alla förhör finns inte med i FUP:en bara de som anses relevanta. Mitt förhör finns till exempel inte med där.
Citera
2018-03-19, 12:21
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
De hade alltså dött av kvävningen ändå om de inte blivit skurna i halsen.

Enligt rättsläkaren hade det handlat om minuter.

Citera
2018-03-19, 12:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det är ju väldigt intressant. För det gör jag inte. Dock måste ju en utredning hålla för att någon gör det.

Vad fler förhör med Edvin hade gett vet vi inte, jag tror som sagt att utredare knäckt mer komplexa brottslingar än honom.

Vad är min mall?

Det här är mitt andra mordfall där jag läst igenom FUP också.
Mycket nytt att lära om hur en rättsprocess fungerar. Skäms att jag varit så dåligt insatt, eftersom rättssystemet är en viktig del i vår demokrati.

I det förra fallet som jag följde, var några av oss också väldigt kritiska till att den misstänkte inte förhördes mer och oftare.

Så här svarade Mr Fold oss (verkar vara en flitig postare och insatt person i mord/försvinnande trådarna (7000 inlägg sådär):

"Tror inte det varit fler förhör i de mordfall med nekande GM där jag gått igenom förundersökningen mer noggrant. Tänker du dig att man skulle hålla typ 20-25 förhör om flera timmar varje? Jag tror det skulle motverka sitt syfte. Det skulle bli för mycket upprepning och rutin. Knappast det som får en GM som nekar i sten att ev. mjukna och erkänna. Vilket ju nu nästan allt pekar mot att den häktade i detta fall inte kommer att göra."

https://www.flashback.org/sp61452019

Ligger säkert något i det han säger.

Kanske arbetar man också igenom det förhör man haft tidigare med den misstänkte, går igenom svaren och bygger upp strategier och granskar svaren man fått för att se eventuella glipor/ lögner/ frågetecken osv.
Citera
2018-03-19, 12:28
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Detta är ett utmärkt svar. Föredömligt för att citera GW.

Utan att förlöjliga, eller kallas någon fetto, getto, utvecklingsstörd, etc. Framför du dina argument. Vi borde alla lära oss lite av notknappen.

Det är sant som du säger. Det finns inget som tyder på fler gärningsmän. Det är svårt att tro att det finns flera gärningsmän. Och ändå så sitter Edvin där och säger det. Och det ligger ju inte på honom att bevisa att det inte finns det.

Det här var inte lika föredömligt för att citera GW i andra fall .
Bristande objektivitet va ?
Du glömde visst elak kärring , häxa , CP , undermänniskor , blattar m.m .
Den där sista raden känns igen sen tidigare .
Skrev du inte själv i ett inlägg att polisen hade lagt ner stora resurser på att leta efter
andra gärningsmän så då borde det väl vara klarlagt vid det här laget att så var fallet .
Dina fantasier om fallet E**** och morden på paret Lekander haltar högst betänkligt .
Ena stunden har man inte undersökt andras inblandning och nästa har man gjort det .
Hur är det nu egentligen ? Har man undersökt tillräckligt eller inte ?
Och har man det så har väl åklagaren bevisat att det inte finns fler gärningsmän ?
Citera
2018-03-19, 12:29
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Seriemördare. Och han var inte värst.
Gäsp.
Citat:
Ja, han erkände. Och sedan sade han flera gånger att han var oskyldig.
Bevisbördan mot Edde är övertygande. Väldigt övertygande. Det är bara du som inte förstår detta.
Har jag påstått motsatsen menar du?

Citat:
Eddes spelar i samma liga som Gacy, Anders Eklund, Bundy. Det är en lustmördare och psykopat. Hade han inte åkt fast så hade han blivit seriemördare. Han hade till och med begått än mer bestialiska mord än de han nu fällts för.
Snacka om att du drar stora växlar här. Man kan inte jämföra Anders Eklund med Ted Bundy.
Så tröttsam du är. Du hoppar in i tråden som gubben i lådan, och påstår saker helt utan förankring i verkligheten.
Citera
2018-03-19, 12:31
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjawmjaw55
Alla förhör finns inte med i FUP:en bara de som anses relevanta. Mitt förhör finns till exempel inte med där.
Hur kommer det sig att du blev kallad till förhör?
Citera
2018-03-19, 12:32
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Kom ihåg att även John Wayne Gacy emellant ansåg sig vara oskyldig och utsatt för en komplott av den riktiga gärningsmannen. 31 kroppar som fullkomligen stank begravda under hans hus. Men han var oskyldig..

Var inte dum.

Om vi ska använda den typen av jämnförese finns det minst lika många oskyldigt dömda man skulle kunna ta upp. Då blir tråden bara en tävlan om vem som kan sin kriminalhistoria bäst.
Citera
2018-03-19, 12:35
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Om vi ska använda den typen av jämnförese finns det minst lika många oskyldigt dömda man skulle kunna ta upp. Då blir tråden bara en tävlan om vem som kan sin kriminalhistoria bäst.
Så sant så. Det ger ingenting i diskussionen.

Då kan vi lika gärna jämföra Edvin med Nelson Mandela.
Citera
2018-03-19, 12:44
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Fler förhör med E**** hade inte gett ett skit

Vad vet vi om det?

Citat:
Polisen har inga sådana resurser och får inte ens använda dessa resurser att knäcka folk

Nu hänvisar jag ju inte till tortyr. Men visst har polisen förhörsmetoder för att få folk att erkänna. Det är ju en arbetsuppgifter polisskrået alltid ägnat sig åt.
Citera
2018-03-19, 12:48
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjawmjaw55

Den här användaren är lite trög förstår du .
Fast det har påpekats ett antal ggr så kopplar det inte att alla förhör och annat
inte finns med i FUP utan hamnar i slasken just på grund av att uppgifterna inte
räknas som av tillräckligt stort värde i fallet med E**** och morden på Lekanders .
Citera
2018-03-19, 12:56
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Vad vet vi om det?

Nu hänvisar jag ju inte till tortyr. Men visst har polisen förhörsmetoder för att få folk att erkänna. Det är ju en arbetsuppgifter polisskrået alltid ägnat sig åt.

Du har ingen erfarenhet av förhör va ?
Vem har talat om tortyr , tror du att det är enda sättet att få fram uppgifter ?
I E****:s fall hade det inte behövts några extraordinära metoder för att få fram sanningen .
Personer som E**** som ger sig på svagare individer är alltid de som är lättast att knäcka .
Det är bara det att polisskrået aldrig har lärt sig dessa metoder .
De filar bara på i sina gamla vanliga metoder som går ut på att nöta ut den de förhör .
Och i E****:s fall fungerar inte denna metod .
Citera
2018-03-19, 12:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Enligt rättsläkaren hade det handlat om minuter.

Hjärnan är extremt känslig för syrebrist. Mycket känsligare än andra organ i kroppen. Och den är dessutom enormt syrekrävande. Ca 20% av vår syreförbrukning går till hjärnan. Den behöver bara vara utan syre (total syrebrist)ca 3-5 minuter för att skadorna ska bli så allvarliga att man avlider. Det finns förstås personer som har tränat upp sig (ex simmare) som kan hålla andan extremt länge. Kyla kan minska behovet av syre också.

Men i både AC:s och Tors fall, borde det nog ha inneburit den kortare tiden. Och innan dess har man förlorat medvetandet.

Det måste hur som helst (som flera andra sagt) varit hemska minuter när det gått upp för paret vad som höll på att ske. Tror ändå att allt måste gått hiskeligt snabbt, eftersom båda levde när halsarna blev avskurna (dvs de hade inte avlidit av tejpningen).

Jag hoppas att det var AC som fick gå först och att Tor redan låg avsvimmad på golvet efter "fallet". Det är fruktansvärt att tänka på deras sista minuter.

Hemskt för anhöriga att behöva bära detta med sig, förutom att de har förlorat sina anhöriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in