2018-03-19, 11:00
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Hahaha.

"Jag vill inte skylla på alkoholen.."

3 sekunder senare gör han det. Pateiskt. Nu är han välkommen in i värmen igen. Det är tydligen arbetsgivarens skyldighet att förhindra vuxna myndiga människor för att inte supa ner sig och bete sig som ett as enligt honom.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/laul-jag-beklagar-det-som-hande

Laul gjorde inget vidare intryck i den där intervjun. Han verkade inte särskilt ångerfull över att han betett sig illa mot Wegerup, eftersom han varit i ett sjukdomstillstånd (hur många gånger upprepade han det?), utan verkade mest irriterad över att filmen inte tagits bort från Youtube. Den hade tagits i "slutna rum" och användes av andra för att misskreditera honom.
Jag såg ingen större ånger eller ödmjukhet inför att hans supande kan ha påverkat andra negativt. Han sade ju också att AA säger att man inte ska hänga kvar vid det gamla och ha dåligt samvete för det utan blicka framåt. Det är ju praktiskt. Laul vänder blad och då är det bra med det.
Citera
2018-03-19, 11:37
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Alkoholism ar klassat som en sjukdom och att saga upp en person pa grund av en specifik sjukdom ar ingen saklig grund. Om arbetsgivaren anser att sjukdomen paverkar arbetet, sa har de forst en rehabiliteringsskyldighet, som maste fullfoljas innan det kan bli grund for uppsagning.

Ja, att det är klassa som en sjukdom, vilket man kan ifrågasätta. Sedan kan man också ifrågasätta det rimliga i att en arbetsgivare ska förmå myndiga vuxna människor att bete sig som normala människor.

Jag tycker det hela inriktningen på att försöka få något sjukdomsklassat för att sedan lägga allt ansvar på arbetsgivaren, samhället eller sjukvård bara är löjlig och tragisk. Få en diagnos och få carte blanche att slippa undan ansvar.

Det är löjligt att han skyller ifrån sig på en "sjukdom". Det är totalt ointressant huruvida han är en suput eller inte vare sig den är klassad som en sjukdom eller inte. Vanliga människor kan också bli fulla som drägg och bete sig illa utan för den saken skull vara tillstymmelser till att vara alkoholister, fast då utan att ha någon moralisk brasklapp "det var inte jag, det var min sjukdom, usch så synd det är om mig när min sjukdom, inte jag, gör så att jag beter mig som ett svin mot in omgivning."
Citera
2018-03-19, 11:51
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Alkoholism ar klassat som en sjukdom och att saga upp en person pa grund av en specifik sjukdom ar ingen saklig grund. Om arbetsgivaren anser att sjukdomen paverkar arbetet, sa har de forst en rehabiliteringsskyldighet, som maste fullfoljas innan det kan bli grund for uppsagning.

Ja, Sverige är så patetiskt i det fallet och många andra. Vuxna människor förväntas inte ta ansvar för sina egna problem.
Citera
2018-03-19, 14:25
Medlem
Bajsfacistens avatar
Sedan så förstår jag inte nyhetsvärdet i att en avdankad journalist som betett sig jävligt, flera år senare ångrar sig och ska gråta ut. Det finns inget värde alls. Att han ångrar sig eller inte ångrar sig har ju knappast skattebetalarna något intresse av. Han är alkoholist, jaha, det är det många som är. Är det nepotism för att förbereda så att Jan Helins gamla kompis skall få ett journalistjobb igen?
Citera
2018-04-04, 12:45
Medlem
Lokaltidningen (Solna) skulle inte sätta honom på omslaget om man inte räknade med
ett intresse för mannen i fråga inom tidningens spridningsområde. Så det så.
Citera
2018-04-04, 21:34
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Laul gjorde inget vidare intryck i den där intervjun. Han verkade inte särskilt ångerfull över att han betett sig illa mot Wegerup, eftersom han varit i ett sjukdomstillstånd (hur många gånger upprepade han det?), utan verkade mest irriterad över att filmen inte tagits bort från Youtube. Den hade tagits i "slutna rum" och användes av andra för att misskreditera honom.
Jag såg ingen större ånger eller ödmjukhet inför att hans supande kan ha påverkat andra negativt. Han sade ju också att AA säger att man inte ska hänga kvar vid det gamla och ha dåligt samvete för det utan blicka framåt. Det är ju praktiskt. Laul vänder blad och då är det bra med det.

Vad svarade han angående att han kallat Slatan för Zigenare och dennes fru för hora?
Citera
2018-04-05, 10:02
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Vad svarade han angående att han kallat Slatan för Zigenare och dennes fru för hora?

Jag tror inte att de gick inte på det.
Citera
2018-04-09, 22:33
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Jag tror inte att de gick inte på det.

Dom har alltså inte tittat på filmerna när han utrycker sig så?
Eller tror du bara att dom förbi ser det?
Citera
2018-04-10, 16:06
Medlem
efedrinkungens avatar
Får en vuxen man göra precis vad som helst, och sen försvara sej med
att jag var full, och alkoholism är en sjukdom. Detta gör då
att jag aldrig behöver ta ansvar var jag gjort eller kommer göra i
framtiden. Jag har ju en diagnos och då behöver jag genom det inte
straffas/kritiseras på samma sätt som sätt som vanliga män.

Jag är flummare, att vara narkoman är väl också en diagnos.
Kanske man skulle ta livet av den där jävla jobbiga grannen
som springer på mina nerver. Och sen slippa ta ansvar eller
skylla på flummet. För jag har ju inte gjort något...........................................:' (
Citera
2018-04-12, 09:37
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Dom har alltså inte tittat på filmerna när han utrycker sig så?
Eller tror du bara att dom förbi ser det?

Jag tror att de undvek ämnet med hänsyn till Laul. Han har ju ett sjukdomstillstånd som gör att han beter sig som en idiot mellan varven och kan tydligen inte förväntas ta ansvar för sina handlingar då.
Citera
2018-04-12, 12:13
Medlem
Citat:
Jag tror att de undvek ämnet med hänsyn till Laul. Han har ju ett sjukdomstillstånd som gör att han beter sig som en idiot mellan varven och kan tydligen inte förväntas ta ansvar för sina handlingar då.
Jag trodde inte det var möjligt att Laul kunde sjunka mer i min aktning, men tydligen har denne man hela tiden nya låga nivåer att avslöja.

Alla som vet någonting om alkoholism vet att det första du gör när du vänder är att ta ansvar för dina egna handlingar. Du ber om ursäkt och du inser att vissa kan aldrig förlåta dig. Du spelar inte martyr och du säger aldrig 'det var alkoholen, jag menade inte blah blah'.

Alkoholism är definitivt inte bara människor som är svaga och lökiga, beroendeproblematiken är sann, men om Laul et al sprider sin dynga om ansvarsfrihet pga alkohol så kommer vi inte ett jävla steg vidare i en rationell diskussion om beroende.

Tack, Laulinho. Vi kan alltid lita på dig när det gäller.
Citera
2018-04-13, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grimgerde
Jag trodde inte det var möjligt att Laul kunde sjunka mer i min aktning, men tydligen har denne man hela tiden nya låga nivåer att avslöja.

Alla som vet någonting om alkoholism vet att det första du gör när du vänder är att ta ansvar för dina egna handlingar. Du ber om ursäkt och du inser att vissa kan aldrig förlåta dig. Du spelar inte martyr och du säger aldrig 'det var alkoholen, jag menade inte blah blah'.

Alkoholism är definitivt inte bara människor som är svaga och lökiga, beroendeproblematiken är sann, men om Laul et al sprider sin dynga om ansvarsfrihet pga alkohol så kommer vi inte ett jävla steg vidare i en rationell diskussion om beroende.

Tack, Laulinho. Vi kan alltid lita på dig när det gäller.

SvD: "Robert Laul har betett sig illa men undviker bortförklaringar."
https://www.svd.se/robert-lauls-klickjakt-drev-pa-hans-missbruk

G-P: "Laul skriver utlämnande om sitt supande"
http://www.gp.se/kultur/kultur/robert-laul-skriver-utl%C3%A4mnande-om-sitt-supande-1.5505375

AB: "Robert Laul betonar att ansvaret för supandet är hans"
https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/Eoqb7j/laul-borde-ha-gravt-djupare

Bohusläningen: "Trovärdigt och klarsynt om allvarligt missbruk"
http://www.bohuslaningen.se/sport/fotboll/trovärdigt-och-klarsynt-om-ett-allvarligt-missbruk-1.5511022
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in