Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-19, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Så om kulan slutar att rotera så kan den inte deformeras?

Nej den tumlar och fladdrar. Kolla Mythbusters.
Citera
2018-03-19, 08:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja, kulan som perforerade Olof Palme tumlade och fladdrade och åstadkom stor skada och kan ha förlorat mycket rörelseenergi.

Men kulan som perforerade Lisbet Palmes kläder har inte tumlat en enda gång. Litet ingångshål plus litet utgångshål. Den kulan hade hög hastighet när den for vidare mot något hårt. Sluta trolla!
Citera
2018-03-19, 08:57
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Källa och fakta är olika saker som de flesta förstår. Finns fakta bakom mina källor och desinformation bakom dina.
Men nyss var det källan det var fel på, skrev du. De fakta som finns bakom dina okända källor är försumbara.

Jag håller med heheho, det är intressant att se vilka diskussioner som skapar kaos i tråden.
Citera
2018-03-19, 09:07
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Det är tekniskt omöjligt men det finns ju folk som tror att flygplanen mot wtc var projektioner... Tro och vetenskap är olika. Lyckligtvis tror inte PU.

Bla bla bla, strålvapen, men herr Bulle... förlåt jag menar Bully... nu slutar det snart som förra gången med byxorna nere.

Belief-theory and uncertainty-reasoning är en viktig del av vetenskapen eftersom endast "death and taxes" är 100% säkra.

(är detta inlägg trams? nej, det handlar om vikten av uncertainty-reasoning)
Citera
2018-03-19, 09:10
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Källa och fakta är olika saker som de flesta förstår. Finns fakta bakom mina källor och desinformation bakom dina.

fakta bakom dina icke-existerande källor?
Citera
2018-03-19, 09:17
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Skadans natur visar att kulan förlorat mycket av sin rörelseenergi och det kan vara svårbedömt med vilken hastighet den lämnade kroppen, men kulan som träffade Lisbets kläder har varken tumlat eller haft något stort motstånd i övrigt. Hålen i kläderna visar det. Den kulan skulle ha deformerats betydligt mer om den träffat något hårt nära mordplatsen.
Faktum är att den verkliga mordkulan som Belich fick syn på var så starkt deformerad att inte heller polisen som fick den i sin hand gärna ville tro att det ens varit en kula. Med tanke på hur kulan rikoschetterat mot gatans betongplatta innan den kilade fast bakom gallret i exakt den punkt där skottlinjen pekar mot den ideala liggplatsen för närmsta prickskytt är det med största sannolikhet verkliga mordkulan.
Det mest anmärkningsvärda som obducenten sedan påpekade inför en storögd Sonny Björk var den trumpetformade nästan raka sårkanalen som visar på typisk hydrodynamisk expansion av en spinnande ej tumlande höghastighetskula som bara kunnat bli från en längre räfflad pipa. OP kan då mycket väl ha skjutits med gevär på det 10 m håll som först beräknades men bara ingen velat tro.
Citera
2018-03-19, 09:38
Medlem
När det begav sig...

Jag skrev följande brev till Sven Anér 2013:

""Sven,

Betr.: Ulf Karlsson bild från Sabbatsberg

Jag har läst samtliga dina böcker i Palme-ärendet med stort intresse. Jag följer din blogg och har gjort vissa inlägg. Jag har just emottagit och direkt läst ”Mordet var löst innan det hände!”

Det är ingen tvekan om att Lars Christiansson är en kuf i sammanhanget. Jag har dock problem med dina utsagor härvidlag. Jag vill hävda att Lars Christiansson denna kväll visserligen åkte i bil 1210, men, men, bil 1210 är en SAAB (jag är helt säker på bilmärken). Jag bifogar en dålig bild som visar detta.

Den aktuella bilen på Sabbatsberg är en Volvo. Det är således inte Lars Christiansson som eventuellt levererar Lisbet Palme till Sabbatsberg.

En annan observation som måste göras är, att det redan står två andra Volvo-bilar vid Sabbatsberg (på samma Ulf Karlsson-bild). Den vänstra av dessa två är Åke Rimborns bil 5520. Jag bifogar en dålig bild på detta också. Den högra skall ha registreringsnummer LTS 597, men jag vet inte vilket polisbilsnummer den har. Placeringen av Rimborns bil indikerar att det redan stod en bil (LTS 597) på plats då han parkerade. Rimborn var väl två gånger på Sabbatsberg vill jag minnas. Detta indikerar att Ulf Karlssons bild är tagen senare.

Kan det vara Sture Lingsberg och Agneta Lund från Krim-jouren som anländer på Ulf Karlssons bild?

Jag har inte lösningen på detta dilemma, men jag tror vi ännu inte vet vad som egentligen hände, varken vid Tunnelgatan eller Sabbatsberg.

Med vänliga hälsningar
Citera
2018-03-19, 09:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Faktum är att den verkliga mordkulan som Belich fick syn på var så starkt deformerad att inte heller polisen som fick den i sin hand gärna ville tro att det ens varit en kula. Med tanke på hur kulan rikoschetterat mot gatans betongplatta innan den kilade fast bakom gallret i exakt den punkt där skottlinjen pekar mot den ideala liggplatsen för närmsta prickskytt är det med största sannolikhet verkliga mordkulan.
Det mest anmärkningsvärda som obducenten sedan påpekade inför en storögd Sonny Björk var den trumpetformade nästan raka sårkanalen som visar på typisk hydrodynamisk expansion av en spinnande ej tumlande höghastighetskula som bara kunnat bli från en längre räfflad pipa. OP kan då mycket väl ha skjutits med gevär på det 10 m håll som först beräknades men bara ingen velat tro.
Vem är Belich?
Hittades en kula fastkilad bakom gallret?
Hur vet du detta?
Citera
2018-03-19, 09:42
Medlem
När det gäller LP´s behov av klädbyte tror jag hon inte enbart var blodig utan kanske t o m befann sig i en prekär situation efter händelserna. Jag citerar ur Ulf Dahlstens "Nirvana kan vänta":

""När regeringen formerats gav vi oss till sjukhuset for att hälsa
på Lisbet Palme. När jag kom in i hennes rum förstod jag att också
hon hade beskjutits. Hon hade fortfarande samma kläder på sig.
Varför vet jag inte. Det krävdes att jag gjorde våld på mig själv för
att lyssna på det hon sade och inte se på hennes blodiga kläder och
skorna som kippade.""
Citera
2018-03-19, 10:09
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Men i hans raseri, slog han med orden "en teaterföreställning på mordplatsen" huvudet på spiken, iesho För att det är exakt det mordet på Olof Palme var. Det som utspelade sig på mordplatsen var en teaterföreställning spelad men inte regisserad av GM.

Varför gjordes detta?

Vad för slags typ av regissör var det?

Hur har du kommit fram till detta?
Citera
2018-03-19, 10:21
Medlem
hehehos avatar
Citat:

Nu är det mythbusters som är den fina källan
Citera
2018-03-19, 10:23
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Vem är Belich?
Hittades en kula fastkilad bakom gallret?
Hur vet du detta?
Elisabeth Belich bodde i Handen precis som min vän IvB. Hennes historia om hur hon råkade få syn på kulan som gett henne en solkatt där hon stod mitt i folksamlingen läste jag först på nätet och så sent som 2003. Berättelsen är absolut ärlig och trovärdig hur fantastisk den än verkar. Min första slutsats var att CP var helt oskyldig men möjligen lurad till att bli markör åt någon prickskytt. I så fall borde han få träffa Lisbet för att reda ut alla missförstånd. Detta skrev jag om på nätet. Några dagar senare blev istället CP nerklubbad och dog efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in