2018-03-19, 08:19
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej det är däremot helt omöjligt att fejka rätt kulor som stämmer med skadorna.

Bra att du avslöjar din agenda.

ja, jag och tror på fejkade kulor, och?
Citera
2018-03-19, 08:20
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Anledningen till att mordet inte är löst, är att man i 32 år har trott att mördaren är Olof:s fiende.

Målet var att mörda Sveriges statsledare. Vem det var, spelade absolut ingen roll.

Ett motiv och orsak fanns det säkert, men helt rätt så är det ju inte alltid bara fiender som har motiv eller orsak
Jag tror mycket på leopolds teori om motivet, dvs vapenaffärer CIA etc.
Men det fanns säkert nån fler orsak.

Sen vet man ju inte vem som höll i vapnet?
Jag tror att det är nån av dem som figurerat i utredningen, förutom CP.
Citera
2018-03-19, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Abdul Kassems historia har en del likheter med "Devil incarnate" i beskrivning av mordet.

Ja, brevet är ju hittepå från nånstans.
Citera
2018-03-19, 08:21
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Det är bara att gå till källor. Myter bland amatörer är det gott om.

"Handbook of hand guns" är knappast en amatörmyt.
Citera
2018-03-19, 08:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Nej det är däremot helt omöjligt att fejka rätt kulor som stämmer med skadorna.

Bra att du avslöjar din agenda.
Skadans natur visar att kulan förlorat mycket av sin rörelseenergi och det kan vara svårbedömt med vilken hastighet den lämnade kroppen, men kulan som träffade Lisbets kläder har varken tumlat eller haft något stort motstånd i övrigt. Hålen i kläderna visar det. Den kulan skulle ha deformerats betydligt mer om den träffat något hårt nära mordplatsen.
Citera
2018-03-19, 08:29
Medlem
Citat:
ja, jag och tror på fejkade kulor, och?

Det är tekniskt omöjligt men det finns ju folk som tror att flygplanen mot wtc var projektioner... Tro och vetenskap är olika. Lyckligtvis tror inte PU.
Citera
2018-03-19, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Skadans natur visar att kulan förlorat mycket av sin rörelseenergi och det kan vara svårbedömt med vilken hastighet den lämnade kroppen, men kulan som träffade Lisbets kläder har varken tumlat eller haft något stort motstånd i övrigt. Hålen i kläderna visar det. Den kulan skulle ha deformerats betydligt mer om den träffat något hårt nära mordplatsen.
Kulan slutar rotera och t ex Mythbuster har demonstrerat vad det innebär så att även amatöter kan förstå.
Citera
2018-03-19, 08:36
Medlem
Citat:
Ja, det finns sådan testskjutning. Den hastigt växande blodpölen måsten man nog vara världsledande proffs förr att bedöma om den är dödlig.
Lite antingen var gärningsmannen amatör och tex "arg" eller så var han superproffs i bedömningen av hans enda skott.
Kanske har någon sagt att du måste ha minst 4 patroner kvar ifall det dyker upp dolda livvakter eller privatpoliser under flykten (det blir svårt att hinna ladda om).

Edit: tror att skott ett var dödande, nästa lisbetskott var menat för OP (kanske trodde han det träffade) och sen tyckte han det räckte.

Kulan träffade inom ett mindre område som anses vara kritiskt för överlevnad. Just nu kommer jag inte ihåg källan för det men det går att söka på nätet. Att första skottet riktas mot detta område tyder på kunskap. Ingen större skicklighet på så nära håll behövs.

Skytten konstaterar vapenverkan, OP rör sig inte plus blodpöl. Väljer medvetet att inte skjuta fler skott.

Att spekulera i antal kvarvarande patroner ser jag inte som fruktsamt om man tänker sig att GM kunde haft ytterligare ett vapen, förslagsvis pistol, för självförsvar.

För den sakens skull behövde en GM inte överge tanken på ett kraftfullt vapen.

En "gammal" Pistol m/O7 med m/39B vore ett effektivt vapen

Citat:
Vapentyp
Automatpistol
Kaliber 9 mm
Piplängd 127 mm
Ammunition 9 mm patron m/07 (9mm Browning Long [1])
Magasin 7 patroner
Längd 205 mm
Vikt 930 gram oladdad, 1009 gram laddad
Eldhastighet halvautomatisk
Mynningshastighet 340 m/s

9 mm m/39

Citat:
m/39B är kapabel att penetrera 50 lager kevlar, 7 cm tegel eller 25 cm trä.[3] Den klarar även att penetrera skyddsvästar av klass IIIA.[4]

Kulvikten är 7,0 gram (108 grain), något lägre än m/39:ans 7,5 gram (116 grain), och kulans utgångshastighet är 405 m/s när den skjuts ur kpist m/45, vilket ger en anslagsenergi på 574 joule.[5]
Citera
2018-03-19, 08:37
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Kulan slutar rotera och t ex Mythbuster har demonstrerat vad det innebär så att även amatöter kan förstå.
Så om kulan slutar att rotera så kan den inte deformeras?
Citera
2018-03-19, 08:37
Medlem
Citat:
Det är intressant att trådens troll alltid är mest allerta om "fel vapen", "fel kulor" eller sydafrika nämns.

Jag undrar ibland varför
Ja så kommer då truther generalargument.
Tyvärr så kan ju vem som helst kolla upp med fakta och därvid se hålen och lögnerna på i dina källor samt att jag haft rätt varje gång när det gäller sydafrikaspår etc. PU gör det också.

Bra nu kan även newbies se vad du går för.
Citera
2018-03-19, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du är en pretentiös nolla.
Det enda du kan är att trolla.

Trollet förstår nog alla vem det är... Jag är helt lugn för det....
Citera
2018-03-19, 08:43
Medlem
Citat:
Trutherkällor ( hur det nu definieras) är bättre än inga källor. Vill du vet hur många promille av dina inlägg som haft någon form av källa?
Källa och fakta är olika saker som de flesta förstår. Finns fakta bakom mina källor och desinformation bakom dina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in