Istället för att starta en ny tråd bumpar jag denna
Eftersom jag är kraftigt allergisk och får stora kliande vätskaande utslag 6-7h efter användning av antiperspirant så känns det som att jag testat ganska mycket som finns på marknaden dom senaste 15 åren. Eftersom det är aluminiumsalterna som är det verksamma ämnet och gör en deodorant till antiperspirant så är det svårt att hitta någon bra & effektiv aluminiumfri deodorant. Nu har jag dock hittat en som slår allt jag testat hittills. Mer om det nedan.
Värdelösa:
Deokräm, finns både en variant fån ACO och något av apoteken har en egen variant som säkert är exakt samma som ACO's. Odryg och helt utan någon effekt överhuvudtaaget.
Apoliva extra sensitive roll-on. Nästan ingen effekt alls i kombination med att den är parfymfri gör den helt värdelös.
Div. deosprayer, bodysprays etc. T.ex. Axe. Finns många aluminiumfria spraydeos men jag tycker att dom i princip inte har någon effekt alls. I kombination med en effektiv oparfymerad deo kan dom dock vara ett alt. men inte annars.
Urtekram Rose(någonting) roll-on. Nästan ingen effekt alls och väldigt svag doft. Billig.
Ok:
Tulipan Negro deostick. Ok effekt men extremt stark och påträngande doft som inte avtar, så stark att folk klagar. Kan vara ett vettigt alt. för ensamarbetaren etc. Den är dessutom billig.
Deostick från div. parfymtillverkare. Finns många sticks som är aluminiumfria. Har använt olika varianter från Calvin Klein, Polo, D&G, Kenzo etc. och effekten är ok och inte fullt lika påträngande doft som Tulipan Negro. Gemensamt för alla deosticks är att det verkar lägga sig som ett kladdigt lager ovanpå och stänga in allt snaraare än minskaa svettandet. Den känslan passar inte alla. Dessa är dessutom lite för dyra för mitt tycke. Kalla mig snåljåp men jag har svårt att pröjsa 150kr + för en deo.
Urtekram Aloe Vera roll-on. Bättre effekt än Rosevarianten men extremt obehaglig konsistens. Torkar i princip aldrig och känns bara kladdig t.o.m. efter en hel arbetsdag. Dessutom tveksam och lite stickig doft.
Bra:
Salming deostick. Ok effekt och helt ok doft. Ungefär lika bra som alt. ovan men kostar bara häften så mycket som dom "fina" märkena ovan.
Nivea Fresh Natural roll-on. Bra effekt och lagom parfymerad. Bra pris. Har tidigare varit min favorit. Upplever den dock uttorkande och inte speciellt långverkande. Den har dessutom blivit lite svår att hitta i butik.
Toppklass:
Dr. Organic roll-on. Jag fastnade för Manukka Honey varianten men det finns ett helt gäng som sägs ha olika egenskaper. Min nya favorit och den enda aluminiumfria deon jag hittills testat som i princip är lika bra som vanliga antiperspiranter. Bra effekt och diskret doft vid applicering. Doften som är ljuvlig (smaksak) kickar däremot in när det behövs och håller dessutom länge. Rimligt pris men något svår att få tag på. Begränsad tillgänglighet i butik men lätt att hitta på nätet (t.ex. Apotea).
/#LOUDmouth#