2013-12-29, 20:11
Medlem
Bdonks avatar
Lyfter frågan då det rapporteras i AB om deoderanters farlighet då dom innehåller aluminium:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18093148.ab

Ja, vad göra, finns det något ofarligt alternativ?
Citera
2013-12-30, 17:01
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Lyfter frågan då det rapporteras i AB om deoderanters farlighet då dom innehåller aluminium:

Skönt att det bara var bröstcancer. Då behöver man inte oroa sig för det som man.
Citera
2014-01-02, 01:06
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Ja, men det är skillnad på olika sorters aluminium. Alun tas inte upp av kroppen.
Varför skulle inte alun tas upp om nu andra aluminiumsalter gör det?

Citat:
Ursprungligen postat av Moonracer
Alun och aluminiumsalter är inte samma sak. Alun är en typ av aluminium, visst, men den sägs inte vara lika farlig alls. Läs mer på länken, kan återkomma senare med mer exakt info, sitter vid mobilen just nu.

http://www.shenet.se/recept/deodorant.html
Jo alun är visst ett aluminiumsalt. SO4 i den kemiska formlen KAl(SO4)2·12H2O säger oss att det är ett av svavelsyrans salter. Sen är det möjligt (men jag vet inte) att alun är mindre irriterande för huden än andra aluminiumsalter.

Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk

Tyvärr är det väl som vanligt att helt ofarliga medel också saknar den effekt man vill uppnå. Men det där med cancer verkar vara högst tveksamt, enligt amerikanska National Cancer Institute finns det inget som tyder på något sådant samband. Sen gäller det ju att man inte överger ett väl undersökt preparat som kanske har någon negativ biverkning och gör över till ett som inte alls har undersökts, det alternativa kanske är ännu värre bara det att ingen har kollat upp det så noga.

http://www.cancer.gov/cancertopics/factsheet/Risk/AP-Deo

"Articles in the press and on the Internet have warned that underarm antiperspirants (a preparation that reduces underarm sweat) or deodorants (a preparation that destroys or masks unpleasant odors) cause breast cancer (1). The reports have suggested that these products contain harmful substances, which can be absorbed through the skin or enter the body through nicks caused by shaving. Some scientists have also proposed that certain ingredients in underarm antiperspirants or deodorants may be related to breast cancer because they are applied frequently to an area next to the breast (2, 3).

However, researchers at the National Cancer Institute (NCI), a part of the National Institutes of Health, are not aware of any conclusive evidence linking the use of underarm antiperspirants or deodorants and the subsequent development of breast cancer. The U.S. Food and Drug Administration (FDA), which regulates food, cosmetics, medicines, and medical devices, also does not have any evidence or research data that ingredients in underarm antiperspirants or deodorants cause cancer."

Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
Skönt att det bara var bröstcancer. Då behöver man inte oroa sig för det som man.
Risken är ju oerhört mycket mindre men även män kan faktiskt få bröstcancer. C:a 40 män får det varje år i Sverige men visst, det är inget jag oroar mig för för egen del.
Citera
2016-09-09, 22:08
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Istället för att starta en ny tråd bumpar jag denna

Eftersom jag är kraftigt allergisk och får stora kliande vätskaande utslag 6-7h efter användning av antiperspirant så känns det som att jag testat ganska mycket som finns på marknaden dom senaste 15 åren. Eftersom det är aluminiumsalterna som är det verksamma ämnet och gör en deodorant till antiperspirant så är det svårt att hitta någon bra & effektiv aluminiumfri deodorant. Nu har jag dock hittat en som slår allt jag testat hittills. Mer om det nedan.

Värdelösa:
Deokräm, finns både en variant fån ACO och något av apoteken har en egen variant som säkert är exakt samma som ACO's. Odryg och helt utan någon effekt överhuvudtaaget.
Apoliva extra sensitive roll-on. Nästan ingen effekt alls i kombination med att den är parfymfri gör den helt värdelös.
Div. deosprayer, bodysprays etc. T.ex. Axe. Finns många aluminiumfria spraydeos men jag tycker att dom i princip inte har någon effekt alls. I kombination med en effektiv oparfymerad deo kan dom dock vara ett alt. men inte annars.
Urtekram Rose(någonting) roll-on. Nästan ingen effekt alls och väldigt svag doft. Billig.

Ok:
Tulipan Negro deostick. Ok effekt men extremt stark och påträngande doft som inte avtar, så stark att folk klagar. Kan vara ett vettigt alt. för ensamarbetaren etc. Den är dessutom billig.
Deostick från div. parfymtillverkare. Finns många sticks som är aluminiumfria. Har använt olika varianter från Calvin Klein, Polo, D&G, Kenzo etc. och effekten är ok och inte fullt lika påträngande doft som Tulipan Negro. Gemensamt för alla deosticks är att det verkar lägga sig som ett kladdigt lager ovanpå och stänga in allt snaraare än minskaa svettandet. Den känslan passar inte alla. Dessa är dessutom lite för dyra för mitt tycke. Kalla mig snåljåp men jag har svårt att pröjsa 150kr + för en deo.
Urtekram Aloe Vera roll-on. Bättre effekt än Rosevarianten men extremt obehaglig konsistens. Torkar i princip aldrig och känns bara kladdig t.o.m. efter en hel arbetsdag. Dessutom tveksam och lite stickig doft.

Bra:
Salming deostick. Ok effekt och helt ok doft. Ungefär lika bra som alt. ovan men kostar bara häften så mycket som dom "fina" märkena ovan.
Nivea Fresh Natural roll-on. Bra effekt och lagom parfymerad. Bra pris. Har tidigare varit min favorit. Upplever den dock uttorkande och inte speciellt långverkande. Den har dessutom blivit lite svår att hitta i butik.

Toppklass:
Dr. Organic roll-on. Jag fastnade för Manukka Honey varianten men det finns ett helt gäng som sägs ha olika egenskaper. Min nya favorit och den enda aluminiumfria deon jag hittills testat som i princip är lika bra som vanliga antiperspiranter. Bra effekt och diskret doft vid applicering. Doften som är ljuvlig (smaksak) kickar däremot in när det behövs och håller dessutom länge. Rimligt pris men något svår att få tag på. Begränsad tillgänglighet i butik men lätt att hitta på nätet (t.ex. Apotea).

/#LOUDmouth#
Citera
2016-10-07, 21:09
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#

Eftersom jag är kraftigt allergisk och får stora kliande vätskaande utslag 6-7h efter användning av antiperspirant så känns det som att jag testat ganska mycket som finns på marknaden dom senaste 15 åren. Eftersom det är aluminiumsalterna som är det verksamma ämnet och gör en deodorant till antiperspirant så är det svårt att hitta någon bra & effektiv aluminiumfri deodorant. Nu har jag dock hittat en som slår allt jag testat hittills. Mer om det nedan.

Värdelösa:
Deokräm, finns både en variant fån ACO och något av apoteken har en egen variant som säkert är exakt samma som ACO's. Odryg och helt utan någon effekt överhuvudtaaget.
Apoliva extra sensitive roll-on. Nästan ingen effekt alls i kombination med att den är parfymfri gör den helt värdelös.
Div. deosprayer, bodysprays etc. T.ex. Axe. Finns många aluminiumfria spraydeos men jag tycker att dom i princip inte har någon effekt alls. I kombination med en effektiv oparfymerad deo kan dom dock vara ett alt. men inte annars.
Urtekram Rose(någonting) roll-on. Nästan ingen effekt alls och väldigt svag doft. Billig.

Ok:
Tulipan Negro deostick. Ok effekt men extremt stark och påträngande doft som inte avtar, så stark att folk klagar. Kan vara ett vettigt alt. för ensamarbetaren etc. Den är dessutom billig.
Deostick från div. parfymtillverkare. Finns många sticks som är aluminiumfria. Har använt olika varianter från Calvin Klein, Polo, D&G, Kenzo etc. och effekten är ok och inte fullt lika påträngande doft som Tulipan Negro. Gemensamt för alla deosticks är att det verkar lägga sig som ett kladdigt lager ovanpå och stänga in allt snaraare än minskaa svettandet. Den känslan passar inte alla. Dessa är dessutom lite för dyra för mitt tycke. Kalla mig snåljåp men jag har svårt att pröjsa 150kr + för en deo.
Urtekram Aloe Vera roll-on. Bättre effekt än Rosevarianten men extremt obehaglig konsistens. Torkar i princip aldrig och känns bara kladdig t.o.m. efter en hel arbetsdag. Dessutom tveksam och lite stickig doft.

Bra:
Salming deostick. Ok effekt och helt ok doft. Ungefär lika bra som alt. ovan men kostar bara häften så mycket som dom "fina" märkena ovan.
Nivea Fresh Natural roll-on. Bra effekt och lagom parfymerad. Bra pris. Har tidigare varit min favorit. Upplever den dock uttorkande och inte speciellt långverkande. Den har dessutom blivit lite svår att hitta i butik.

Toppklass:
Dr. Organic roll-on. Jag fastnade för Manukka Honey varianten men det finns ett helt gäng som sägs ha olika egenskaper. Min nya favorit och den enda aluminiumfria deon jag hittills testat som i princip är lika bra som vanliga antiperspiranter. Bra effekt och diskret doft vid applicering. Doften som är ljuvlig (smaksak) kickar däremot in när det behövs och håller dessutom länge. Rimligt pris men något svår att få tag på. Begränsad tillgänglighet i butik men lätt att hitta på nätet (t.ex. Apotea).

/#LOUDmouth#
Bra inlägg, tack. Ska testa Salming först.
Dessa ifrån Dr Organic har de någon typiskt manlig doft?
Citera
2016-10-15, 17:42
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Bra inlägg, tack. Ska testa Salming först.
Dessa ifrån Dr Organic har de någon typiskt manlig doft?

Salming är som sagt bra. För oss som är allergiska mot just aluminiumet är dom bra men i övrigt är dom ju precis som alla andra deos en häxblandning av alkohol, kemikalier etc.

Nä, skulle inte säga att Dr. Organic har någon typisk manlig doft. Med reservation för att jag inte är hundra på att jag sniffat på alla olika dofter så skulle jag snarare säga att deras dofter är neutrala. Att jag valde Manukka Honey var dels att den luktade grymt gott och att det var den som jag upplevde hade starkast doft. Tycker att det krävs rätt tydlig doft i aluminiumfria deodoranter.

Om du har en Holland & Barret butik i närheten är det bara att sniffa själv.

/#LOUDmouth#
Citera
2018-03-18, 00:54
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#

Värdelösa:

Ok:

Bra:

Toppklass:

/#LOUDmouth#

Uppdatering:

Dr. Organic är numera nedgraderad till Ok-facket för mig personligen. Kanske handlar det om någon slags tillvänjningseffekt etc. men efter att ha använt Dr Organic i drygt ett år tyckte jag att den blev sämre och sämre. Detta i kombination med att tillverkaren ändrar behållaren från glas till plast som är sjukt odryg och läcker så mycket i utrymmet mellan plastkula och behållare så att det bokstavligen stänker överallt vid applicering gör att Dr. Organic halkar ner ordentligt. Detta med den dåliga läckande behållaren blir extra märkligt om har i åtanke att tillverkaren anger att man ska skaka deodoranten kraftigt innan bruk. Antingen får man en mindre sköljning av handen när man skruvar av locket/toppen eller så sprider man deodorant överallt om man skruvar av toppen först. På detta sätt sprutade jag en bekant i ansiktet/ögat. Det finns betydligt mysigare sätt spruta folk i ansiktet

Jag har förövrigt hunnit testa några olika varianter på kristalldeos, thaikristaller etc. (kärt barn har många namn) och dessa fungerade bra för mig i kombination med något parfymerat alt. Först applicera hokus pokus-kristallen för att straxt efter applicera pyttelite deo-stick av typen jag redan tagit upp. Kristallen fungerade som sagt bra för mig men framåt eftermiddagen blev det tydligt att det hade behövts något parfymerat. Denna kombon hade jag kunnat fortsätta med om det inte hade varit för att jag efter 4-5 dagar fick kraftiga hudreaktioner. Således är det något i dessa kristaller som liknar aluminiumsalterna som jag bevisligen inte tål.

Ny favoritdeo i absolut toppklass är Bulldog Roll On som jag upplever som effektiv och som är hyffsat dryg och snabbtorkande. Av alla aluminumfria alt. som jag testat är detta den deo som mest liknar en "vanlig" antiperspirant deo med både alkohol och aluminum. Torkar snabbt och verkar faktiskt hämma svettandet precis som ....... Hyffsat diskret doft som ändå kan anses vara lite stark och stickig i början. Den stickiga doften avtar dock efter ett par timmar. Även Bulldog måste ibland kombineras med något mer parfymerat alt. typ deo-stick, Dr. Organic, AXE-spray etc. Bulldog köpes med fördel online då priset varierar kraftigt i butik. Prisskillnader på 30-40% på en vara runt hundralappen är fan absurt.

/#LOUDmouth#
Senast redigerad av #LOUDmouth# 2018-03-18 kl. 01:08.
Citera
2018-03-18, 13:28
Medlem
Har använt denne ett tag; https://masaga.no/butikk/kremer-ol/300/deodorantkrem-sensitiv-detail

Funkar bra, i kanske 4-6 timmar, och utan någon duft. Lite skojigt att dom har packat in det i en aluminiumsbox, dock.

Annars tycker jag deodoranterna från 'Body & Soul' som säljes av LIFE är ganska bra. Dofterna är ganska trevliga också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in