2012-07-12, 17:16
Medlem
Är det någon här som vet var man kan hitta aluminiumfria deodoranter. Då jag varken vill riskera mitt eget minne eller tvinga mina barn att göra det genom att medicinera mig och dem med aluminiumhaltiga deodoranter.

Man kalkar skogarna för att skydda dem mot lättlösligt aluminium sulfat samtidigt som man tillsätter något lättlösligt aluminium salt till antitranspiranter för att hindra män att lukta män och kvinnor att lukta kvinnor. Själv tycker jag att tvätta sig dagligen och använda aluminiumfri deodorant borde räcka för att förhindra att man luktar gammalt svett.
Citera
2012-07-12, 17:18
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Du kan ju ta potatismjöl under armarna om det inte passar.
Citera
2012-07-12, 21:37
Medlem
Nicke Nyfiken, du gör helt rätt i att vara nyfiken. Det finns en hel del aluminium fria deodoranter!

1. Kolla hälosbutiken. De har från fasta deodoranter till spray deodoranter utan aluminium.
2. Internet. Sverige ligger riktigt efter när det kommer till naturliga produkter om man jämför med andra länder. Kolla på webbshoppar. Man kan hitta riktigt bra fynd till fin fina priser.
3. Gör eget. Recept finns på internet. Har inte testat än (ska göra't) men har hört fina recensioner.
Citera
2012-07-15, 19:48
Medlem
TheBusters avatar
Den så kallade Thaistenen är riktigt bra, rent alun som för i tiden kallades raksten.
Citera
2012-07-16, 19:03
Medlem
Rosenserien, Urtekram, Mádara, Eco Costmetics är alla bra grejer. Även Thaistenen eller vad den heter.
Citera
2012-07-18, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Den så kallade Thaistenen är riktigt bra, rent alun som för i tiden kallades raksten.

Citat:
Ursprungligen postat av Moonracer
Rosenserien, Urtekram, Mádara, Eco Costmetics är alla bra grejer. Även Thaistenen eller vad den heter.

Alun/thaisten är en aluminiumförening.

Enligt innehållsförteckningen så innehåller även Urtekrams deodoranter alun (potassium alum på engelska). Jag har inte kollat de andra varumärkena men jag skulle gissa att de alla har samma verksamma substans.

Förresten så finns det inget orsaksamband fastställt mellan aluminium och demens. Från Alzheimer's Society i England:
Citat:
As evidence for other causes continues to grow, a possible link with aluminium seems increasingly unlikely.
Citera
2012-07-23, 17:37
Medlem
AnCa89s avatar
Det finns en massa olika aluminiumfria deodoranter nuförtiden... Själv använder jag Nuxe, Vichy och Clean. Fungerar jättebra
Citera
2012-07-27, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnCa89
Det finns en massa olika aluminiumfria deodoranter nuförtiden... Själv använder jag Nuxe, Vichy och Clean. Fungerar jättebra:yes:
Är dom fria från alkohol också?
Citera
2012-07-28, 20:34
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silberfuchs

Enligt innehållsförteckningen så innehåller även Urtekrams deodoranter alun (potassium alum på engelska). Jag har inte kollat de andra varumärkena men jag skulle gissa att de alla har samma verksamma substans.

Förresten så finns det inget orsaksamband fastställt mellan aluminium och demens. Från Alzheimer's Society i England:
Ja, men det är skillnad på olika sorters aluminium. Alun tas inte upp av kroppen.
Citera
2012-07-28, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silberfuchs

Alun och aluminiumsalter är inte samma sak. Alun är en typ av aluminium, visst, men den sägs inte vara lika farlig alls. Läs mer på länken, kan återkomma senare med mer exakt info, sitter vid mobilen just nu.

http://www.shenet.se/recept/deodorant.html
Citera
2012-08-01, 23:07
Medlem
AnCa89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heejkatt
Är dom fria från alkohol också?
NUXE är fri från alkohol, men jag är lite osäker på Clean, då det inte står ngt på burken och min Vichy har tagit slut, så jag vet faktiskt inte om den innehåller alkohol or not.
Citera
2012-08-01, 23:34
Medlem
Tolvans avatar
Jag gör en egen blandning på potatismjöl och bikarbonat, funkar klockrent.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in