2018-03-18, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Problemet för Postnord är att China Post inte kan föra över kollinummer elektroniskt till Postnord, dom är då tvungna att ankomstregistrera alla paket på nytt och ge dom ett Postnordnummer för att kunna spåra dom vidare. All information går förlorad p.g.a China Post ovilja att lösa detta och därför kan man inte se avsändare, värde och innehåll eller tidigare trackingnummer på betalningssidan.

Hur kan det då komma sig att man kan spåra en försändelse runt hela jorden genom många länder till spårningen upphör vid svenska gränsen när PostNord får tag i försändelsen?

Varför är det bara PostNord som klistrar över Trackingnummret när det fungerar överallt annars.

Det är ju dessutom i steckkod och därmed det absolut enkaste för scannern att plocka upp.

Skulle ju vara den enklaste saken i världen att använda informtionen istället för att slänga bort den på pin kiv från PN.
Citera
2018-03-18, 09:00
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Hur kan det då komma sig att man kan spåra en försändelse runt hela jorden genom många länder till spårningen upphör vid svenska gränsen när PostNord får tag i försändelsen?

Varför är det bara PostNord som klistrar över Trackingnummret när det fungerar överallt annars.

Det är ju dessutom i steckkod och därmed det absolut enkaste för scannern att plocka upp.

Skulle ju vara den enklaste saken i världen att använda informtionen istället för att slänga bort den på pin kiv från PN.
Ja det kan man undra... När du gör en tracking på paketet från Kina så är det ju China Post som bestämmer vem som skall få ta del av den elektoniska datan varför inte China Post kan skicka den till PN vet jag inte.

Orsaken till att PN ger varje paket ett nytt PN nummer är att Postnord har åtagit sig att säkerställa att varje enskild försändelse är spårbar i enlighet med den lagstiftning som gäller för lagerbokföring.

Under 2021 införs en ny lösning inom ramen för den gemensamma tullagstiftningen inom EU där all tullhantering kommer att vara elektronisk. Samtidigt pågår ett arbete med en skattereform inom EU. Det innebär att samtliga EU-länder kommer att ha samma hantering av moms på försändelser från länder utanför EU då tvingas China Post att dela med sig av elektronisk förhandsinformation till alla länder vare sig dom vill eller inte.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-18 kl. 09:22.
Citera
2018-03-18, 09:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Postnord har ökat inbetalningstiden från 14 till 22 dagar under den första fasen för att fler skall hinna lösa ut sina paket innan de går i retur.
Citera
2018-03-18, 09:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men innan jag får hjärnblödning kan du väl ändå begripa att det HAR stått på Tullverkets hemsida tidigare?
Kan inte låta bli att tycka att du har en fantastisk syn på källhänvisning.
Citera
2018-03-18, 09:57
Medlem
Citat:
Ja det kan man undra... När du gör en tracking på paketet från Kina så är det ju China Post som bestämmer vem som skall få ta del av den elektoniska datan varför inte China Post kan skicka den till PN vet jag inte.

"Kan" kan man ju tekniskt göra eftersom man skickar infon till andra transportörer. Verkar ju vara så att PN och ChinaPost inte kommer överens rent politiskt.
Senast redigerad av EnAnonymTyp 2018-03-18 kl. 10:12.
Citera
2018-03-18, 10:34
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Postnord har ökat inbetalningstiden från 14 till 22 dagar under den första fasen för att fler skall hinna lösa ut sina paket innan de går i retur.

Källa? Står fortfarande 14 dagar på Postnords hemsida.
Citera
2018-03-18, 11:10
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
"Kan" kan man ju tekniskt göra eftersom man skickar infon till andra transportörer. Verkar ju vara så att PN och ChinaPost inte kommer överens rent politiskt.
Tror det är fler länder som har samma problem då det varit uppe till diskussion i UPU ett flertal gånger och EU nu krävt det fr.o.m 2021
Citera
2018-03-18, 12:05
Medlem
Citat:
Tror det är fler länder som har samma problem då det varit uppe till diskussion i UPU ett flertal gånger och EU nu krävt det fr.o.m 2021

Väntar på 5 paket, varav jag kan spåra 4 att de ankommit Sverige.
Av paketen har 4 värde 10-30 kr men ett 150 kr.
Kommer inte lösa ut något, då tydligen PN inte anger någon information alls om paketen.
Kommer väl förmodligen ta ytterligare en månad innan inbetalningskort dyker upp?

Känner mycket väl till kinesiska nyårsfirandet, i år ca 2 veckor i mitten av februari, och lade min sista beställning 5:e feb.
Vissa av paketen kunde spåras till att avrest med flyg från Kina 23:e feb, men sedan tog det 2,5 veckor för PN att få tummarna ur röven, och importregistrera paketen.

Det blir sålunda en lose-lose situation både för mig och PN!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-03-18 kl. 12:20.
Citera
2018-03-18, 12:21
Medlem
Med en måttlig bakfylla och ett stort samhällsförakt, har jag nu lagt en order på ca. 20 stycken prydnadskuddar varav de flesta utgörs av s.k "emoji-bajskorven" samt några med ryska blom-motiv. Jag passade även på att beställa frigolitkulorna som jag tidigare blev tipsad om. 600:- fick jag betala för kalaset och det är vart varenda krona för att jävlas med postnord. Självklart kommer inget att hämtas ut så hanteringsavgiften kan de fetglömma. Jag uppmanar alla att följa mitt exempel för att belysa det vansinne som postnord numera har gett sig in på (läs:maffiametoder).
Citera
2018-03-18, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
På typ en sån här sida stod det helt annorlunda ett par dagar före första mars.
http://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/tullfriavaror/forsandelseravringavarde.4.226de36015804b8cf353818 .html

Tyvärr går det inte ens att söka efter webarchive versioner då sidorna får nya namn o nummer när de editeras.
DÄRAV det långa numret i slutet av länken. Om jag haft de gamla, för diskussionen aktuella länkarna kvar hade jag kunnat söka på webarchive.

Här finns en sparad sida från 2012, där det står att momsbefrielse gäller för periodiska publikationer om värdet är under 300 kr, men andra postorderförsändelser är inte momsbefriade.
https://web.archive.org/web/20120822025518/http://www.tullverket.se/innehallao/l/lagvardeforsandelser/lagvardeforsandelser.4.20d5037f11c21cc27c280002888 .html
Citera
2018-03-18, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Från Tullagen:
""Avgifter

14 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om
1. när avgift för tullkontroller eller annan tillämpning av tullagstiftningen får tas ut, och
2. avgiftens storlek"
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/tullag-2016253_sfs-2016-253"
(min fetning)

Dvs Tullverket behöver inte tillämpa lagen utan har rätt att utarbeta en praxis, istället för lagen,

Tvivlar på tolkningen att lagen inte behöver följas. Jag tycker det står att Tullverket får bestämma när avgift får tas ut vid tillämpning av tullagstiftningen (och en typisk tillämpning är tullkontroller).
Citera
2018-03-18, 13:03
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Väntar på 5 paket, varav jag kan spåra 4 att de ankommit Sverige.
Av paketen har 4 värde 10-30 kr men ett 150 kr.
Kommer inte lösa ut något, då tydligen PN inte anger någon information alls om paketen.
Kommer väl förmodligen ta ytterligare en månad innan inbetalningskort dyker upp?

Känner mycket väl till kinesiska nyårsfirandet, i år ca 2 veckor i mitten av februari, och lade min sista beställning 5:e feb.
Vissa av paketen kunde spåras till att avrest med flyg från Kina 23:e feb, men sedan tog det 2,5 veckor för PN att få tummarna ur röven, och importregistrera paketen.

Det blir sålunda en lose-lose situation både för mig och PN!

Du kan ju chatta med Postnord och be dem skicka över bilderna på paketen som etiketter, så kanske du blir något klokare så du kan identifiera 150kr paketet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in