2018-03-17, 22:22
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Har så fruktansvärt dålig koll på detta.. Så någon kunnig i den här tråden kanske kan hjälpa mig.

Är det till konsumentverket man anmäler Postnord för att man t.ex. inte får en vettig beskrivning av vad man betalar för och att man inte får något kvitto? Eller är det någon annan man ska skriva till? För vad jag har förstått är man berättigad enligt lag en ordentlig beskrivning av vad det är man betalar för, plus ett kvitto som bekräftar köpet. (Rätta mig om jag har fel!)
Konsumentverket
https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anmal-till-konsumentverket/

Svensk Handel
http://www.svenskhandel.se/verksam-i-handeln/sakerhetscenter/sakerhetsportalen/

ARN Allmänna reklamationsnämnden
http://www.arn.se/konsument/

Tipsa Plus!
https://www.svt.se/plus/kontakta-oss/
Citera
2018-03-17, 23:05
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Postnord har gjort fel tidigare och har nu rättat sitt misstag och följer det finansdepartementet en gång bestämt. Oavsett vem som gjort fel så är det tillrättat nu och man betalar samma moms för sin vara oavsett vilken transportör man anlitar och om man importerar själv eller köper den i en butik. Samma regler för alla helt rättvist.

Nej, dom har inte gjort fel tidigare då det funnits en nedre gräns (300 kr) under vilken försändelser sluppit igenom. Detta är förvisso bara hörsägen men jag har fått det förklarat för mig av en postnordian för några år sen som en branschgemensam överenskommelse med berörd myndighet p.g.a. att administrationen kostade mer än vad det smakade.

Om det är som du säger så har i.s.f. även FedEx "gjort fel" i minst tio år och dessutom varit öppna med det och hör och häpna uppenbarligen kommit undan med det också. Eller menar du på fullt allvar att du tror att myndigheterna skulle låta en av dom största i branschen skylta med att dom gör fel helt ostraffat?

Eller så är det så att du har fel (gud förbjude) och att den gränsen som alla förutom dig är rätt överens om att den existerat faktiskt har existerat som en formellt av myndighet godkänd gräns.

/#LOUDmouth#
Citera
2018-03-17, 23:42
Medlem
paperboy85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Om det är som du säger så har i.s.f. även FedEx "gjort fel" i minst tio år och dessutom varit öppna med det och hör och häpna uppenbarligen kommit undan med det också. Eller menar du på fullt allvar att du tror att myndigheterna skulle låta en av dom största i branschen skylta med att dom gör fel helt ostraffat?

Även om det låter otroligt att stora logistikföretag skulle fuska, kan vi vara säkra att ex. FedEx och DHL betalar in momsen som de kräver in på mindre paket...? Vad är det egentligen som hindrar dem från att bara se momsen som en extra vinst? En öppen fråga.
Citera
2018-03-18, 00:18
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paperboy85
Även om det låter otroligt att stora logistikföretag skulle fuska, kan vi vara säkra att ex. FedEx och DHL betalar in momsen som de kräver in på mindre paket...? Vad är det egentligen som hindrar dem från att bara se momsen som en extra vinst? En öppen fråga.

Antingen missförstår jag dig eller så fattade du inte riktigt vad jag menade eller syftet med mitt inlägg. Alldeles oavsett så har jag inget svar på din fråga då det som sagt inte var det som mitt inlägg handlade om. Det jag tar upp rör minst 2 st. logistikföretags undvikande att ta in moms etc. på paket med lågt värde. D.v.s. typ motsatsen av det du frågar om.

Jag försöker bara få den självgoda kimdah2002 att fatta att det han hävdar aldrig har existerat visst har existerat. Förvisso sannolikt helt förgäves då han är av typen som jag gissar måste ha fullständig dokumentation på allt och det serverat och knappast ens då kan erkänna att han har fel.

/#LOUDmouth#
Citera
2018-03-18, 03:25
Medlem
paperboy85s avatar
Citat:
/#LOUDmouth#

Det var jag som missuppfattade och trodde att de andra logistikföretagen alltid hade krävt moms. Ursäkta!
Citera
2018-03-18, 06:20
Medlem
Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storeture
Det bör vara så! Frågan är väl också om era paket skickades som ”gift”, skickades dom som det?

Eller hur gäller reglerna, man kan väl inte behöva betala avgift+moms om det är en gåva och att värdet är under 500kr, vad har postnord sagt om detta?

Nä stor inte något om gåva. Däremot hade kinesen angivit värdet till 1 $.
Citera
2018-03-18, 07:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Hur kommer det sig att man kan spåra en försändelse när den åker världen runt genom olika länder och när den sedan passerar svenska gränsen och hamnar i PostNords händer så blir den helt osynlig?

Vad kommer det sig att alla andra länder kan spåra men så fort det passera sveska gränsen slutar allt att fungera?
Problemet är att China Post inte skickar över någon elektronisk data till Postnord utan man är tvungen att ankomstregistrera alla paket på nytt med ett nytt PN-nummer och då försvinner tidigare data. Kina hade lovat att införa elektronisk information redan 2016 men nu verkar det som om dom inte får till det förrän 2021. Ett nummer från säljaren till kund hade ju onekligen löst problemet ja!
Citera
2018-03-18, 07:15
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Mitt tidigare svar skulle ha inkluderat citering av båda dessa så jag gör om och lägger till en kommentar nedan.

Citat:
Varför skulle Postnord ha haft en undantagsregel när inte dhl, tnt, ems, ups eller någon annan haft det.
Vad jag vet så har inte lagen om moms ändrats de senaste 20 åren.

FedEx har uppenbarligen haft samma regel som du ser om du orkar kolla länken från mitt inlägg 23:05. Räcker det eller vill du ha länkar till fler logistikbolag som säger samma sak? Eller kanske skriftliga vittnesmål från anställda på logistikbolag? Eller har du fortfarande rätt och alla andra fel?

Citat:
Postnord har gjort fel tidigare och har nu rättat sitt misstag och följer det finansdepartementet en gång bestämt. Oavsett vem som gjort fel så är det tillrättat nu och man betalar samma moms för sin vara oavsett vilken transportör man anlitar och om man importerar själv eller köper den i en butik. Samma regler för alla helt rättvist.

/#LOUDmouth#
Citera
2018-03-18, 07:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Mitt tidigare svar skulle ha inkluderat citering av båda dessa så jag gör om och lägger till en kommentar nedan.

FedEx har uppenbarligen haft samma regel som du ser om du orkar kolla länken från mitt inlägg 23:05. Räcker det eller vill du ha länkar till fler logistikbolag som säger samma sak? Eller kanske skriftliga vittnesmål från anställda på logistikbolag? Eller har du fortfarande rätt och alla andra fel?

/#LOUDmouth#
Jag vet inte om "Detta är förvisso bara hörsägen" är en källhänvisning som jag tar på så stort allvar men visst har även jag fått paket med ringa värde från t.ex. Usa utan att betala avgift + moms. Dock är det ju fortfarande ingen som kunnat visa en länk till någon annan information än den som står på tullverkets sida där dom säger att det är moms från första kronan.

Varför skulle Tullverkat ha haft fel och Postnord rätt i den här frågan när dessutom Postnord nu vikt ner sig och tar moms från första kronan kan man fråga sig...

Det jag tror alla misstolkat är.
En försändelse som skickas direkt till dig från ett land utanför EU och som innehåller varor (till exempel utländska periodiska publikationer) med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriad från tull och moms.
Om man orkar fortsätta läsa, finns ett undantag.
Befrielsen från moms gäller inte för postorderförsändelse (förutom utländska periodiska publikationer). Med postorderförsändelse menas en försändelse med varor som du har beställt via till exempel nätet, post eller telefon.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-18 kl. 07:34.
Citera
2018-03-18, 07:46
Medlem
Från Tullagen:
""Avgifter

14 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om
1. när avgift för tullkontroller eller annan tillämpning av tullagstiftningen får tas ut, och
2. avgiftens storlek"
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/tullag-2016253_sfs-2016-253"
(min fetning)

Dvs Tullverket behöver inte tillämpa lagen utan har rätt att utarbeta en praxis, istället för lagen,
Citera
2018-03-18, 08:19
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Problemet är att China Post inte skickar över någon elektronisk data till Postnord utan man är tvungen att ankomstregistrera alla paket på nytt med ett nytt PN-nummer och då försvinner tidigare data. Kina hade lovat att införa elektronisk information redan 2016 men nu verkar det som om dom inte får till det förrän 2021. Ett nummer från säljaren till kund hade ju onekligen löst problemet ja!

Hur kommer det sig att gods med DB Schenker, alltså tyska järnvägen också får ett nytt nummer av PostNord i Malmö, kan inte tyskarna heller ge Postnord elektroniska data?

Var ett halvår sen, så minns inte exakt hur det var i detalj.
Citera
2018-03-18, 08:45
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Hur kommer det sig att gods med DB Schenker, alltså tyska järnvägen också får ett nytt nummer av PostNord i Malmö, kan inte tyskarna heller ge Postnord elektroniska data?

Var ett halvår sen, så minns inte exakt hur det var i detalj.
Om du kör en tracking på PN nummer så ser du DB Schenkers id, avstämmningspunkter, avsändare, vikt m.m. så datan har följt med över i PN system.

När det kommer brev/paket från China Post så dels så har långt ifrån alla något trackingnummer alls dels så skannar PN bara mottagare och värde då det är det enda som behövs för att dela ut paketet, det tar för lång tid att manuellt söka efter övrig information. Ibland stryker dom över andra adresser på etiketten för att efterföljande sorteringsmaskiner inte skall läsa fel och skicka till en felaktig adress eller returnera paketet till Kina felaktigt.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-18 kl. 08:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in