Citat:
Ursprungligen postat av
Orangeman
Det tror inte jag är ett problem i sig. Även myndigheter och privata aktörer använder media för att föra ut en positiv bild av sig själva och deras verksamhet. Problemet är heller inte Oksanens intervju, utan den otydliga gränsdragningen mellan vad som är PR och vad som är journalistik.
Ja,det håller jag med om.
Jag tycker att Hanif Bali ofta beter sig rätt barnsligt på nätet, men i det här fallet tycker jag att det verkar finnas ett intresse i det han påpekar. På nåt sätt.
Samtidigt - vill veta mer om bakgrunden. Allt med Ryssland/Ukraina är ju laddat minst sagt. Och Nyheter Idag har dåligt rykte. Inte så jättekonstigt om man misstänker att det finns en agenda här som inte bara handlar om gränsdragningen mellan journalistik och PR. Eftersom mejlväxlingen var ute på sociala medier så snabbt och det finns oklarheter där.
Även om Chang Frick avslöjat en del om Putilov, så kan man ju misstänka att han är ute efter Oksanen just för att han skrivit negativt om alternativa medier och om rysk infiltration.
Hur som helst så verkar skandalen mest kretsa kring det olämpliga i att Hanif Bali har direktkontakt med Nyheter Idag, och vad det verkar helt okritiskt vidarebefordrar grejer därifrån.