2018-03-17, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Deras spårning slutar när paketet kommer till Arlanda hur skall dom då se på sina datorer vad som hänt sedan menar du?

Paketen ankomsregistreras med ett nytt nummer av PostNord finns ingen återkoppling eller spårbarhet från kina på det.
Pengarna kommer inte in.
Citera
2018-03-17, 18:28
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
posten har som anställningskrav att man behärskar svenska i tal och skrift

t
Varför skulle man behöva kunna svenska för att skanna en etikett på ett paket menar du? Texten på etiketten är väl på engelska...
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-17 kl. 18:30.
Citera
2018-03-17, 18:29
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
Pengarna kommer inte in.
Dom har ju redan fått betalt eller skickar du efter saker på postförskott?
Citera
2018-03-17, 18:34
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det som vi nu skulle behövas är någon som har beställt en vara av ringa värde från ett land utanför EU den 15:e februari 2018 eller tidigare, och som har fått straffavgift (momsning) på beställningen.

Om den finns någon sådan person, så bör personen ifråga överklaga momsningen både till till Tullverket och Post och telestyrelsen.

Skälet till överklagan bör vara att regler inte skall gälla retroaktivt. När inköpet gjordes var praxisen för köp av vara från land utanför EU upp till 22 Euro, momsfritt.

Överklagan bör också ställes till PostNord med skälet - "regler skall inte gälla retroaktivt".

Använd gärna följande citat i dina överklaganden:

"Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman" (16 jan 2018):
“Det är inte korrekt. Vi jobbar i enlighet med en praxis som vi har utarbetat tillsammans med Tullverket. Vi tar in moms på försändelser som har ett värde på mer än 22 euro.” sa han till Breakit."
https://www.breakit.se/artikel/10968/finansminister-magdalena-andersson-ryter-ifran-om-kinapaket
Det är flera som kommenterat i Facebook-gruppen postnordsverige som säger sig fått avgift under 10 januari till ca 25 februari, men då på 125 kr, för små värden. Alla har de undrat samma sak - "Skulle inte regeln gälla från 1 mars?“
Tyvärr har grupperna ca 5000 kommentarer så det är ingen lätt match att hitta dom.

Jag skulle tro att PTS blir nedlusade med email om postmord.
Citera
2018-03-17, 18:37
Medlem
Citat:
Varför skulle man behöva kunna svenska för att skanna en etikett på ett paket menar du? Texten på etiketten är väl på engelska...

jag vet inte men det står så på deras lediga jobb sida

t
Citera
2018-03-17, 18:42
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det är flera som kommenterat i Facebook-gruppen postnordsverige som säger sig fått avgift under 10 januari till ca 25 februari, men då på 125 kr, för små värden. Alla har de undrat samma sak - "Skulle inte regeln gälla från 1 mars?“
Tyvärr har grupperna ca 5000 kommentarer så det är ingen lätt match att hitta dom.

Jag beställde en kniv 11/2 för 40:- fick en lapp igår att dom ska 81kr och 25 öre i Judas pengar av mig. Om det nu ens är det paketet för det framgår inte vad det är för paket.
Vilket är lite konstigt.
Ser en möjlighet för någon driftig att skall skicka ut fejk fakturor till folk.

Fick ett annat paket för som var beställt efter det rakt ner i brevlådan förra veckan.

Edit: ser nu att kolli# på PostNord lappen inte är samma som något annat jag beställt. Varken gamla eller pågående beställningar
Ändras det när det kommer till Sverige?

För jag vill ju inte råka betala för ett paket jag redan fått..
Senast redigerad av fuska 2018-03-17 kl. 18:46. Anledning: T9
Citera
2018-03-17, 19:02
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:

Avgiften var 125 kr före den 1/3
Citera
2018-03-17, 19:03
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Jag beställde en kniv 11/2 för 40:- fick en lapp igår att dom ska 81kr och 25 öre i Judas pengar av mig. Om det nu ens är det paketet för det framgår inte vad det är för paket.
Vilket är lite konstigt.

Fick ett annat paket för som var beställt efter det rakt ner i brevlådan förra veckan.

Edit: ser nu att kolli# på PostNord lappen inte är samma som något annat jag beställt. Varken gamla eller pågående beställningar

För jag vill ju inte råka betala för ett paket jag redan fått..
Nej du behöver inte betala i efterhand för paket du hämtat ut.
Citera
2018-03-17, 19:08
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Nej du behöver inte betala i efterhand för paket du hämtat ut.

Det vet jag, men jag vet även att PN har så där bra koll på saker och ting.
Skulle inte förvåna mig alls om dom skulle skicka en avi för ett hämtat paket.
Citera
2018-03-17, 19:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Avgiften var 125 kr före den 1/3
Men, ditt förbannade åbäke, sluta vilseleda! Det gällde för SMÅ VÄRDEN dvs UNDER de €22 som det förut gällde!

PostNord såg till att så fort som möjligt ta ut avgift även för småpaket, skillnaden är att före 1/3 var avgiften 125 kr. Jag pratar om varor för UNDER prisgränsen.
Citera
2018-03-17, 19:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska

..
Ja, gangsterföretaget PostNord byterut kolli id när det kommer till Sverige. Plötsligt kan man inte spåra paketet själv längre. Gissa om det finns kommentarer om detta.

Ja, fejk-sms har redan skickats ut. Flera har fått sms från "Postnorden"
Citera
2018-03-17, 19:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Men, ditt förbannade åbäke, sluta vilseleda! Det gällde för SMÅ VÄRDEN dvs UNDER de €22 som det förut gällde!

PostNord såg till att så fort som möjligt ta ut avgift även för småpaket, skillnaden är att före 1/3 var avgiften 125 kr. Jag pratar om varor för UNDER prisgränsen.
Enligt Tullverket så har gränsen alltid varit noll. moms från första kronan har det alltid varit när jag handlat från USA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in