2018-03-17, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Nä, ingen tror på Edvin. Problemet är i en domstol har tron väldigt liten betydelse, det är vetskap som gäller. I tingsrätten , där lekmän sitter är tron en faktor som är svår att bortse från. Lekmän har svårare att utan känslor granska bevis objekt. Detta dels för att det inte är deras jobb, och det är något de inte gör speciellt ofta. Hovrätten däremot är en annan sak, där sitter människor som har som jobb att sätta sina känslor för fallen åt sidan och bara bedömna kalla fakta.

Själv har jag ju turen att inte vara lokalpolitiker och därför heller inte nämndeman. Så jag kan tro precis vad jag vill. Ett av mina största dupplier är ju tiden. Jag vet att ni säger att det är svårt. Så det behöver ni inte upprepa. För mig är 6 timmars felmarginal för stor. Med tanke på hur kort tid de legat, och att de inte utsatts för väder och vind borde felmarginalen inte vara så stor. Prövar en tanke. Jag vet att Edvin var uppkopplad mot en mast i vikingstad efter att han ätit i Linköping. Kan ha lämnat näsorna otejpade på paret, så de fick luft. När han sedan hade tagit ut pengarna och käkat åker han förbi Mantorp för ett snabbt avslut.

Någon skrev tidigar att Tor kanske överraskat, om han var på vinden och pysslade med ventilationen när Edvin bestämde sig för att Anki var ett enkelt offer. Om jag inte fattat det fel var hon oxå hårdast tejpad. Edvin kan ju ha kommer till huset en bra bit innan 15. Det gav honom tid att i lugn och ro börja tejpa Anki, Tor kan sedan ha hört något och kommet ner från vinden. Han överraskar vår, förhoppningsvis inte nakna Svaan, (det inlägget gav mig bilder i huvudet jag hade kunnat leva utan). Tors skador skulle i så fall kunnat uppstå om ett mindre ur tumult. Tor var gammal och MS- sjuk. Edvin stor och frisk. Det lär lite varit några problem för honom att övermanna Tor.

Men sen tänker jag att tejpningen måste tagit en stund. Att tejpa hårt och sen riva av, på offer som troligtvis inte sitter helt stilla verkar knixigt. Att han tejpat växelvis kan jag inte hitta någon praktisk förklaring till, det enklast torde ju vara att bara veva på med tejpen. Det växelvis känns som för att dra ut på det. Puré evel. Tänk att sitta där och sakta inse att det här kommer inte att gå, vi kommer nog att dö. Jag tycker det växelvis känns njutningsfullt från hans sida. Men sättet han skar halsarna av dem på känns bara groteskt. Som att han gick i något psykotisk tillstånd på slutet, tycker dock de glade sms till flickvännen en stund senare talar emot det.

Det känns som Edvin måste hållt sig någorlunda kall och beräknande. Något som talar emot vad vittnena sa om honom. Att han inte funkade bra under stress, att han blev splittrad, okoncentrerad och tappade förmågan att prioritera.
Korrigerar dig med att Tor hade parkinson och om du menar mitt inlägg angående en stor, tjock naken Edvin så har jag också haft problem med att radera det från näthinnan.
Citera
2018-03-17, 11:13
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Nej har aldrig påstått att det var fem GM heller. Om du läste diskussionen så hade du förstått att användaren jag diskuterade med, överdrev hur litet köket i själva verket var.
Min poäng var att det får plats fem personer i köket, utan problem.

Förstår hur du menar, men du har fel. Vi har inte all fakta, och kommer sorgligt nog aldrig få detta heller.
Samtidigt så är det inte att vara objektiv, när man låser sig på att bara Edvin, och Edvin ensam, är GM. Det mesta talar ju för det, tror själv att så är fallet, men det finns fortfarande tvivel enligt mig.

Vad spelar det för roll hur många som får plats i Lekanders kök ?
Att tre fick plats när E**** var på besök är ju det enda som är intressant .
Ingår det i det gamla vanliga upplägget att börja tjata om detta nu ?
Räcker det inte med att han kan vara oskyldig och att tiden inte räckte till .
Visst är det objektivt att anse att E**** är ensam gärningsman .
Det finns ju inga troliga fakta eller bevis för att det har funnits fler än E**** på platsen .
Du har inte heller kunnat motbevisa kvinnan Gestrins framställan i tingsrätten .
Och sist men inte minst , vad du tror saknar betydelse .
Citera
2018-03-17, 11:26
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Så här ser jag det efter att ha granskat FUP (D 571) Vet inte riktigt om det stämmer med din bild?

AC muntejp-bakhuvud (inre skikt)--->Tor ansikte-bakhuvud (blå plastbit på G077)---->

AC ansikte-baksida (yttre skikt)---->Tor ansikte-bakhuvud

Genialiskt av utredarna (NFC) att komma på tanken att kolla vilka remsor som passade ihop med vilka. Kanske tanken uppstod då man såg att det var remsor och att allt inte lindats i ett stycke. Tur att remsorna var rivna, inte klippta/skurna, vilket hade försvårat passningen. Den som påstår att utredningsarbetet var kasst?

Det faktum att hans berättelse inte alls stämmer med fynden, gör ju att man absolut drar slutsatsen att Edvin gjort hela tejpningen. Men att bevisa det är en annan sak. Som jag tidigare sagt, är det inte säkert att ett yttervarv på framsidan är lika med ett yttervarv på baksidan.

Det är ju inte rimligt att försvaret bygger upp en historia (att paret avlidit så sent som runt 21-tiden) som är baserad på ett faktum som skulle vara att Edvin tejpat den dödande tejpningen (vid senast 15.30-tiden)? Därför tror jag att det inte går att bevisa det.

Jag har fattat det som att gärningsmannens blå nitrilhandske fastnat i det yttre lagret. Se FUP D 83. Och att det är den 4:e biten han då tejpat. Enligt mig finns det inga "inre" tejpningar på mannen, då båda sjoken är lika stora (lång bit).

Om man ponerar att gärningsman i det han sagt i tingsrätten säger han tejpade mun och ögon. Då borde han tejpat de 2 första lagren på varje person. Den "inre" lagret tejp på mannen är långt och inte som på kvinnan bara över munnen.

Berätta mer hur du tänker. Jag tycker att det finns inte bevis för att han tejpat dödande, men bortom rimligt tvivel.
Citera
2018-03-17, 11:31
Medlem
sannes avatar
Citat:
Huuu....
Har inte kommit så långt i FUP (FUP D? Forensiska undersökningar?)
Men det låter verkligen inte som man säger om någon sitter enbart fastejpad i sin stol med bara tejp över munnen?
Dödsryckningar?

Skrev fel. Det är FUP N sid 413
Citera
2018-03-17, 11:39
Medlem
sannes avatar
Citat:
Kan det vara därför Tor har skall och näs-fraktur?
Annars har jag funderat en del på hur det kommer sig att paret inte har förflyttat sig mer.
De sitter ju enbart fastspända med ett ben i ett stolsben?
Armarna och kroppen är ju inte fastspända i stolen.

Jag tänker att om du blir tejpad över näsa och mun, får du inte panik? Reser dig upp? Försöker ta dig därifrån? Finns ju inget som hindrar dig fysiskt mer än att du har ett stolsben fasttejpat? Du kommer förstås inte långt, med armarna fasttejpade på kroppen.

Men paret ligger vid bordet i köket. Kanske är det så man reagerar när man inte får luft? Man blir kvar på fläcken med paniken i kroppen. Kan inte tänka på annat än att man inte får luft....

Jag föreställer mig scenariot att han tejpat dem i stolsbenen och händer bakom rygg ( man) kvinna framför mage, och tejp runt kroppen. I det läget hade han ju full kontroll och fick koder och gjorde överföring. När de är stilla och tror det kommer ta slut och han gå. Så tejpar han de över ansikte, det var nog då mannen reste sig och trillade rakt fram. Har uppfattningen (spekulation, ingen vet säkert) att kvinnan mördades först.
Citera
2018-03-17, 11:41
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Nä, ingen tror på Edvin. Problemet är i en domstol har tron väldigt liten betydelse, det är vetskap som gäller. I tingsrätten , där lekmän sitter är tron en faktor som är svår att bortse från. Lekmän har svårare att utan känslor granska bevis objekt. Detta dels för att det inte är deras jobb, och det är något de inte gör speciellt ofta. Hovrätten däremot är en annan sak, där sitter människor som har som jobb att sätta sina känslor för fallen åt sidan och bara bedömna kalla fakta

Skrev du inte alldeles nyss just detta ?
Lekmän eller inte så finns det ingen som tror på fantasierna E**** körde med i tingsrätten .
Trots att man i hovrätten är mer "belästa" så kommer man bara att fastställa domen .

Citat:
Själv har jag ju turen att inte vara lokalpolitiker och därför heller inte nämndeman. Så jag kan tro precis vad jag vill. Ett av mina största dupplier är ju tiden. Jag vet att ni säger att det är svårt. Så det behöver ni inte upprepa. För mig är 6 timmars felmarginal för stor. Med tanke på hur kort tid de legat, och att de inte utsatts för väder och vind borde felmarginalen inte vara så stor. Prövar en tanke. Jag vet att Edvin var uppkopplad mot en mast i vikingstad efter att han ätit i Linköping. Kan ha lämnat näsorna otejpade på paret, så de fick luft. När han sedan hade tagit ut pengarna och käkat åker han förbi Mantorp för ett snabbt avslut.

Tiden är inget problem alls , vi vet med säkerhet att paret dog runt kl 15 .
Att rättsläkaren svamlar från sina perspektiv kan inte rubba logiken .
Så jävla dum är inte ens E**** så att han skulle åka tillbaka till huset .

Citat:
Någon skrev tidigar att Tor kanske överraskat, om han var på vinden och pysslade med ventilationen när Edvin bestämde sig för att Anki var ett enkelt offer. Om jag inte fattat det fel var hon oxå hårdast tejpad. Edvin kan ju ha kommer till huset en bra bit innan 15. Det gav honom tid att i lugn och ro börja tejpa Anki, Tor kan sedan ha hört något och kommet ner från vinden. Han överraskar vår, förhoppningsvis inte nakna Svaan, (det inlägget gav mig bilder i huvudet jag hade kunnat leva utan). Tors skador skulle i så fall kunnat uppstå om ett mindre ur tumult. Tor var gammal och MS- sjuk. Edvin stor och frisk. Det lär lite varit några problem för honom att övermanna Tor.

Klart att E**** kom till huset en bra bit innan kl 15 .
Så värst lång tid tar det inte att köra från Mjölby .
14,14 gick sista sms:et till sambon iväg så det är gott om tid .

Citat:
Men sen tänker jag att tejpningen måste tagit en stund. Att tejpa hårt och sen riva av, på offer som troligtvis inte sitter helt stilla verkar knixigt. Att han tejpat växelvis kan jag inte hitta någon praktisk förklaring till, det enklast torde ju vara att bara veva på med tejpen. Det växelvis känns som för att dra ut på det. Puré evel. Tänk att sitta där och sakta inse att det här kommer inte att gå, vi kommer nog att dö. Jag tycker det växelvis känns njutningsfullt från hans sida. Men sättet han skar halsarna av dem på känns bara groteskt. Som att han gick i något psykotisk tillstånd på slutet, tycker dock de glade sms till flickvännen en stund senare talar emot det.

Vad är det för knixigt med att tejpa två personer som har hoptejpade armar och
är tejpade vid stolarna och som hotas med kanske både kniv och pistol ?
Enkelt svar på detta är att E**** är helyllepsykopat .
Han känner inte det minsta ånger för att ha dödat Lekanders när han sms:ar sambon .

Citat:
Det känns som Edvin måste hållt sig någorlunda kall och beräknande. Något som talar emot vad vittnena sa om honom. Att han inte funkade bra under stress, att han blev splittrad, okoncentrerad och tappade förmågan att prioritera.

Jag tror inte att han har varit kall och beräknande alls .
Någonting har gått åt helvete under tiden i köket och när E**** lämnar
huset så badar han i svett och ser ut som en rödmosig flodhäst .
Citera
2018-03-17, 11:43
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ok, det räcker med att så tvivel? För att det ska vara ställt utom rimligt tvivel....?
Och nu vet jag ju inte heller om försvaret går hela vägen med att paret avled just vid 21-tiden ( även om det skulle varit den mest troliga tidpunkten id 21 grader), utan försvaret kanske menade att rättsmedicin hade lagt spannet så sent att Edvin redan hade lämnat platsen.

Jag tror de får svårt att hävda att dödstidpunkt varit klockan 21. Eftersom gärningsman faktiskt erkänt i tingsrätten att han tejpade mun och ögon. Går man då till bevisen så ser man på längden och själva trycket i tejpningen att den varit dödande.

Han kommer hävda som han gjorde i tingsrätten också, att han inte tejpade det "yttre" lagret, och att paret skulle kunna sitta sådär tätt tejpade till klockan 21 då försvaret anser paret dog.
Citera
2018-03-17, 11:45
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
T.o.m E**** själv kanske inser fakta och erkänner lagom till hovrätten .

Jag hoppas verkligen det. Om om någon anhörig läser detta. Försök stödja honom att berätta vad som hände. Inte bara för anhörigas skull utan för hans egen också, och kanske kan det hjälpa andra att få rätt vård i tid innan något sånt här bestialiskt händer andra människor.
Citera
2018-03-17, 13:46
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Nu är det bara Kwacksalveri från din sida, minutrarna går jävligt fort i en sådan situation.

Vad grundar du det på?

Herr TryckQokaren, det är du som är väldigt Quick i dina tankar.. Det är vad du tror, och jag tror du har fel. Jag tror han fick väldigt mkt gjort på kort tid.

Jag skrev att jag tror att han var där lite tidigare än kl 15. Tyckte detta med att han frågade efter vägen, att han fick saft och toabesöket lät troligt och rimligt. Jag tror inte han flög in där med nån softairgun och började agera direkt.
Citera
2018-03-17, 13:58
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Exakt. Du svarade just någon om vad han grundade att han spekulerade att dömd gärningsman var i huset strax innan 3. Kan vi komma överens om att dömd gärningsman befann sig i huset strax innan 3?

Det verkar som det, ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Qwart

Jag skrev att jag tror att han var där lite tidigare än kl 15. Tyckte detta med att han frågade efter vägen, att han fick saft och toabesöket lät troligt och rimligt. Jag tror inte han flög in där med nån softairgun och började agera direkt.
Hej Qwart. Han har redan bekräftat att han anser att du hade rätt i ditt första inlägg att gärningsman måste varit in i huset strax före 3.
Citera
2018-03-17, 14:27
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangklang
Korrigerar dig med att Tor hade parkinson och om du menar mitt inlägg angående en stor, tjock naken Edvin så har jag också haft problem med att radera det från näthinnan.

Helt rätt Parkinson var det, och det var ditt inlägg. Tror du att bilden av en stor blekfet nakenfis till Edvin kommer förfölja oss länge?
Citera
2018-03-17, 15:15
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Att rättsläkaren svamlar från sina perspektiv kan inte rubba logiken .
Så jävla dum är inte ens E**** så att han skulle åka tillbaka till huset .

Vad är det för knixigt med att tejpa två personer som har hoptejpade armar och
är tejpade vid stolarna och som hotas med kanske både kniv och pistol ?

... blir det inte lite trångsynt att avfärda allt man inte håller med om som svammel?

Nu kanske du är en silvertjejpar ofta och mycket, vissa gör det. Men, Han kan ju inte hotat med pistolen/kniven under själva tejpandet. Han har ju bara två händer dessa behövs för att fästa och riva av. Att silvertejp riktigt hårt, noggrant tar ett tag. Om man rullar upp för mycket tejp kladdar den ihop sig, om man fäster för dåligt släpper den.
Du kan ju testa att provatejpa ett kålhuvud får du se. Riv av och fäst om ett par gånger så får du se att det är inget man gör i en handvändning. Om du därpå tänket två kålhuvuden. Som du går emellan, som även om de är blixtstilla av skräck, iallafall är ostabilla och rörliga. Så tycker ialla fall jag att det är lite trixigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in