2018-03-17, 10:00
Medlem
Sam.Boyds avatar
Japp.
Att UD beställer eller tipsar om vissa reportagen kan för många låta märkligt och tolkas som försök tikl manipulering.

Att man väljer Mitt i Hälsingland som språkrör lite märkligt.

Men det är inte konstigare än att konsum tipsar om att man öppnar en ny butik. Eller att Roger Pontare uppträder i folkparken i Huddik.

Och journalister är inte dektektiver som snokar upp nyheter. De lever helt på att bli tipsade och få merparten serverat. De är oerhört lata.
Citera
2018-03-17, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Hanif Bali bekräftar nu på sin Facebooksida just detta. Han fick informationen av Chang Frick och förteg detta när DN ringde.

Hanif Balis uttalande på Facebook:

https://www.facebook.com/hanif.bali/posts/10155452023515686
Så Bali fick materialet av Chang Frick? Sa han inte igår i DN att han läst det på ”sociala medier”? Det går inte riktigt ihop. Måste läsa DN-artiklarna igen.
Citera
2018-03-17, 10:05
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Hanif Bali bekräftar nu på sin Facebooksida just detta. Han fick informationen av Chang Frick och förteg detta när DN ringde.

Hanif Balis uttalande på Facebook:

https://www.facebook.com/hanif.bali/posts/10155452023515686

Rimligt händelseförlopp. Fattar ärligt talat inte varför Bali ber om ursäkt annat än att moderaterna är rädda för media, vilket inte är bra, inte bra alls. Vare sig media och politiker spelar under täcket, eller den ena gör vad den andra vill pga rädsla, så är det så det går till i diktaturer.
Citera
2018-03-17, 10:08
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
M kanske vill offra honom för att få tillbaka liberala röster? Jag älskar Bali, men på sistone har han drabbats av hybris och är farligt fartblind. Då är det lätt att man gör ett misstag och ger m-styrelsen den anledning de väntat på att göra sig av med en vildhjärna. I deras ögon.

De är skraja.
En lokal ”arab” i Solna sänkte ju Centern med 50%. De övereagerar och vill visa krafttag och att de distansierat sig innan drevet går.

Det är valår, rätt eller fel spelar ingen roll. DN vill slå ut en av deras högprofilerade politiker.
1. M vill inte gå i strid med DN.
2. Om/när Hanif åker ut blir en stol/plats/uppdrag/jobb ledigt högre upp.
Citera
2018-03-17, 10:09
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Så Bali fick materialet av Chang Frick? Sa han inte igår i DN att han läst det på ”sociala medier”? Det går inte riktigt ihop. Måste läsa DN-artiklarna igen.
Jag har för mig att han sade att han "fick det i sitt flöde" eller något liknande vagt.
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Rimligt händelseförlopp. Fattar ärligt talat inte varför Bali ber om ursäkt annat än att moderaterna är rädda för media, vilket inte är bra, inte bra alls. Vare sig media och politiker spelar under täcket, eller den ena gör vad den andra vill pga rädsla, så är det så det går till i diktaturer.
Att exponera UD som någon som säljer in artiklar av någon som är kritisk mot Ryssland till Oksanen är väl lite känsligt antar jag.
Citera
2018-03-17, 10:10
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Han skrive själv på Facebook att han inte ville "outa" Nyheter idag. Dubbelt rimligt, inte i onödan avslöja källor och DN hatar Nyheter Idag sedan de avslöjade att DN mörkade taharrush.
Citera
2018-03-17, 10:11
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:

Gissar att Hanif drog en rövare för att slippa kopplas ihop med Chang och nyheter idag.

Kanske ville han skydda sin källa, kanske han ville skydda sig själv mot onödiga spekulationer.

När det barkar iväg så väljer han att lägga korten på bordet.
Citera
2018-03-17, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
M kanske vill offra honom för att få tillbaka liberala röster? Jag älskar Bali, men på sistone har han drabbats av hybris och är farligt fartblind. Då är det lätt att man gör ett misstag och ger m-styrelsen den anledning de väntat på att göra sig av med en vildhjärna. I deras ögon.
På vilket sätt hybris?Att han avslöjar offentliga mejl? Ohhhh. Det enda som borde diskuteras är om informationen som Balif spritt är sann och riktig. Vilket den uppenbarligen är, så då är det en icke-fråga. Utom för folk och tidningar med en agenda.
Citera
2018-03-17, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Han skrive själv på Facebook att han inte ville "outa" Nyheter idag. Dubbelt rimligt, inte i onödan avslöja källor och DN hatar Nyheter Idag sedan de avslöjade att DN mörkade taharrush.
Aha det är där skon klämmer, detta är den vanliga DN-taktiken, Guilt by association. Och Balif viker fegt mer sig. Han har fått oklanderligt och sann information från Frick = hjääälp, Sveriges säkerhet är hotad.
Citera
2018-03-17, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag fattar ingenting av den här nyheten. Mejlväxlingen är offentlig handling och ej hemligstämplad. Vem som helst kan begära ut mejlen och det har redan skett en gång när Chang Frick fick ut dem.

Varför behöver då Bali be om ursäkt när han offentliggör mejlen då de redan är offentliga? Varför skriver DN om saken? Vad är det jag missar?

Jag fattar heller ingenting.
Någon har begärt ut en mailväxling och sen spridit den.
Det är väl ändå offentlig handling då det mailats och begärts ut?

Varför ska Hanif få skräp för detta?

Vad rörde sig mailväxlingen om????
Citera
2018-03-17, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Och nu är nyheten i stort sett död.

Det är bara DN som gör någon större sak av det. Även Aftonbladet (oväntat, inte) gör en grej.

SVT och SR har pliktskyldigast kvar den korta TT-artikeln om saken en bit ned i flödet. Annars tomt i media.
Ja det här slår ju faktiskt bara tillbaka på dem själva: ”SKANDAL -Riksdagsman sprider sann information!”
Citera
2018-03-17, 10:44
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Snacka om smoking gun. Att detta bruna pack som springer Putins ärenden försöker minska ner sin herres insatser bakom kulisserna är väl bara förväntat.
Det är landsförräderi att jobba för främmande makt.
Landsförräderi? Du bör vara mer bekymrad över inbördeskrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in