Citat:
Ursprungligen postat av
s-we
Då har vi tidsperioden klarlagd. Varför vet då Nyheteridag om mejlkonversationen? Den klart rimligaste förklaringen är att Pelle Zackrisson (tidigare jobbat på bland annat Hela Hälsingland som Patrik Oksanen skriver för) idag jobbar på Nyheteridag. Oksanen, eller någon annan inom Mittmedia, har förmodligen pratat högt om intervjun och genom läckor på Mittmedia har informationen sedan hamnat hos Zackrisson. Det känns för mig som ett betydligt rimligare händelseförlopp än DNs fantasier om ryssen ...
https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2018/02/06/nyheter-idag-varvar-redaktionschef-fran-mittmedia/
Ja, det är klart att det är något sådant som har skett!
DN visste ju naturligtvis ända från början om, på ett ungefär, vad som har skett. DN, med UDs hjälp, ljuger och smutskastar Nyheter Idag och Hanif Bali - vilket ansvar tar den nybildade alliansen mellan DN och UD för det? Borde för övrigt inte UD kontaktat Säpo istället för DN?
Det mest problematiska i denna historien är UD:s agerande. Dels hur samarbetet med Oksanen utvecklades, men inte minst för hur de hanterade att mejlen blev Twitter-föda: genom att spela med i DN:s smutskastar-kampanj mot Nyheter Idag, Ryssland och Hanif Bali.
Det näst mest problematiska är DN:s agerande, från början till slut (höll jag på att säga .. jag misstänker att deras kampanj inte är över än på länge)