2018-03-16, 18:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag hittade den här. Med lite distans så är det ju intresssnt att läsa igen.

Jag har fetat lite extra.

Det bör ju vara en av oh:s doktorander som har skrivit...

Det går väl strängt taget inte sluta sig till så särskilt mycket.

Att skribenten är engagerad i sin mentor/lärare.

Att skribenten förstått tidigare att ngt inte är som det ska.

Att något gått snett.

Eller...?

Jag har läst igen, och från den skrivandes perspektiv ser jag egentligen bara en hypersocial överpresterande kille som "träffats i flykten", och som aldrig fick tid att orientera om sitt liv, mot familjen. När han skulle ha satt igång så var det redan "för sent".

Ingen hade så lätt kunnat eller velat fortsätta som han gjorde, och inte med två sjuka barn, och inte med ev döende fru och sjuka eller döende barn.

När han skulle "tänka om" fanns det inget att tänka för. Och det fanns inte plattform för att helt stiga ur det han var och börja om.

Så han följde med skutan i djupet. Sjuk eller frisk själv. Med eller utan att ha dragit ur pluggen eller slutat ösa själv.

Kan de ha varit sjuka alla fyra? Då är det kämpigt med "livskvalitén".
Citera
2018-03-16, 18:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag fattar inte det där, med ”barnen som sover mesta tiden”. Vem har sagt att barnen sover mesta tiden????

¡Hej Vinbergssnäxka!

Jag skrev fel i brådskan. "en dotter som ev. sover mesta tiden" skulle fet stått. Tack!

Jag har modifierat nu.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-03-16 kl. 18:50.
Citera
2018-03-16, 19:06
Medlem
Citat:
¡Hej Vinbergssnäxka!

Jag skrev fel i brådskan. "en dotter som ev. sover mesta tiden" skulle fet stått. Tack!

Jag har modifierat nu.

Snäxka låter lite som häxa. Det är jag inte....men nick är medveten vald - av andra skäl....

Ok. A? Antar jag. Men också angående henne: att hon ev. sover mesta tiden: det vet man inget om. De som ha ME och är här i tråden verka inte sover mesta tiden..... Men det vet jag inget om heller. (OBS jag vill absolut inte hoppa på någon som är sjuk!!! Jag har stort förståelse för det, tror det eller ej). Men ME tror jag nog har det minsta att göra här. Om flickornas sjukdom var påhittat, orsakat av föräldrarna (medveten eller omedveten) eller real.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-03-16 kl. 19:10.
Citera
2018-03-16, 19:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Snäxka låter lite som häxa. Det är jag inte....men nick är medveten vald - av andra skäl....

Ok. A? Antar jag. Men också angående henne: att hon ev. sover mesta tiden: det vet man inget om. De som ha ME och är här i tråden verka inte sover mesta tiden..... Men det vet jag inget om heller. (OBS jag vill absolut inte hoppa på någon som är sjuk!!! Jag har stort förståelse för det, tror det eller ej). Men ME tror jag nog har det minsta att göra här. Om flickornas sjukdom var påhittat, orsakat av föräldrarna (medveten eller omedveten) eller real.

Tidsdisciplin kan ha varit en faktor i alla händelser.
Citera
2018-03-16, 19:23
Medlem
Men Pygmalion, det vet jag om. Momsboken för barna. Det förstår jag, nästan. Men hur det hänger ihop med kontroll. Där förstår jag inte. Prestation fram för allt? Att acceptera att det inte gäller barnen?
Livskvalité är nog nyckelordet. För föräldrarna eller någon av föräldrarna. Formulerad eller ej. Livskvalitén var inte som man förväntade sig. Då är det bättre att dö. Man orkade inte mer. Kanske allt hade blivit bra om någon år om man bara hade hållit ut några år till. Men det kunde man eller vill man inte se.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-03-16 kl. 20:14.
Citera
2018-03-16, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Om nu kvinnan var dödligt sjuk. Vad led hon av? Hade hon bara timmar/dygn/veckor kvar i livet?

Om både flickorna och kvinnan var döende, varför vårdades de inte? Eller har de varit inlagda?

Det är den stora frågan.
Om nån kunde hitta det exakta svaret på dom frågorna..... då hittar vi nog sanningen.
Citera
2018-03-16, 19:40
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Jo. Åkomman maskeras som trötthetssyndrom medan föräldrarna benar ut sina egna gener och bearbetar vad de råkat ut för och varthän det leder, och hur snabbt.

Huruvida de var släkt eller inte borde kanske kommit fram tidigt tänker jag.
Anledningen till att jag tänker så är att jag vid lite eget Googlande (länge sedan nu) hittade
(om jag hittat rätt förstås?!) att HB's mammas gubbe var väldigt insyltat i en av Sveriges
stora Släktforskar-"sidor" DISBYT (dis.se) - (v.ordf. i en av avd.).
Om detta stämmer så kanske han (om nån) har full koll på hur människorna i hans egen familj hänger ihop
Senast redigerad av Skogsbergh 2018-03-16 kl. 19:54. Anledning: tillägg
Citera
2018-03-16, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ok. Men om du bara hade varit lika kritisk mot den hypotesen som du förespråkar/de pm om du hade fått.....

Det är väldigt många som är kritiska mot min teori och den infon som jag delger. (ex du.)
Och det tycker jag är bra.
Ingen skall tycka som jag, och man skall kolla kritiskt på min teori, men jag hoppas att man kan bilda sig en egen teori med hjälp av min info och allt annat som finns i tråden.
Självklart skall vi ALLA vara kritiska mot all information.
Till slut så kanske vi tillsammans hamnar nära sanningen "at the bitter end"

En annan possitiv sak jag tänkt på....
Vi som inte kan släppa detta, vi som sitter här alla våra vakna timmar, vissa har jobb som går åt helvete, vissa glömmer laga middag, vissa får skit från sin partner, vissa behöver berätta sin egen hemska livshistoria.... Många av oss offrar ganska mycket, för att man inte kan släppa denna förbannade historia.
Några tycker si - några tycker så .
Glöm bara inte att klappa er på axeln, för den största anledningen till att ni sitter här, är att ni ALLA måste ha ett jävligt stort hjärta !!

Det finns hopp om mänskligheten, även om vi tycker olika ibland.

Ha en trevlig kväll, alla !

21:an (Lonnrot) SKÅL !!
Citera
2018-03-16, 20:04
Bannlyst
Citat:
En sak med de press etiska reglarna är självmord. Man ska ta hänsyn till det. Ok. Men här gäller det inte bara självmord, men också mord på två flickor. Behöver inte det att uppklaras??? Eller utredas? När man har begått självmord där har man typ fått sitt straff. Visst. Ska inte prata dåligt om de döda. Men varför ska inte dådet i sig granskas??? Det handlar inte om att smutskasta någon. Det handlar om att ”förstå” bakom liggande orsaker.

Håller med 100%
Citera
2018-03-16, 20:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbergh
Huruvida de var släkt eller inte borde kanske kommit fram tidigt tänker jag.
Anledningen till att jag tänker så är att jag vid lite eget Googlande (länge sedan nu) hittade
(om jag hittat rätt förstås?!) att HB's mammas gubbe var väldigt insyltat i en av Sveriges
stora Släktforskar-"sidor" DISBYT (dis.se) - (v.ordf. i en av avd.).
Om detta stämmer så kanske han (om nån) har full koll på hur människorna i hans egen familj hänger ihop

Ja, de är intresserade av släktforskning,.. Även en moster eller vad det var. Det kanske finns skäl till det....

Men de behöver inte vara släkt för att det ska kunna gå illa. Och man behöver kanske inte släktforska för att undvika syskongiften. Eller, det lönar sig inte.
Citera
2018-03-16, 20:22
Medlem
Kanske det var så att det jobbiga beskedet som kom innan jul var att OH var svårt sjuk även han. Han kanske var den som höll ihop familjen men nu skulle det inte funka längre.
Han hade kanske berättat om sin oro för kollegan och att han väntade på besked om hur illa det var.
"Tragedin som bara inte fick hända, hände. Alldeles för bra för den orättvisan."
Citera
2018-03-16, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det är den stora frågan.
Om nån kunde hitta det exakta svaret på dom frågorna..... då hittar vi nog sanningen.

Om man tror att flickorna var sjuka och om man tror på diagnosen som Frank hävdar finns på intygen så kan detta vara intressant läsning. Om inte så går det bra att strunta i länken.

http://www.socialmedicinsktidskrift.se/smt/index.php/smt/article/view/1485/1253
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in