2018-03-16, 16:18
Medlem
motvalls avatar
Eftersom jag ligger hemma i influensa fanns det tid för en tidig trådstart.

Fredag 20:30
SC Freiburg – VfB Stuttgart

Lördag 15:30
Eintracht Frankfurt – Mainz 05
FC Augsburg – Werder Bremen
Hamburger SV – Hertha Berlin
Borussia Mönchengladbach – TSV Hoffenheim
18:30
VfL Wolfsburg – FC Schalke 04

Söndag 13:30 (OBS!)
BVB Dortmund – Hannover 96
15:30
FC Köln – Bayer Leverkusen
18:00
RB Leipzig – Bayern München

Kommentar: Många derbyn (eller halvderbyn) denna omgång, Rhenderby i Frankfurt, ett delstats i Freiburg och ett stads i Köln. Lägg så till den viktiga bottenstriden där HSV och Köln måste ta tre poäng för att ens kunna drömma, den jämna toppstriden bakom Bayern och att FCB rent teoretisk kan säkra ligasegern (om man vinner och Schalke samt BVB inte gör det, troligast är dock det blir klart nästa helg). Ovanligt många intressanta matcher alltså.

Börjar med den i afton, Baden mot Württemberg, där det finns viss extra rivalitet mellan klubbarna (även om Freiburg inte är Karlsruhe). VfB ser jag nog som favorit, de har varit väldigt starka sedan vinterpausen och har fem raka utan förlust (fyra vinster) mot SC:s enda vinst och två kryss. Freiburg verkar dessutom har större skadeproblem (Lekmand har säker koll).

2. Bundesliga
Fredag 18:30
Düsseldorf – Bielefeld
Kiel - Heidenheim

Lördag 13:00
Union – Regensburg
Sandhausen – Bochum
K’lautern – St Pauli

Söndag 13:30
Ingolstadt – Dresden
Braunschweig – Duisburg
Nürnberg – Darmstadt

Måndag 20:30
Aue – Fürth

Kommentar; Nürnberg som såg ut att gå mot uppflyttning har tappat mycket sedan Mikael Ishak blev skadad, behöver vinna mot botten-Darmstadt. Annars sjukt märkliga lag bakom dem och Fortuna; 3:a totala nykomlingen Kiel, 4:a nykomlingen Regensburg, 6:a nykomlingen Duisburg och 7:a pytteklubben Sandhausen.

I bottenstriden håller man som svensk givetvis tummarna för att Kaiserslautern ska klara sig kvar, klassisk klubb.
2018-03-16, 18:49
Medlem
strunzs avatar
Ska de införa VAR i zweite? Hade behövts, Kiel-anfallaren snubblade på sig själv och fick straff... första matchen med Holstein jag ser. Skön arena med en bit, 3-4 meter, gallerstaket av någon anledning på långsidan?!

Missar hela söndagen
2018-03-16, 19:06
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strunz
Ska de införa VAR i zweite? Hade behövts, Kiel-anfallaren snubblade på sig själv och fick straff... första matchen med Holstein jag ser. Skön arena med en bit, 3-4 meter, gallerstaket av någon anledning på långsidan?!
Ingen aning, men antagligen förr eller senare som alla andra ligor.

Kollar själv på Fortuna. Deras arena är snarast motsatsen, för stor. Tar väl 50 000 och idag är väl en 35 000 där, dvs hela ena kortsidan är helt tom. Vilket gör att den ser halvbesatt ut trots att publiksiffran egentligen är fantastisk för en andra division.

1-1 nu sedan hemmalaget kvitterat.
2018-03-16, 19:57
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Eftersom jag ligger hemma i influensa fanns det tid för en tidig trådstart.

[..]

Börjar med den i afton, Baden mot Württemberg, där det finns viss extra rivalitet mellan klubbarna (även om Freiburg inte är Karlsruhe). VfB ser jag nog som favorit, de har varit väldigt starka sedan vinterpausen och har fem raka utan förlust (fyra vinster) mot SC:s enda vinst och två kryss. Freiburg verkar dessutom har större skadeproblem (Lekmand har säker koll).
Hoppas influensan inte är långvarig!

Freiburg har spelat mer och mer cyniskt, och man har nästan varit tvungen till detta. Sedan Höfler, Niederlechner, Frantz och Ravet försvann under hösten fanns inte kvalitén i uppspelet där, utan det har blivit långbollar mot Petersen och Haberer och satsning på att vinna andrabollen. Målen har kommit på fasta situationer och dom har inte varit många, men oftast räckt eftersom defensiven blivit mer stabil sedan den något äldre Gulde kom tillbaka från skada och lugnade ned laget.

Ravet, som är den ende som har kvalitet för att spela ytter, hann inte komma tillbaka från skada innan han fick en ännu värre. Därför satsar Streich på en trebackslinje (Kicker säger fyrbacklinje, men jag tror inte på dom) och låter framförallt Günter komma med fart på kanten som vänsterback.

Schwolow
Kübler - Söyüncü - Koch - Gulde - Günter
Höler - Höfler - Haberer - Terrazzino
Petersen

Om jag gissar rätt sätter alltså Streich äntligen Höfler och Haberer tillsammans i innermittfältet, vilket ger chans till en kreativ offensiv. Tyvärr är Terrazzino för svag och Höler för oteknisk för att man ska våga hoppas på något finspel. Men oj, vad fint vi kommer kunna trilla boll i egen planhalva! Ett glädjeämne är också att den allsidige Frantz är tillbaka från långvarig skada, så han kommer komma in i andra halvlek och bidra till ett snyggare spel.

Så mycket kan jag inte om Stuttgart, men kombinationen Gentner, Gomez och Ginczek verkar vara farlig.

Zieler
Beck - Pavard - Badstuber - Insua
Thommy - Ascacibar - Aogo - Gentner
Gomez - Ginczek

Gomez lär för övrigt vara rätt glad idag, som matchens enda representant till nationallaget nästa vecka.
2018-03-16, 19:57
Medlem
motvalls avatar
Rätt ok match, tycker båda lagen bjuder upp. 3-2 nu till Düsseldorf, men det kan bli fler mål.
2018-03-16, 20:35
Medlem
Lekmands avatar
Vilken jäkla billig och onödig frispark. Gomez gjorde det bra dock.
2018-03-16, 20:35
Medlem
motvalls avatar
Vad hände? Gomez 0-1 i alla fall, men sov backlinjen?
2018-03-16, 20:44
Medlem
motvalls avatar
Så mycket Freiburg slarvat i försvaret borde det minst vara två till VfB nu.
2018-03-16, 20:45
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Vad hände? Gomez 0-1 i alla fall, men sov backlinjen?
Inte förtroendeingivande. Dålig tackling av Koch. Svårt att hålla koll på alla anfallare för backlinjen, ändå dåligt gjort att helt tappa bort Gomez. Och Schwolow måste komma ut bättre.

Och det ser inte bättre ut nu. Får hoppas på att något händer så att vi rycker upp oss.

Igen gör Koch ett korkat misstag. Samtliga matcher det senaste har han inte hållit måttet. Frantz skulle kunna vara ett alternativ. Men han har varit fruktansvärd, stackarn.
2018-03-16, 21:04
Medlem
motvalls avatar
Vad blåste domaren för där??? Och inget VAR?? Borde varit 0-2.
2018-03-16, 21:04
Medlem
strunzs avatar
Dags att vakna Freiburg? Tur för Schwolow där också

Haha. Blev inget mål för att domaren redan blåst av spelet..
2018-03-16, 21:19
Medlem
Germanofils avatar
Aj som fan. Inte skönt att få det skottet i nyllet.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in