Kan vara så enkelt att han försökte (hade en tanke på hur) undvika att få blod på sig.
Kanske. Vem vet vad han tänkte.
Fast då hade det ju varit allra bästa att vänta tills de dött av tejpningen. Om Edvin nu hade tänkt på det?
Och jag tänker nästan tvärtom, att sticker du ett hål rakt in på halspulsådern, då sprutar blodet ut, vilket det har gjort (man ser i FUP att det är en båge av blod bakom stolen).
Men det är klart, är han insatt i det hela (kanske han är när det gäller själva dödandet), så gör han det ståendes på höger sida.....och sticker in kniven på vänster sida. Är det så du menar?
Jag har väldigt svårt att förstå ändå att han har klarat att hålla bilen "ren"?
Jaja. Absolut. Hela tejpningen i sig var dödande. I obduktionsrapporten står det tydligt och klart att det inte fanns något glapp i tejpningen på AC. Det satt till och med så hårt att det stasat och att huden ovanför tejpen i pannan färgats violett till skillnad mot det tejpade ansiktet som är blekt.
Vad jag menar är att jag tror att åklagaren inte kunnat visa att den tejpning Edvin utfört (det skikt där hans fingertopp av handsken fastnat i) har varit det dödande skiktet.
EDIT. Edvin påstår ju att han inte tejpat över näsorna. Vad jag menar är att åklagaren inte kunnat bevisa att han gjort det. Det är vad jag tror iaf.
Ja det där har jag också hakat upp mig på. Frågan är vad som är ställt bortom rimligt tvivel.
Gärningsman har ju erkänt att han tejpat de 2 första tejpningarna, över mun och ögon. Tittar man då på följden på tejpen så får hovrätten bedöma om det är ställt bortom rimligt tvivel - för att gärningsmans berättelse stämmer överens med bevis.
Enligt tingsrätten har de gjort bedömningen att tejpningen varit dödande. Som jag läser rättsprotokollet så ligger hans DNA i den yttre tejpningen på mannen därför några hävdat att Mattias tejpat den inre tejpen. När man läser FUP D sid 154 så ser man "tejpbitarna" i den följd de tejpades. Om jag förstår tingsrättens dom så har de ansett att den tejpning han erkänt att han utfört varit dödande.
I förhör 2018-03-01
1 mar09.20
Sen fick han instruktioner om att tejpa dem över ögonen, vilket han menar att han gjorde (2 tejpning).
SVT · Cissi Säfström
1 mar09.20
Den misstänkte berättar nu att han fick instruktioner om att tejpa paret, men bara över munnen (tejpning 1)
SVT · Cissi Säfström
Han har alltså erkänt att han tejpat munnen först och sen ögonen. Det stämmer inte med bevisningen. Han har erkänt att han tejpat de 2 gånger men i rättsprotokollet så är tejpningarna helt annorlunda. Det är 6 bitar. Förutsätter man att han tejpade de första 4 bitarna så har han gjort den dödande tejpningen.
Tejpningar är i följd: FUP D 154 Kvinna huvud inre skikt, lång bit. Man huvud lång bit. Kvinna huvud yttre skikt, lång bit. Man huvud,lång bit. = gärningsman erkänt.
4 första bitarna som han erkännt. På den 4 biten (lång bit) sitter gärningsmans DNA
.
Man överkropp, lång bit. Kvinna överkropp, lång bit.
Det är 2 LÅNGA bitar som tejpats på mannen. Så tingsrätten har nog uteslutit att han först tejpat kvinnan (han erkänt) han tejpat mannen - lång bit (han säger Mattias gjorde), kvinna (han nekar) man - lång bit (han erkänner).
Senast redigerad av sanne 2018-03-16 kl. 17:46.
Har du tillgång till ljudfilen med Gestrins slutplädering? Har för mig att hon la ut texten om detta då och vad jag vill minnas så gjorde hon klart att tejpbiten med Edvins DNA på var dödande. Men jag har dåligt minne och kan inte leta upp det just nu. Kan återkomma om det senare om ingen annan hinner före.
En annan sak jag tänkte på. Det borde inte vara svårt att ta reda på när en automatisk utloggning sker efter inaktivitet på A's internetbank. Då blir det ju enkelt att räkna ut hur lång tid Edvin hade på sig efter överföringen, nu blir det onödigt mycket gissningar.
Den automatiska utloggningen skedde kl 15,11,51 .
På Swedbanks hemsida står följande .
Automatisk utloggning
Om du inte varit aktiv i vår internettjänst en viss tid, normalt 15 min, så antar vi att du har lämnat datorn utan att logga ut. Vårt system skickar då en förfrågan om du vill fortsätta att vara inloggad och informerar om att du annars kommer att bli automatiskt utloggad.
Alltså borde överföringen skett strax innan kl 15 .
Då har E**** minst 32 minuter på sig innan han svarar på sambons sms och
skriver "ha ha det går bra" .
Samtidigt säger idioten att efter att han hade lämnat huset var han förvirrad och
inte visste riktigt vad han skulle göra i tingsrätten .
Och hur vet han att det går bra med Mattias och Elias kvar i huset när han åker därifrån .
Senast redigerad av boidis12 2018-03-16 kl. 18:23.
Fast då hade det ju varit allra bästa att vänta tills de dött av tejpningen. Om Edvin nu hade tänkt på det?
Och jag tänker nästan tvärtom, att sticker du ett hål rakt in på halspulsådern, då sprutar blodet ut, vilket det har gjort (man ser i FUP att det är en båge av blod bakom stolen).
Men det är klart, är han insatt i det hela (kanske han är när det gäller själva dödandet), så gör han det ståendes på höger sida.....och sticker in kniven på vänster sida. Är det så du menar?
FUP D sid 413
Mt:
Det stämmer inte.
Fl:
Vad är det som är fel då?
Mt:
Dom levde när jag gick därifrån.
Fl:
Kan du berätta hur dom levde?
Mt:
Dom rörde på sig. Jag har förklarat det innan.
Fl:
Men jag vill att du tar det en gång till. Berätta var dom var, hur dom rörde sig och så vidare.
Mt:
Dom rörde på överkropparna och benen.
Fl:
Överkropparna och benen?
Mt:
Precis. Armarna också till viss del, på ett sätt som indikerar att dom var obekväma och inte
att dom var.. om jag inte minns helt fel som ni beskrev som sprattlandes.
Fl:
Men dom rörde på armarna. Vilken del av armarna rörde dom på?
Mt:
Ingen kommentar.
Jag spekulerar att han inte klarade att se de sprattla något han sa att det var därför han visste att de levde när han gick.
Det knatade antagligen runt en stor tjock nakenfis när han tagit av sig kläderna och sedan bytte han om till dom nya som han kanske hade i den medhavda papperspåsen ihop med pickadoll och kniv?
[quote=notknapparen|
Jag vill veta vad han spelade för musik efter morden!!![/QUOTE]
FUP D sid 65. (2:a förhöret där han beskriver vad han gör. Tydligen ligger det en del sanning i hans förhör i början.
Mt:
Jag vänder mig om då för att vinka men hon lägger inte märke till mig. Sen sätter jag
mig i bilen, jag fipplar lite med telefonen så jag sätter på lite musik. Sen så kör jag iväg, kör
ganska långsamt och läser lappen samtidigt
FUP E sid 223. Klockan 15:43 går appen spotify igång. Då kan man anta han är i bilen igen efter dådet.
11 juni 15:43 – 16:05
Data från appen Spotify registreras
11 juni
19:55
12 juni
01:09 – 01:15
Tabell 3 – Övrig aktivitet på mobiltelefon tillhörande Edvin Gyllensvaan
Jag vet inte vilken musik han gillade eller lyssnade på. Ska kolla vidare. Han satte även på radion i huset när han var därinne (och troligtvis oskadliggjort paret). I förhör säger han att han kopplar av genom musik.
Senast redigerad av sanne 2018-03-16 kl. 18:04.
Tvivlar på att det har sprutat en båge av blod där - dropparna ser snarare ut ha fallit rakt ner, typ som från knivspetsen.
(Som det har droppat vid kylen och frysen.)
Citat:
Jo, där kan han ju dels ha haft något "skydd" på sig i förebyggande syfte och extra klädombyte ifall det behövts.
Det knatade antagligen runt en stor tjock nakenfis när han tagit av sig kläderna och sedan bytte han om till dom nya som han kanske hade i den medhavda papperspåsen ihop med pickadoll och kniv?
..och ljusblå nitrilhandskar (hemifrån skåpet under diskbänken) som han missade att ta på sig inledningsvist...eller hur det var..
Senast redigerad av linkebodabo 2018-03-16 kl. 18:43.
FUP D sid 65.
../..
Jag vet inte vilken musik han gillade eller lyssnade på. Ska kolla vidare. Han satte även på radion i huset när han var därinne (och troligtvis oskadliggjort paret). I förhör säger han att han kopplar av genom musik.
Googla "Edvin Gyllensvaan Spotify" så kan du titta på hans spellistor, kan ge en indikation om hans musiksmak.
Alltifrån vaggvisor för barn, till Markoolio, till Rage and Grace
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-03-16 kl. 18:36.
Ja, håller med dig.
Pengarna ville han väl åt också, men mordet verkar vara bestialiskt.
Funderar på varför han inte tagit ut pengar från Tors konto också? Han kunde visst fått ut pengar där också verkade det som.
Tor lämnade kanske inte ut kortkoden till Edvin - det gjordes aldrig några försök med Tors kort i Borensbergs-automaten (FUP G sida 16).
Senast redigerad av linkebodabo 2018-03-16 kl. 19:16.
Tejpningen var dödande. Edvin säger att han påbörjade tejpningen och att någon annan slutförde den. Det tekniska bevisningen visade att tejpningen inte gjorts i omgångar = Edvin har mördat.
Som någon annan skrev så verkar det faktiskt som att han tänkt igenom några olika valser som han kan dra, beroende på vilka bevis som presenteras. Det är otroligt sjukt.