2018-03-16, 16:46
Bannlyst
Eftersom det är så tyst i tråden idag, så kan jag förgylla flödet med ett av svaren jag fick i en längre PM konvsation jag hade i början.
Ta det för vad det är.....

Citat.
Ledsen, jag svor till mig själv att jag inte skulle säga ett skvatt. Han ska ha hjälpt henne. Ärligt så tror jag det är just hon de ville få obducerad mest, barn var det relativt säkert på vad de dött av och pappan var som sagt hängd.

Det var inte helt enkelt att avgöra vad hon dött av, men det jag fått höra var att hon försökte med samma som ungarna men det fungerade inte så han hjälpte henne till den sista vilan.

Jo, vad säger man? Jag tror att de har nog en bra motivering och det motivet var barmhärtighet, och väldigt tidigt fick jag veta att hon hade en dödsdom medicinskt och inte som de försöker få det till att hon inbillat sig. Men vi får se om du får rätt, jag förstår ärligt inte varför du fick så mycket skit för att bara säga vad du hört från en bra källa?
Citera
2018-03-16, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maskalanaha
"Föräldrarna var drivande i att deras döttrar skulle få hemundervisning, visar dokument." står det i en av expressens artiklar https://www.expressen.se/kvallsposten/varningssignalerna-fran-familjen-innan-morden/

Det hade inte varit första gången någon får igenom något på grund av kontakter man har. Nej att familjen var "nornala" hela livet för att sedan helt plötsligt göra något sådant här tror jag inte på även om det är många som försöker romantisera hela den här historien. En eller båda föräldrarna var tydligen sjuka i huvudet, och det ordentligt. Man mördar inte sitt barn för att man anser att barnet har en dålig livskvalitet. Speciellt den yngre dottern verkar ha drivits på till hemundervisning fastän det inte fanns 100 % beslutsstöd för detta.

Tror knappast att det enbart är barnens sjukdom som ligger bakom detta. Då hade vänner och anhöriga kunnat intyga hur "dålig" livskvalitet barnens liv hade när de levde.

Den äldsta dottern har alltså kunnat gå på aktiviteter hela sin ungdom fram tills 6e klass. Nej nej, någon av föräldrarna har utsatt barnen för något utan den andres vetskap till en början, sen har det eskalerat. Barn är bättre än vuxna på att håla fasaden utåt och inte berätta vad som pågår.

TACK, hade glömt denna artikeln. Snacka om föräldrar som flåsar i skolan i nacken. Från noll till hundra:

Maj - Moa spelar piano och är fullt frisk
JUNI - kommunen får ett krav om hemundervisning

Är det någon jag litar på av alla källor så är det Pianolärarinnan som känt Moa i flera år och kan jämföra flickor med sina andra elever.
Citera
2018-03-16, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Hemskolningen är den någonsin största, rödaste varningsflaggan i det här fallet. Det skriker om den.

Ja, visst är det en varningsflagga!

Kan någon ens försöka föreställa sig en 14-åring som tvingats tillbringa två år i sitt hem, avskuren från skola, klasskamrater och normalt tonårsliv? Hur formar detta 14-åringen?

Det måste ju bli världens mest ledsna, olyckliga och nedstämda flicka. Kanske deprimerad. Antagligen väldigt arg på sjukdomen och hela livet. Kanske bitter och grubblande: "varför just jag?"

Och om man dessutom lägger till sjukdom som ger ständig värk, trötthet och utmattning... Vad fanns det kvar av den ursprungliga flickan?

Och att vara anhörig till en sådan genomledsen och plågad flicka är givetvis väldigt tungt. För att inte tala om att vara förälder till två pinade flickor, systrar. Inte konstigt om det blev ett inferno där hemma. Alla i en familj påverkar varandra.

Vi har inte läst så mycket i tråden om denna dystra sida av hemundervisningen. Vi har läst om att hemundervisningen fungerade så bra och att föräldrarna var nöjda med den.

Observera att jag inte skriver att barnen inte var sjuka, eller att det var något fel på upplägget eller genomförandet av undervisningen i hemmet. Jag skriver bara att det inte går föreställa sig hur barnen egentligen hade det.
Citera
2018-03-16, 17:13
Bannlyst
Hej.
Här hittade jag en konversation mellan Moosky och Anna-Karin85 där båda säger att det är Media som hittat på att familjen isolerade sig den sista tiden.
Detta är redan den 15/1

2018-01-15, 14:47 #5810
Anna-Karin85
Medlem
Reg: Jan 2018
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är media som påstår att familjen isolerade sig sista tiden, så vill du påstå annat kanske du ska vända dig dit. Så oavsett om han arbetat så gick han ner i tid och spenderade mer tid med sina döttrar. Vadå känd? Känd på arbetet möjligen men det finns människor som inte ens sett den här familjen i området.
Så du har träffat familjen, och då undrar jag när det var och om flickorna inkluderar familjen som du träffat?

Anna-Karin85
Skitsnack! Det är en 75åring som påstår att han inte sett familjen. Han kan omöjligt tala för hela området? Dessutom är det media som skriver att familjen isolerade sig. Att dem kanske höll sig för sig själva några dagar/veckor är väl inte att isolera sig? I så fall gör jag det för jämnan. Visst att familjen kanske drog sig tillbaka den senaste tiden men familjen var knappast isolerade under en längre tid och hur kan en familj isolera sig när både mannen och kvinnan arbetade (visst i hemmet ibland men knappast varje dag).

Det är detta som gör att folk som vet saker inte ens orkar kommentera! Jag Tycker bara det är så sorgligt när folk målar upp mannen som en pedofil etc. för detta är inte sant!
Citera
2018-03-16, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
TACK, hade glömt denna artikeln. Snacka om föräldrar som flåsar i skolan i nacken. Från noll till hundra:

Maj - Moa spelar piano och är fullt frisk
JUNI - kommunen får ett krav om hemundervisning

Är det någon jag litar på av alla källor så är det Pianolärarinnan som känt Moa i flera år och kan jämföra flickor med sina andra elever.

Jag ger inte 5öre för den där pianotantens eventuella mail till Elisabeth.

Den texten känns vinklad, och om hon hade intervjuat någon annan person typ en arbetskamrat eller en nära vän, så hade historien varit helt annorlunda, och vinklingen hade också varit annorlunda.

Här kommer exempel på förklaringar i texten.

Pappan hade i flera år en gång i veckan skjutsat sin dotter till pianolärarinnan för att hon skulle få lära sig att spela piano.
* Det tyder väll inte på att dom var instängda och isolerade, utan att dom hade intressen som dom utövade, precis som alla andra.

Hon gjorde stora framsteg i sitt pianospel. Hon tecknade vackert och hon såg detaljer i sin omgivning som andra inte gör trots att hon var så liten, berättar kvinnan för mig. Flickan var ett unikum.
* Troligtvis väldigt svårt att vara ett unikum och prestera så otroligt bra som hon gjorde, om hon levde under ett förtryck från sin far.
Då hade hon nog inte tyckt att det var kul, och genomgått lektionerna lite halvhjärtat.
Troligtvis var hon helt avslappnad.

"Pianolärarinnan” kan inte förstå hur en sådan glad, alert och begåvad flicka plötsligt kunde få diagnosen ”kroniskt trötthetssyndrom”. Det var ofattbart för henne.
Sista gången ”pianolärarinnan” träffade den 11-åriga flickan var i maj ifjol. ”Då var hon fullt frisk”,

* Det var ju runt Maj som föräldrarna upptäckte att hon hade liknande syndrom som sin syster.
Så innan Maj och flera år tillbaka var hon frisk som en nötkärna, och sen runt Maj så märkte föräldrarna att hon började bli sjuk. Och då slutade dom med pianolektionerna, för att prioritera annat. (typ en sjuk dotter, en sjuk fru, och ännu en insjuknande dotter)

Samtidigt fick pianolärarinnan veta att skolan och föräldrarna tillsammans planerade för den hemundervisning som hon skulle få från och med höstterminen 2017. Den fjortonåriga systern hade redan haft hemundervisning i tre år.
* Hoppsan ! Detta stämmer ju faktiskt.

Den 21 augusti ifjol hade ”pianolärarinnan” mejlkontakt med hennes pappa för att få veta om det skulle bli några fortsatta pianolektioner men hon återupptog aldrig lektionerna. Pappan svarade att hon var sjuk och att hon inte skulle börja spela piano igen.
* Det låter väll rimligt, då frugan och båda döttrarna var sjuka (värst för den äldsta) och att dom hade hemundervisning pga av detta. Samtidigt skulle pappan sköta jobb, och ruljangs i hemmet.
Låter inte så konstigt att dom inte prioriterade pianolektioner just då.

”Pianolärarinnan” träffade den äldre systern vid ett tillfälle. Hon hade då följt med sin pappa och sin lillasyster till pianolektionen. Min källa uppfattade den äldre systern som tystlåten och dämpad. Hon var inte alls lika pigg och utåtriktad som lillasystern.
* Hon var sjuk i en odiagnostiserad, men trotts allt väldigt svår sjukdom, och ljud-känslig, så tro fan att hon var tystlåten och dämpad. Fantastiskt att hon kunde följa med över huvud taget.

Min sageskvinna berättar att hon uppfattade att föräldrarna var mycket fästa vid sina döttrar, även om pappan verkade ha stort kontrollbehov när det gällde barnen. Den lilla flickan fick ofta tillrättavisningar eftersom pappan tyckte att dottern pratade för mycket.
*Väluppfostrad = Kan uppfattas som kontrollerande, av många vuxna. Pappan ville nog bara att barnen skulle sköta sig, och visa sin bästa sida när man är bland folk. Detta kan vissa se som kontrollerande. Jag ser det som god uppfostran. Curling-mammor kan nog inte förstå sånt....uppfostran.

Flickan tyckte heller inte om att öva pianospel i hemmet tillsammans med sin pappa eftersom han ”rättade henne hela tiden och blandade sig i hennes spel”. Det berättade flickan själv för sin pianolärarinna.
* Inga barn tycker att det är kul att träna hemma med sina föräldrar. Hockeyföräldrar tvingar ungar att skott-träna, musikerföräldrar tvingar barnen att plinka skalorna upp och ner. Absolut inget konstigt med det. Barnen hatar tex att göra vanliga läxor med sina föräldrar.

Ändå uppfattade pianolärarinnan att föräldrarna var stolta över dotterns konstnärliga begåvning men att de tyckte att dottern var för mycket av en ”drömmare”.
* Alla föräldrar önskar väll att sitt barn var lite mera si, eller lite mera så.... inget speciellt.

”Pianolärarinnan” uppfattade inte att familjen hade några problem. Hon tyckte att både pappan och mamman var trevliga. Hon beskriver familjen som mycket ”kulturell”. De var en ”annorlunda” familj. Samtidigt var den yngsta dottern annorlunda än den övriga familjen. Medan familjen var ”kulturell” var lillflickan en ”konstnär”.
* Låter som en helt normalt fungerande akademisk familj.

Min källa berättar också att pappan, som var docent och biträdande professor i handelsjuridik vid Lunds universitet, redan som 16-årig hade kommit in på Kungliga Musikhögskolan i violin men att han hoppade av dessa studier. Det visar att även pappan var mycket musikbegåvad.
* Och det visar att han och dottern delade samma intresse, och att detta blev deras "grej" tillsammans. Det är så som många har det.

Det hade tidigare alltid varit han som körde dottern till pianolektionerna men under tre månader i slutet av 2016 och början av 2017 var det istället mamman som körde dottern till pianolektionerna.
* Ja, han hade väll mycket på jobbet, och han reste mycket i jobbet. Kanske mycket tentor att läsa mm mm. Han kanske hade en stor konferens även det året.
Troligtvis behövde han prioritera detta under 3 månader, och då hoppade mamman i och skjutsade.
Det är väll inget konstigt med det.

När pappan kom tillbaka efter tre månader hade han förändrats, berättar ”pianolärarinnan”. Han, som redan tidigare varit smal, hade gått ner ytterligare minst 8-9 kg i vikt. Hans huvud var nu helt kalt och han ”var svart under ögonen”, berättar hon.
* Flint hade han sen flera år, mörk under ögonen pga allt jobb och för lite sömn under jobb/konferens-periorden, och vikt-raset för att han mådde dåligt och var deprimerad över familjesituationen.
Vem har inte mått såhär....

Hon trodde att han hade drabbats av någon sjukdom, kanske cancer, men hon ville inte fråga honom om detta.
* Kan absolut vara så att själv fått en sjukdom.

Detta behöver såklart inte stämma, men för att avdramatisera E.H blogg inlägg och intervjun med pianotanten, som bara träffade dottern 1 tim i veckan och som aldrig varit hemma hos dom, och som således inte vet ett skit. Så kanske det egentligen inte är värre än såhär.

Detta är bara ETT sätt att se på saken.
Citera
2018-03-16, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Prova gärna en kurs i läskunnighet: Råka knuffa nerför trappan med fatalt resultat var ett annat förslag i min text. Det fanns ytterligare förslag på händelser.

Vad menar du med läskunnighet? Du skrev:

Citat:
Under det sista fatala grälet så råkar någon dö, av strypning, kvävning, eller t.ex. ett fall nerför trappan. Sannolikt något av barnen eller HB. Detta baserat på att män i regel är större och starkare

och jag ställde en följfråga:

Menar du på allvar att han skulle ha råkat strypa en av barnen för att han grälade med Hanna?

Hur kan det få dig att betvivla min läskunnighet? Jag tror inte att det är där bristen finns, jag tror faktiskt inte ens att den är på min sida om skärmen. Hur vore det om du försöker stå för det du skriver och slutar slingra dig som en orm när någon påpekar rena dumheter?
Citera
2018-03-16, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, visst är det en varningsflagga!

Kan någon ens försöka föreställa sig en 14-åring som tvingats tillbringa två år i sitt hem, avskuren från skola, klasskamrater och normalt tonårsliv? Hur formar detta 14-åringen?

Det måste ju bli världens mest ledsna, olyckliga och nedstämda flicka. Kanske deprimerad. Antagligen väldigt arg på sjukdomen och hela livet. Kanske bitter och grubblande: "varför just jag?"

Och om man dessutom lägger till sjukdom som ger ständig värk, trötthet och utmattning... Vad fanns det kvar av den ursprungliga flickan?

Och att vara anhörig till en sådan genomledsen och plågad flicka är givetvis väldigt tungt. För att inte tala om att vara förälder till två pinade flickor, systrar. Inte konstigt om det blev ett inferno där hemma. Alla i en familj påverkar varandra.

Vi har inte läst så mycket i tråden om denna dystra sida av hemundervisningen. Vi har läst om att hemundervisningen fungerade så bra och att föräldrarna var nöjda med den.

Observera att jag inte skriver att barnen inte var sjuka, eller att det var något fel på upplägget eller genomförandet av undervisningen i hemmet. Jag skriver bara att det inte går föreställa sig hur barnen egentligen hade det.

Jag instämmer i din analys. Jag tror att alla hade det otroligt jobbigt, det bekräftas dessutom av omgivningen.
Citera
2018-03-16, 18:24
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Om nu kvinnan var dödligt sjuk. Vad led hon av? Hade hon bara timmar/dygn/veckor kvar i livet?

Om både flickorna och kvinnan var döende, varför vårdades de inte? Eller har de varit inlagda?
Citera
2018-03-16, 18:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9

Den texten känns vinklad, och om hon hade intervjuat någon annan person typ en arbetskamrat eller en nära vän, så hade historien varit helt annorlunda, och vinklingen hade också varit annorlunda.

Pappan hade i flera år en gång i veckan skjutsat sin dotter till pianolärarinnan för att hon skulle få lära sig att spela piano.
* Det tyder väll inte på att dom var instängda och isolerade, utan att dom hade intressen som dom utövade, precis som alla andra.

Hon gjorde stora framsteg i sitt pianospel. Hon tecknade vackert och hon såg detaljer i sin omgivning som andra inte gör trots att hon var så liten, berättar kvinnan för mig. Flickan var ett unikum.
* Troligtvis väldigt svårt att vara ett unikum och prestera så otroligt bra som hon gjorde, om hon levde under ett förtryck från sin far.
Då hade hon nog inte tyckt att det var kul, och genomgått lektionerna lite halvhjärtat.

"Pianolärarinnan” kan inte förstå hur en sådan glad, alert och begåvad flicka plötsligt kunde få diagnosen ”kroniskt trötthetssyndrom”. Det var ofattbart för henne.
Sista gången ”pianolärarinnan” träffade den 11-åriga flickan var i maj ifjol. ”Då var hon fullt frisk”,

* Det var ju runt Maj som föräldrarna upptäckte att hon hade liknande syndrom som sin syster.
Så innan Maj och flera år tillbaka var hon frisk som en nötkärna, och sen runt Maj så märkte föräldrarna att hon började bli sjuk. Och då slutade dom med pianolektionerna, för att prioritera annat. (typ en sjuk dotter, en sjuk fru, och ännu en insjuknande dotter)

Samtidigt fick pianolärarinnan veta att skolan och föräldrarna tillsammans planerade för den hemundervisning som hon skulle få från och med höstterminen 2017. Den fjortonåriga systern hade redan haft hemundervisning i tre år.

Den 21 augusti ifjol hade ”pianolärarinnan” mejlkontakt med hennes pappa för att få veta om det skulle bli några fortsatta pianolektioner men hon återupptog aldrig lektionerna. Pappan svarade att hon var sjuk och att hon inte skulle börja spela piano igen.
* Det låter väll rimligt, då frugan och båda döttrarna var sjuka (värst för den äldsta) och att dom hade hemundervisning pga av detta. Samtidigt skulle pappan sköta jobb, och ruljangs i hemmet.

”Pianolärarinnan” träffade den äldre systern vid ett tillfälle. Hon hade då följt med sin pappa och sin lillasyster till pianolektionen. Min källa uppfattade den äldre systern som tystlåten och dämpad. Hon var inte alls lika pigg och utåtriktad som lillasystern.
* Hon var sjuk i en odiagnostiserad, men trotts allt väldigt svår sjukdom, och ljud-känslig, så tro fan att hon var tystlåten och dämpad. Fantastiskt att hon kunde följa med över huvud taget.

Min sageskvinna berättar att hon uppfattade att föräldrarna var mycket fästa vid sina döttrar, även om pappan verkade ha stort kontrollbehov när det gällde barnen. Den lilla flickan fick ofta tillrättavisningar eftersom pappan tyckte att dottern pratade för mycket.
*Väluppfostrad = Kan uppfattas som kontrollerande, av många vuxna. Pappan ville nog bara att barnen skulle sköta sig, och visa sin bästa sida när man är bland folk. Detta kan vissa se som kontrollerande. Jag ser det som god uppfostran. Curling-mammor kan nog inte förstå sånt....uppfostran.

Flickan tyckte heller inte om att öva pianospel i hemmet tillsammans med sin pappa eftersom han ”rättade henne hela tiden och blandade sig i hennes spel”. Det berättade flickan själv för sin pianolärarinna.
* Inga barn tycker att det är kul att träna hemma med sina föräldrar. Hockeyföräldrar tvingar ungar att skott-träna, musikerföräldrar tvingar barnen att plinka skalorna upp och ner. Absolut inget konstigt med det. Barnen hatar tex att göra vanliga läxor med sina föräldrar.

Ändå uppfattade pianolärarinnan att föräldrarna var stolta över dotterns konstnärliga begåvning men att de tyckte att dottern var för mycket av en ”drömmare”.
* Alla föräldrar önskar väll att sitt barn var lite mera si, eller lite mera så.... inget speciellt.

”Pianolärarinnan” uppfattade inte att familjen hade några problem. Hon tyckte att både pappan och mamman var trevliga. Hon beskriver familjen som mycket ”kulturell”. De var en ”annorlunda” familj. Samtidigt var den yngsta dottern annorlunda än den övriga familjen. Medan familjen var ”kulturell” var lillflickan en ”konstnär”.

Min källa berättar också att pappan, som var docent och biträdande professor i handelsjuridik vid Lunds universitet, redan som 16-årig hade kommit in på Kungliga Musikhögskolan i violin men att han hoppade av dessa studier. Det visar att även pappan var mycket musikbegåvad.
* Och det visar att han och dottern delade samma intresse, och att detta blev deras "grej" tillsammans. Det är så som många har det.

Det hade tidigare alltid varit han som körde dottern till pianolektionerna men under tre månader i slutet av 2016 och början av 2017 var det istället mamman som körde dottern till pianolektionerna.
* Ja, han hade väll mycket på jobbet, och han reste mycket i jobbet. Kanske mycket tentor att läsa mm mm. Han kanske hade en stor konferens även det året.
Troligtvis behövde han prioritera detta under 3 månader, och då hoppade mamman i och skjutsade.

När pappan kom tillbaka efter tre månader hade han förändrats, berättar ”pianolärarinnan”. Han, som redan tidigare varit smal, hade gått ner ytterligare minst 8-9 kg i vikt. Hans huvud var nu helt kalt och han ”var svart under ögonen”, berättar hon.
* Flint hade han sen flera år, mörk under ögonen pga allt jobb och för lite sömn under jobb/konferens-periorden, och vikt-raset för att han mådde dåligt och var deprimerad över familjesituationen.

Hon trodde att han hade drabbats av någon sjukdom, kanske cancer, men hon ville inte fråga honom om detta.

Detta behöver såklart inte stämma, men för att avdramatisera E.H blogg inlägg och intervjun med pianotanten, som bara träffade dottern 1 tim i veckan och som aldrig varit hemma hos dom, och som således inte vet ett skit. Så kanske det egentligen inte är värre än såhär.

Bra.

Vidare: har man ett tajt schema [edit:] med ett dysfunktionellt barn som ev. dessutom är ljudkänsligt och sover mesta tiden så är "kontrollbehov" säkert ofta en fråga om att hålla tidsdisciplin. Det är inte kul, men det kan vara nödvändigt och svårt att undvika.

Sen hoppas man ju lite allmänt att den äldre dottern förvisso var sjuk, men den yngre snarare somatiserade för att bli "bortskämd" och tagen på allvar som syrran, slippa skolan, och få vara hemma med systern och en förälder.

Men jag tror och hoppas att föräldrarna hade svart på vitt.

Har även OH fått cancer så är det kanske sannolikt tack och adjö. Och då var de troligen sjuka i samma alla. Och vsste om det.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-03-16 kl. 18:51.
Citera
2018-03-16, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9

Ok. Men om du bara hade varit lika kritisk mot den hypotesen som du förespråkar/de pm om du hade fått.....
Citera
2018-03-16, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Bra.

Vidare: har man ett tajt schema med dysfunktionella barn som dessutom är ljudkänsliga och sover mesta tiden så är "kontrollbehov" ofta en fråga om att hålla tidsdisciplin. Det är inte kul, men det kan vara nödvändigt och svårt att undvika.

Sen hoppas man ju lite allmänt att den äldre dottern förvisso var sjuk, men den yngre snarare somatiserade för att bli "bortskämd" och tagen på allvar som syrran, slippa skolan, och få vara hemma med systern och en förälder.

Men jag tror och hoppas att föräldrarna hade svart på vitt.

Har även OH fått cancer så är det kanske sannolikt tack och adjö. Och då var de troligen sjuka i samma alla. Och vsste om det.

Jag fattar inte det där, med ”barnen som sover mesta tiden”. Vem har sagt att barnen sover mesta tiden????
Citera
2018-03-16, 18:43
Medlem
En sak med de press etiska reglarna är självmord. Man ska ta hänsyn till det. Ok. Men här gäller det inte bara självmord, men också mord på två flickor. Behöver inte det att uppklaras??? Eller utredas? När man har begått självmord där har man typ fått sitt straff. Visst. Ska inte prata dåligt om de döda. Men varför ska inte dådet i sig granskas??? Det handlar inte om att smutskasta någon. Det handlar om att ”förstå” bakom liggande orsaker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in