2018-03-16, 15:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
I så fall är det ett öde värre än döden. Arma människor, om det nu vart nåt sånt.

Halvsyskon låter inte så troligt (oddsen, om henko*s inte har koppling till Gbg-trakten, torde närma sig oändligheten) men det går kanske skaka fram något mer sannolikt.
Citera
2018-03-16, 15:21
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det fanns en annan person som kände familjen.
Han/Hon har också försvunnit från tråden, tyvärr.
Men jag hittade ett gammalt inlägg som Han/Hon har gjort.

CITAT :

Ursprungligen postat av Anna-Karin85
Det är så mycket skit snack och galna teorier i denna tråden så anhöriga orkar inte ens kommentera.

* Mannen var otroligt framgångsrik och jobbade hårt och MYCKET. Finns ingen som helst möjlighet att han skulle kunna kontrollera familjen. Han arbetade inte bara på Lund universitet för övrigt utan betydligt mer än så med diverse uppdrag inom skatterätten.

* Barnen var svårt sjuka

* Mamman har haft cancer som man trodde hade blivit botad

* Mamman och barnen deprimerade

* Diverse grannar till familjen har sagt att de har sett familjen vid flertalet tillfällen och att det inte varit några konstigheter

På grund av dessa omständigheter var det mycket svårt där hemma, och familjen var självklart i djup kris pga detta. Om familjen var isolerad hade varken ja eller mannens kollegor och vänner träffat familjen vid flertalet tillfällen. Anledningen till att ingen kommenterar Flashback är just att det inte är någon idé då flertalet av er ändå kommer att fortsätta komma upp med galna idéer och teorier.
Detta var en helt vanlig familj i djup kris och sorg. Varför detta hände vet jag dock inte men önskar jag visste vad de tänkte ...

Ja det var väl så här det var, varken mer eller mindre.
Citera
2018-03-16, 15:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag tror nästan som dig.
Lånade din text, och gjorde nån liten ändring.

Jag vill också tro att de var en någorlunda normal familj ända till äldsta dottern blev sjuk. Då började problemen. Jakten på diagnos. Jakten fortsatte utan resultat. När då den yngsta dottern började visa symptom fortsatte jakten ännu längre. Sen kom den dagen när det tragiska beskedet kom. Det visar sig att mannen eller kvinnan bär på en felaktig gen, som i sin tur har ärvts vidare ner till flickorna, och därmed har flickornas symtom/sjukdom/åkomma debuterat vid samma ålder. Föräldrarna skyller så klart på sig själva trotts att de var ovetandes om det. Blir deprimerade. Djupare och djupare. Skorna blir allt tyngre att föra framåt. De klandrar sig själva trots att det inte är deras fel att dom själva förmodligen ärvt detta genfel. Skammen blev för stor för föräldrarna och om flickorna drabbats av en extremt dödlig sjukdom där det snabbt skulle gå utför, så valde föräldrarna att lämna som en hel familj och knacka på pärleporten tillsammans.

Så tror jag att det gick till. Tills motsatsen är bevisad

Jo. Åkomman maskeras som trötthetssyndrom medan föräldrarna benar ut sina egna gener och bearbetar vad de råkat ut för och varthän det leder, och hur snabbt.
Citera
2018-03-16, 15:32
Medlem
"Föräldrarna var drivande i att deras döttrar skulle få hemundervisning, visar dokument." står det i en av expressens artiklar https://www.expressen.se/kvallsposten/varningssignalerna-fran-familjen-innan-morden/

Det hade inte varit första gången någon får igenom något på grund av kontakter man har. Nej att familjen var "nornala" hela livet för att sedan helt plötsligt göra något sådant här tror jag inte på även om det är många som försöker romantisera hela den här historien. En eller båda föräldrarna var tydligen sjuka i huvudet, och det ordentligt. Man mördar inte sitt barn för att man anser att barnet har en dålig livskvalitet. Speciellt den yngre dottern verkar ha drivits på till hemundervisning fastän det inte fanns 100 % beslutsstöd för detta.

Tror knappast att det enbart är barnens sjukdom som ligger bakom detta. Då hade vänner och anhöriga kunnat intyga hur "dålig" livskvalitet barnens liv hade när de levde.

Den äldsta dottern har alltså kunnat gå på aktiviteter hela sin ungdom fram tills 6e klass. Nej nej, någon av föräldrarna har utsatt barnen för något utan den andres vetskap till en början, sen har det eskalerat. Barn är bättre än vuxna på att håla fasaden utåt och inte berätta vad som pågår.
Citera
2018-03-16, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Detta tror jag också. Jag har hört att "brevet var riktigt sjukt att läsa" av en person jag har stort förtroende för. Denna person har givetvis inte själv läst brevet, men har en nära poliskälla som i sin tur hört det av sin poliskälla. Så infon har ju gått i flera led, ta det för vad det är. Men brevet sägs alltså vara sjukt, i den mening vi tolkar sjukt som "galet, obehagligt, sinnesförvirrat, osunt" osv. Jag tänker också att bara det lilla polisen öppet gått ut med kan man se som "sjukt", så man undrar ju verkligen vad som mer stod i det där brevet. Frågan är om vi någonsin får veta.

Om nu brevet var så ”sjukt”, kanske det avslöjar att det rådde sjuka tankegångar länge i den familjen. Vilket talar för förvrängd verklighetsuppfattning á la sekt, sinnessjukdom. Det talar också mot att barnen varit så fysiskt sjuka som påståtts.
Citera
2018-03-16, 15:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Jag har också svårt att släppa det. Det stod ”den senaste tiden förtjänade inte du” och ”alldeles för bra för den orättvisan”. Väldigt starka uttryck direkt efter någon dött.

Någon i tråden som skrev att hans karriär var på topp slutet 2014 och definitivt var den spikrak fram till dess när man tittar på hans CV. Hans ansökan för befordran till professor är fortfarande lite oklar. När ansökte han? Var det bara E.K. på ÖU, hon som skrev en annan eloge, som kommit in med sin rekommendation lite väl sent? Hur många rekommendationer behövs det? Var hon den första, sista och varför försökte Oskars vän på UU i början av juni få honom professors-bedömd där?

Innebär det något att ingen av hans fyra artiklar från hösten 2016 fram tom 2017 var faktagranskade vid hans död? Dvs "peer reviewed". Någon i tråden ansåg att sista artikeln 2017 saknade stringens och röd tråd... Inget jag kan bedöma. Omfattande artikel i Skattenytt men om någon vill läsa och kommentera.

Oskar hade uteblivit från flera sammankomster senaste året och han, eller hans chef, ville dra ned på arbetstiden ett tag framåt. Hönan eller ägget? Började Oskar må dåligt av sin arbetssituation som gick ut över hemmet eller var det hemmets miljö som gick ut över arbetsprestationen? Den akademiska världen utsätter många för mobbing och Lund är inget undantag. Skulle någon ha intresse av att berätta nu om Oskar blev förbisedd? Kan man bli så knäckt av jobbet så att man behöver en trygg borg att vara i hemma?

Hur är det, finns den där texten kvar i fulltext i tråden?

Texten lär ju falla under "hearsay", men det är inte helt ointressant. Sen är på gott och ont den akademiska världen (och andra) sån att det är notoriskt svårt för utomstående att avgöra vad som är vad, och vad vad betyder. Och "utomstående" är från och till i det närmaste alla, även, och kanske särskilt, doktorander. Så så sett betyder det inget i sig själv. Utom kanske att han var myvket uppskattad av den som skrev.

Det är väl troligare att det kritiska för OH ligger i hemsituationen, och att denna i sin tur satt honom på pottkanten på jobbet. Men man kan väl inte iofs utesluta försök att avpollettera OH, kanske för att han inte längre ansågs kapabel att sköta jobbet, och borde ta hand om familjen. Det går ju lätt tänka sig något artikel-felsteg eller annan prestationsmiss i sammanhanget..., av någon som tyr sig till sig själv mer än till kollegorna, för att hålla takten.

Man slås ju ändå lite av att många akademiker med åren blir beroende av varandra, och att man försöker hålla varandra "vid liv", eller, omvänt, inte vara varandra "till last" -- men i alla fall det förra har inte hindrat OH här.

Sen ser det ju ut som en fråga om vad som ligger i limbo (professorsansökan, barnens diagnos) och vad som är "uppe på bordet" (dramatiskt förenklade plikter pga hemsits och professors titel; större eller mindre praktiskt ansvar, partiell tjänstledighet, fler eller färre representativa plikter, annans övertagande av arbetsuppgifter, verksamhets inriktning och fokus m.m. m.m.).

Det är möjligt att trillat ur "samvaron", lite som döttrarna kan ha trillat ur skolmiljön. Eller att han upplevt det så och inte kunnat hitta en officiell form för anpassning, utan snarare "grävt ner sig", i "limbo". Edit: Detta borde egentligen kräva väldigt dålig kommunikation med överordnade...

Men "mobbing" (som gäller "livet") kan vara väldigt svårt att sluta sig till.

Jag vet inte om detta resonemang ledde nånstans...
Senast redigerad av Lonnrot 2018-03-16 kl. 16:03.
Citera
2018-03-16, 16:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det fanns en annan person som kände familjen.
Han/Hon har också försvunnit från tråden, tyvärr.
Men jag hittade ett gammalt inlägg som Han/Hon har gjort.

CITAT :

Ursprungligen postat av Anna-Karin85
Det är så mycket skit snack och galna teorier i denna tråden så anhöriga orkar inte ens kommentera.

* Mannen var otroligt framgångsrik och jobbade hårt och MYCKET. Finns ingen som helst möjlighet att han skulle kunna kontrollera familjen. Han arbetade inte bara på Lund universitet för övrigt utan betydligt mer än så med diverse uppdrag inom skatterätten.

* Barnen var svårt sjuka

* Mamman har haft cancer som man trodde hade blivit botad

* Mamman och barnen deprimerade

* Diverse grannar till familjen har sagt att de har sett familjen vid flertalet tillfällen och att det inte varit några konstigheter

På grund av dessa omständigheter var det mycket svårt där hemma, och familjen var självklart i djup kris pga detta. Om familjen var isolerad hade varken ja eller mannens kollegor och vänner träffat familjen vid flertalet tillfällen. Anledningen till att ingen kommenterar Flashback är just att det inte är någon idé då flertalet av er ändå kommer att fortsätta komma upp med galna idéer och teorier.
Detta var en helt vanlig familj i djup kris och sorg. Varför detta hände vet jag dock inte men önskar jag visste vad de tänkte ...

Var det inte annakarin som började ta upp beställning på pizza i tråden plötsligt? 😄
Citera
2018-03-16, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det vore verkligen det. Menar du på allvar att han skulle ha råkat strypa en av barnen för att han grälade med Hanna?
Prova gärna en kurs i läskunnighet: Råka knuffa nerför trappan med fatalt resultat var ett annat förslag i min text. Det fanns ytterligare förslag på händelser.
Citera
2018-03-16, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hur är det, finns den där texten kvar i fulltext i tråden?

Texten lär ju falla under "hearsay", men det är inte helt ointressant. Sen är på gott och ont den akademiska världen (och andra) sån att det är notoriskt svårt för utomstående att avgöra vad som är vad, och vad vad betyder. Och "utomstående" är från och till i det närmaste alla, även, och kanske särskilt, doktorander. Så så sett betyder det inget i sig själv. Utom kanske att han var myvket uppskattad av den som skrev.

Det är väl troligare att det kritiska för OH ligger i hemsituationen, och att denna i sin tur satt honom på pottkanten på jobbet. Men man kan väl inte iofs utesluta försök att avpollettera OH, kanske för att han inte längre ansågs kapabel att sköta jobbet, och borde ta hand om familjen. Det går ju lätt tänka sig något artikel-felsteg eller annan prestationsmiss i sammanhanget..., av någon som tyr sig till sig själv mer än till kollegorna, för att hålla takten.

Man slås ju ändå lite av att många akademiker med åren blir beroende av varandra, och att man försöker hålla varandra "vid liv", eller, omvänt, inte vara varandra "till last" -- men i alla fall det förra har inte hindrat OH här.

Sen ser det ju ut som en fråga om vad som ligger i limbo (professorsansökan, barnens diagnos) och vad som är "uppe på bordet" (dramatiskt förenklade plikter pga hemsits och professors titel; större eller mindre praktiskt ansvar, partiell tjänstledighet, fler eller färre representativa plikter, annans övertagande av arbetsuppgifter, verksamhets inriktning och fokus m.m. m.m.).

Det är möjligt att trillat ur "samvaron", lite som döttrarna kan ha trillat ur skolmiljön. Eller att han upplevt det så och inte kunnat hitta en officiell form för anpassning, utan snarare "grävt ner sig", i "limbo". Edit: Detta borde egentligen kräva väldigt dålig kommunikation med överordnade...

Men "mobbing" (som gäller "livet") kan vara väldigt svårt att sluta sig till.

Jag vet inte om detta resonemang ledde nånstans...

Ja, i januari, början-mitten, en copy paste från originalet på linkedin.

Jo absolut, tack, bra resonemang!
Citera
2018-03-16, 16:29
Bannlyst
Citat:
Var det inte annakarin som började ta upp beställning på pizza i tråden plötsligt? 😄

He he den kommer jag ihåg.
Var inte det nån typ majsan..nått
Ha ha ha
Citera
2018-03-16, 16:44
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:

Nej. Inte Annakarin.
VeronicaMaja däremot, ville ha tips på pizza och kebab.
Citera
2018-03-16, 16:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Och på det minnesorden om pappan och som någon annan var först ut med:

"Detta är en sorgens dag. Du, min idol, vän, mentor, fd chef och inspiration. Du var godhet rakt igenom. Jag kan inte andas. Du var den som såg mig, du trodde på mig och stöttade mig. Jag var alltid förvånad över att du såg så mycket bra i mig. Du, experternas expert. Du var en känslosam människa, ödmjuk och samtidigt så himla intelligent. Du stod alltid upp för vad som är rätt. Det var därför du var en stark förebild. Du betydde så mycket för oss. Du uppskattades även mycket utomlands. Jag har det senaste dygnet blivit kontaktad av de vi träffat i andra länder och pratat om våra minnen med dig. När vi var i Budapest, Amsterdam.. allt du gjort för oss som såg upp till dig. Tack. Din kompetens var ovärderlig. Jag minns hur du fick oss att läsa EU-mål ur nya perspektiv. Jag minns vår fight för ideell second hand. Jag minns våra diskussioner både i jobb och privat med ett leende men samtidigt med en sån smärta. Den senaste tiden förtjänade inte du. Jag minns vad du värderade mest. Tragedin som bara inte fick hända, hände. Momsvärlden tappade en stjärna. Vi förlorade dig Oskar. Alldeles för ung. Alldeles för bra för den orättvisan.

Vår Oskar... Ängeln i Lund."

Mina fetningar.
Det ser åtminstone ut som att pappan berättat saker och att något hemskt skulle kunde hända.
Och det gjorde det också.

Jag hittade den här. Med lite distans så är det ju intresssnt att läsa igen.

Jag har fetat lite extra.

Det bör ju vara en av oh:s doktorander som har skrivit...

Det går väl strängt taget inte sluta sig till så särskilt mycket.

Att skribenten är engagerad i sin mentor/lärare.

Att skribenten förstått tidigare att ngt inte är som det ska.

Att något gått snett.

Eller...?
Senast redigerad av Lonnrot 2018-03-16 kl. 16:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in