Citat:
Det finns två pressetiska regler med bäring på fallet, det ena är att inte skriva om självmord och det andra är att inte hänga ut minderåriga brottsoffer. Det är media själv som har tagit fram sina regler så dom känner sig säkert ganska tvingade att följa dom. Jag tror faktiskt att det är den huvudsakliga orsaken. Sen har vi ingen utpräglad tabloidpress som i andra länder. Det är iofs positivt. Men det här fallet är extraordinärt så det bör redovisas på ett korrekt sätt när allt är fastställt.
Nja, jag tror inte att det är dessa "regler" som hindrar. Mord på barn och unga kvinnor/flickor brukar få mycket publicitet. Fallet rör ju inte heller enbart självmord utan också minst två mord. Jag tror tystnaden beror på att familj och släkt hade och har stor integritet och att det handlar om akademiker som haft ihjäl sina egna barn. Media vet inte hur de ska agera för det upplevs nog som en sk "familjetragedi". Det är det ju, men också så otroligt mycket mer där både vård och skola varit involverade i allra högsta grad i familjen.
På något sätt tror jag att föräldrarna ev hade tänkt att media skulle få veta lite mer. Alltså de verkade ju väldigt angelägna om att rentvå sig själva med ett brev. Att polisen inte gått ut med mer tror jag beror på att det som hänt är så galet att om mer av sanningen kom fram skulle det inte gå att hejda en massiv uppmärksamhet. Det är ju trots allt ett typ världsunikt fall.
Så det verkar mer som att polis och media är handfallna. Jag tror absolut att mer uppgifter kommer komma fram under våren och sommaren. Det föräldrarna gjorde kommer folk/media/släkt osv vilja att det ska komma fram. När flickornas mördare inte får fängelse eller straff tycker jag i alla fall att deras brott ska blottläggas i all sin vidrighet och att flickornas öde på något sätt synliggörs.