2018-03-15, 23:16
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Kina är omgärdad av ett flertal länder som tillhör grupp 4, år 2021 - problemet blir inte löst.

Solomon Island, ett mycket fattigt land, verkar bli en export-hub, exempelvis.

Post skall levereras till självkostnadspris, inget annat.

3 av mina paket som vägt mellan ett halvt och ett kilo har i år skickats via Malaysia.
Citera
2018-03-15, 23:33
Medlem
Zeta9s avatar
Finns tydligen även en regel för EU-länder att postföretag inte får ta ut en högre avgift för tullklarering/momsdeklaration än den faktiska kostnaden.

Citat:
These charges will vary from company to company.
When goods are brought into the European Union by postal operators such additional charges are limited to the costs of the customs clearance procedure. Member States cannot impose charges related to customs clearance higher than the actual costs incurred.

Har för mig att Åland behandlas som ett icke-EU-land i tullhänseende. Men det nämns inte här.

https://ec.europa.eu/taxation_customs/individuals/buying-goods-services-online-personal-use/buying-goods/buying-goods-online-coming-from-a-noneu-union-country_en

Här hittade jag en förklaring. Tydligen skillnad på tull och moms. Gäller företag.

Citat:
Kanarieöarna och Åland ligger inom EU och tillhör tullunionen men ingår inte i EU:s skatteområde. Detta innebär att du inte behöver betala någon tull för varor från dessa områden, men däremot moms.

http://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/raknauttullochavgifter/importmoms/importerafranettomradeutanforeusskatteomrade.4ost. 6ac2c843157b7beb00721b.html

I Åland gäller i alla fall 22€-regeln.

"Skatt betalas ändå inte för import av sådana varor vilkas totala värde är högst 22 euro."

https://www.vero.fi/sv/Detaljerade_skatteanvisningar/anvisningar/48654/den-åländska-skattegränsen-i-mervärdesbeskattningen/

Kan man inte ha åländsk postbox-adress?
Senast redigerad av Zeta9 2018-03-15 kl. 23:54.
Citera
2018-03-16, 01:22
Medlem
BGHs avatar
Jag fick ett paket från Wish idag. Kom som ett REK från Belgien (eller BLEGIUM som det stod på paketet...) Behövde inte betala någon avgift.
Citera
2018-03-16, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BGH
Jag fick ett paket från Wish idag. Kom som ett REK från Belgien (eller BLEGIUM som det stod på paketet...) Behövde inte betala någon avgift.

När hade det beställts/skickats? Jag fick ett paket från Wish igår, utan avgifter, beställts 8/2. Kom från Kina.
Citera
2018-03-16, 08:15
Medlem
BGHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
När hade det beställts/skickats? Jag fick ett paket från Wish igår, utan avgifter, beställts 8/2. Kom från Kina.

Beställde i slutet av februari och det skickades 5 mars.
Citera
2018-03-16, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BGH
Hade du valt själv fraktalternativet?
Betalade du extra för frakten?
Vad kostade varan hos Wish?
Citera
2018-03-16, 08:55
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Finns ju inte en chans att någon skulle gå på den länken det ser man ju redan på att det är en http:// adress istället för en https:// ingen är så korkad att man klickar på den... Möjligtvis lurar man moster Agda 87 år i Skövde...
Jag är inte så säker på det. Om folk får tänka efter så vet nog många (men långt ifrån de flesta) att det ska vara https för att vara säkert, men är man stressad och inte tycker det är konstigt att man får ett sånt sms så tänker man nog inte på det, tyvärr. De flesta av oss här inne skulle nog tänka två gånger men inte en stressad tvåbarns farsa eller en ung tjej som väntar på ett mobilskal eller nåt annat tjafs. Tyvärr.
Citera
2018-03-16, 10:25
Medlem
Om inte scams på nätet lönade sig, så skulle de inte finnas.

Det är tillräckligt många som går på det för att bedragarna ska fortsätta sin verksamhet.
Citera
2018-03-16, 10:53
Medlem
Mowglinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Tack för tipset kimdah2002, jag fick sms-avgift på ett paket som är skickat innan 16/2 från Kina, tog kontakt med PN nu i förmiddags och hänvisade till "signed date" på paketet, dom jävlarna hade missat detta och försökte med en fuling, men nu är det korrigerat och dom skickar vidare paketet utan avgift, så ett tips till er andra, kolla era "signed date" på era köp, så ni inte får felaktiga avgifter.

Var precis i kontakt med kundservicen på Postnord och enligt dom så ljuger du ifall paketet vart deklarerat av dom efter 28/2. Du vill inte dela med dig av numret på försändelsen så man kan hänvisa till den när Postnord tjafsar emot? För jag försökte samma sak, men där var det tvärstopp.
Citera
2018-03-16, 11:37
Medlem
TheWolfmans avatar
Och jag betalade för ett paket som jag vill ha, som jag vet är värt betala för.. de gjordes 6/3 men de jävla paket har inte rört sig en millimeter efter 11 dagar tulldeklsreras det fortfarande och support så korkad att det förstör en hel dag efter att man pratat med dom..En koma patient skulle kunna hjälpa dig bättre.. Fy faan vad as dåligt dom sköter detta jävla pucko PN.
Citera
2018-03-16, 12:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mowglino
Var precis i kontakt med kundservicen på Postnord och enligt dom så ljuger du ifall paketet vart deklarerat av dom efter 28/2. Du vill inte dela med dig av numret på försändelsen så man kan hänvisa till den när Postnord tjafsar emot? För jag försökte samma sak, men där var det tvärstopp.
Försändelser med "signed date" före den 16/2 skrev jag, vet ej vad du fått den 28/2 ifrån ?
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-16 kl. 12:27.
Citera
2018-03-16, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashybits
Nej det behöver du väl knappast. Du kan ju sno hur många du vill under sorteringen på Postnord !!

Lögn finns inte ett uns av sanning i ditt påstående

t
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in