2018-03-15, 22:07
Medlem
Koengkraeggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja tidsaspekten är sannerligen tajt. Har också problem att få hela händelseförloppet att gå så fort, men troligtvis var han fylld av adrenalin vilket också kan förstärka fokuseringen. Överföring 20 tkr, är ju mellan 14:55 - 15:11, kanske 15:11 är den automatiska utloggningen som sker om man inte loggar ut normalt. Så slutsatsen måste då vara att klockan 15 måste paret varit vid liv, och klockan 15:31 sms han till sin sambo. Då måste han väl varit iväg ifrån parets hus troligtvis, så allt måste gått på cirka 25 minuter.

Automatisk utloggning sker säkert 5, 10 eller 15 min efter sista aktivitet på kontot. Så jag tror att överföringen var färdig redan 14:56.
Citera
2018-03-15, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Undrar lite över vad ett överklagande till Hovrätten av domen innebär?
Går man igenom hela processen på nytt, på samma sätt som i Tingsrätten? Genomgång av bevis, förhör osv?
Kan man fortsätta att utreda eller är förundersökningen är "färdig" och inga nya bevis kan/ska tas upp?

HR utgår från domen i TR samt den överklagan som inkommit.

Här är det förmodligen försvaret som kommer att överklaga. I överklagan får man ange vad som anses vara felaktigt med TR:s dom. Om det ev. tillkommit uppgifter eller vittnen. Kanske Edvin namnger sina fiktiva kompisar.

Några vittnen kommer inte att kallas, om de inte tillkommit efter TR. HR kommer att visa de videoupptagningar som skedde i TR.

Förenklat kan sägas att TR gör grovjobbet och HR kontrollerar om det är rätt utfört.
Citera
2018-03-15, 22:33
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ja tidsaspekten är sannerligen tajt. Har också problem att få hela händelseförloppet att gå så fort, men troligtvis var han fylld av adrenalin vilket också kan förstärka fokuseringen. Överföring 20 tkr, är ju mellan 14:55 - 15:11, kanske 15:11 är den automatiska utloggningen som sker om man inte loggar ut normalt. Så slutsatsen måste då vara att klockan 15 måste paret varit vid liv, och klockan 15:31 sms han till sin sambo. Då måste han väl varit iväg ifrån parets hus troligtvis, så allt måste gått på cirka 25 minuter.

Det har sannerligen gått fort med tejpning av huvud, ansikte, hälla ut vätskor, och sen avsluta med knivskärning av paret.
Det är en mycket tajt tidsrymd. Förutsätter vi att Edvin är skyldig till morden och att det tog maximalt 25 minuter, så måste allt löpt helt utan friktion för honom.
Paret måste ha lydigt alla hans order blint, utan att ifrågasätta, dessutom gjorde de inget som helst motstånd överhuvudtaget.

Det är svårt att sätta sig in i situationen som paret var i, men när man ser (eller hör) sin partner bli avskuren halsen, då sitter man inte och rycker på axlarna precis. Dödsångest är inte att leka med.
Att helt friktionsfritt skära halsen av ett par, utan något motstånd alls på 25 minuter, är en bedrift i sig.

Man måste även komma ihåg, att Edvin aldrig mördat någon tidigare. Hans kroppshydda borde rimligtvis varit ett hinder för honom också.

Även om man lägger på 10 minuter till, och förutsätter att han var i huset i 35 minuter, så är det fortfarande ett spektakulärt snabbt dubbelmord.

Sedan kan man fråga sig hur Edvin, som lyder sin sambo bättre än en hund, riskerar sitt liv för en sådan här sak? Hans sambo verkar ha riktigt bra pli på honom. Att han inte skurit halsen av henne för länge sedan är en gåta, det hade kunnat drabba den bästa.

Något som jag återkommer till med jämna mellanrum är att det har kunnat vara araber inblandade i detta. Just tillvägagångssättet är skrämmande likt hur dessa undermänniskor tar livet av varandra nere i sina länder.
Är Edvin skyldig så kan vi kalla honom Edvin Mustafa Al-Gyllenhammed, i fortsättningen.

En annan provocerande teori jag har, är att familjen kan veta mer än de påstår. Det är en speciell familj, dottern vet jag är en mycket speciell person. Sådant går i arv från kärring till kärring verkar det som, men nu ska jag inte snöa in på anknytningsteori här.
Även svärsonens, minst sagt, udda reaktion när han hittade paret väcker en del frågetecken. Även att den här herren satt och hittade på rykten, som nådde Flashback tämligen omgående, väcker en hel del varningsklockor hos mig.

Avslutningsvis så tror jag inte på Edvins historia, men jag tror inte på åklagarens historia heller.
Citera
2018-03-15, 22:40
Medlem
Citat:
Vet inte heller om jag förstår vad du menar med att dörren är stängd i frågan om vilken tidpunkt Lekanders avlidit.

Edvin påstod att sina fiktiva kompisar anlände till BO vid samma tidpunkt. Han påstår dock att han åkt tidigare men att han befanns i närheten för att kunna plocka upp dessa.

Att då påstå att morden skedde långt senare ter sig något märkligt. Att komma med en ny vals för att få den första valsen trovärdig kommer att betraktas som trams.

Om däremot Edvin inte hade blandat in sina tramsgubbar, utan stannat vid de handlingar han erkände då hade det kunnat bli framgång. Försvaret hade då kunnat hävda, med hjälp av rättsläkarens utlåtande, att morden skedde senare och av någon helt annan.
Citera
2018-03-15, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Ungefär, eller rättare sagt, rätt så.

För nu behöver han inte att börja beta av dödslistan sin. Som till stora delar bestod av anhöriga då. Skrämmande nog.

Inte för att det är någon direkt större tröst till de anhöriga som han tog livet av då ...

Hade han inte åkt dit hade detta bara varit början av hans karriär sim mördare.
Nu har han fått smak på det och jag tror han njöt av själva dödandet
Citera
2018-03-15, 22:52
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Klart att E**** skulle bli fälld för medhjälp till mord trots hans hjärnspöken .
Han har tejpat offren till döds genom kvävning .
De hade dött av hans behandling oavsett om "någon annan" avslutade det hela på annat sätt .
Och eftersom hans hjärnspöken inte finns så är det inget alternativ att
döma honom för bara bedrägeri eller medhjälp till mord fattar du väl ?
Det hjälper inte att växeldra , E**** är lika skyldig ändå och kommer
att dömas både i tingsrätten och hovrätten till livstids fängelse .
And the winner iiiiiis , den kassa polisen och den kassa kvinnan Gestrin .

Citat:
Så du menar att Mattias och Elias stannar kvar hos Lekanders från det att E****
lämnar platsen nån gång mellan kl 15 och kl 15,30 till kl 21.15 på kvällen och dödar paret då ?
Vad gör de under tiden i dessa sex timmar skulle vara kul att veta ? Har du några ideér kanske ?

Vad jag menade var att han inte kan bli fälld för medhjälp i den här rättigången.
Och nej, du vet ju att jag inte riktigt fattar att han var ensam. Jag tror han var det, men jag vet inte. Om, det skulle finnas fler personer inblandade,och om rättsläkarens tid stämmer, kan vi inte vara säkra på att edvins tejpande var dödligt. Då borde de ju dött straxt efter han lämnat huset.

Om Edvin lämnade huset vid halv 4 och paret dog vid nio. Så tror jag inte vi vill veta vad som hände i det huset under de timmarna. Det är för fasansfullt att tänka på.
Citera
2018-03-15, 23:03
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Vad jag menade var att han inte kan bli fälld för medhjälp i den här rättigången.
Och nej, du vet ju att jag inte riktigt fattar att han var ensam. Jag tror han var det, men jag vet inte. Om, det skulle finnas fler personer inblandade,och om rättsläkarens tid stämmer, kan vi inte vara säkra på att edvins tejpande var dödligt. Då borde de ju dött straxt efter han lämnat huset.

Om Edvin lämnade huset vid halv 4 och paret dog vid nio. Så tror jag inte vi vill veta vad som hände i det huset under de timmarna. Det är för fasansfullt att tänka på.

E**** kan inte bli fälld för medhjälp i någon rättegång .
Det hade förutsatt att någon mer än du tror på honom .
Var det inte lite väl vågat att sitta och vänta i huset i sex timmar ?
Om rättsläkarens tid stämmer ? Det vet vi att den inte gör , simpel logik du vet ?
Oj , fasansfullt va ? Du har alltså inget svar som vanligt ?
Vad tror du de gjorde i sex tmmar ? Tittade på TV ?
Citera
2018-03-15, 23:12
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Någon som har tankar om.

Papperspåsen som han köper på macken morgon 2017-06-11 ?
Förrutom att göra hål i den för ögonen så kan han ju ha haft den till att packa ner allt han ville ha med hemifrån - visst, oftast har man någon användbar liggandes hemma, men det iddes han kanske inte leta reda på.
Man kan även göra som El Paco - stoppa saker i påsen och skaka om. Kanske kan detta mexikanska inlägg påminna vissa om att araber inte har ensamrätt på att skära av halsar..
Citera
2018-03-15, 23:18
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
E**** kan inte bli fälld för medhjälp i någon rättegång .
Det hade förutsatt att någon mer än du tror på honom .
Var det inte lite väl vågat att sitta och vänta i huset i sex timmar ?
Om rättsläkarens tid stämmer ? Det vet vi att den inte gör , simpel logik du vet ?
Oj , fasansfullt va ? Du har alltså inget svar som vanligt ?
Vad tror du de gjorde i sex tmmar ? Tittade på TV ?

Men Boris12, jag som tyckte vi började få en bra kommunikation. Och så är du så där fisig igen.

Jag har ju flera gånger skrivet att jag tror att Edvin var själv, men att jag tillåter mig att tänka i alternativa banor. Varför är det så provocerande för dig? Och hur vet du att rättsläkaren inte har rätt? Själv vet jag ingenting nästan, jag tror gissar och antar, med vet, det tycker jag inte att någon av oss gör.

Mycket är vågat i det här fallet, att för Edvin tejpa och skära halsen av två personer mitt på blanka söndagseftermiddagen är oxå ganska vågat.

Utifrån hyppotesen att Edvin lämnade huset 6 timmar innan de dog. Så tror jag inte att någon såg på tv. Paret var ju uppenbarligen redan tejpade. Så, när jag skrev att jag inte ville veta, var inte ett inte ett försök att slingra mig. Utan att slippa tänka på att vad de stackars människorna fick genomlida under de timmarna sittandes fasttejpade i sitt eget kök.
Citera
2018-03-15, 23:46
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Men Boris12, jag som tyckte vi började få en bra kommunikation. Och så är du så där fisig igen.

Jag har ju flera gånger skrivet att jag tror att Edvin var själv, men att jag tillåter mig att tänka i alternativa banor. Varför är det så provocerande för dig? Och hur vet du att rättsläkaren inte har rätt? Själv vet jag ingenting nästan, jag tror gissar och antar, med vet, det tycker jag inte att någon av oss gör.

Mycket är vågat i det här fallet, att för Edvin tejpa och skära halsen av två personer mitt på blanka söndagseftermiddagen är oxå ganska vågat.

Utifrån hyppotesen att Edvin lämnade huset 6 timmar innan de dog. Så tror jag inte att någon såg på tv. Paret var ju uppenbarligen redan tejpade. Så, när jag skrev att jag inte ville veta, var inte ett inte ett försök att slingra mig. Utan att slippa tänka på att vad de stackars människorna fick genomlida under de timmarna sittandes fasttejpade i sitt eget kök.

Du borde ju begripa lika bra som jag att ingen mer än Lekanders fanns kvar i huset efter att
E**** har lämnat det samma och begett sig vidare till Borensberg för att ta ut pengar .
Det är lika troligt som att tryckaren skulle bli av med tunghäftan .
Vad skulle dom ha gjort om någon hade dykt upp för att hälsa på ?
Under sex timmar en eftermiddag på en helg kan många dyka upp oförhappandes .
Citera
2018-03-16, 00:00
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Paret förvarade sin sprit i det inre förrådet som man kommer till genom att går från entréhallen till vänster genom "grovkök" /tvätt/garage"och fortsätter rakt fram. Det fanns sprit i en kyl där och även i en back på golvet (FUP B sid 211). Det fanns tomma fack i backen, som verkar vara delvis utdragen en bit. Inga besudlingar på kylskåpet, men det fanns fingeravtryck från Carolina L. Så öppnades skåpen och flaskor plockades fram innan halsarna skurits av?

Dörrarna kan ha stått öppna från entrén till tvätten till inre förrådet. Det verkade pågå ett arbete som Tor höll på med. Vindstrappan var nedfälld och ventil till fläkt/ventilationsaggregatet var framplockade. Då var det naturligt för Edvin att gå in där och kolla efter grejor i förråden/tvätten. Kanske Edvin frågade makarna efter var spriten förvarades? Som en en del i ett rån?

Han kan ha tagit fram alla flaskor innan, som en del i sin plan att snabbt efter dådet ta sig därifrån. Kanske han ändå tänkt ut i förväg att han skulle hälla ut drycker mm efteråt för att dölja spår.

Köksskåpen visade heller inga spår efter att de skulle ha genomsökts. Kontanter låg kvar i ett skåp ovan radion (FUP B sid 221)

Den avslutande tejpningen över näsan behövdes kanske inte göras växelvis. Nu var paret ju oskadliggjorda och han hade båda händerna fria.

Det som jag undrar över är att det finns ett fingeravtryck på Tors telefon. Har det gjorts efter det att fingertoppen från handsken lossat på Tors tejpning på huvudet?

I så fall tänker jag att det är en indikation på att paret skulle kunna ha levt fortfarande när överföringen av pengarna gjordes. Det känns logiskt att överföringen gjordes medan de levde hursomhelst. Edvin ville säkert försäkra sig om att överföringen funkade innan han dödade dom.

Han behöver väl också tvättat av sig efteråt (kanske var därför kranarna stod på för fullt i köket, för att slippa ta på handvreden och för att skapa översvämning med köttyxan som propp. Det allra sista han gjorde innan han lämnade huset. I badrummet fanns inga spår efter brottet (blod/DNA) FUP B, sid 212.

Märkligt att han lyckades öppna/stänga ytterdörren utan att lämna ett endaste fingeravtryck. Eller torkade han av dessa efter sig?

• ca 15.00- överföringen på 20.000 klar (14-56-15.12)
  • avslutande tejpningen över näsorna
  • skär av halsarna
  • häller ut de (redan framplockade (?)) flaskorna
  • tvättar sig i diskhon med handskarna på först, spolar hårt med vatten och sätter in köttyxan som propp
  • lägger kniv (ev avsköljd) och pistol i påsen??
  • tar av sig handskar
  • tvättar sig i diskhon igen utan handskar
  • tar av sig s ev skoskydd, ev annan skyddsutrustning(?) i hallen (som kanske har läckt in kletig vätska, lämnar ett avtryck i hallen?)
  • 15.31 sätter sig i bilen- skriver sms till Sandra ("Stannade och tog en paus *gäsp*")
  • 15.35 internetaccess (googlar bankomat?)
  • 15.37 påbörjar resan från Mantorp mot Borensberg
  • 15.43-16.05 spelar på Spotify på väg mot Borensberg
  • 16.09 vid bankomaten, Husbyvägen 14 Borensberg

Visst, han klantar till det en hel del. Men också lyckas han hålla undan en hel del också. Han har säkert redan i huvudet gått igenom steg för steg, vad som ska göras först och vad som följer på det. Sen är han en slarver och allt går fort. Då blir det lätt tabbar (han är ingen perfektionist).

Desto man ser Edvins beteende lite tydligare, ju ruggigare framstår han. Läskigt med sms innehållet strax efter dådet till Sandra och sedan spela musik??? Som värsta Psyko- filmen....

Väldigt stramt tidsmässigt för honom, man förstår att det blev små missar. Edvins arbetskamrater vittnar ju om att han inte är direkt högpresterande under stress.

Du har rätt i att han kan ha plockar ut flaskorna tidigar. Detta tala ju för att han planerade för mord och inte rån.

Citat:

Det har sannerligen gått fort med tejpning av huvud, ansikte, hälla ut vätskor, och sen avsluta med knivskärning av paret.

Någon som har tankar om.

Papperspåsen som han köper på macken morgon 2017-06-11 ?

Om jag inte minns fel hade han hällt sirap, tänk på hur trögflytande det är, det tar ganska lång att tömma en sirapsflaska.

Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Det är en mycket tajt tidsrymd. Förutsätter vi att Edvin är skyldig till morden och att det tog maximalt 25 minuter, så måste allt löpt helt utan friktion för honom.
Paret måste ha lydigt alla hans order blint, utan att ifrågasätta, dessutom gjorde de inget som helst motstånd överhuvudtaget.

Det är svårt att sätta sig in i situationen som paret var i, men när man ser (eller hör) sin partner bli avskuren halsen, då sitter man inte och rycker på axlarna precis. Dödsångest är inte att leka med.
Att helt friktionsfritt skära halsen av ett par, utan något motstånd alls på 25 minuter, är en bedrift i sig.

Man måste även komma ihåg, att Edvin aldrig mördat någon tidigare. Hans kroppshydda borde rimligtvis varit ett hinder för honom också.

Även om man lägger på 10 minuter till, och förutsätter att han var i huset i 35 minuter, så är det fortfarande ett spektakulärt snabbt dubbelmord.

Sedan kan man fråga sig hur Edvin, som lyder sin sambo bättre än en hund, riskerar sitt liv för en sådan här sak? Hans sambo verkar ha riktigt bra pli på honom. Att han inte skurit halsen av henne för länge sedan är en gåta, det hade kunnat drabba den bästa.

Något som jag återkommer till med jämna mellanrum är att det har kunnat vara araber inblandade i detta. Just tillvägagångssättet är skrämmande likt hur dessa undermänniskor tar livet av varandra nere i sina länder.
Är Edvin skyldig så kan vi kalla honom Edvin Mustafa Al-Gyllenhammed, i fortsättningen.

En annan provocerande teori jag har, är att familjen kan veta mer än de påstår. Det är en speciell familj, dottern vet jag är en mycket speciell person. Sådant går i arv från kärring till kärring verkar det som, men nu ska jag inte snöa in på anknytningsteori här.
Även svärsonens, minst sagt, udda reaktion när han hittade paret väcker en del frågetecken. Även att den här herren satt och hittade på rykten, som nådde Flashback tämligen omgående, väcker en hel del varningsklockor hos mig.

Avslutningsvis så tror jag inte på Edvins historia, men jag tror inte på åklagarens historia heller.

Medgärningsmännen kanske är en arab och en som hade en nära relation till paret, då kunde vi skryta om att vi hade rätt från början bägge två🙃
Citera
2018-03-16, 00:02
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Du borde ju begripa lika bra som jag att ingen mer än Lekanders fanns kvar i huset efter att
E**** har lämnat det samma och begett sig vidare till Borensberg för att ta ut pengar .
Det är lika troligt som att tryckaren skulle bli av med tunghäftan .
Vad skulle dom ha gjort om någon hade dykt upp för att hälsa på ?
Under sex timmar en eftermiddag på en helg kan många dyka upp oförhappandes .

Varför är det så provocerande för dig att tänka kring medgärningsmän?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in