2018-03-15, 17:53
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Som sagt, jag tar det en gång till.
Du vet inte att morden har med EG-s fantasier att göra.
EG-s eget svammel är ju inte mycket att luta sig mot bevisligen.
Om det enbart var mening att komma över pengar som en del tror så finns det
ju ingenting som talar för att EG skulle försöka sig på fler mord i framtiden.
Nu får han ju gudskelov ingen möjlighet att försöka åtminstone de närmaste
15-20 åren får man förmoda och verkligen hoppas.
Du har rätt i att vi inte kan veta vilka uppsåt Edvin haft i allmänhet med sin dagsutflykt 11 juni 2017 eller med dubbelmorden i synnerhet.
Vi vet däremot att det inte var första gången som Edvin tog bilen och lämnade sina hemtrakter - utflykten till Gbg 2014 säger han ju sig ha gjort i rädsla för att han skulle skada sina nära och kära. Därefter har dessa fantasier framkommit i diverse samtal.
Edvin må överdriva en del, men han gör det med en "stolt" envishet och inte bara i effektsökeri - hans utsagor har för honom ett långt mycket högre värde än bara "svammel".

Jag tillhör de som tror att Edvins primära plan för dagsutflykten 11 juni 2017 mycket väl kan ha varit att bara råna och att mordplanen möjligen var "överkurs".
Tror att hans tidigare utflykt (och allt som följt på det - outade fantasier et c) kan ha haft en inverkan här. Han säger sig ha gått runt i Gbg för att hitta offer innan han försöker ta sitt liv. Visst, det kan också vara "svammel" som vi upplever det, men likväl utsagor av betydligt högre värde för honom själv. Med detta i åtanke så kan hans fantasier visst ha en hel del med morden att göra.
Han hade ju faktiskt inte behövt mörda för att genomföra rånet och fortfarande haft god chans att komma undan med det - visst, det hade lämnat signalement, men det hade inte blivit en mordutredning med skospår och en massa matchningar.

Att då lida av tvångstankar med bl.a. planer och funderingar kring det perfekta mordet/brottet, så kan ju detta spårfyllda dubbelmord knappast stillat dessa.
Senast redigerad av linkebodabo 2018-03-15 kl. 18:00.
Citera
2018-03-15, 18:00
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Jag tror faktiskt att han är ofarlig nu. Han har "gjort sitt" och kan vara "nöjd och belåten" med det. Nu hade han tänkt sig att leva "normalt".

Min gissning är att han utvecklas till ett riktigt jävla psycho när han sitter inne. Dels har han inte så mycket annat att tänka på än sina mordfantasier. Detta är en ganska jagsvag kille vars identitetsutveckling nu kommer att domineras totalt av att han är en dömd dubbelmördare.

Vill tro på rehabilitering och att människor kan bli bättre, men har tro att det här kommer att bli bra.
Citera
2018-03-15, 18:12
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Min gissning är att han utvecklas till ett riktigt jävla psycho när han sitter inne. Dels har han inte så mycket annat att tänka på än sina mordfantasier. Detta är en ganska jagsvag kille vars identitetsutveckling nu kommer att domineras totalt av att han är en dömd dubbelmördare.

Vill tro på rehabilitering och att människor kan bli bättre, men har tro att det här kommer att bli bra.
Jo, men gammal boknörd som han är så tror jag han lär släppa ut en hel del i skrift - han har ju ännu inte avslöjat vad som egentligen hände här..
Citera
2018-03-15, 18:26
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Att paret skulle avlidit 21:15 kan knappast försvaret hävda vid en ev. prövning i HR, den dörren har Edvin stängt i TR.
Hur menar du då? Enligt honom så levde ju paret när han åkte.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Känns absurt från försvarets sida att ta den tiden, men antar att det är standard att peka på frågetecken runt just tidpunkten för döden. Allt som kan visa att det inte är ställt bortom rimligt tvivel?
Så är det. Teoretiskt kan paret ha dött på kvällen.

Citat:
Undrar lite över vad ett överklagande till Hovrätten av domen innebär?
Går man igenom hela processen på nytt, på samma sätt som i Tingsrätten? Genomgång av bevis, förhör osv?
Kan man fortsätta att utreda eller är förundersökningen är "färdig" och inga nya bevis kan/ska tas upp?
Nämndemännen i hovrätten går igenom FUP:en, sedan tittar de på de inspelade förhören och vittnesmålen från tingsrätten. Så hela processen behöver inte göras om, som det var förr. Åklagaren och advokaten får göra en ny slutplädering, om jag minns rätt.

Naturligtvis kan både försvaret och åklagaren lägga fram nya bevis.
Citera
2018-03-15, 18:42
Medlem
Citat:
Jo. Det blir ett såpass brett tidsspann och så osäkert att kunna bestämma dödstiden så det känns svårt att dra några slutsatser som är viktiga för utredningen. Som du säger betyder endast en enda gradökning av temperaturen till 22 grader påverka dödstidpunkten från 16.00 på Tor till 13.00.

Man har ju också sagt iom att dödfallet skett så långt innan man påträffade dem, har ju försvårat tidsbestämningen för dödstidsbestämningen betydligt.

Man kan väl bara konstatera att de har kunna avlida inom den tidsram för Edvins besök hos Lekander.

F.ö. vill jag bara hålla med dig och Merryblum om att det är viktigt att klimatet är tillåtande för olika åsikter och spekulationer utan att man blir kränkt och förlöjligad. Desto mer tillåtande klimat, ju bättre diskusssioner!
Jag vill bara tillägga, eftersom vi verkar helt ense, att varför jag tog upp detta var av den anledningen att det, i tråden, verkade som att man kunde bestämma dödsögonblicket precist. Tyvärr kan man inte göra det, utan en stor marginal om flera timmar.
Citera
2018-03-15, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
1. Nej lustmördare håller jag inte med om, snarare tvärtom: ångestmördare. Det är ångest som driver honom och, ja, han kan nog upplevt lättnad efter morden och blev sugen på lite biff etc. Men själva morden och drivkraften bakom är ångest.
2. Hänger inte med, vem är VL ? och VLs mormor!?
"Känner du Lekanders"? Nä men Grabinski!? Fattar inte.
Jag håller inte helt med dig. Ångest räcker inte som förklaring. Det måste finnas flera komponenter. Hans fantasivärld antyder att han väljer att kanalisera sin ångest på just det här fruktansvärda sättet.

Andra människor (som dessutom kan ha mycket starkare ångest än vad Edvin ger sken av att lida av) kan ju kanalisera sin ångest på betydligt mer kreativa sätt.
Citera
2018-03-15, 20:58
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Att paret skulle avlidit 21:15 kan knappast försvaret hävda vid en ev. prövning i HR, den dörren har Edvin stängt i TR.

Det här är ju jätteintressant. Kan man bara utgå från att rättsläkaren räknar 6 timmar fel. Och har rättsläkaren rätt; vill man väl att försvaret ska använda det. Om tiden stämmer vill jag att rätt gärningsman döms gör mord en och att Edvin blir åtalad och dömd för de brott han faktiskt begått, medhjälp, bedrägeri etc.
Står han åtalade för mord, och tingsrätten finner för mycket frågetecken, bli han ju i den rättegången inte dömd för mer än bedrägeri. Man kan inte åtala för mord och döma till medhjälp.
Citera
2018-03-15, 21:07
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Här ska du få något som jag faktiskt tycker talar för än emot fler gärningsmän.

Överföringen av de 20 000 kronorna är klar ca tio över tre. Fem i halv fyra skickar Edvin sms till Sandra.

Om vi antar att paret dödades efter det att överföringen är gjord, och att delar av tejpningen är kvar.

Så hinner vår halvfeta Svaan hinner med följande på en kvart.
• tejpa klart,
•skära halsen av två personer,
•hälla ut ett fler tal flaskor vätska,
•lämna huset,
•köra en bit,
•skriva ett sms och skicka.

Vätskorna måste han hållt på med en stund. Han kan hålla i Max två samtidigt. Och både sirap och diskmedel är ganska trögflytande. Plus att han måste hitta all vätska(detta måste ha tagit ganska många minuter).
<klipp>

Ja tidsaspekten är sannerligen tajt. Har också problem att få hela händelseförloppet att gå så fort, men troligtvis var han fylld av adrenalin vilket också kan förstärka fokuseringen. Överföring 20 tkr, är ju mellan 14:55 - 15:11, kanske 15:11 är den automatiska utloggningen som sker om man inte loggar ut normalt. Så slutsatsen måste då vara att klockan 15 måste paret varit vid liv, och klockan 15:31 sms han till sin sambo. Då måste han väl varit iväg ifrån parets hus troligtvis, så allt måste gått på cirka 25 minuter.

Det har sannerligen gått fort med tejpning av huvud, ansikte, hälla ut vätskor, och sen avsluta med knivskärning av paret.

Någon som har tankar om.

Papperspåsen som han köper på macken morgon 2017-06-11 ?
Citera
2018-03-15, 21:18
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Det här är ju jätteintressant. Kan man bara utgå från att rättsläkaren räknar 6 timmar fel. Och har rättsläkaren rätt; vill man väl att försvaret ska använda det. Om tiden stämmer vill jag att rätt gärningsman döms gör mord en och att Edvin blir åtalad och dömd för de brott han faktiskt begått, medhjälp, bedrägeri etc.
Står han åtalade för mord, och tingsrätten finner för mycket frågetecken, bli han ju i den rättegången inte dömd för mer än bedrägeri. Man kan inte åtala för mord och döma till medhjälp.

Klart att E**** skulle bli fälld för medhjälp till mord trots hans hjärnspöken .
Han har tejpat offren till döds genom kvävning .
De hade dött av hans behandling oavsett om "någon annan" avslutade det hela på annat sätt .
Och eftersom hans hjärnspöken inte finns så är det inget alternativ att
döma honom för bara bedrägeri eller medhjälp till mord fattar du väl ?
Det hjälper inte att växeldra , E**** är lika skyldig ändå och kommer
att dömas både i tingsrätten och hovrätten till livstids fängelse .
And the winner iiiiiis , den kassa polisen och den kassa kvinnan Gestrin .
Senast redigerad av boidis12 2018-03-15 kl. 21:32.
Citera
2018-03-15, 21:30
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Hur menar du då? Enligt honom så levde ju paret när han åkte.

Så är det. Teoretiskt kan paret ha dött på kvällen.

Nämndemännen i hovrätten går igenom FUP:en, sedan tittar de på de inspelade förhören och vittnesmålen från tingsrätten. Så hela processen behöver inte göras om, som det var förr. Åklagaren och advokaten får göra en ny slutplädering, om jag minns rätt.

Naturligtvis kan både försvaret och åklagaren lägga fram nya bevis.

Så du menar att Mattias och Elias stannar kvar hos Lekanders från det att E****
lämnar platsen nån gång mellan kl 15 och kl 15,30 till kl 21.15 på kvällen och dödar paret då ?
Vad gör de under tiden i dessa sex timmar skulle vara kul att veta ? Har du några ideér kanske ?
Citera
2018-03-15, 21:37
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Som sagt, jag tar det en gång till.
Du vet inte att morden har med EG-s fantasier att göra.
EG-s eget svammel är ju inte mycket att luta sig mot bevisligen.
Om det enbart var mening att komma över pengar som en del tror så finns det
ju ingenting som talar för att EG skulle försöka sig på fler mord i framtiden.
Nu får han ju gudskelov ingen möjlighet att försöka åtminstone de närmaste
15-20 åren får man förmoda och verkligen hoppas.

Ok, vi tänker väldigt olika, en helt annorlunda helhetssyn.
Jag tror inte pengarna var det primära.
Ja det var tur han åkte dit.
Citera
2018-03-15, 21:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Men det här uttalandet om tidpunkten för döden på kvällen är bara från en intervju med advokaten. Advokaten är ju den åtalades försvarare. Självklart vinklar han varenda sak han kan till det yttersta för att det ska vara till fördel för Edvin, precis som du säger.

Det går inte att bestämma exakt tidpunkt för när paret dog.

Det förstår man om man läser obduktionsrapporten (FUP C1, sid 43-47 för AC). Spannet läggs för tex AC mellan 16.45- 01.45, troligen 21.15 . Då ENDAST OM det varit 21 grader i rummet. Men det har man inte kunnat fastslå.

Hade det bara varit en grad varmare, 22 grader hade tidsintervallet legat mellan 13.45-22.45 medan om det varit 20 grader hade det varit mellan 21.03- 03.27. Men hur vet man hur temperaturen legat under dagen, under natten, under tiden personer varit i rummet, dörrar har öppnats och stängts?

Temperaturen i rummet är bara EN enda variabel av flera som används för att bestämma tidpunkten för döden enligt Henssges nomogram. Andra variabler är t ex kroppsposition, kroppstemperatur vid dödstillfället, kroppsyta, vilken typ av/ hur mycket kläder, underlag, vått eller torrt, drag osv, osv. Ac:s kroppstemperatur vid dödstillfället vet vi inte. Formeln uträknas efter en kroppstemperatur på 37,2.

Alla dessa osäkra variabler gör att uträkningen inte är tillförlitlig. Att detta inte syns i beräkningen skriver också obducenterna i sin rapport.

Så det där med att AC:s troliga dödstidpunkt är 21.15 kan man bortse från.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in