Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-13, 20:50
  #1
Medlem
Under föregående år så avvecklade jag en enskild firma eftersom jag inte lyckats få lönsamheten i den och dessutom har fullt upp med arbete som anställd. Det jag undrar nu är hur jag kan utnyttja detta underskott för skattereduktion.

Verksamheten avvecklades med ett underskott som vi för enkelhetens skull kan säga var ca 110 000 kr. Den vän som hjälpt mig med företagets deklaration etc är dessvärre ingen skatteexpert och rekommenderade mig bara att höra med skatteverket om jag kan göra någon form av "kvittning" av den ackumulerade förlusten mot min inkomst av förvärvsarbete. Jag har sedan dess pratat med skatteverket för ett tag sedan men inte riktigt fått klarhet i hur jag ska göra, och det jag läst mig till på deras hemsida reder inte ut några av mina funderingar heller.

Till exempel här finns följande läsning:
https://www.skatteverket.se/foretago...eb8fd37b1.html
Citat:
När näringsverksamheten upphör får du, året efter det att verksamheten upphörde, avdrag för 70 procent av det slutliga underskottet som en förlust i din deklaration, i inkomstslaget kapital. Om verksamheten upphörde under 2016 får du dra av slutligt underskottsavdrag först i deklarationen som lämnas 2018. Du får fördela avdraget på detta år och de kommande två åren, det vill säga år 2019–2020.
Det blir alltså deklarationen om ett år som jag först får göra detta avdrag? Nu är ju året efter verksamheten upphörde, men de menar alltså deklarationen för årets inkomster som blir om ett år?

Vidare läser jag sedan här:
https://www4.skatteverket.se/rattsli...18.2/2941.html
Citat:
Skattereduktion för underskott av kapital
Om det uppkommer ett underskott av kapital, får man avdrag i form av en skattereduktion för underskottet (67 kap. 10 § IL). Skatten minskas med 30 procent av den del av underskottet som inte överstiger 100 000 kr och med 21 procent av det återstående underskottet.

När man kombinerar ovanstående så hänger jag inte med längre. Är det bara 77 000 kr som är det underskott jag får använda för avdraget och då minskar skatten med 30 %? Vilket i så fall skulle bli 23 100 kr jag får tillbaka i skatt nästa år, eller tänker jag fel här?


Men för att röra till det ännu mer så finns detta att läsa:
https://www.skatteverket.se/hjalptex...allmavd_n.html
Citat:
14.1. Underskott av aktiv näringsverksamhet som du får kvitta mot förvärvsinkomst
(...) Det du gör är ett så kallat allmänt avdrag i inkomstdeklarationen. Ett allmänt avdrag innebär att underskottet kvittas mot inkomst av tjänst och annan näringsverksamhet. Du får dra av högst 100 000 per år. En eventuell resterande del måste du ta med till nästa år, och den får bara kvittas mot ett framtida överskott.
Är detta något jag skulle kunna utnyttja redan i år till viss del (100k i år och sedan 10k nästa år)? I så fall hur kan jag ha nytta av det? Eller gäller detta bara medan verksamheten är aktiv? I så fall kanske det är lönsamt att gå tillbaka och ändra i något tidigare års deklaration?


Kan det nu bli mer rörigt? Ja självklart! Jag har även hittat denna läsning:
https://www.vismaspcs.se/visma-suppo..._av_tjanst.htm
Citat:
Det är också möjligt att göra ett s k allmänt avdrag mot inkomst av tjänst för underskott i en nystartad aktiv näringsverksamhet. Det får göras med högst 100 000 kr per år under de fem första inkomståren som man driver firman. I den mån ditt underskott under respektive år överstiger 100 000 kr får överskjutande del av det årets nya underskott utnyttjas som avdrag mot tjänst ett kommande år.
Gamla underskott som sparas under något av de första fyra åren får utnyttjas senast det femte året som avdrag mot tjänst.

Verksamheten startade 2009 så då borde det ju än finnas tid att få tillbaka och ändra gammal deklaration som påverkar de fem år som detta var möjligt? Då blir det ju inte lika stort underskott att dra av, men det fanns ju redan då ett visst underskott.

Jag tar mycket tacksamt emot idéer på hur jag gör de bästa avdragen här där jag får tillbaka mest. Jag har inte lyckats förstå vad som blir bäst på egen hand så jag hoppas att någon har bra tips till mig.
Citera
2018-03-13, 21:36
  #2
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foffe87
...

Det blir alltså deklarationen om ett år som jag först får göra detta avdrag? Nu är ju året efter verksamheten upphörde, men de menar alltså deklarationen för årets inkomster som blir om ett år?

...
Avvecklades företaget 2018 gör du detta avdrag i deklarationen för inkomståret 2019, dvs den deklaration du upprättar och lämnar in våren 2020.
Citera
2018-03-13, 21:44
  #3
Medlem
Luxuss avatar
Det bästa är väl att du ringer skatteverket en gång till å får hjälp med dina frågor hos dem? Det finns där för stt hjälpa dig med just sånt hör. Kan de inte svara så kan de fixa fram nån som kan.
Citera
2018-03-15, 20:14
  #4
Medlem
Ja det går ju alltid att hoppas att man får prata med någon mer pedagogisk om man ringer dit igen, helt omöjligt är det ju inte. Jag hade ju bara hoppats att någon kunde ge lite råd om vad som är mest lönsamt om någon har liknande erfarenheter För som jag tolkar det så finns det möjligheter att få tillbaka mer så läge man gör rätt val här.
Citera
2018-03-16, 01:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foffe87
Ja det går ju alltid att hoppas att man får prata med någon mer pedagogisk om man ringer dit igen, helt omöjligt är det ju inte. Jag hade ju bara hoppats att någon kunde ge lite råd om vad som är mest lönsamt om någon har liknande erfarenheter För som jag tolkar det så finns det möjligheter att få tillbaka mer så läge man gör rätt val här.

Du har i din inledande post skrivit alla svar på dina frågor.
La du ned verksamheten 2017 och har outnyttjade underskott kvar, får du kvitta dessa mot inkomster intjänade under 2018, dvs i deklarationen 2 maj 2019.

Underskottet du vill kvitta förs över till inkomstslaget kapital och betraktas därmed på samma sätt som räntekostnader. När man summerar inkomstslaget kapital uppstår antingen vinst eller en förlust. Har man 100 kr i ränteintäkter och 200 kr i räntekostnader så har man alltså ett underskott av kapital på 100 kr. Skattesatsen i kapital är 30%. Det finns dock en ”bestraffning” på 30% för förluster inom inkomstslaget. Detta för att inte uppmuntra folk att göra för många dåliga kapitalaffärer.

Så, om du har 100 kr i överskott av kapital, får du betala 30% (30 kr) i skatt.
Har du istället 100 kr i underskott av kapital får du en skatterabatt på övriga skatter (löneinkomster) på 30% (skattesatsen) av 70% (reducering för att du gör dåliga affärer) av 100 (förlust i inkomstslaget kapital) (21 kr).

Efterföljande två citat du har i ursprungsposten är INTE tillämpliga när verksamheten upphör, utan endast under de 5 första åren av verksamheten då man kan välja att istället för att ”spara” ett underskott till nästa, ta ett allmänt avdrag mot löneinkomster istället. Det brukar sällan vara fördelaktigt eftersom det på framtida vinster då blir sociala avgifter och skatt, mot att man får ett skatteavdrag under året.
Citera
2018-03-27, 22:28
  #6
Medlem
Tack, blir lite mer klarhet i det nu!

Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Efterföljande två citat du har i ursprungsposten är INTE tillämpliga när verksamheten upphör, utan endast under de 5 första åren av verksamheten då man kan välja att istället för att ”spara” ett underskott till nästa, ta ett allmänt avdrag mot löneinkomster istället. Det brukar sällan vara fördelaktigt eftersom det på framtida vinster då blir sociala avgifter och skatt, mot att man får ett skatteavdrag under året.

Jag är medveten om att detta inte är något som gäller nu i samband med avvecklandet. Det jag tänker på är att man ju har möjligheten att gå tillbaka och göra om äldre deklarationer i upp till 5 (?) år. Jag tolkar din text som att detta bara skulle gälla uttagen lön ur den enskilda firman då och inte göra avdrag mot lön från annan anställning. Förstår jag det rätt? I så fall är det ju inget kan kan göra. Det jag tänkte om underskottet i verksamheten gick att använda för avdrag i den övriga deklarationen som rör inkomst av anställning, men så är det alltså inte? Texterna jag citerat i början var väldigt otydliga på den punkten upplever jag.
Citera
2018-03-28, 00:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foffe87
Tack, blir lite mer klarhet i det nu!



Jag är medveten om att detta inte är något som gäller nu i samband med avvecklandet. Det jag tänker på är att man ju har möjligheten att gå tillbaka och göra om äldre deklarationer i upp till 5 (?) år. Jag tolkar din text som att detta bara skulle gälla uttagen lön ur den enskilda firman då och inte göra avdrag mot lön från annan anställning. Förstår jag det rätt? I så fall är det ju inget kan kan göra. Det jag tänkte om underskottet i verksamheten gick att använda för avdrag i den övriga deklarationen som rör inkomst av anställning, men så är det alltså inte? Texterna jag citerat i början var väldigt otydliga på den punkten upplever jag.

Avdraget både vid avveckling och uppstart omvandlas till ett övrigt avdrag som dras mot dina tjänsteinkomster. Det krävs givetvis att förlust uppstått året innan du yrkar avdrag. Om din firma är mindre än 5 år gammal, och det uppstått förlust varje år, ja då kan du begära omprövning av gamla deklaration om du tjänat över brytpunkten något år, men inte detta sista år, endast då kan du ”tjäna mer” på att riva upp gamla deklarationer
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback