2018-03-14, 11:51
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Jag har flyttat aktier mellan AF/ISK-kontona vilket räknas som att jag har sålt dem med vinst och måste betala ca. 5000kr i skatt.
Hur räknar jag ut exakt hur mycket skatten blir då jag har köpt fler aktier i efterhand till en högre kurs? Räknar jag helt enkelt varje inköpstillfälle för sig?

Vad händer om jag "råkar" ange att jag betalat mer för aktierna än jag egentligen har för att få mindre vinstskatt och de kontrollerar detta?
Om du har köpt aktier i en ISK konto, då spelar inköps- och säljkurs INGEN roll .
Det är bara totala värden som avgör schablonskatt i ISK.
Citera
2018-03-14, 11:59
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Fick skiten i kivra i onsdags. runt 2 lök ska betalas in till staten då statlig skatt kickat in.
Tydligen är man "höginkomsttagare".

Jävla sossefasoner.
"Statlig inkomstskatt
Den nedre skiktgränsen är 455 300 kronor"
Så du har lön >38.000 och du klagar över 2.000 kr??
Citera
2018-03-14, 12:06
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitchk
Bör man ha fått pengar direkt till bankkontot nu? Eller skickar dem papper om man inte skall betala tillbaka någonting, utan få.
Har du deklarerat någon gång???
Du FÅR inga pengar inan du själv deklarerar.
Papper ALLA (oavsett om man ska få tillbaka eller måste betala mer) får är PRELIMINÄR uträkning.
DU deklarerar, dvs godtjäner eller ändrar uträkningen.
Först då gör Skatteverket det slutliga skattebeskedet.
Efter det står det klart om det är återbetalning eller restskatt.
Citera
2018-03-14, 12:22
Medlem
techno_the_kings avatar
Pratade med Skatteverket igår om en del ränta som ej redovisats från Svea Inkasso, de sa att det är fodringsägaren som har i uppgift att skicka in uppgifter om inbetald ränta, företaget har bytt namn och jag får inte tag i de.

Skall jag lägga in denna ränta själv på deklarationen? Bevis på att jag har betalat in räntan finns ju.
Citera
2018-03-14, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Om du har köpt aktier i en ISK konto, då spelar inköps- och säljkurs INGEN roll .
Det är bara totala värden som avgör schablonskatt i ISK.

Helt rätt, men nu gällde det inte köpet i ISK utan försäljning från AF konto till ISK....
Citera
2018-03-14, 13:19
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekfs
Helt rätt, men nu gällde det inte köpet i ISK utan försäljning från AF konto till ISK....
Om du sålde AF med vinst då måste du skatta för det. Vad du gjorde med pengarna sen är irrelevant i sammanhänget.
Även om du köpte (kanske samma aktier) i ISK . Jag gjorde samma sak förrförra året et när jag flyttade aktier till ISK. Skatt på vinsten och schablon på värde i ISK
Citera
2018-03-14, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Pratade med Skatteverket igår om en del ränta som ej redovisats från Svea Inkasso, de sa att det är fodringsägaren som har i uppgift att skicka in uppgifter om inbetald ränta, företaget har bytt namn och jag får inte tag i de.

Skall jag lägga in denna ränta själv på deklarationen? Bevis på att jag har betalat in räntan finns ju.

Japp.
Citera
2018-03-14, 18:47
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Om du sålde AF med vinst då måste du skatta för det. Vad du gjorde med pengarna sen är irrelevant i sammanhänget.
Även om du köpte (kanske samma aktier) i ISK . Jag gjorde samma sak förrförra året et när jag flyttade aktier till ISK. Skatt på vinsten och schablon på värde i ISK

Jag är medveten om det, men jag vill inte betala så mycket.
Det är jag som har tagit risken och satsat pengar, inte staten.
Citera
2018-03-14, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
De två avdrag jag gör på egenavgifter (28 953 kr & 4727 kr)

Aha. Ja utan avdragen så skulle du få betala inkomstskatt och egenavgifter på de summorna också.
Citera
2018-03-14, 20:01
Medlem
Mvks avatar
Citat:
"Statlig inkomstskatt
Den nedre skiktgränsen är 455 300 kronor"
Så du har lön >38.000 och du klagar över 2.000 kr??

Snarare så att jag får skylla mig själv för att jag inte skatteplanerat bättre under året och tagit ut för mycket pengar som lön.

Jag har ränteavdrag på ca 10-11k som jag skulle fått tillbaka om jag inte behövt betala statlig skatt, så i själva verket betalar jag 10-12k i statlig skatt totalt sett.
Citera
2018-03-14, 23:02
Medlem
SvartaVargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Här kan du läsa mer om förbättringsutgifter: https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsaljningavprivatbostad/forbattringsutgifter/beraknaavdragforforbattringsutgifter.4.b1014b415f3 321c0de19ee.html#!/start/step1

Tack !
Citera
2018-03-15, 15:36
Medlem
Suck, 13 lax i restskatt i år. Var ju 32 förra året så en viss förbättring, behövde slutligen betala 18 efter div avdrag så vi får väl se men ändå sura pengar. Måste fan börjar betala in extra skatt, förstår inte varför det diffar så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in