2018-03-15, 14:17
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Tack för tipset kimdah2002, jag fick sms-avgift på ett paket som är skickat innan 16/2 från Kina, tog kontakt med PN nu i förmiddags och hänvisade till "signed date" på paketet, dom jävlarna hade missat detta och försökte med en fuling, men nu är det korrigerat och dom skickar vidare paketet utan avgift, så ett tips till er andra, kolla era "signed date" på era köp, så ni inte får felaktiga avgifter.

Var ser man vilket signed date det är, utan att se etiketten, tex på Aliexpress eller Ebay?

Edit: Har nog ingen betydelse för mig, många var väldigt sena med att posta dem jag beställde 13 feb...

6 best 3 sms
Senast redigerad av Enydrion 2018-03-15 kl. 14:24.
Citera
2018-03-15, 14:33
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Då så, nu fick jag min första "hanteringsavgift" på ett paket från Kina. Aldrig i hela helvetet att jag hämtar ut det. Jag kommer hädanefter att varje månad lägga en beställning på billiga skitsaker, minst 20 paket, som postnord kommer att få hålla kvar på sitt lager för att sedan skicka tillbaka till Kina. En hundring eller två kan jag vaska per månad för att visa mitt missnöje. Jag uppmanar samtliga handlare att göra samma sak. Kan posta tips på produkter som kostar lite men samtidigt tar upp maximalt med utrymme på postnords lager om så önskas.
Postnord har redan sett igenom detta och kommer se till att ta avgift ifrån dig oavsett om de skickar tillbaka ditt paket till Kina eller lägger i en förbränningsugn. Så du kommer nog åka på avgiften ändå. Jag har även insett att många, många gör så här rent automatiskt därför att de inte vill betala avgifterna dvs struntar i en hämta ut. Postnord har naturligtvis tagit de nödvändiga steg som gagnar dem.
Citera
2018-03-15, 14:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Tack för tipset kimdah2002, jag fick sms-avgift på ett paket som är skickat innan 16/2 från Kina, tog kontakt med PN nu i förmiddags och hänvisade till "signed date" på paketet, dom jävlarna hade missat detta och försökte med en fuling, men nu är det korrigerat och dom skickar vidare paketet utan avgift, så ett tips till er andra, kolla era "signed date" på era köp, så ni inte får felaktiga avgifter.
Folk har bevisat att de fått betalat avgiften 125 kr massa gånger på postnords Facebook under t ex december och januari. Och februari. Fast då var avgiften satt till 125, efter folkstormen sänkte de till 75.
Citera
2018-03-15, 14:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Postnord har redan sett igenom detta och kommer se till att ta avgift ifrån dig oavsett om de skickar tillbaka ditt paket till Kina eller lägger i en förbränningsugn. Så du kommer nog åka på avgiften ändå. Jag har även insett att många, många gör så här rent automatiskt därför att de inte vill betala avgifterna dvs struntar i en hämta ut. Postnord har naturligtvis tagit de nödvändiga steg som gagnar dem.
Postnords avgift på 75:- täcker även kostnaden för de paket som inte löses ut och returneras till Kina med båt. Man kan kanske tycka att det är orättvist att de om betalar får stå för returen för de som inte betalar men så är det tyvärr, någon måste betala det...
Citera
2018-03-15, 14:40
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Postnords avgift på 75:- täcker även kostnaden för de paket som inte löses ut och returneras till Kina med båt. Man kan kanske tycka att det är orättvist att de om betalar får stå för returen för de som inte betalar men så är det tyvärr, någon måste betala det...
Inte är det jag. Jag kommer aldrig mer anlita postnord efter denna skandal, denna våldtäkt på moder Svea. Jag kommer anlita Schenker, DHL, TnT, UPS, skiter i om det kostar en hundring mer. Så länge postnord inte får en krona.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-03-15 kl. 14:47.
Citera
2018-03-15, 14:41
Medlem
Hoppas verkligen det blir någon lösning på detta snart, antingen att tullverket + postnord övertalar regeringen att införa fribelopp eller att kineserna börjar skicka allt via EU länder.. detta är inte hållbart, postnord klarar inte ens av att leverera paketen efter man betalat avgiften, detta är även ett handelshinder utan dess like, säga vad ni vill men så är det. Tror inte detta kommer hålla speciellt länge.
Citera
2018-03-15, 14:47
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Hoppas verkligen det blir någon lösning på detta snart, antingen att tullverket + postnord övertalar regeringen att införa fribelopp eller att kineserna börjar skicka allt via EU länder.. detta är inte hållbart, postnord klarar inte ens av att leverera paketen efter man betalat avgiften, detta är även ett handelshinder utan dess like, säga vad ni vill men så är det. Tror inte detta kommer hålla speciellt länge.
Lösningen på problemet heter ePaket/eBrev då har paketet ett nummer från säljaren till kunden, kan momsbeläggas var som i kedjan och alla vet att momsen är betald, vem som skickat paketet, vad det innehåller, värdet och vem som skall ha det. Inget manuellt jobb på vägen som det är nu och inga avgifter för det.

Kineserna lovade börja iföra det 2016 men har inte kommit någon vart med det än vad jag vet. Får se om dom kommer med någon rapport om hur det fortgår på nästa UPU möte...
Citera
2018-03-15, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Återkommer senare med en lista

Edit: här kommer ett första tips. Perfekt motiv för ändamålet, gratis frakt och nästintill gratis. Tänker själv lägga en order på 20-30 st.

https://m.aliexpress.com/item/32801292648.html?trace=wwwdetail2mobilesitedetail& productId=32801292648&productSubject=32801292648&s hortkey=qyEBnQ3y&addresstype=600

Denna är bättre.
https://www.aliexpress.com/item/2PCS-Lot-3-5-7-10cm-Modelling-Polystyrene-Styrofoam-Foam-Ball-White-Craft-Balls-For-DIY/32830465191.html
Citera
2018-03-15, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Lösningen på problemet heter ePaket/eBrev då har paketet ett nummer från säljaren till kunden, kan momsbeläggas var som i kedjan och alla vet att momsen är betald, vem som skickat paketet, vad det innehåller, värdet och vem som skall ha det. Inget manuellt jobb på vägen som det är nu och inga avgifter för det.

Kineserna lovade börja iföra det 2016 men har inte kommit någon vart med det än vad jag vet. Får se om dom kommer med någon rapport om hur det fortgår på nästa UPU möte...

Hmm okej, dock kan man ju köpa med "epacket" ifrån aliexpress hos de flesta säljare? Jag har gjort det men det blir ändå avgift på dessa?
Citera
2018-03-15, 14:51
Medlem
Snarkarens avatar
Postnord står ju för frakten tillbaka till Kina för outlösta paket, och om dom nu (som dom troligtvis inte kommer) lyckas ta betalt av Kina-handlarna för frakten tillbaka ? Så kan naturligtvis Kina-handlarna ta betalt av slutkunderna också för den kostnaden (ifall dom ser systematiskt beställande av billiga produkter, likt kriminellt utövande), dom har ju konto/kort numren kvar från kunderna så då är det ju bara att debitera kunderna, risken finns, så beställ inget onödigt nu och hopas PN tar alla smällar och startar detta handelskrig nu era pojkvasker.
Citera
2018-03-15, 14:55
Medlem
kickikotts avatar
Låt bli att sprida felaktiga uppgifter!
Det tillkommer ingen avgift för outtagna saker!
(Då skulle folk börja okynnesbeställa en massa skit till folk dom
inte gillar (tex Postens VD :-)

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Citera
2018-03-15, 14:55
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Var ser man vilket signed date det är, utan att se etiketten, tex på Aliexpress eller Ebay?

Edit: Har nog ingen betydelse för mig, många var väldigt sena med att posta dem jag beställde 13 feb...

6 best 3 sms
"Signed Date" får du luska ut själv genom din sida på t.ex. Ebay och kontakta PN för om-syning av det felhanterade paketet. Signed före 16/2 - Ingen avgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in