2018-03-15, 08:16
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Inte på rak arm, men därför är det angeläget att få veta vilka Sten Anderssons övervakare var. Säga vad man vill om CONTRA-Stig men lik Glenn Miller är han inte ens när han kommer in the mood och börjar veva med labbarna.

Skulle va Sven Kempe då, med vissa likheter?
Citera
2018-03-15, 08:24
Medlem
hehehos avatar
Syd-Afrika och MOP igen:

https://gosint.wordpress.com/2018/03/12/olof-palme-south-african-spies-likely-murdered-sweden-prime-minister/
Citera
2018-03-15, 09:15
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Skulle va Sven Kempe då, med vissa likheter?

Det fanns ju dessutom två Sven Kempe att välja på.
Citera
2018-03-15, 09:54
Medlem
hehehos avatar
vill påminna om LPs första konfrontation:

"..... en dittills okänd vittneskonfrontation som polisen hållit med Lisbeth Palme tio år tidigare. Hon hade fått titta på en rad män för att se om hon kände igen mördaren. Ingen av dem som deltog i konfrontationen var Christer Pettersson.

Så här föll orden:

Förhörsledaren (F): Någon minnesbild, antingen från kvällen eller från något tidigare tillfälle?

Lisbeth Palme (LP): Nian.

F: Nummer nio alltså. På vilket sätt?

LP: …de har ju inte så mycket skägg och mustascher men jag tycker inte, inte fem heller, fem ser så lös ut. Han hade så uppdraget axlar och rörde sig på något sätt, men det är klart, det var ju uppjagat.

F: Det är ingen som du reagerar mer för än någon annan egentligen. Nummer fem och nummer nio för att de inte hade så mycket skägg och mustasch.

LP: Åttan sa jag också, de har inte det, men nian är storleksmässigt tycker jag mest.

F: Nummer nio tycks då i kroppsbyggnad och längd stämma något så när.

LP: Ja, han har mer hals men det är nog nummer nio egentligen som …

F: Det är den som påminner mest om mannen som du såg springa upp Tunnelgatan alltså?

LP: Ja.

F: Ska vi avbryta eller ska vi se längre?

LP: Ja, de här kan jag bara tycka nummer nio." skriver Journalisten.
Citera
2018-03-15, 10:04
Medlem
hehehos avatar
Enligt baabs bok:

Baab explained that Colby was the man largely responsible for the creation of the NATO Stay Behind army in Sweden in early post-WWII Europe, notwithstanding the country's formal neutrality. "Therefore, until his death, he kept his own contacts in Sweden. One of them was a member of the CIA and of the secret army, and also the first head of the investigation into Palme's murder," the journalist noted.
Citera
2018-03-15, 10:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Enligt baabs bok:

Baab explained that Colby was the man largely responsible for the creation of the NATO Stay Behind army in Sweden in early post-WWII Europe, notwithstanding the country's formal neutrality. "Therefore, until his death, he kept his own contacts in Sweden. One of them was a member of the CIA and of the secret army, and also the first head of the investigation into Palme's murder," the journalist noted.
Det måste väl syfta på Hans Holmér då?
Citera
2018-03-15, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Hmm, eller den första, men kortfristige, förundersökningsledaren KG Svensson. Han avgick ju efter VG-affären.
Citera
2018-03-15, 10:41
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Ja, man tycker det.
Citera
2018-03-15, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Hmm, eller den första, men kortfristige, förundersökningsledaren KG Svensson. Han avgick ju efter VG-affären.

Det är ju även ett rykte som florerade att han var CIA ansluten, utan att personligen ha nån kunskap om det. Men HH och hans anhang spred rykte om alla så kanske kommer därifrån ?
Citera
2018-03-15, 11:19
Medlem
Citat:
vill påminna om LPs första konfrontation:

"..... en dittills okänd vittneskonfrontation som polisen hållit med Lisbeth Palme tio år tidigare. Hon hade fått titta på en rad män för att se om hon kände igen mördaren. Ingen av dem som deltog i konfrontationen var Christer Pettersson.

Så här föll orden:

Förhörsledaren (F): Någon minnesbild, antingen från kvällen eller från något tidigare tillfälle?

Lisbeth Palme (LP): Nian.

F: Nummer nio alltså. På vilket sätt?

LP: …de har ju inte så mycket skägg och mustascher men jag tycker inte, inte fem heller, fem ser så lös ut. Han hade så uppdraget axlar och rörde sig på något sätt, men det är klart, det var ju uppjagat.

F: Det är ingen som du reagerar mer för än någon annan egentligen. Nummer fem och nummer nio för att de inte hade så mycket skägg och mustasch.

LP: Åttan sa jag också, de har inte det, men nian är storleksmässigt tycker jag mest.

F: Nummer nio tycks då i kroppsbyggnad och längd stämma något så när.

LP: Ja, han har mer hals men det är nog nummer nio egentligen som …

F: Det är den som påminner mest om mannen som du såg springa upp Tunnelgatan alltså?

LP: Ja.

F: Ska vi avbryta eller ska vi se längre?

LP: Ja, de här kan jag bara tycka nummer nio." skriver Journalisten.

Tio år tidigare?
Citera
2018-03-15, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Tio år tidigare?

10 år tidigare än resningsansökan mot CP. 17 mars 1986.
Citera
2018-03-15, 11:45
Medlem
ben-varfors avatar
I en artikel 1987-11-22 intar Pierre Schori ungefär samma
position som Katarina Brodin i "överlöperi" frågan men slätar
över med att försvaret ska vara "riktat åt alla håll".

https://www.svd.se/arkiv/1987-11-22/12

När UD i stort stödjer Brodins utspel så stämmer detta med
Thuetenbergs påståenden om ett neutralistiskt entourage.
Den aktuella skrivelsen hade godkänts på UD och var inte
en persons verk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in