2018-03-14, 21:49
Medlem
Hello, kunde inte hitta något tråd om detta så jg gör eget . Är ganska intersserad av bli polis eller brandman men tyvär så är jag ganska kort. Är ungefär 168cm o väger ungefär 60kg . Tänkte söka om några år efter att jag har samlat lite ”jobberfarenhet ” på mig. Så jag tänkte kommer det att bli något problem för mig o söka pga att jag är kort? Är en 18 åring man förresten

( jag vet allt om testerna o sånt, är ganska säker på att jag kommer klara dem. Undrar bara om min längd kommer vara något problem)
Senast redigerad av boonki 2018-03-14 kl. 22:17.
Citera
2018-03-14, 21:51
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boonki
Hello, kunde inte hitta något tråd om detta så jg gör eget . Är ganska intersserad av bli polis eller brandman men tyvär så är jag ganska kort. Är ungefär 168cm o väger ungefär 60kg . Tänkte söka om några år efter att jag har samlat lite ”jobberfarenhet ” på mig. Så jag tänkte kommer det att bli något problem för mig o söka pga att jag är kort?

( jag vet allt om testerna o sånt, är ganska säker på att jag kommer klara dem. Undrar bara om min längd kommer vara något problem)

Nej.
Citera
2018-03-14, 21:57
Avstängd
Vad vet du om testerna, som vi andra inte vet?

168 / 60 är inget hinder.
Citera
2018-03-14, 22:03
Medlem
Tänkte på fysiska testerna. Att springa 2 km under 8 min för polis o 3 km för brandman om jag inte har fel.
Citera
2018-03-14, 22:04
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Hello, kunde inte hitta något tråd om detta så jg gör eget . Är ganska intersserad av bli polis eller brandman men tyvär så är jag ganska kort. Är ungefär 168cm o väger ungefär 60kg . Tänkte söka om några år efter att jag har samlat lite ”jobberfarenhet ” på mig. Så jag tänkte kommer det att bli något problem för mig o söka pga att jag är kort?

Jag vet ej om du är man eller kvinna. Jag såg en manlig polisman för några år sedan som var ungefär 150 -160 cm hög. Blev ganska förvånad då jag först trodde han satt ner men det gjorde han inte. Han hade annars en kropp som var ganska bred, som en vanlig person.

Om du är man, så förstår jag inte riktigt varför du vill bli polis om du väger 60 kg. Tänk på att du kan få en smäll på näsan etc och kommer tvingas brottas med folk där du måste använda alla dina kg. Jag ser egentligen din vikt som ett större problem än din längd om du är man. Är du kvinna så strunta i saken, du är nog medel för kvinnor som söker till polisen.
Senast redigerad av Hegamon 2018-03-14 kl. 22:07.
Citera
2018-03-14, 22:06
Bannlyst
Inga formella bekymmer med din längd, men det kan vara svårt att vara respektingivande med endast 60 kg och 168 cm. Skulle råda dig att gå upp i vikt.
Citera
2018-03-14, 22:13
Medlem
Hegamons avatar
Jag vet ej om du är man eller kvinna. Jag såg en manlig polisman för några år sedan som var ungefär 150 -160 cm hög. Blev ganska förvånad då jag först trodde han satt ner men det gjorde han inte. Han hade annars en kropp som var ganska bred, som en vanlig person.

Om du är man, så förstår jag inte riktigt varför du vill bli polis om du väger 60 kg. Tänk på att du kan få en smäll på näsan etc och kommer tvingas brottas med folk där du måste använda alla dina kg. Jag ser egentligen din vikt som ett större problem än din längd om du är man. Är du kvinna så strunta i saken, du är nog medel för kvinnor som söker till polisen.

En sak jag kan säga, jag sökte till polisen och då var jag otränad och vägde 65 kg. Det var inga problem med fysiska tester, jag tyckte egentligen inte jag skulle klarat dom men det gjorde jag ändå. Jag var inte särskilt intresserad av att bli polis egentligen utan det var Arbetsförmedlingen som körde ett race och jag tyckte det var kul att göra tester. Om jag skulle blivit polis skulle jag vilja väga minst 75 kg iaf, då snackar jag 75 vältränade kg.

Vid samma tillfälle sökte jag brandman också, av samma orsak som ovan. Jag var chanslös på kondition och styrka, hehe.
Senast redigerad av Hegamon 2018-03-14 kl. 22:19.
Citera
2018-03-14, 22:15
Medlem
Citat:
Tänkte på fysiska testerna. Att springa 2 km under 8 min för polis o 3 km för brandman om jag inte har fel.

Haha vad har du fått det där ifrån?

Nummer 1. Det finns inga nationella krav för att få bli brandman. Dvs alla olika räddningstjänster har olika krav. En del kör på "storstadsmodellen" medans andra kör arbetsbanor.
Det ENDA fysiska krav som finns är att du ska klara rullbandstest där du går i 4.5km/h på 8graders lutning. Och det beror på att det är ett krav enligt AFS'en för rökdykning. Dvs klarar du inte det så får du inte rökdyka. Därav har alla räddningstjänster det som ett minimumkrav. En del har 5.6km/h som hastighet.
Detta test görs med larmställ, paket på ryggen, tät klädsen å hjälm å handskar. Sen traskar man 2+6 minuter.

Nummer 2. Dom flesta räddningstjänster.kräver SMO som är en tvåårig utbildning för att få jobb. Sen krävs Ckort ofta också.

Rent generellt kan man säga att en bra kondition är viktigare än maxstyrka. Men självklart underlättar det att ha en viss styrka också. Men uthållågheten är viktigare.
Citera
2018-03-14, 22:15
Bannlyst
Antagningskrav till polisutbildningen

Svensk medborgare.
18 år vid ansökningstillfället.
Svenskt B-körkort.
Simkunnig: Simma 150 meter bröstsim, 25 meter ryggsim utan armtag samt hämta docka på 1,5
meters djup och bogsera med ansiktet ovan vattenytan i 10 meter.
Grundläggande behörighet från gymnasiet.
Normal fysisk förmåga.
Medicinska krav: synkrav, hörselkrav, BMI samt nolltolerans för droger.
Godkänd säkerhetsprövning

Nedanstående krav gäller anställd medarbetare i Brandkåren Attunda
https://www.brandkaren-attunda.se/om-oss/jobba-hos-oss/vara-yrken/brandman/fysiska-krav/
Citera
2018-03-14, 22:16
Medlem
Hegamons avatar
dubbelpost fel av mig.
Citera
2018-03-14, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

En sak jag kan säga, jag sökte till polisen och då var jag otränad och vägde 65 kg. Det var inga problem med fysiska tester, jag tyckte egentligen inte jag skulle klarat dom men det gjorde jag ändå. Jag var inte särskilt intresserad av att bli polis egentligen utan det var Arbetsförmedlingen som körde ett race och jag tyckte det var kul att göra tester. Om jag skulle blivit polis skulle jag vilja väga minst 75 kg iaf, då snackar jag 75 vältränade kg.

Vid samma tillfälle så sökte jag brandman också, av samma orsak som ovan. Jag var chanslös på kondition och styrka, hehe.

Är en 18 årig man. Ska börja söka om några år o kommer såklart försöka gå upp i vikt o samt bygga muskler. Tack för svaret det känns skit bra asså att veta att jag en chans :P
Citera
2018-03-14, 22:19
Medlem
LittleRoos avatar
Absolut inget hinder, är flera på utbildningen som är i samma längd eller kortare, det är bara att söka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in