2018-03-14, 19:02
Medlem
Hej,

Vad anses det bästa gymnasiet i Sverige? Är det en rankning varje år som i många länder?
Citera
2018-03-14, 19:12
Medlem
Sigtuna.

Nej.
Citera
2018-03-14, 19:23
Medlem
kristofferGs avatar
Jensen.
Citera
2018-03-14, 19:35
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
För att främja diskussion i tråden så undanbedes namedropping av gymnasieskolor. En kommentar, en motivering och/eller en källa är fördelaktigt i anslutning till omnämnandet av ett lärosäte.

/Mod.
Citera
2018-03-14, 19:42
Medlem
Luxuss avatar
Det beror väl lige på vilken inriktning du tänker på? Bösta fordonsutbildningen sker nog inte på samma skola som bösta hårfrisörsutbildningen, eller hotell&restaurang...
Citera
2018-03-14, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Det beror väl lige på vilken inriktning du tänker på? Bösta fordonsutbildningen sker nog inte på samma skola som bösta hårfrisörsutbildningen, eller hotell&restaurang...

Jag tänkte på naturvetenskapsprogrammet
Citera
2018-03-14, 20:14
Medlem
Beror väl på vad du menar med "bästa". Är det intagningspoäng eller dylikt? Hur höga studenternas slutbetyg blir? Kvalitén på utbildningen? Inom specifika ämnen eller generellt? Vilken "status" skolan har? Social hållbarhet?
Citera
2018-03-14, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Campeador
Beror väl på vad du menar med "bästa". Är det intagningspoäng eller dylikt? Hur höga studenternas slutbetyg blir? Kvalitén på utbildningen? Inom specifika ämnen eller generellt? Vilken "status" skolan har? Social hållbarhet?

Jag tänkte på höga studenternas slutbetyg, hur eleverna presterat vid de nationella proven
Senast redigerad av Soderguy 2018-03-14 kl. 20:26.
Citera
2018-03-14, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soderguy
Jag tänkte på höga studenternas slutbetyg, hur eleverna presterat vid de nationella proven
Att gå efter resultaten på nationella proven är i mitt tycke inte en speciellt pålitlig metod för att kunna få fram Sveriges bästa gymnasieskola. Att det är ett nationellt prov innebär inte att samma bedömning sker över hela landet, betygskriterierna är luddiga och proven rättas av lärare på skolorna och inte centralt av utomstående.
Citera
2018-03-14, 22:00
Medlem
Har läst att Rymdgymnasiet i Kiruna har jävligt bra resultat, åtminstone så bra att 93% av eleverna går vidare till högskola inom tre år efter studenten. Vilket är den högsta siffran i Sverige.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rymdgymnasiet?wprov=sfla1
Citera
2018-03-14, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurkumim
Har läst att Rymdgymnasiet i Kiruna har jävligt bra resultat, åtminstone så bra att 93% av eleverna går vidare till högskola inom tre år efter studenten. Vilket är den högsta siffran i Sverige.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rymdgymnasiet?wprov=sfla1
Är dock en gymnasieskola med riksintag som har VÄLDIGT specifika gymnasieutbildningar. Är ju inte direkt en skola för en tjomme som ska jobba på McDonalds efter studierna. Sen är skolan ganska liten med runt ~200 elever. Men visst, nog är det bästa gymnasiet med rymdinriktning.
Citera
2018-03-15, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Campeador
Att gå efter resultaten på nationella proven är i mitt tycke inte en speciellt pålitlig metod för att kunna få fram Sveriges bästa gymnasieskola. Att det är ett nationellt prov innebär inte att samma bedömning sker över hela landet, betygskriterierna är luddiga och proven rättas av lärare på skolorna och inte centralt av utomstående.

Ja men jag tycker inte att den finns bättre mätvärden för att definiera bästa skolan.

Jad hittade en webbsida när man kan kolla på Antagningsmedian:https://www.gyantagningen.se/antagningsstatistik.html

Naturvetenskapsprogrammet antagningsmedian:
Viktor Rydbergs Odenplan: 337.5
Kungsholmen: 332.5
Norra Real: 330
Enskilda Gymnasiet: 330
Södra Latin: 328.8
SSHL: 327.5
Östra Real: 318.8
Viktor Rydberg Djurholm: 317.5
Franska Skolan: 302.5
JENSEN gymnasium Södra: 282.5

Är det gymnasium som får bättre poäng än Viktor Rydbergs Odenplan?
Senast redigerad av Soderguy 2018-03-15 kl. 13:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in