2018-03-13, 16:13
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Du hänger inte med, helt enkelt. En gång i tiden var telefonintervjuer guldstandard. Du lever väl kvar lite där, antar jag. SVT har sagt att web-baserade institut är skit. Långsaaamt så blandar nu även de traditionella instituten in websvar i ökande uträkning. Men om det var fel då, varför är det rätt nu? Att ringa till mobiler är rent tekniskt inte svårare än att ringa till hemtelefoner. De traditionella webbaserade instituten har alltid varit bättre på att mäta SD. Och just därför får de inte vara med i finrummen. Att man så förkastar all tillgänglig data tyder på en agenda, både från instituten och från beställarna. Anser jag.

Det handlar ju om självrekryterade vs icke-självrekryterade [webb]paneler och inte webb- vs vanliga paneler.
2018-03-13, 17:44
Medlem
Mycket intressant att framöver försöka följa hur SD påverkas av afs i OU.
Afs har redan samlat in en miljon och har till och med värvat ett sverigedemokratiskt kommunalråd, Sveriges yngsta till och med. Min magkänsla säger att SD kommer att tappa en hel del till afs i OU. Särskilt ungdomen och folk som lider mest av invandringspolitiken kommer sannolikt att gå över. Få se nu i nästa OU om övriga ökar och SD går ned!
2018-03-13, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Tror vi kommer att få se en markant sänkning för SD i kommande undersökningar och en lika stor höjning i Kolumnen "övriga".

alla får vi tro även foliehattar men det börjar bli lite löjligt nu med dessa försök till påverkan, SD är stabila och kommer oavsett OU att öka mest av alla partier både procentuellt och reella röster på valdagen, bara att luta sig tillbaka! ;-)
2018-03-13, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Är du en sån där foliehatt som på allvar tror att AfS ska kunna återupprepa Ny Demokratis smått fantastiska resa från bildandet i februari 1991 till att sitta i riksdagen ett halvår senare?

Nja, vi får se vem som sitter med foliehatten till slut. Inte bara NyD utan många partier runt om i Europa har lyckats ta sig in på första försöket.
Det ska i alla fall bli intressant att se vad mätningarna visar de kommande månaderna.
2018-03-13, 21:06
Medlem
Mellbergans avatar
Vi får se vad Sentio utvisar för resultat denna månaden(vars valundersöknings gjorts efter AfS lansering). Är AfS betydelselöst små i Sentio nu(som brukar redovisa småpartier som iafl kommer upp till 0.5%, MED), så tror jag inte att AfS kommer kunna hota SD knappt alls i opinionen i valet 2018. Tror inte att det kommer att vara lätt att rekrytera väljare utöver dem som var missnöjda med SDU-brytningen. Dem flesta väljarna bör komma direkt tycker man.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-03-13 kl. 21:13.
2018-03-14, 07:31
Moderator
Tinuviels avatar
Fokus ska ligga på SD:s resultat i opinionsundersökningarna, diskussioner med fokus på Alternativ för Sverige hör hemma i andra trådar såsom exempelvis dessa:
(FB) Gamla SDU bildar nytt parti: Alternativ för Sverige
(FB) Faktorer och händelser som kan påverka SD opinionsmässigt

// mod
2018-03-14, 15:19
Medlem
Mellbergans avatar
När kommer nästa opinionsundersökning? Är det Sentio som är näst?

SDs officiella Facebook-sida har börjat pumpa ut moderat-hyckleri statusuppdateringar. Kan de få över de moderatväljare igen som de hade hösten 2015(när de låg som högst)?
Senast redigerad av Mellbergan 2018-03-14 kl. 15:21.
2018-03-14, 16:45
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Du spekulerar mest. Du lägger inte fram ett ena trovärdigt argument för att det är som du skriver. Belägg gärna det du säger. Ökningen mellan valen 2010-2014 berodde mycket lite på en ökning i storstäderna. De fick t.ex under sitt snitt i GBG.

Ja, det är lägre i storstäderna än i övriga landet, ingen har sagt något annat. Dock är det självklart att stödet ökar mellan valen även i storstäderna. Det kan var och en söka upp information om alldeles själv:

Ett uppenbart exempel bara för dig:

Valet 2010, Riksdagsvalet, Stockholms län:

Sverigedemokraterna 4,17%

Valet 2014, Riksdagsvalet, Stockholms län:

Sverigedemokraterna 9,70%

Ser man inte att ökningen därmed även sker i storstäderna, dock från och till lägre nivåer än i övriga landet och i det totala valresultatet, så har man inte hängt med tillräckligt. SJÄLVKLART ökar stödet även exempelvis i storstäderna och bland kvinnor om man går från 5,7% 2010 till 21-23% år 2018.
Senast redigerad av 8711 2018-03-14 kl. 16:47.
2018-03-14, 16:48
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HairyCojones
Vad det betyder är att du inte lyckades läsa alternativt förstå mods meddelande överst på den här sidan.
Jo tack jag förstår, men nu har jag en Sentio som möjligen och indirekt säger att SD har 45.
2018-03-14, 16:52
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Jo tack jag förstår, men nu har jag en Sentio som möjligen och indirekt säger att SD har 45.

Nej, det har du missförstått fullständigt. Man kan inte räkna som du gör och dessutom har du räknat fel.

Sentio säger inte att Sverigedemokraterna har 45%, utan man säger att Sverigedemokraterna har 21,9% i sin senaste mätning. Vilket är mycket bra och en bra grund att stå på inför valkampanjerna och vid valårets fortfarande tidiga skede.
2018-03-14, 17:39
Medlem
Mellbergans avatar
Kommit ny Sentio(Bakom betalvägg)???

https://nyheteridag.se/plus/total-valjarflykt-centerpartiet-narapa-halveras-i-sentio-efter-islamistskandalen/

Citat:
Fyra av tio C-väljare flyr nu Centerpartiet efter den uppmärksammade skandalrättegången i Solna. Det betyder att partiet nästan halverar sitt stöd i opinionen. Den S-märkta statsvetaren Stig-Björn Ljunggren kopplar väljarflykten till den så kallade "shariadomen".

Kan någon som är betalprenumerant citera vad som står i artikeln jag länka?
Senast redigerad av Mellbergan 2018-03-14 kl. 18:24.
2018-03-14, 17:52
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Jag köper att Sentio har sagt 21,9. En siffra de flesta här menar är i underkant.

Mitt inlägg för en timme sen är borttaget, trist. Hade varit kul om fler fått kommentera/analysera den Sentio angående AfS jag presenterade, och där min tolkning är att SD har 45. Kom ihåg var ni läste det först ...

SD har inte 45%! Man kan inte räkna så, det blir fullständigt snurrigt då. Vad som ofta och ingående tidigare diskuterats i denna tråd är var SD skulle ha sin s k maximala "potential" om det skulle skita sig totalt i landet: Massinvandring 2.0, kravaller i var och varannan större stad, laglöshet i en aldrig tidigare skådad omfattning i Sverige, en stat som inte klarar av att upprätthålla våldsmonopolet, etc, etc, etc... Kort sagt: om landet är i statsförfall (failed state) möjligen skulle SD kunna attrahera uppåt 42-45% av folket - om de inte såg någon annan utväg. Där är vi definitivt inte än.

SD ligger med stor sannolikhet däremot någonstans kring 20-25% för närvarande, mycket närmare går inte att precisera det eftersom ingen vet hur stort mörkertalet blir i 2018-års val.

Att tro att SD nu har 45 procent... Nej. Glöm det! Det går inte räkna som du gjorde i ditt tidigare inlägg.
Senast redigerad av Smoothman 2018-03-14 kl. 17:58. Anledning: Rättelse av ord

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in