2018-03-14, 04:32
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Håller med dig.
Inte ljuger man det allra sista man gör i livet i ett självmordsbrev. Det är nog så sanningsenligt det kan bli - i vart fall av laglydiga skötsamma människor som vill hjälpa sina anhöriga att förstå.
Skulle döttrarna ha dött på annat sätt än genom mord utfört av föräldrarna hade det med största sannolikhet omnämnts i brevet.

Brevet var ju till för föräldrarnas egna föräldrar och systrar dvs även barnen släktingar.
De hade nog haft lättare att förlika sig med tanken på att barnbarnen dött på annat sätt än genom föräldrarnas mord. Inte ens om något minderårigt icke straffmyndiga kanske mycket sjukt förvirrat barn hade dödat sitt syskon, hade det varit värre än det som nu stod i avskedsbrevet.

Frågan är väl om inte ett avskedsbrev där endast den ene av föräldrarna tog på sig allt och beskrev någon psykisk totalkollaps, hade varit lättare att ta till sig för anhöriga. Det här med planerat rätt kyligt samförstånds-dubbelmord är nästan värre.

Bra skrivet, tror detsamma. Men det dåliga psykiska måendet på föräldrarna tror jag fanns från början? Kaka söker maka?
Citera
2018-03-14, 05:42
Medlem
Citat:
Jo det blir den - möjligen utflytande i undergrupperingarna dråp och vållande.

Barnen var minderåriga, ej ens straffmyndiga. Föräldrarna hade ett skyddsansvar som vårdnadshavare av barnen. Har föräldrarna tillhandahållit dödlig dos gift eller medvetet underlåtit att förhindra att barnen tog detta, är föräldrarna skyldiga antingen till mord eller till dråp, alternativt vållande till barnens död på grund av bristande omhändertagande och skyddande av barnen - garantansvar. Föräldrarna var som vårdnadshavare skyldiga att förhindra att barnen förgiftades.

Har barnen alldeles själva kommit över och intagit dödlig dos gift kunde föräldrarna ha dömts för att inte förvarat detta säkert - ev till vållande.

Det där är ett perfekt exempel på varför det är omöjligt att föra en vettig debatt med dig.

När jag skriver att mordfrågan inte blir så enkel så svarar du både att den blir det — men även varför den faktiskt inte blir det — i samma mening. Du utgår ifrån att jag har fel, sen resonerar du dig till slut ändå till samma slutsats, men då blir den plötsligt rätt. Om ditt ”Jo det blir den” hade varit det enda rätta svaret så hade du inte behövt skriva resten av inlägget.

Så slutsatsen är, du har helt rätt i ditt inlägg, och du har nu delvis påbörjat det resonemang som jag hade tänkt avvakta med tills det eventuellt visar sig befogat.
Citera
2018-03-14, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Inte "nästan", utan verkligen och sannerligen.

Nosar en åklagare upp "dödsångest", om så för några sekunder, så blir det svårt att komma undan livstid.

Kanske till och med....dödsstraff?

Fallet kommer aldrig att hamna hos en åklagare och straffen är redan verkställda. Om uppgifterna i tråden stämmer så blev det med gift och galge. Dödsångest fanns det nog rätt mycket av i huset i Bjärred.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-03-14 kl. 06:24.
Citera
2018-03-14, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ok, nu förstår jag!
Men jag skulle inte tro att förälder/föräldrar ljuger att man dödat sina barn, som begått självmord?
Jo, endaste skäl för mig vore att en av flickorna/döttrarna dödat syskonet, ev. även modern.
Om det nu var OH som hittades hängd och död sist?

Ditt resonemang utgår ifrån en tolkning som du gör av en beskrivning som polisen gjort av självmordsbrevet.

Citat:
Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv.

Det står att man var överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. För mig är inte den formuleringen tillräcklig för att utesluta möjligheten av flera självmord.

Enligt Lönnrot m.fl är man tydligen Göebbels, pennalist eller bondpojke (spännande uppdelning av omgivningen) om man kan föreställa sig meningen, ”-Om resten av livet ska vara så här så kan jag lika gärna vara död” från en tonåring till en deprimerad mamma eller pappa som redan landat i samma tanke.

Redan tidigt i tråden var ett av argumenten att om föräldrarna tog livet av sig så var det fel av dom att ta barnen med sig, eftersom barnen föds med en oinskränkt rätt till sitt liv. Jag håller med i det resonemanget, men då måste man våga fullfölja hela resonemanget och landa i frågan om barnet i så fall även har en oinskränkt rätt till sin död. Om inte, så bör man i vart fall vara ärlig och säga att rätten inte är oinskränkt, eftersom den bara gäller med förbehållet att barnet måste vilja leva för att få bestämma.

Jag ber om ursäkt till Lönnrot att jag tynger tråden med såna här ytliga resonemang som hör hemma på logement bland pennalister och pryglade bonnpojkar med för långt mellan gårdarna. Du får gärna släppa det.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-03-14 kl. 06:31.
Citera
2018-03-14, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Bara för att visa faran med alla trådsanningar så har jag sammanställt citat från dom fyra föräldramöten som är redovisade i media. På dessa fyra möten var pappa Oskar med på allihop, mamma Hanna var med på dom två som handlade om Moa. Detta blir med tiden förvanskat till att det bara är pappa Oskar som deltar på möten i skolan och sedan spekulerar man sida upp och sida ner om vad det kan bero på och vad han döljer genom att inte låta mamma Hanna vara med.

Sen när alla vet att det bara är pappa Oskar som går på möten med skolan eftersom mamma Hanna är ett vitt papper så kanske någon tar sig tid att faktakolla lite och upptäcker att det inte är sant. Men ett sånt inlägg drunknar i alla andra trådsanningar så det passerar i stort sett obemärkt.

Det är på det sättet en tråd havereras av såna som till exempel Solglittret och blir till en ren KrösaMaja-skvallertråd full med osanningar, spekulationer och fördömanden på oriktiga grunder.
Mycket relevant och tänkvärt inlägg!
Citera
2018-03-14, 07:03
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ditt resonemang utgår ifrån en tolkning som du gör av en beskrivning som polisen gjort av självmordsbrevet.

Det står att man var överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. För mig är inte den formuleringen tillräcklig för att utesluta möjligheten av flera självmord.

Enligt Lönnrot m.fl är man tydligen Göebbels, pennalist eller bondpojke (spännande uppdelning av omgivningen) om man kan föreställa sig meningen, ”-Om resten av livet ska vara så här så kan jag lika gärna vara död” från en tonåring till en deprimerad mamma eller pappa som redan landat i samma tanke.

Redan tidigt i tråden var ett av argumenten att om föräldrarna tog livet av sig så var det fel av dom att ta barnen med sig, eftersom barnen föds med en oinskränkt rätt till sitt liv. Jag håller med i det resonemanget, men då måste man våga fullfölja hela resonemanget och landa i frågan om barnet i så fall även har en oinskränkt rätt till sin död. Om inte, så bör man i vart fall vara ärlig och säga att rätten inte är oinskränkt, eftersom den bara gäller med förbehållet att barnet måste vilja leva för att få bestämma.

Jag ber om ursäkt till Lönnrot att jag tynger tråden med såna här ytliga resonemang som hör hemma på logement bland pennalister och pryglade bonnpojkar med för långt mellan gårdarna. Du får gärna släppa det.

Ja min tolkning av självmord/mord brevet är sån!???
Barnet måste vilja leva för att bestämma om det inte vill dö!
Du måste vara den mest obehagliga personen här på FB och även utanför FB, så hemsk!!!""
"eftersom den bara gäller med förbehållet att barnet måste vilja leva för att få bestämma"
Vilken tidsålder och universum kommer du ifrån?
Citera
2018-03-14, 07:21
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blonay
Tack rubin22! Angående det fetstilta. Ingen nämnd, ingen glömd, men demokrati råder inte i den här tråden. Och alla dessa små ironiska kommentarer som kommer hoppande lite varstans. Tråkigt! Jag har ännu inte fått mig nån känga, men kan ju bero på att jag väljer att inte skriva min innersta tankar....för att slippa kängor. Trodde alla var här av samma anledning, men ibland känns det som två olika läger. Inte heller alla som har tid att sitta här hela dygnet. Respekt åt dem som arbetar och försöker läsa in sig och fråga om senaste nytt ibland!

Jag har nog läst alla inlägg i denna tråd, och eftersom jag har barn och barnbarn, anser jag att barn har rätt att besluta om sitt liv efter de fyllt 18 år! Dessa barn var 14 o 11 år! Då har föräldrarna ett garant ansvar, i det ingår inte att assistera vid självmord eller ens att önska att barnen begår självmord.
Citera
2018-03-14, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag har nog läst alla inlägg i denna tråd, och eftersom jag har barn och barnbarn, anser jag att barn har rätt att besluta om sitt liv efter de fyllt 18 år! Dessa barn var 14 o 11 år! Då har föräldrarna ett garant ansvar, i det ingår inte att assistera vid självmord eller ens att önska att barnen begår självmord.

Föräldrarna kan inte ha varit riktigt friska eller hur? Man är nog inte det om man tar livet av sig. Dom kanske av någon outgrundlig anledning gjorde en egen tolkning av garantansvaret som innebar att dom trodde att det bästa var att hålla ihop familjen och inte lämna någon ensam?
Citera
2018-03-14, 07:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det där är ett perfekt exempel på varför det är omöjligt att föra en vettig debatt med dig.

När jag skriver att mordfrågan inte blir så enkel så svarar du både att den blir det — men även varför den faktiskt inte blir det — i samma mening. Du utgår ifrån att jag har fel, sen resonerar du dig till slut ändå till samma slutsats, men då blir den plötsligt rätt. Om ditt ”Jo det blir den” hade varit det enda rätta svaret så hade du inte behövt skriva resten av inlägget.

Så slutsatsen är, du har helt rätt i ditt inlägg, och du har nu delvis påbörjat det resonemang som jag hade tänkt avvakta med tills det eventuellt visar sig befogat.

Du skrev att de eventuella mordfrågan inte blir så enkel om barnen själva tagit gift.

Det hade stämt om barnen varit vuxna.

Men just eftersom de bara var barn har deras föräldrar ansvaret att se till att de inte gör något sådant. Underlåter föräldrarna att förhindra barnens suicid om de känner till att det är på väg - är föräldrarna delaktiga i barnens död. Barnen själva kan vid sina unga år inte juridiskt anses ha förstånd nog att avgöra vad som är bäst för dem avseende att leva eller dö.

Detta hade inte gällt om barnen hade varit myndiga och antagligen redan diskutabelt om de hade varit straffmyndiga dvs över 15 år.

Det är föräldrars förb*nnade skyldighet som vårdnadshavare med garantansvar att under straffansvar se till att barnen har det bra och uppnår vuxen ålder.
Går man i andra tankar får man kasta in handduken som vårdnadshavare, temporärt eller permanent.
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-14 kl. 07:59.
Citera
2018-03-14, 07:56
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Föräldrarna kan inte ha varit riktigt friska eller hur? Man är nog inte det om man tar livet av sig. Dom kanske av någon outgrundlig anledning gjorde en egen tolkning av garantansvaret som innebar att dom trodde att det bästa var att hålla ihop familjen och inte lämna någon ensam?

Egen tolkning? Ja det gör nog de flesta mördare, de hade en orsak, eller hur? Man dödar väl ingen utan orsak, om det inte sker i berått mod?
Citera
2018-03-14, 08:25
Medlem
Citat:
Du skrev att de eventuella mordfrågan inte blir så enkel om barnen själva tagit gift.

Det hade stämt om barnen varit vuxna.

Men just eftersom de bara var barn har deras föräldrar ansvaret att se till att de inte gör något sådant. Underlåter föräldrarna att förhindra barnens suicid om de känner till att det är på väg - är föräldrarna delaktiga i barnens död. Barnen själva kan vid sina unga år inte juridiskt anses ha förstånd nog att avgöra vad som är bäst för dem avseende att leva eller dö.

Detta hade inte gällt om barnen hade varit myndiga och antagligen redan diskutabelt om de hade varit straffmyndiga dvs över 15 år.

Det är föräldrars förb*nnade skyldighet som vårdnadshavare med garantansvar att under straffansvar se till att barnen har det bra och uppnår vuxen ålder.
Går man i andra tankar får man kasta in handduken som vårdnadshavare, temporärt eller permanent.

Återigen. Ja du ser där, mordfrågan är inte så enkel, och återigen, jag tänkte avvakta med ytterligare funderingar tills jag vet vad som hände. Men i det här läget låser jag mig inte vid 1 självmord och 3 mord eller 2 självmord och 2 mord. Sen har jag en grundinställning att föräldrarna gjorde vad dom trodde var rätt där och då för jag ser inte några dolda sinnessjukdomar eller annat i det här läget. Om det visar sig att jag har fel så får jag omvärdera min inställning. Sen kan man väl som avslutning konstatera att dom, på sitt sätt, kastade in handduken högst permanent.

Sen finns den filosofiska aspekten kvar om barns oinskränkta rätt till sitt liv. Men det är en alldeles för djup fråga. Vi kan kanske bara konstatera att ur ett rent evolutionsperspektiv så bör föräldrarnas hela tillvaro gå ut på att hålla sina barn vid liv. Det är nog en rätt så grundläggande instinkt. Men något annat tog över, kanske tron på ett annat liv. Vad vet jag.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-03-14 kl. 08:30.
Citera
2018-03-14, 10:05
Medlem
Rodjas avatar
Man ska inte först ställa frågan varför, när något hänt, utan kolla runt först, sa GW nyss.

Tips: lyssna på honom just nu på Tv 4! (Tror dock inte Bjärred nämns men intressant)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in